Jak se daří české AI, která předpovídá hodnocení filmů? Oppenheimera trefila, ale od Barbie čekala víc

Umělá inteligence od studia Elevup dala známé značce Kinobox nástroj, který před premiérami odhaduje hodnocení nejen hollywoodských hitů.

Michal MančařMichal Mančař

oppenheimer-barbie-1

Foto: CinemArt / Vertical Ent.

Jste Barbenheimer, nebo Oppenharbie?

0Zobrazit komentáře

S loňskými letními blockbustery se na filmový portál Kinobox dostala i neobvyklá novinka. Automatická předpověď toho, jak moc se nadcházející snímky budou divákům líbit. Jak si umělá inteligence stojí teď, tedy o půl roku a několik velkolepých premiér později? Skóre nemá bezchybné, ale spoustu velkých filmů odhadla přesně. A i u těch, kde se mýlila, se její predikce od živých diváků nerozcházejí příliš divoce.

Umělá inteligence Kinoboxu vezme filmaře a herce, kteří se na ještě neuvedeném snímku podílejí. Podívá se na jejich dosavadní portfolio i na to, jak se jim aktuálně daří, nesleduje tedy jen dřívější triumfy režisérů a scenáristů. A následně se pokusí předpovědět, jaké hodnocení snímek získá. Třeba u bombastického Oppenheimera tipovala skóre 86 procent a status největšího hitu loňska. Jaké číslo najdete na Kinoboxu u filmu teď, po jeho zhlédnutí a ohodnocení skutečnými diváky a kritiky? 88 procent. Solidní trefa.

„Ale chtěl bych zdůraznit, že jsme nikdy neměli ambici ani očekávání, že se trefíme s hodnocením umělé inteligence absolutně přesně do výsledného hodnocení uživatelů,“ říká pro CzechCrunch šéf filmového serveru Radim Horák. „Přemýšlíme nad tím tak, že pokud na Kinoboxu vidíte novinku, kterou vůbec neznáte, ale má skvělé AI hodnocení a je to třeba váš oblíbený žánr, může to být signál vyrazit do kina nebo si film pustit na streamu,“ vysvětluje spolumajitel známé značky.

Nástroj od vývojářského studia Elevup se podobně jako u Oppenheimera trefil i u dalších loňských filmů. Například Zabijáci rozkvetlého měsíce, dlouhatánské utrpení s Leonardem DiCapriem, měli podle virtuálního verdiktu zaskórovat se 79 procenty. Uživatelé byli ještě o čtyři procentní body pozitivnější. V případě nejnovější Mission: Impossible s Tomem Cruisem zase AI filmu věřila o dva body více než diváci s 82 procenty. Předvánočně přeslazený, ale milý Wonka měl mít 76 ze sta, v reálu získal o pět víc.

Filmy a seriály v únoru

Přečtěte si takéFilmy a seriály na únor 2024: Duna, Avatar i Star WarsNové seriály a filmové premiéry v únoru. Čeká nás druhá Duna, animovaný Avatar i Hopkins jako Winton

Ne vždy ale byly tipy tak blízko. Když Kinobox a Elevup svou technologii loni v létě představovaly, její předpovědi očekávaly Oppenheimerovu nadvládu nad dalším potenciálním hitem, Napoleonem režiséra Ridleyho Scotta. Ta se sice potvrdila, AI však očekávala výrazně lepší skóre, než si nakonec zábavný, ale historicky hrozivý snímek s Joaquinem Phoenixem v hlavní roli vybojoval. Místo 81 procent má u diváků jen 71. „Ale u něj bude zajímavé sledovat změnu hodnocení po uvedení oznámené režisérské verze,“ přidává Horák. Ta by měla být podstatně delší.

