Inflace neroste, ale klesá. Pro pochopení ekonomiky sledujte měsíční růsty cen, ne roční

Hlavní analytik finanční skupiny Natland Petr Bartoň upozorňuje, že běžná interpretace pravidelných čísel o růstu cen je chybná a nepřesná.

Petr BartoňPetr Bartoň

bartonKomentář

Foto: Natland

Petr Bartoň, hlavní ekonom skupiny Natland

0Zobrazit komentáře

Zprávám o tom, jak roste inflace, se nešlo tento týden vyhnout – podle nejčerstvějších dat Českého statistického úřadu stouply meziročně ceny o více než 17 procent. Jenže jak poukazuje hlavní ekonom investiční skupiny Natland Petr Bartoň, interpretace toho, co toto číslo přesně znamená, je většinou chybná: ve skutečnosti totiž inflace neroste, ale klesá. Je jen potřeba se na ni dívat měsíčním, ne ročním pohledem.

Zatímco v dubnu a květnu se měsíčně ceny zvedly o 1,8 procenta, v červnu už „jen“ o 1,6 procenta, což je méně i než v březnu. Tato čísla by nás měla zajímat víc, než o kolik se změnily ceny mezi loňským červnem a letošním červnem. Podle analytika Natlandu Petra Bartoně bychom příští rok či dva měli sledovat právě měsíční cenové posuny, nikoli roční, pokud chceme mít přesné informace o tom, co se děje v ekonomice. 

***

Ze šestnácti na sedmnáct. To je jasný růst! Nebo snad ne? Ne tak docela. Řeč je samozřejmě o inflaci, růstu cen imaginárního spotřebního koše typického Čecha či Češky, jehož ceny statistický úřad každý měsíc sleduje. Ve středu oznámil, že za 12 měsíců od loňského července po letošní červen vzrostla cena takového koše zboží a služeb o 17,2 procenta. Měsíc předtím zveřejnil, že od loňského června po letošní květen narostla cena o 16 procent.

A média pak celý den jela kontinuální vysílání o tom, jak „vzrostla inflace“ z 16 na 17,2 procenta. Mnohá dokonce hovořila o „zrychlení inflace“. Že nejde o zrychlení inflace, je snad jasné: pokud předchozí změna byla ze 14,2 na 16, je nabíledni, že středeční změna ze 16 na 17,2 je menší. Číslo narostlo, ale pomaleji než předtím. A tak se většina komentátorů spokojila s tím, že nám růst inflace alespoň „zpomaluje“. Tedy že roste, ale pomaleji.

Jenže ona neroste, ale klesá. Co roste, je její roční vyjádření. Ale vyjadřovat inflaci zrovna v ročních objemech je naše umělé rozhodnutí, stejně jako jestli budeme vážit kávu na gramy nebo na deka. V klidných dobách (které zaujímají zhruba 95 procent času) určitě dává smysl. Kdybychom měřili inflaci za měsíc, tak by každý měsíc bylo oznámení v desetinách či setinách procent. A to asi nechceme, to je nuda. Mimochodem, centrální banka se snaží, aby měsíční inflace byla 0,16516 procenta, což dá růst cen o dvě procenta ročně. Navíc měsíční inflace mohou z měsíce na měsíc náhodně skákat, třeba kvůli sezóně či sklizním. Roční přepočet růstu cen takový problém sám od sebe vyžehlí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Leč nyní nejsme v klidných dobách. Kdybychom tu měli „klidnou“, zhruba sedmnáctiprocentní inflaci již rok, neřeknu ani popel a klidně dál měřme inflaci na roky. Ale ta naše dnešní údajná sedmnáctiprocentní inflace vznikla tak, že za loňský druhý půlrok vzrostly ceny o čtyři procenta a za letošní první půlrok o 13 procent. To je obrovský nepoměr.

