Jak daleko dojedete za volantem kyberfelicie? To zjistíte ve hře od studentů ČVUT pro naše čtenáře
Ve Fabulous Infinidrive of Good Old Felda řídíte starou dobrou, ale pořádně vytuněnou felicii. A to až do první bouračky.
Zahrajte si Fabulous Infinidrive of Good Old Felda od studentského dua Jakub Profota a Vojta Linha
V herním speciálu CzechCrunche na vás čekají nejen rozhovory s významnými osobnostmi domácího herního průmyslu a přehled největších českých herních studií, ale i tři hry, které si užijete přímo v prohlížeči. V jedné z nich od studentů ČVUT nasednete do futuristické „feldy“ a vydáte se na nekonečnou jízdu. Tedy, nekonečnou pouze v případě, že nenabouráte.
Je to zdánlivě jednoduché. Stačí vám šipky doleva a doprava a vyhýbáte se překážkám. Jenže vaše vozidlo ve hříčce Fabulous Infinidrive of Good Old Felda není z nejpomalejších – a donekonečna se vinoucí dráha před vámi skrývá víc nástrah než některé úseky dálnice D1. Ke slovu tak přijde kromě šipek ještě jedna klávesa. Písmeno R, kterým hru restartujete a pokusíte se překonat svůj osobní rekord.
Fabulous Infinidrive vzniklo pro videoherní speciál CzechCrunche v rámci výzvy, kterou vyslyšely tři studentské týmy. V případě kyberfelicie to byla dvojice z Fakulty elektrotechnické ČVUT Jakub Profota a Vojta Linha, kterou jako testeři doplnili už absolvent bakalářského studia na FELu Jiří Kropáč a tamější vyučující z Katedry počítačové grafiky a interakce David Sedláček.
„Hra vznikla jako projekt mladého studentského spolku, který si klade za cíl vytvořit a udržovat na fakultě živou komunitu nadšenců a tvůrců her,“ přibližuje Jakub Profota. „Výsledkem bylo Fabulous Infinidrive, ve kterém hráč řídí starou dobrou českou, ale pořádně vytuněnou felicii, s níž se řítí po futuristické, procedurálně generované pseudo-3D trati, kterou inspirovaly klasiky jako OutRun,“ dodává.
Na svou nekonečnou jízdu přitom virtuální vůz musel vyjet během dvou měsíců, aby stihl vydání herního speciálu. „Byl to masakr. Může se to zdát jako dlouhá doba, ale najít si na vývoj dostatek času mezi studiem a prací bylo těžké. Je to první program, který jsem napsal v JavaScriptu, navíc s netriviální matematikou, párkrát mě to dost potrápilo,“ říká Jakub Profota.
Jak ale dodává, díky podpoře a pomoci studentských kolegů i samotných vyučujících se vše stihlo. „Navíc o sobě můžu říkat, že jsem crunchoval pro CzechCrunch,“ přidává se smíchem student magisterského programu, který se na fakultě angažuje i coby jeden z vedoucích spolku aspirujících videoherních vývojářů.
Mimochodem, zmínka o programovacím jazyku JavaScript může být zajímavá nejen pro techničtěji založené čtenáře. Hry v něm sice tvořit jdou, ale úplně obvyklé to není. „Jenže naším cílem bylo především se něco nového naučit. Proto jsme se rozhodli nevytvořit webovou hru v herním enginu, ale napsat ji nativně přímo v JavaScriptu,“ popisuje Jakub Profota. S kolegy také tvoří dokumentaci hry, která společně s jejím kódem do budoucna poslouží jako učební materiál pro další studenty.
Fabulous Infinidrive of Good Old Felda v nabídce hříček pro naše čtenáře doplňuje už dříve představené tituly – vtipný Beak Quick od party Cozy Games Studio a Carsick Carventure, který si zahrál i ministr Ivan Bartoš. Na nich se podíleli převážně studenti matfyzu, bez ohledu na jejich alma mater se však prakticky všichni mladí vývojáři zapojení do výzvy CzechCrunche shodují, že průprava z vysoké školy je pro vstup do herního průmyslu nesmírně užitečná.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Když se člověk porovná se studenty z nejlepších světových škol, zjistí, že ty lehké problémy jako naučit se programovat v C++, používat engine Unreal nebo vytvořit hru zvládne každý. A ani k tomu nepotřebuje školu, všechno je na internetu,“ míní Jakub Profota. „Ale těžké problémy jako efektivně programovat pro moderní procesory, navrhnout a napsat renderer pro herní engine a optimalizovat hru s otevřeným světem pro slabší stroje, ty už si člověk jen tak snadno na internetu nedohledá,“ říká.
V ten okamžik je pak podle něj důležité, že má člověk za zády kvalitní vysokoškolské mentory. „Myslím, že jestli člověk prahne po vědomostech, jak věci fundamentálně fungují, a nechce být vázaný na jeden konkrétní kus technologie, studium těžké technické školy je velmi dobrá průprava. Je to dřina, bolí to, chce to čas a pevné nervy, ale stojí to za to,“ uzavírá.
Jak se dostali k tvorbě her? Co v Česku chybí a čím jsme naopak výjimeční? Pro herní speciál CzechCrunche jsme vyzpovídali výrazné osobnosti herního průmyslu.
- Martin Frývaldský z Warhorse Studios: Každá nová hra je jako další cesta na Měsíc
- Ján Ilavský z Beat Games: Chcete napodobit úspěch Beat Saberu? Neřešte výdělek, ale touhu dělat hry
- Marek Španěl z Bohemia Interactive: České hry mají jedinečný rukopis. V něčem jsou nejlepší na světě
- Pavel Barák z Asociace českých herních vývojářů: Musíme v Česku pořádně nakopnout herní startupy
Herní speciál CzechCrunche vznikl za podpory společnosti Grip Studios. Firma založená Jakubem Mikyskou a Janem Cabukem v rámci takzvaného co-developmentu spolupracuje s dalšími studii na vysokorozpočtových zahraničních titulech, zapojila se například do vývoje úspěšných her Subnautica, Pillars of Eternity či Marvel’s Midnight Suns.