Jak má e-shop před nástupem sezony správně pracovat s daty? Poradí Heureka, Google i Notino

Tři odborné přednášky a šest workshopů se zkušenými mentory přinese 12. října další ze série eventů ShopMasters.

Peter BrejčákPeter Brejčák

shoptet_shopmastersEvent

Foto: ShopMasters

Účastníci bývalé akce ShopMasters Veronika Dostálová z Ecomailu, Ruslan Skopal z Trenýrkárny a Jaroslav Kaucký ze Zootu

0Zobrazit komentáře

Jak se pustit do datově orientovaného řízení firmy, které e-shopům může usnadnit další růst? Nejen před nadcházející hlavní nákupní sezonou roku jde o jedno z nejdůležitějších témat, která online obchodníci řeší. Dostupná data přitom skýtají obrovské možnosti, využít jejich potenciálu ale nemusí být pro někoho jednoduché. O své praktické zkušenosti s tímto tématem se podělí přední odborníci.

Již ve čtvrtek 12. října se v kancelářích Heureky uskuteční další ze série eventů ShopMasters, které cílí zejména na majitele e-shopů s chutí vzájemně sdílet zkušenosti a rady, jak uspět v byznysu. Hlavní slovo zde dostanou zástupci ze společností Notino nebo Google, kteří na základě vlastních příkladů z praxe představí, jak efektivně pracovat s produktovými i zákaznickými daty nejen před nástupem hlavní sezony.

„Data skrývají obrovské možnosti pro optimalizaci firemních procesů. Bez adekvátní součinnosti s businessem, ale nejde jejich potenciálu plně využít. Ve své prezentaci na několika příkladech ukážu, jak důležité je nezaměřovat se pouze na technologickou stránku věci, ale i na navazující business procesy,“ vysvětluje Martin Kavřík, Head Of Data Office v Notinu.

Kromě něj během odpoledne promluví i další experti. Martin Slavětínský z Heureka Group nastíní, kam se bude ubírat poptávka zákazníků v hlavní nákupní sezoně či jak se změnilo vnímání ceny jako nejdůležitějšího faktoru pro výběr e-shopu. Ivona Hamová, analytická konzultantka technologického gigantu Google, poradí, jak efektivně využívat data v rámci nástroje Google Merchant Center.

Hlavní téma bude rezonovat také v rámci šesti mastermindových skupin pod vedením zkušených mentorů:

  • Honza Tichý, Taste: E-shopy a Google Analytics 4
  • Radek Hudák: Jak si skrze správnou customery journey udržet zákazníka
  • Michal Mašika, Notino: Data-driven company
  • David Kočí: UX optimalizace řízená daty
  • Jiří Hejl, Merio: Best practice v personalizaci a omnichannel komunikaci
  • Tomáš Hradecký, Shoptet: Jak se dívat na data v reklamních systémech

„Lidé v této době velmi zvažují, kde utratí peníze, a i nadále si utahují opasky. Pro podnikatele je proto obzvlášť důležité umět potenciálního zákazníka oslovit v ten správný moment a vhodně k tomu využívat vlastní data. Pokud e-shopař nechce, aby jeho podnikání stagnovalo, tak se bude muset naučit s daty pracovat a využívat je ke svému rozhodování,“ dodává Jakub Stupka, provozní ředitel nástroje Ecomail.cz, který je společně s Heurekou, Shoptetem a Zásilkovnou hlavním organizátorem této události. Zakoupit vstupenky lze na webu eventu.

Ochlazení přišlo i na skupinu e-shopů Vivantis. Nerostla a zisk jí klesl z 30 milionů na jeden

Sáhli jsme si na hranu efektivity a přicházeli jsme na věci, které jsme předtím přehlíželi, komentuje loňský rok šéf Vivantisu Michal Špak.

Peter BrejčákPeter Brejčák

michal-spak-regular-min

Foto: Vivantis

Michal Špak, generální ředitel Vivantisu

0Zobrazit komentáře

Trh e-commerce se stejně jako loni i v tomto roce potýká s poklesem spotřebitelské poptávky, což se podepisuje na výkonu jednotlivých hráčů. Ochlazení tak dopadlo i na chrudimskou skupinu e-shopů Vivantis, která celkový obrat ve svém posledním fiskálním roce navýšila jen nepatrně, naopak výrazně jí poklesl zisk. Podle vyjádření vedení firmy si přitom sáhla na hranu efektivity.

„Nezastavili jsme se. V roce, kdy mnoho českých e-commerce společností čelilo krizím, jsme šli dál, udrželi pozitivní výsledek hospodaření a k tomu přidali přes osm procent růstu tržeb za zboží. Nebylo to jednoduché, zejména vánoční období pro nás bylo náročnější než kdy předtím,“ komentuje ve výroční zprávě fiskální rok 2022/2023, který v případě Vivantisu skončil v březnu, generální ředitel a předseda představenstva Michal Špak.

Samotná e-commerce v loňském roce podle dat Heureky klesla o dvanáct procent, pokles přitom pokračoval i v letošním prvním a druhém kvartálu. Vivantis v posledním fiskálním roce navýšil své tržby za prodej zboží z 1,41 miliardy na 1,52 miliardy korun, jeho čistý obrat ale vzrostl jen nepatrně o přibližně jeden milion korun na 1,638 miliardy.

Vivantis, pod jehož křídla spadají i další e-shopy jako Parfemy.cz, Prozdravi.cz nebo Krasa.cz, působí v celkem šesti zemích. Některé z těchto značek se také zařadily do žebříčku CzechCrunche stovky největších e-shopů v zemi. Čeští zákazníci přitom ve skupině utratili přibližně jednu miliardu korun, zbytek přichází ze zahraničí.

clanek-do-specialu

Přečtěte si takéLídry znáte, poznejte i ostatní. Žebříček 100 největších e-shopů v ČeskuLídry znáte, poznejte i ostatní. Žebříček 100 největších e-shopů v Česku

Zatímco alespoň malý růst si skupina e-shopů zachovala v prodejích, její ziskovost naopak výrazně propadla. Loni vykázala výsledek hospodaření na úrovni 999 tisíc korun, přitom předtím šlo o 29 milionů. Za fiskální rok 2021 zisk Vivantisu dosáhl dokonce ještě o dalších třicet milionů vyššího čísla.

„Zejména kvůli omezeným logistickým kapacitám a skladbě zásob sestávající z produktů nižší hodnoty a marže jsme si sáhli na hranu efektivity. V rámci denního fungování jsme přicházeli na věci, které jsme dříve přehlíželi. Poučili jsme se z chyb,“ popisuje Špak, podle kterého pozitivní dopady stran výsledků budou více patrné v následujících hospodářských letech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Začátkem fiskálního roku jsme se plně dezintegrovali ze skupiny Mall Group. Dokončili jsme náročný přechod do cloudového prostředí a rozpracovali jsme první z vývojově náročných úkolů, který spočíval v redesignu interních administrátorských systémů,“ doplňuje Špak. Jejich vývoj podle něj zabere několik následujících let, budou však jedním z hlavních pomocníků pro efektivnější fungování obchodních a marketingových týmů.

Skupina Vivantis se od Mall Group odčlenila před jejím prodejem polskému Allegru, letos na jaře pak došlo ke změně akcionářů, kdy původní podíl finanční skupiny PPF odkoupila skupina Rockaway Jakuba Havrlanta. Ta aktuálně drží většinový podíl, zbytek přináleží miliardářské dvojici Daniel Křetínský s Patrikem Tkáčem.