Když při tomto nevyváženém průběhu toužíme pochopit aktuální stav a čekáme od nového vyhlášení inflace informaci, co že se to proboha děje s cenami kolem nás – právě teď a právě tady –, tak přepočet za uplynulý rok nás musí logicky zklamat. Loňský, relativně nízkoinflační půlrok nám totiž v tom ročním vyjádření uměle strhává data o aktuálním tempu růstu cen dolů. Kdeže loňské sněhy jsou…

Protože žijeme v dynamické době, nejpřesnější pohled na pohyb cen nám nyní poskytuje vyjádření pohybu za poslední měsíc. Tedy číslo nezašpiněné nižší inflací loňského podzimu. Podle této metriky klesla inflace (tempo růstu cen) z 1,8 procenta za květen na 1,6 procenta za červen. Ano, klesla inflace, ne tempo růstu inflace. Je na místě dodat, že ceny stále rostou. Že by ceny klesaly, to už jsme tu neměli od 19. století, to snad nikdo ani nečeká.

A hleďme, najednou se ta čísla dostanou do řádů, na které jsme zvyklí! V dnešní smutné době se totiž ceny za měsíc pohnou o tolik, o kolik se ještě nedávno pohybovaly za celý rok. Pro úplnost dodávám, že inflace není svatosvatě oficiálně definována jako roční. Inflace je definována jako tempo růstu cen a i Český statistický úřad uvádí možnost měření za měsíc.

Pokud by někdo trval na ročním vyjádření, i to měsíční pohyb zvládne. V květnu rostly ceny ročním tempem 24 procent (čili měsíční tempo na dvanáctou). V červnu již jen 21 procent. Pořád jde o pokles inflace, ale ne pokles tempa růstu inflace. A tak se dostáváme do paradoxní situace, kdy oznámení roční inflace dál porostou, i když inflace, tedy tempo růstu cen, v daném měsíci klesne. Bude tomu tak jistě i příští měsíc za červenec. Z ročního výpočtu nám vypadne loňský červenec, přibude letošní s vyšší inflací než loni.

A jak konkrétně bude dál roční inflace růst, i když bude ta měsíční klesat? Níže je pár scénářů. Mají tu výhodu, že v nich není ani špetka ekonomie. Jsou čistě matematické, a tedy těžko vyvratitelné.

inflace

Jaká bude inflace za rok 2022?

A: Zůstane-li nyní stejná, bude o osm procentních bodů vyšší.
B: Bude-li dál klesat tímto tempem, vzroste na 19 %.
C: Bude-li poloviční než v červnu, vzroste na 19 %.
D: Klesne-li na nulu, zůstane na dnešní úrovni.
E: Zmizí-li již v říjnu, klesne.

Co z toho plyne? Když něco roste v nějakém úhrnu, nemusí to růst právě teď. Může to dokonce klesat.

Dobrý investor je ten, kdo se rozhoduje podle aktuálních informací, ne podle zpětného zrcátka. Pokud chceme vědět, co dělá ekonomika (a ceny) právě teď, bude asi lepší ještě tak rok dva sledovat měsíční, nikoli roční pohyby. Protože ty nám dávají aktuální informaci. Kéž se pak budeme moci zase vrátit do doby ročních měření a k jejich žehlení měsíčních výkyvů. Ale nejdřív musíme vyžehlit ekonomické hříchy lockdownů.

Za tři roky jsme nádobí zdražili už pětkrát. Lidé oceňují, že o tom dáme vědět předem, říká Fabini

Se stoupajícími cenami materiálů a problémy s dodavatelskými řetězci se zakladatel prémiové značky nádobí Fabini potýká od počátků. I tak ale roste.

Jan FabiniJan Fabini

jan-fabini-boxed-2-minKomentář

Foto: Fabini

Jan Fabini, zakladatel značky Fabini

0Zobrazit komentáře

Na střední škole prodával elektroniku, nakonec se ale Jan Fabini pustil do výroby vlastního nádobí. Jen během prvního roku pod značkou Fabini prodal zboží za sedm milionů korun, loni to už bylo devatenáct milionů. První sadu nádobí přitom na trh uvedl jen pár měsíců před vypuknutím pandemie. „Se signifikantním navyšováním cen oceli, dalších vstupů a s protahováním dodacích lhůt se tedy ve Fabini potýkáme od samého začátku,“ říká čtyřiadvacetiletý podnikatel.

