Hrozně hloupá, dlouhá, nudná. Nová Mission: Impossible se nepovedla, snad bude opravdu poslední

Recenze Mission: Impossible – Poslední zúčtování bohužel nemůže být lichotivá. Tom Cruise připravil velmi slabý díl oblíbené série.

Mission: Impossible – The Final Reckoning

Foto: CinemArt

Tom Cruise coby Ethan Hunt, Esai Morales opět v roli Gabriela ve snímku Mission: Impossible – Poslední zúčtování

0Zobrazit komentáře

Má to být jeden z filmových vrcholů letoška. Jenže první reakce hlásily kromě explozivní akce taky trochu průšvih – a měly pravdu. Dvoudílný závěr (snad opravdu) série Mission: Impossible, která pomohla udělat z Toma Cruise akční superhvězdu, už předloni svou první částí občas zaskřípal. A ta druhá, která právě dorazila do kin… No, však si to přečtěte v naší recenzi.

To uběhla teprve hodina?!

Akční film, co má bez 11 minut tři hodiny a už před půlkou se budete nudit? Ano, i to Mission: Impossible – Poslední zúčtování dokázalo. O rádoby vypjaté okamžiky a neustálou akci tu není nouze. Ale upřímně je vše tak strašně průhledné, že za chvíli začnete pokukovat po hodinkách. Děj je kvůli tomu v podstatě statický, i když střídá jednu extrémní situaci za druhou („Tenhle čudlík musíme zmáčknout během desetiny sekundy, jinak je konec.“). Kde jsou všechny ty povedené honičky na autech nebo střechách vlaků?!

Vpřed tuhle těžkopádnou mašinu posouvají hlášky jako: „Teď musíme získat souřadnice. Teď musíme pro superčip. Teď do sejfu.“ Kdyby spolu takhle někdo mluvil normálně, mysleli byste, že moc nevychází mezi lidi. Tady se to ale ztratí. Totálně neuvěřitelných dialogů, které šustí papírem, je Poslední zúčtování plné. Je to prostě sled nesmyslných scén.

Apokalyptická osudovost

Série Mission Impossible uměla bavit díky svižné hollywoodské akci, superšpiónům, jejich akrobacii i technickým vychytávkám. Novinka se ale zamračí a všechno uvrhne do apokalypsy. Svět stojí před atomovou válkou, dialogy jsou osudové, všichni jsou trapně zoufalí a buď kují pikle proti hlavním hrdinům, nebo chtějí odpálit rakety, nebo oboje. Ne vždy plně chápete, proč to dělají, ale to je vlastně jedno. Důležité je, aby v tom Ethan Hunt a jeho tým byli zase sami.

Tom Cruise je Superman i mesiáš v trenýrkách

No a do téhle předpokalyptické atmosféry dejte hlavního hrdinu Ethana Hunta, který jako nekonečně dobrý spasitel trpí za celé lidstvo, ale zároveň je to prakticky Superman. Že zachraňuje svět, na to jsme si zvykli, to je v pohodě. Jenže teď je z něj fakt polobůh, kterého dlouhatánský ponor do ledové arktické vody jen trošku zastudí, který každého přepere a nic ho nezastaví.

Při pohledu na tohle všechno – a také na neobvykle vysokou četnost scén, ve kterých pobíhá minimálně nahoře bez, několikrát jen v trenýrkách – se nebudete moct zbavit dojmu, že Tom Cruise je sice pořád velice neobyčejný dvaašedesátník, ale neumí a nechce stárnout. Je to hrozně okaté. A to je škoda.

Kdo je vůbec záporák?

Ústředním nepřítelem, jak už víme z minulého dílu, je umělá inteligence zvaná Entita, která si – opět ne ze zcela zřejmých důvodů – usmyslela, že zničí svět. Na začátku nového dílu se představí coby poměrně ukecaný Skynet, který má potřebu své konání vysvětlit (jak jinak než syntetickým hlasem). Pak ale v podstatě ustoupí do pozadí a její roli převezme lidský záporák.

Náhoda? Ne, s počítačovým virem by si to Ethan Hunt v pěstním souboji těžko rozdal. Takže ke kupě otázek, jestli nad scénářem Posledního zúčtování někdo doopravdy přemýšlel, prostě jen přibude další. Pokud vám prostě nebude stačit vypnout mozek u zase další scény, kde už zase jde totálně o všechno, možná i o víc. Takže vlastně nejde o nic, protože je vám jasné, že zničením planety nebo výbuchem hlavních hrdinů tenhle film neskončí.

Snad bude opravdu poslední

Je nám to líto, ale je to tak. Sedmá i osmá Mission: Impossible jsou sice velké filmy s kaskadérskými kousky a drahými explozemi, ale zároveň jsou neuvěřitelně prázdné, bez nápadu, přefouknuté a tak zoufale se snažící zalíbit, až to prostě nefunguje. A u Posledního zúčtování si to všechno vynásobte dvěma.

Svobodaaa! Mel Gibson zprznil dějiny, ale bavil královsky. Statečné srdce neboli Braveheart slaví 30 let

Modře pomalovaní skotští válečníci v kiltech jsou stejný bizár jako Slované s kšiltovkami. Ale to zisku pěti Oscarů nezabránilo.