Ještě větší rozdíl mezi skutečností a virtuálním odhadem má blockbuster jménem Barbie. „U ní jsme predikovali 80 procent, při aktuálních 69 to je výrazná odchylka. Ale několik měsíců po uvedení v kinech měla ještě 74 procent, až teď s příchodem na streamy hodnocení kleslo. Může za to i širší publikum, které si film pustí ze zvědavosti, než že by na něj ze zájmu vyrazilo a zaplatilo v kině,“ vysvětluje Horák.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podobně pozitivní byla umělá inteligence v případě Marvels, chvíli zábavného, ale brzy předvídatelně nudného snímku o komiksových hrdinkách. Tipovala skóre 68 ze sta, fanoušci byli o deset bodů přísnější. Každopádně obecně platí, že čím zvučnější herec či známější režisér, tím větší přesnosti nástroj dosahuje. V takových případech prý mívá odchylku v rámci několika procentních bodů.

Ale co ty méně známé filmy, na kterých se nepodílejí hollywoodské hvězdy? „Tam se odchylka přehoupne i do nižších desítek procent. Je to dáno malým výskytem dat a nemožností větší vazby na minulost. Ovšem i to nám pomáhá identifikovat parametry pro budoucnost a AI zlepšovat,“ odpovídá Daniel Jay-Lett, spoluzakladatel a ředitel vývojářské firmy Elevup, jež nástroj pro Kinobox připravila.

hopkins-hawes

Přečtěte si takéNicholas Winton by ani dnes nestrkal hlavu do písku, říká režisérZ Nicholase Wintona jsem nechtěl dělat superhrdinu, zastínilo by to jeho příběh, říká režisér filmu Jeden život

Ta největší odchylka podle něj přišla u indického muzikálu The Archies, kdy umělá inteligence očekávala pouhých pětadvacet procent, ale nyní byste na Kinoboxu našli dvakrát tak vysoké hodnocení. Práce na AI navíc neustále pokračují. „Zapojujeme do našeho modelu více dat. Testujeme různé korelace a vzorce v chování filmových médií a kritiků. Chceme zapracovat na faktoru diváka, který není tak dobře vyčíslitelný, a zároveň se soustředit na samotné herce a jít do větší hloubky při hodnocení filmů právě přes ně,“ přibližuje Jay-Lett.

Zvídavé filmové fanoušky může mrzet fakt, že předpověď od umělé inteligence na webu Kinoboxu po premiéře daného filmu už nenajdete. Nad tím, že by se digitální očekávání a živé hodnocení na stránkách ukazovaly současně, prý autoři ani neuvažovali. „Má sloužit jen pro orientaci před uvedením díla do distribuce. Jakmile je dostupné uživatelské skóre, dáváme přednost jemu,“ uzavírá Radim Horák.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Pět sekund a jeden prd aneb Jak se populární jazyková aplikace Duolingo předvedla na Super Bowlu

Zatímco na obrazovkách běžela reklama na jazykovou aplikaci Duolingo, čtyřem milionům lidí přišlo oznámení, aby si procvičili svoje dovednosti.

Eliška NováEliška Nová

duo-chick

Foto: Duolingo

Duolingo na Super Bowlu zaujalo pouhou pětivteřinovou reklamou

0Zobrazit komentáře

Trvalo to přesně pět sekund. Hráči amerického fotbalu vědí, že tolik času může otočit zápas. Nikdo by ale nečekal, že pět sekund stačí na to, aby se z reklamy stal jeden z hitů Super Bowlu. Společnost Duolingo vypustila v ten nejdražší čas na televizních obrazovkách do vysílání svého maskota – sovu, která v kratičkém spotu doslova vyprdne druhou sovu. A spustila lavinu.

Aplikace Duolingo, kterou se měsíčně učí cizí jazyky přes 83 milionů uživatelů, patří k těm nejoblíbenějším. Řada lidí má ve svém mobilu stažený i widget, díky kterému mohou pozorovat, jak se sova zvaná Duo mění. Zhruba v polovině dne přijde na řadu její nejoblíbenější znázornění. Respektive její zelené zadnice.

Už to různí uživatelé Duolinga v minulosti proměňovali v memy, které se staly populární na sociálních sítích. Teď se toho chytilo i samotné Duolingo, které si zaplatilo regionální reklamu vysílanou během Super Bowlu. Běžela v New Yorku, Los Angeles, San Francisku, Chicagu, Miami, Detroitu a také v Pittsburghu, tedy rodném městě jazykové aplikace.

