Jak supi z Wall Street bez fotbalových zkušeností pozvedli tápající AC Milán a pak ho prodali za trojnásobek
Fond Elliott Management se sportu moc nevěnuje, ale na příkladu AC Milán ukázal, že i fotbal je byznys jako každý jiný.
Ve stejné době, kdy Roman Abramovič definitivně prodal londýnskou Chelsea, se rozhodlo ještě o prodeji jednoho slavného klubu – italského AC Milán. Nešlo sice o tolik peněz, výsledná suma byla zhruba poloviční, ale pozadí obchodu a jména jeho účastníků nejsou o nic méně zajímavá. Dokonce i Elon Musk se tam vzdáleně mihne.
AC Milán byl dlouhá léta spojený s italským mediálním magnátem a kontroverzním politikem Silviem Berlusconim, který ho vlastnil přes 30 let, ale v roce 2016 ho prodal čínským investorům vedeným nepříliš známým finančníkem z Hongkongu Li Yonghongem. Italský expremiér se svou společností Fininvest zinkasoval přes 700 milionů dolarů. Pro zadlužený klub, který procházel i sportovní krizí, to ale byla jen další rána.
Nový čínský majitel, původ jehož peněz obestírala řada nejasností a pochyb, sháněl finance, kde to šlo, aby dostál svým závazkům. Podstatnou část si půjčil od amerického fondu Elliott Management Company, který je pověstný tím, že byznysově staví na tom, že smlouvy se musí dodržovat a dluhy splácet.
Když Yonghong promeškal splátku úvěru, dravci z Wall Street neváhali a v roce 2018 si AC Milán vzali pod sebe. Vyšel je zhruba na 400 milionů dolarů. Více než 99 procent v klubu, který měl více než stoletou tradici a do té doby vyhrál osmnáctkrát italskou Serii A, najednou vlastnili finančníci ze země, kde se fotbal říká úplně jinému sportu, a kteří se do té věnovali hlavně státním dluhopisům.
Nálada mezi milánskými fanoušky byla na bodu mrazu. Jenže se stalo něco, co čekal málokdo – fond vedený svým zakladatel Paulem Singerem rozjel restrukturalizační projekt, jehož cílem bylo udělat z AC Milán znovu elitní klub. A zvednout tak i jeho hodnotu. Napumpovali do něj několik desítek milionů, překopali jeho byznysové fungování, tým poskládali z mladších, a tedy levnějších, ovšem perspektivnějších hráčů, které doplnili staršími hvězdami na ústupu ze slávy, ale se zkušenostmi, jako jsou Zlatan Ibrahimovič nebo Olivier Giroud, a… uspěli. Před příchodem Elliotů milánský AC vyhrál italskou fotbalovou ligu naposledy v sezóně 2010/11, teď ovšem oslavil první místo jen krátce předtím, než vešlo ve známost, že novým majitelem bude jiný americký fond RedBird, kterému klub Paul Singer a spol. prodali za 1,3 miliardy dolarů. Když ho přebírali, hrál AC Milán ve středu tabulky, za čtyři roky ho dostali na vrchol, mimo jiné s přispěním legendy klubu Paola Maldiniho, sportovního ředitele. O tom, že si úspěchu s AC Milán v Elliott Management Company považují, svědčí i to, že i po prodeji většiny, by jim ve společnosti měl i nadále zůstat menšinový podíl a aspoň jedno místo ve vedení. Novým majitelem se stal fond RedBird, který založil a vede někdejší dlouholetý bankéř Goldman Sachs Gerry Cardinale. Pro něj sportovní investice na rozdíl od Singera nejsou nic nezvyklého, nedávno získal podíl třeba ve firmě, které patří FC Liverpool. Jak Liverpool, tak AC Milán a samozřejmě i Chelsea, která se také teď prodávala, patří mezi nejhodnotnější fotbalové značky. V aktuálním žebříčku magazínu Forbes patří Milánu 14. místo mezi nejdražšími fotbalovými kluby, Liverpool je čtvrtý a Chelsea osmá. Na prvním místě je Real Madrid. Hlavně v anglické Premier League je ovšem amerických investorů mezi majiteli klubů víc. Vlastníky z USA mají Manchester United nebo Arsenal. Pro Elliott Management Corporation nebyl ale prodej AC Milán jedinou aktuálně sledovanou byznysovou kauzou. Jejich jméno výrazně prochází také děním kolem Twitteru, který má za více než 43 miliard dolarů převzít nejbohatší muž světa Elon Musk. Fond Paula Singera drží v sociální síti velký podíl, patří mu několik míst v nejvyšším vedení a byl to právě on, kdo ze společnosti vypudil jejího zakladatele – a Muskova kamaráda – Jacka Dorseyho. Když teď valná hromada neprodloužila mandát členovi představenstva Egonu Durbanovi, který má k Elliottům blízko, firma mu ze strachu z jejich hněvu místo radši nabídla jinou cestou. Jestli jsou totiž EMC něčím pověstní, tak že se dokážou zatraceně dobře a drsně prát za svá práva. Ať to stojí, co to stojí. A Elon Musk teď kolem nákupu Twitteru, na kterém se s vedením firmy dohodl, lavíruje…
Zakladatel fondu Paul Singer dovede být tolerantní, je velkým podporovatelem LGBTQ komunity (jeho syn je gay), patří k největším filantropům v New Yorku, ale když jde o peníze a smlouvy, dokáže být neúprosný. Někdy se mu říká aktivistický investor, který koupí menšinový podíl ve veřejně obchodované firmě a pak se ji halasně snaží kormidlovat směrem, který mu vyhovuje. Jenže Singera někteří z Wall Street nazývají supem, a to hlavně kvůli práci se státními dluhopisy. Velké peníze totiž vydělal na tom, že levně skoupil obligace zemí v problémech a před bankrotem, jako byly Argentina nebo Kongo, a pak s nimi u soudů válčil o to, že mají dostát svým závazkům a nehledě na prázdnou vládní kasu uhradit své dluhy. Přestože tohle je svět, v němž se byznysmen Paul Singer zrodil a kde je nejaktivnější, fotbal mu podle všeho aspoň částečně přirostl k srdci. Svědčí o tom dvě věci. Jednak to, že při prodeji AC dal přednost nižší nabídce od RedBird, protože byla v hotovosti a nevedla by k zadlužení klubu, což nabízeli třeba investoři z Bahrajnu, jednak to, že si Elliot Management Corporation ponechali v klubu zmíněný menší podíl a jedno křeslo ve správní radě.
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Cookies Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu. Možnosti předvolby jednotlivých cookies Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek). Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku. Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference. Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Nahlásit komentář
Vyplňte své jméno