Mall Group utržila 20 miliard korun a je poprvé v černých číslech. Výši zisku ale odmítá sdělit

Sídlo Mall.cz v pražských Holešovicích

Foto: Mall

Mall Group nepřestává překvapovat. Ještě během loňského léta její předešlý šéf Oldřich Bajer mluvil o tom, že se jedna z největších tuzemských e-commerce skupin, do níž spadá Mall, CZC a Vivantis, dostane do zisku za dva roky. Bajer však ve své funkci nečekaně skončil a začátkem letoška vedení přebral Jan Hanuš s očekáváním, že se celá skupina vykáže zisk alespoň za poslední kvartál loňského roku.

Teď je všechno opět jinak. Mall Group, která působí v devíti zemích, dnes oznámila hospodářské výsledky za svůj obchodní rok, jenž trval od 1. dubna 2020 do 31. března 2021, a rovnou hlásí přelomová čísla. Skupině se podařilo vygenerovat obrat ve výši 20,7 miliardy korun s meziročním nárůstem o 26 procent. A navíc je prý v zisku – poprvé ve své historii.

„Pro Mall Group šlo jednoznačně o zlomový rok a pozitivní výsledek, který jsme dlouho vyhlíželi. Ta černá čísla zatím nemůžeme nijak konkretizovat, protože jde o předběžné neauditované výsledky, u kterých může dojít ještě k částečné korekci. Auditoři proto bližší upřesnění nedoporučují, což je ostatně pravidlo, které v rámci trhu dodržují i firmy kolem nás,“ reaguje mluvčí skupiny Pavla Hobíková na dotaz, jak velký vykázaný zisk byl.

Podle skupiny však k přesunu do černých čísel pomohl nejen boom e-commerce, která loni vystřelila k téměř 200 miliardám korun, ale především zlepšení transakční ekonomiky, transformace Mallu v tzv. tržiště, kdy svoji platformu otevírá obchodníkům třetích stran, a zároveň úspěchy na zahraničních trzích. Díky těmto faktorům se skupina chlubí překonáním hranice 14 milionů objednávek, což je meziroční nárůst o 31 procent.

jan-hanus_ceo-mall-group

Jan Hanuš, výkonný ředitel Mall Group

Foto: Mall Group

„Ozdravili jsme téměř všechny poměrové ukazatele, provedli důslednou revizi byznys modelu, zefektivnili logistiku a mimo jiné také vsadili na růst našeho tržiště, což je model prodeje, který nám dává obrovský smysl a v mnoha segmentech je pro nás jednoznačně efektivnější,“ popisuje Hanuš.

„Rovněž jsme zrevidovali fixní a interní náklady. Věděli jsme tedy, že výsledek bude meziročně výrazně lepší, ale i tak jsme naše vlastní očekávání o 500 milionů překonali,“ doplňuje šéf Mall Group. Ještě podle posledních publikovaných konsolidovaných závěrek za období od dubna 2018 do března 2019 přitom skupina vykázala ztrátu 1,75 miliardy korun a rok předtím 1,6 miliardy korun.

Větší tlak na ziskovost však může být ve skupině způsoben medializovanými informacemi o možném prodeji Mall Group či jejím vstupu na burzu. Tyto možnosti aktuálně prý zvažují majitelé skupiny, v níž po 40 procentech drží PPF zesnulého Petra Kellnera a EC Investments Daniela Křetínského a Patrika Tkáče a zbylých 20 procent skupina Rockaway Capital Jakuba Havrlanta.

Podle Seznam Zpráv v dubnu přípravy úpisu akcií vrcholily a hotovo by mělo být do dvou měsíců, Hospodářské noviny následně začátkem května přinesly informaci, že je ve hře kromě vstupu na burzu i přímý prodej vybranému zájemci, přičemž jedním z nich je i lídr polské e-commerce, společnost Allegro.

Mall Group přitom jako jeden z nejdůležitějších faktorů, který skupině pomohl do černých čísel, uvádí rozběh tržiště, na němž aktuálně přes program Mall Partner prodává 2 000 obchodníků. Podobné mezinárodní tržiště přitom v tuzemsku buduje Alza, Heureka a své aktivity zde posilují i globální hráči jako Amazon.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.