I to stačilo k senzaci. Nicméně pustit do vysílání prdící sovu nebylo nic jednoduchého. Americká firma si totiž kromě toho také usmyslila, že během pěti sekund, kdy se zelený opeřenec objeví na obrazovce, pošle oznámení do telefonů čtyř milionů uživatelů aplikace a ponoukne je tak, aby se pustili do své jazykové lekce.

„Když jsme se rozhodli vytvořit pětivteřinovou reklamu pro Super Bowl, věděli jsme, že budeme potřebovat takovou, která upoutá pozornost lidí a zároveň bude motivovat naši velkou vzdělávací komunitu,“ uvedlo Duolingo v prohlášení na svých stránkách. V něm také popsalo vše, co tomu předcházelo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tvůrci aplikace se inspirovali právě na sociálních sítích, kde zjišťovali, co nejvíce rezonuje. A zjistili, že je to právě soví zadek. „Loni naši ilustrátoři vytvořili několik odvážných obrázků pro widget pro chytré telefony a komunita našich studentů si je zamilovala. Bylo jasné, že zadek Dua je nejjednodušší způsob, jak upoutat v tak krátkém čase pozornost,“ líčí tým.

Bylo ale potřeba vymyslet, jak najednou poslat oznámení tolika lidem, aniž by aplikace spadla. Až dosud se totiž notifikace Duolinga objevila najednou u půl milionu lidí, navíc v rámci jedné celé minuty. Bylo tedy potřeba vymyslet něco nového. Společnost proto spojila tři týmy, které měly vytvořit zcela nový koncept. Testovalo se už od loňského října, ale v menším měřítku. Nakonec se celý systém přepracoval tak, aby vysoká návštěvnost aplikace nezpůsobila potíže.

duo

Foto: Duolingo

Animátoři pracovali na tom, aby zadnice byla co nejvěrohodnější

To ale nebylo všechno. Animátoři zhruba stejně dlouhou dobu pracovali na tom, aby dobře vypadalo také to hlavní, tedy zadnice. Šlo o světlo, lesk i stíny. „Jeden z našich kreativních ředitelů nahrál více než dvě stě klipů vlastních zvuků prdění v podpaží, protože jsme nebyli spokojeni se zvukovými efekty, které byly k dispozici ke koupi. Sám Duo se pak vydal na lifting zadku k doktorovi z Miami,“ popisuje tým stojící za jazykovou aplikací.

Další problém spočíval v tom, že v Duolingu věděli, v jaké čtvrtině zápasu se reklama bude vysílat, ale nebyl jasný přesný čas. Ve všech městech, kde měli diváci reklamu vidět, tak seděli členové týmu, kteří čekali, až uvidí „svoji“ sovu na obrazovce. A právě tehdy vyslali potvrzení na základnu, kde zmáčkli jediné tlačítko, díky němuž se čtyřem milionům lidí v jednu a tu samou chvíli objevila na telefonu notifikace.

duo-app

Foto: Duolingo

Notifikace přišla čtyřem milionům lidí

Výsledkem je neuvěřitelný zásah publika. Duolingo za tím vidí několik faktorů. Místo aby najali reklamní agenturu, rozhodli se vsadit na vlastní kreativitu. „Rozumíme naší značce lépe než kdokoli jiný. Víme, jak se pohybovat na hranici mezi vtipným a přehnaně vtipným obsahem. Naši designéři a studioví umělci milují své řemeslo a naše postavy a zaměřili se na některé detaily tak, aby byl zadek Dua připraven na svou premiéru,“ dodává firma.

V den Super Bowlu byli každopádně v pohotovosti nejen hráči amerického fotbalu, ale také zaměstnanci Duolinga, kteří hlídali, aby nedošlo k žádné chybě. U sebe měli několik scénářů možných problémů a také řešení krok za krokem. Den po zápase je výsledkem jejich měsíce dlouhých příprav mimo jiné i stabilnější aplikace. A také důkaz, že k senzaci může stačit pět vteřin a jeden prd.