Když Toyota v roce 1997 představila hybridní Prius, jednalo se o naprostý úkaz. Elektromobilita byla neznámým pojmem a elektrické auto znělo jako žert. Jenže Priusu se podařilo definovat zcela nový směr mobility, který je dnes velkým tématem pro každou automobilku. Legenda nyní přichází ve své již páté generaci, která si minimálně z technického hlediska říká opět říká o pozornost.
Psal se rok 2008, když Prius dosáhl milníku v podobě jednoho milionu prodaných vozů. Bylo jasné, že elektromobilita je pro zákazníky lákavou alternativou. U nás prodejní rekordy netrhal, v kalifornském Silicon Valley, sídle řady technologických firem, se však stal takřka povinnou výbavou, hned vedle MacBooku a trička značky Patagonia.
Nová generace nabídne inovovaný hybridní pohon, který kombinuje 2,0litrový spalovací motor o výkonu 111 kW a elektromotor uložený v přední části vozu, jenž nabízí 120 kW. Kombinovaný výkon tak mezigeneračně výrazně povyrostl na 223 koňských sil oproti 122, které nabízí čtvrtá generace. Díky tomu by měla novinka být schopna akcelerovat z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy.
Přepracována byla také baterie vozu o kapacitě 13,6 kWh. Dojezd oproti současné generaci by měl být až o polovinu vyšší s tím, že dojezd vystačí na zhruba 50 kilometrů. Tím se novinka blíží schopnostem modelu RAV4, který jsme nedávno v redakci testovali.
Foto: Toyota
Designéři se snažili, aby byla novinka maximálně aerodynamická
Podobně jako před lety i nyní se mohou obyvatelé Spojených států těšit na hybridní i plug-in hybridní verzi Priusu. V Evropě ovšem tak svobodnou možnost volby mít nebudeme – Toyota se na starém kontinentu rozhodla nabízet pouze plug-in hybrid do zásuvky.
Jen na elektrickou energii by mělo být s Priusem a dojezdem 50 kilometrů možné odbavit běžnou denní agendu. Toyota navíc nově nabízí možnost osadit si střechu auta solárními panely, které by měly během roku poskytnout navíc 1 250 kilometrů ujetých čistě na sluneční energii.
Jemnou evolucí si prošel také exteriér, který se ve velkém podřizuje maximální aerodynamice. I přesto je přítomen tradiční tvar vozu, který se od zádi klínovitě svažuje směrem k přídi. Přední maska nového Priusu, se zcela novým světelným podpisem, si prošla asi největší mezigenerační proměnou. Záď se naopak drží tradičních hranatých tvarů, které nikdy nepůsobily příliš dynamickým dojmem.
Interiér vozu se více přiblížil současnému stylu Toyoty. Obrazovka zakletá ve středovém panelu se posunula vzhůru. Na jejím původním místě se objevila řada fyzických tlačítek, které se ve velkém usadila také na volantu. Celý interiér působí podstatně vyspělejším, až sportovním dojmem.
Dá se říct, že Prius i dnes platí za určitého průkopníka, který neúnavně prošlapává cestu, aby ostatní měli o něco méně práce. To je ovšem úkol, který si na svá bedra vzala celá Toyota, viz její vodíkový model Mirai, který je vůbec prvním produkčním automobilem využívajícím technologii vodíkového článku.
Foto: Toyota
Interiér nového Priusu jde vstříc pojetí, které se objevuje i u jiných modelů od Toyoty
Autotest Vojtěcha Sedláčka: Pokud se podíváme na celosvětové prodeje v segmentu SUV, zjistíme, že jim již několik let vládne model RAV4 automobilky Toyota. V čem spočívá kouzlo tohoto vozu, jsme se rozhodli ověřit na vlastní kůži. Do rukou se nám dostala plug-in hybridní verze poslední, tedy páté generace, se kterou jsme se vydali na jih Čech do domu, který je podobně výjimečný jako samotný vůz.
Tento dům stojí nedaleko Lipna, na konci rozbité cesty uprostřed luk, kde je široko daleko jediným stavením. Kdo by si na takovém místě chtěl postavit dům, musel by primárně vyřešit napojení na vzdálenou elektrickou síť. Do Českého soběstačného domu však nevede ani metr kabelu, přesto jsme si zde mohli díky síle slunce baterii naší „ravky“ nabít naplno. To ale trochu předbíhám.
Až příště vyrazíte vstříc krásám naší země, zkuste se zaměřit na to, kolik těchto aut během své cesty potkáte. Vsadím se, že jich pár bude. Tohle auto je oblíbené i u nás – a není se čemu divit. Již na první pohled se jedná o model, který do puntíku splňuje charakteristiku sportovně užitkových automobilů (SUV).
Ostře řezané a dynamické linie se zde mísí se schopností poradit si i se zhoršeným terénem pod koly. Na rozdíl od jiných zástupců segmentu SUV si RAV4 dokáže hravě poradit s rozbitými polňačkami a lesními cestami, aniž by posádka proklínala řidiče, kam je to zase vyvezl. To jsme si ostatně mohli vyzkoušet i při příjezdu k soběstačnému domu, ke kterému se dá dostat jen po traktory rozbombardované cestě, která na některých místech připomínala off-roadový polygon.
Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch
Toyota RAV4 u Českého soběstačného domu
Stačilo aktivovat režim Trail, ve kterém si vůz automaticky řídí samosvorný diferenciál pro ideální záběr na málo přilnavých površích. Na pocitu, že s tímto vozem projedete vším, se podílí skvěle naladěný podvozek s náležitou ochranou podběhů, ale i sebejistota, kterou řidič získává v momentě, kdy se posadí za volant. Díky výšce vozu má skvělý přehled o dění kolem a vůz na slovo poslouchá veškeré příkazy, které jsou mu zadány.
V tomto ohledu mi RAV4 připomínalo Hilux, tedy model stvořený právě pro terén, se kterým jsme začátkem roku zjišťovali, zda může pick-up sloužit jako rodinný vůz i v českých podmínkách. Hilux v testu relativně obstál, kdo by ale hledal u Toyoty vůz dokonale vycházející vstříc potřebám rodiny, RAV4 by pro něj byla určitě vhodnější volba.
Příjemnému pocitu za volantem ve velkém napomáhá také zpracování interiéru. Ten je naprosto logický, nic na sebe zbytečně nestrhává pozornost, která by měla být věnována řízení. Displej podává informace přehledně a srozumitelně a v infotainmentu se uživatel rychle zorientuje. Malá výtka by mohla jít na adresu navigace, která občas zmatkovala, dělo se tak ale především v malých vesnicích a jejich někdy až nelogicky postavené infrastruktuře.
Do Japonska však posílám arigatou za množství fyzických tlačítek, které jsem měl k dispozici. Ty na někoho mohou působit trochu zpátečnicky, ale v momentě, kdy skáčete přes výmoly, je rychlé „ťupnutí“ daleko jednodušší než sahání po displeji. Fyzická tlačítka se zabydlela na multifunkčním volantu, u displeje infotainmentu i na středovém panelu. Klimatizace se dá ovládat jednoduchým otáčením manuálního voliče a skrze další volič lze také rychle přepínat mezi jízdními režimy vozu.
Vše, co potřebujete
Plug-in hybrid je ideální volbou pro každého, koho zajímá svět elektromobility, úspor a udržitelnosti, ale rád si nechává otevřená zadní vrátka. Náš model RAV4 umožňoval volit mezi EV režimem, kdy vůz jede čistě na elektřinu, hybridním režimem, ve kterém automobil kombinuje sílu spalovací a elektrické jednotky, nebo jsme se mohli spolehnout jen na sílu 2,5litrového čtyřválce, který za jízdy dobíjel elektromotor.
Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch
Tvary páté generace SUV RAV4 sází na ostré linie
Pokud svěříte svůj osud pouze do rukou čistě elektrické energie, je s vámi RAV4 schopno na jedno nabití své 18,1kWh baterie ujet přes 70 kilometrů, což je velice slušné číslo. My jsme měli to štěstí, že v den testování svítilo na Lipně krásné podzimní sluníčko. Proto jsme RAV4 připojili k bateriím Českého soběstačného domu a začali jsme vůz nabíjet čistou energií získanou ze solárních panelů. Následně jsme vyrazili na objížďku kolem přehrady a užívali si skvělý pocit, že ony ujeté kilometry ani trochu nebolely planetu.
Mluvit o autě jako o super zeleném vozidle by ovšem bylo mylné. Na dálnici výkon sváděl k sešlápnutí plynového pedálu, který nechá naplno promluvit kombinovaný výkon 306 koňských sil. Až na 135 kilometrů v hodině se lze dostat pouze s pomocí elektromotoru. Poté se ke slovu dostává konvenční mechanika, se kterou může vůz pokračovat dále až k rychlosti 180 km/h, kde jej zastaví omezovač. Spotřeba vozu je přitom více než příjemná – i bez podpory elektromotoru jsem se v průměru pohyboval mezi pěti až šesti litry na 100 kilometrů.
Několik negativ, spousta pozitiv
Kdo chce s RAV4 jezdit rychle, měl by mít na paměti, že sedí ve velkém a těžkém voze, který v zatáčkách trápí nedotáčivost a při sešlápnutí brzdového pedálu chvilku trvá, než se vůz stane zcela nehybným. A pak je tu hluk, který motor vydává při vysokých otáčkách. Je to však věc, kterou RAV4 velmi rádi odpustíte.
Drobná negativa výrazně převyšuje celá plejáda pozitiv, mezi kterými jsou i některé detaily, která vás na první dobrou nenapadnou. Tak například schopnost inženýrů dostat do vozu baterii, aniž by vůz výrazněji ztrácel na svých praktických schopnostech. Velikost zavazadlového prostoru činí slušných 520 litrů a do palivové nádrže se vejde až 55 litrů, což není u hybridů standard. Velkou výhodou je navíc možnost pořídit si SPZ pro elektromobily, díky které pro vás bude daleko jednodušší a levnější parkování ve městech.
Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch
Interiér může působit trochu zastarale, množství fyzických tlačítek však jde vstříc praktičnosti
Již několikrát zde bylo zmíněno, že RAV4 je vozem, který dokáže šetřit peněženku. Jenže na úsporný vůz dnes člověk musí mít dostatek peněz. Plug-in hybridní technologie zkrátka něco stojí. Zatímco cena klasické RAV4 startuje na částce 815 tisíc korun, plug-in hybrid je k mání od 1,4 milionu korun.
Za tuto částku však dostanete automobil, který patří ve svém segmentu k absolutní špičce. Navíc u Toyoty stále platí, že vám tato investice může dobře sloužit i několik stovek tisíc najetých kilometrů. Ostatně titul nejprodávanějšího produktu ve své kategorii je toho dobrým důkazem.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.