Současná situace je podle Fabiniho způsobena dvěma hlavními problémy, které vedou k nepřehledné situaci a těžšímu řízení podniku i prodejů. Na jedné straně jde o zdražování vstupů, tedy o pokles marže, na druhé straně pak prodlužující se dodací lhůty – z původních dvou až tří měsíců i na více než půl roku – přináší výzvy v cash flow.

Protože i samotné Fabini má jako firma nízké marže, musí si je udržet a své produkty zdražovat, o čemž zákazníkům dává vědět transparentně dopředu a spoléhá také na předprodeje, které fungují jako „obrácené slevy“. Jan Fabini v komentáři pro CzechCrunch přibližuje, jak konkrétně k tomu přistupují a jak se jako mladá firma snaží vypořádat s protahováním dodacích lhůt i s náročnější situací.

***

Naši první sadu nádobí jsme uvedli na trh v říjnu 2019, pár měsíců před pandemií. Se signifikantním navyšováním cen oceli a dalších vstupů se tedy ve Fabini potýkáme od samého začátku, stejně tak s protahováním dodacích lhůt. Pokud se dříve na materiály čekalo dva měsíce, dnes je to půlrok a více. A to produkty vyrábíme v Itálii a Česku. Kvůli nestabilní situaci nemůže nikdo nic garantovat a v mnoha případech se smlouvy mění i po podepsání. Jsme stále malá firma, a tak naše vyjednávací pozice není dost silná.

S něčím podobným se více či méně potýká každý, kdo se zabývá výrobou. Určitě neexistuje univerzální návod, ale můžu se podělit o to, jak se na zdražování, protahování dodacích lhůt, náročnější situaci s cash flow a další změny snažíme reagovat my.

Snižování marže není udržitelné, musíme zdražovat

Ve chvíli, kdy výrobní náklady ještě nerostly tak výrazně, jsme nezdražovali a lehce jsme ponížili marži. Tento přístup, jakkoliv je prozákaznický, není dlouhodobě udržitelný, obzvlášť pokud chcete pokračovat na vývoji produktů a investovat do dalšího rozvoje firmy. Proto jsme nakonec museli reagovat navýšením koncových cen našeho nádobí.

Výši marže jsme začali sledovat na týdenní bázi – tedy častěji než dřív. Vycházíme standardně z nákladů na produkty, které porovnáváme s tržbou očištěnou o DPH, dopravu a podobně. Jednou měsíčně si tak děláme kompletní report, kde sledujeme finance a sadu základních KPI. Na týdenní bázi si pak děláme ještě jeden report s vybranými metrikami, mezi kterými je právě i marže. Můžeme pak sledovat, jak se nám hýbe, a případně reagovat – zdražením, úpravou sad nádobí, prací se slevovými kódy, posílením prodeje produktů s vyšší marží a podobně.

jan-fabini-6_22-min

Foto: Fabini

Jan Fabini, zakladatel značky Fabini

Od našeho vzniku jsme zdražovali vícekrát, vln bylo už asi více než pět. Vždy ale souvisely se zvýšením kvality produktu, třeba s přechodem na lepší materiál nebo na jeho kvalitnější finální úpravu. Pokaždé, když jsme věděli, že s další výrobní várkou budeme muset zvedat ceny, řekli jsme to i našim zákazníkům. Poslední plošné zdražování ve výši od 5 do 30 procent proběhlo 1. července. Dva měsíce předem jsme zákazníky všemi kanály informovali a na e-shopu jsme už od května měli uvedené aktuální ceny i ty, které budou platit po navýšení. Takové „obrácené slevy“.

