Hořký konec pro oblíbený kombík. Škodovka i kvůli emisním limitům zařízne výrobu Fabie Combi
Pro mladoboleslavskou Škodovku je model Fabia ve variantě kombi jedním z nejžádanějších aut na trhu, které se v aktuálním provedení prodává lépe než klasický hatchback. Ani to ale populární „kombík“ nezachránilo od trpkého konce. Škoda Auto totiž oznámila, že proslulou Fabii v protažené karoserii přestane vyrábět, a to navzdory původním plánům na další verze populárního vozu. Jedním z hlavních důvodů jsou emisní limity.
„Extrémně přísná emisní norma EU7 nyní ještě dále dramaticky zrychluje transformační proces směrem k elektromobilitě. Potřebujeme proto nejen více elektromobilů, ale musíme se také rychleji, než se plánovalo, rozloučit s některými produkty se spalovacím motorem,“ uvádí Škoda Auto ve svém dopisu zaměstnancům, který zprostředkovala ČTK.
Ačkoliv zatím není známé, kdy se kombíková Fabia přestane vyrábět, jedním z klíčových důvodů pro toto rozhodnutí se staly právě emisní limity, které jsou pro automobilky po celém světě stále obtížnější k dodržování. Průměrné auto ve vyrobené flotile totiž podle evropských nařízení nesmí vypouštět více než 95 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Pokud tuto hranici převýší, musí automobilky platit poměrně vysoké pokuty. Škoda Auto s tím ostatně počítala a už na konci loňského roku avizovala, že se do emisního limitu nevejde, což ovlivnila i pandemie koronaviru, která odsunula uvedení elektromobilů mladoboleslavské firmy na jednotlivé trhy.
Za koncem populární kombiverze Fabie ovšem stojí i příliš vysoké náklady, kvůli kterým by se Škodovce tuto variantu finančně zkrátka nevyplatilo vyrábět. U kombíků totiž již nejde pouze o protažení karoserie – auta se průběžně vyvíjí, testují a prochází nejrůznějšími úpravami, které stojí peníze navíc. Prakticky se tak staví „znovu“.
Jak uvádí server iDNES.cz, roli v ukončení mohl tedy hrát i fakt, že neexistuje žádný vůz na platformě MQB A0 s tak dlouhým zadním převisem, jako má Fabia Combi, což by náklady na vývoj další verze kombíku neúměrně navýšilo. Z počátečního nadšení z plánovaného uvedení nové generace tak nic nebude.
Původní plán na výrobu nové varianty Fabia Combi byl považován za první výrazný úspěch „nového“ šéfa Škodovky Thomase Schäfera, který usedl na nejvyšší pozici během loňského roku. Podporu tomuto kombíku vyjádřil i samotný šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess a očekávalo se, že auto skutečně přijde.
Teď je ale situace diametrálně odlišná a mladoboleslavský podnik se do budoucna bude soustředit zejména na výrobu automobilů s elektrickým pohonem. Začátkem příštího roku chce představit elektromobil Enyaq iV Coupe, přičemž plánuje i uvedení tří dalších elektromobilů. Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn mimo jiné v rozhovoru pro Lidové noviny sdělil, že v automobilce má od roku 2030 připadat 50 až 70 procent prodejů na auta s elektrickým pohonem.
Související témata:Škoda AutoPřejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.