Internetová skupina Mall Group prozradila, co znamenají její černá čísla. Skončila v malém provozním zisku
V internetové skupině Mall Group se už delší dobu uklízí před plánovaným velkým prodejem. Je veřejným tajemstvím, že trojice současných akcionářů minimálně několik měsíců intenzivně jedná o prodeji velké skupiny e-shopů, přičemž před časem poněkud překvapili, když po letech v miliardových ztrátách oznámili, že se jim podařilo dosáhnout na černá čísla. To byl před případným prodejem dobrý signál, avšak Mall Group ještě tehdy nechtěla říct, co ta černá čísla vlastně znamenají. Nyní je pro CzechCrunch upřesnila.
„Černá čísla zatím nemůžeme nijak konkretizovat, protože jde o předběžné neauditované výsledky, u kterých může dojít ještě k částečné korekci,“ znělo z Mall Group v květnu, kdy internetová skupina oznámila, že v uplynulém roce vygenerovala obrat ve výši 20,7 miliardy korun a vyrostla tím pádem o 26 procent. Současný výkonný ředitel Jan Hanuš, který od svého lednového nástupu prakticky není na veřejnosti vidět, si výsledky pochvaloval.
„Ozdravili jsme téměř všechny poměrové ukazatele, provedli důslednou revizi byznys modelu, zefektivnili logistiku. (…) Rovněž jsme zrevidovali fixní a interní náklady. Věděli jsme tedy, že výsledek bude meziročně výrazně lepší, ale i tak jsme naše vlastní očekávání o 500 milionů překonali,“ popisoval Hanuš, který na místě výkonného ředitele nahradil Oldřicha Bajera, který skončil už loni v létě.
Oznámení o dosažení černých čísel za uplynulý rok, v němž celý svět e-commerce významným způsobem nakopla pandemie, přitom mnoho pozorovatelů překvapilo. V předchozím roce totiž činila ztráta Mall Group 1,7 miliardy korun, přičemž ještě v létě roku 2020 tehdejší šéf Oldřich Bajer hlásil, že do černých čísel se Mall Group pod jeho vedením plánuje obrátit až za dva roky, tedy v roce 2022. Vzápětí však na svém místě nečekaně skončil.
Internetová skupina, pod níž patří e-shopy Mall.cz, CZC.cz či Vivantis, nakonec zvládla na dlouho kýžený cíl dosáhnout o něco rychleji. Obraz s černými čísly nicméně poněkud narušila výroční zpráva finanční skupiny PPF, jež je jedním z akcionářů Mall Group. Drží v ní 40 procent, stejně jako EC Investments Daniela Křetínského a Patrika Tkáče. Zbylá pětina včetně řídící role patří Rockaway Capital Jakuba Havrlanta.
Ve výroční zprávě PPF, která hodnotila uplynulý rok 2020, se objevilo, že tržby Mall Group skutečně přesáhly 21 miliard korun, avšak v kolonce ztráty svítila částka 1,2 miliardy korun. Je třeba uvést, že PPF má o tři měsíce posunutý fiskální rok, takže čísla by s údaji, které oficiálně komunikuje Mall Group, neměla úplně přesně sedět. Internetová skupina nicméně v reakci na výroční zprávu PPF ve vyjádření pro CzechCrunch vše upřesnila.
„Platí to, co jsme komunikovali v květnu. Mall Group zaznamenala v uplynulém obchodním roce poprvé pozitivní zisk EBITDA, tedy je v černých číslech. Šlo o přelomový rok, kdy se nám podařilo vygenerovat obrat za zboží včetně partnerského prodeje ve výši 20,7 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 26 %. Provozní zisk EBITDA činil 10 milionů korun,“ uvedla tisková mluvčí skupiny Pavla Hobíková.