Hořký konec pro oblíbený kombík. Škodovka i kvůli emisním limitům zařízne výrobu Fabie Combi

Filip HouskaFilip Houska

fabia

Foto: Škoda Auto

Nový model Fabia od Škoda Auto

0Zobrazit komentáře

Pro mladoboleslavskou Škodovku je model Fabia ve variantě kombi jedním z nejžádanějších aut na trhu, které se v aktuálním provedení prodává lépe než klasický hatchback. Ani to ale populární „kombík“ nezachránilo od trpkého konce. Škoda Auto totiž oznámila, že proslulou Fabii v protažené karoserii přestane vyrábět, a to navzdory původním plánům na další verze populárního vozu. Jedním z hlavních důvodů jsou emisní limity.

„Extrémně přísná emisní norma EU7 nyní ještě dále dramaticky zrychluje transformační proces směrem k elektromobilitě. Potřebujeme proto nejen více elektromobilů, ale musíme se také rychleji, než se plánovalo, rozloučit s některými produkty se spalovacím motorem,“ uvádí Škoda Auto ve svém dopisu zaměstnancům, který zprostředkovala ČTK.

Ačkoliv zatím není známé, kdy se kombíková Fabia přestane vyrábět, jedním z klíčových důvodů pro toto rozhodnutí se staly právě emisní limity, které jsou pro automobilky po celém světě stále obtížnější k dodržování. Průměrné auto ve vyrobené flotile totiž podle evropských nařízení nesmí vypouštět více než 95 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr.

Pokud tuto hranici převýší, musí automobilky platit poměrně vysoké pokuty. Škoda Auto s tím ostatně počítala a už na konci loňského roku avizovala, že se do emisního limitu nevejde, což ovlivnila i pandemie koronaviru, která odsunula uvedení elektromobilů mladoboleslavské firmy na jednotlivé trhy.

Za koncem populární kombiverze Fabie ovšem stojí i příliš vysoké náklady, kvůli kterým by se Škodovce tuto variantu finančně zkrátka nevyplatilo vyrábět. U kombíků totiž již nejde pouze o protažení karoserie –⁠ auta se průběžně vyvíjí, testují a prochází nejrůznějšími úpravami, které stojí peníze navíc. Prakticky se tak staví „znovu“.

fabia-combi

Foto: Škoda Auto

Bílá Fabia ve verzi Combi

Jak uvádí server iDNES.cz, roli v ukončení mohl tedy hrát i fakt, že neexistuje žádný vůz na platformě MQB A0 s tak dlouhým zadním převisem, jako má Fabia Combi, což by náklady na vývoj další verze kombíku neúměrně navýšilo. Z počátečního nadšení z plánovaného uvedení nové generace tak nic nebude.

Původní plán na výrobu nové varianty Fabia Combi byl považován za první výrazný úspěch „nového“ šéfa Škodovky Thomase Schäfera, který usedl na nejvyšší pozici během loňského roku. Podporu tomuto kombíku vyjádřil i samotný šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess a očekávalo se, že auto skutečně přijde.

Teď je ale situace diametrálně odlišná a mladoboleslavský podnik se do budoucna bude soustředit zejména na výrobu automobilů s elektrickým pohonem. Začátkem příštího roku chce představit elektromobil Enyaq iV Coupe, přičemž plánuje i uvedení tří dalších elektromobilů. Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn mimo jiné v rozhovoru pro Lidové noviny sdělil, že v automobilce má od roku 2030 připadat 50 až 70 procent prodejů na auta s elektrickým pohonem.