Michal MančařMichal Mančař

braveheart

Foto: Paramount

Mel Gibson jako William Wallace ve snímku Statečné srdce. Herec a režisér historii zprznil, ale získal pět Oscarů

0Zobrazit komentáře

V tom filmu je snad všechno špatně. Kromě jmen. A přesto je to naprostá bomba. Statečné srdce neboli Braveheart s Melem Gibsonem právě slaví 30 let od premiéry. Pojďme si připomenout tenhle (ne)historický hit. A alespoň v duchu si u toho zakřičet: „SVOBOODAAAA!!!“

William Wallace na přelomu 13. a 14. století skutečně v čele skotských vojsk bojoval proti Angličanům krále Eduarda. A tím výčet historické přesnosti Statečného srdce víceméně končí. Herec a režisér v jedné osobě Mel Gibson se historií neinspiroval, on ji prostě zprznil. Jenže z toho bylo pět Oscarů včetně toho za nejlepší snímek roku 1995. Takže si ho hned po přečtení tohohle článku jděte pustit, Braveheart je totiž na Disney+. A je to furt super film.

Pojďme ho ale ještě chvíli dějepisně hejtit. Statečné srdce, to je Mel Gibson v hlavní roli s modře pomalovaným obličejem a v kiltu, že ano. Ani jedno z toho není pravda. Ve Skotsku se takhle v té době nemalovali už asi tisíc let. Své ikonické sukně zase vymysleli asi o tři století později. Představte si to asi jako film o bitvě na Bílé hoře, kde jsou lidé oblečení jako první Slované v českých zemích, ale navíc nosí kšiltovky.

Sám Wallace navíc nebyl žádný bodrý horal ani vidlák, ale na svou dobu učený synek šlechtické rodiny. Právo první noci, které ho vyšle za pomstou, je podle většiny historiků středověku výmysl úchylných pisálků. V bitvě u Stirlingského mostu není most. Princezna Isabela, kterou Wallace svede, byla v reálu ještě malé dítě… A tak dále a tak podobně. Tenhle historický velkofilm toho nemá s historií moc společného. Tak jak je možné, že nás tak moc bavil?!

Protože Mel Gibson jako William Wallace byl prostě filmový hrdina, jak má být. Uměl mrknout a lišácky se usmát či prohodit vtípek, aby půlka publika roztála. Uměl divoce zařvat a máchnout mečem, aby druhá půlka jásala nadšením. Z tak trochu obyčejného chlápka jsme sledovali jeho přerod na hrdinu. Navíc s tragickým, ale o to heroičtějším koncem. („FREEDOOOOMMMMMM!!!“)

baba-pod-korenem

Přečtěte si takéTrailer na film Kořenový vězeň podle báby pod kořenemProžila jedenáct hodin hrůzy a beznaděje. Bábu pod kořenem si teď pusťte v traileru i s Jiřím Károu

Do toho přidejte až archetypální boj dobra proti zlu (z čehož by dějepisářům taky vstávaly vlasy hrůzou na hlavě), charismatické Wallaceovy parťáky (kdo by nefandil řehtajícím se vousatým skotským špinavcům?) nebo i špetku komplikace v podobě zrady našeho hrdiny, která ale vede k o to sladšímu napravení (se skutečným Robertem Brucem to samozřejmě bylo taky složitější). A samozřejmě parádní soundtrack Jamese Hornera (pusťte si ho).

Je to strašné klišé to napsat, ale je to prostě pravda – filmy jako čerstvý třicátník Braveheart už se prostě tolik netočí. Přísným pohledem kritiků snad až naivní, avšak tím diváckým velkolepé a po všech čertech zábavné. Takové ty hollywoodské spektákly z devadesátek či nultých let, které plnily kina popcornovým publikem.

kb-stodulky

Přečtěte si takéTři dny v týdnu home office? Komerční banka nově povolí jen jedenTři dny v týdnu home office? S tím končíme, nově jen jeden. Komerční banka volá lidi zpět do kanceláře

Ještěže s námi zůstávají tu více, tu méně povedené snímky Ridleyho Scotta. Jehož nehynoucí Gladiátor jen před pár dny oslavil 25 let – a rovnou dvě dekády od premiéry má také neprávem opomíjený středověký klenot Království nebeské. Až dokoukáte Statečné srdce, tak ho taky zkoukněte. Ale ať to zakončíme braveheartovsky: Věděli jste, že Statečné srdce mělo tak trochu pokračování? Dokonce docela nedávno.

V roce 2019 vyšel snímek Robert the Bruce, ve kterém si Angus Macfadyen zopakoval titulní roli. Ale recenze mu úplně nepřály. Zato o rok mladší Outlaw King neboli Král psanec se povedl lépe. Taky vypráví skotskou story po Wallaceově konci. A i když je paradoxně na pohled mnohem autentičtěji než modře pomalovaní divoši, dějepisně to taky nebyla sláva. Jenže jak přesně před třiceti lety ukázalo Statečné srdce, když je film zábavný, leccos mu odpustíte. Braveheart vyžadoval od historiků hodně odpuštění. Ale vyvážil to víc než královsky.