Dalo se samozřejmě reagovat i jinak – snížením výrobní ceny našich produktů výběrem méně kvalitních materiálů nebo jinými produktovými úpravami. My jsme se ale rozhodli posouvat produkt stále dopředu a takovým způsobem za vyšší cenu přinést zákazníkům i vyšší hodnotu.

Řešení problémů s cash flow díky zvýhodněným předprodejům

Ještě více než zdražování se nás dotýkají dlouhé dodací lhůty. Prakticky od uvedení našeho nádobí na trh máme nejprodávanější produkty vyprodané. To má negativní vliv na prodej a samozřejmě to ovlivňuje cash flow i kvůli tomu, že je potřeba objednávat materiály ve větších objemech. Stále rosteme, což je skvělé, ale v kombinaci s dlouhými dodacími lhůtami to vede k násobně velkým objednávkám u dodavatelů, než jsme původně plánovali. A to se na cash flow samozřejmě projeví.

Spustili jsme proto systém zvýhodněných předprodejů, kdy si naši zákazníci vyprodané produkty předobjednávají i s více než pětiměsíční dodací lhůtou, nicméně za zvýhodněnou cenu oproti té standardní a hlavně bez dalšího průběžného zdražení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ačkoliv nutně platbu předem nevyžadujeme, většina zákazníků objednávku zaplatí, čímž nám pomůžou právě z pohledu cash flow. Zde je ale nutno podotknout, že máme opravdu skvělé zákazníky a jak ve zdražování, tak právě v předprodejích nás drží.

Cash flow následně řešíme ještě dodatečným financováním skrze investory (firmu podpořili například Jiří Hlavenka, Martin Rozhoň, Jana Florentýna Zatloukalová a Pavel Mezihorák – pozn. red.) či přes dlouhodobější rozkládání plateb s úroky u dodavatelů. Nyní se budeme snažit přecházet s financováním skladu pod banky, protože to standardně investoři našeho typu nedělají.

Diverzifikace dodavatelů i důležitost zákaznické péče

Všechny tyto kroky samy o sobě ovšem nestačí, proto se v současné nestabilní situaci zaměřujeme i na další oblasti. Snažíme se vyvíjet nové produkty a společně s tím hledat nové dodavatele. Tento proces typicky trvá i déle než rok, přesto je nezbytný. Produktovou nabídku i dodavatelský řetězec je potřeba diverzifikovat.

Produktový design, zákaznická péče a marketing jsou pro nás prioritou. Do této oblasti směřuje přibližně 60 až 70 procent našich nákladů. Z pohledu rozpočtu na ně nesaháme a neustále pracujeme na jejich zefektivňování.

trask-pro

Přečtěte si takéCzechCrunch spouští firemní profily, vše podstatné bude na jednom místěZákladní data, články, volná místa i medailonky lidí. CzechCrunch spouští firemní profily

TRON: ARES

Přečtěte si takéVelký trailer na Tron: Ares láká na vizuály a hudbu Nine Inch NailsJe tu velký trailer na Tron: Ares. Láká na válku se stroji, originální vizuál a hudbu Nine Inch Nails

Pracujeme také na efektivitě týmu, ať už za pomoci různých nástrojů jako Slack a Notion, nebo lepší komunikací plánů, strategie, inspirace a podobně. Intenzivněji vyhodnocujeme výsledky, upravujeme veškeré plány, snažíme se tak být obratní a flexibilní v řešení nově vzniklých výzev.

Situace Fabini je přitom trochu specifická, protože naše produkty prodáváme koncovým zákazníkům sami. Tento model je pro nás důležitý primárně kvůli lepší kontrole celého nákupního procesu a komunikace produktu. Díky absenci přeprodejců je navíc cena našich výrobků nižší, protože neobsahuje další marže. Retail nám dává smysl do budoucna, aktuálně kamennou prodejnu nemáme čistě kvůli krátké době na trhu a prioritizaci.