Jako by se Tesla ve vzduchu potkala s Uberem. Joby Aviation vyvíjí elektrický letoun a teď přistálo na burze
Leteckých společností pracujících na vlastní podobě leteckého taxíku je celá řada. Těch, které mají skutečný potenciál, je ovšem jen pár. Za pomyslného krále segmentu můžeme označit Joby Aviation, firmu, která aktuálně drží ty nejlepší karty pro nadcházející partii revoluce vzdušné přepravy nad městy. Nyní se její pozice u hráčského stolu ještě více upevnila. Startup vstoupil na burzu a je připraven roztočit své vrtule již za tři roky.
Patnáct let, přesně tak dlouho bude JoeBenu Bevirtovi nakonec trvat naplnění jeho vize dostat na trh elektrickou alternativu k helikoptérám i tradičním letounům určeným pro překonávání krátkých vzdáleností. Před dvanácti roky Joby Aviation založil a začal s naplňováním svého snu, nyní se vydává na finální tříletou etapu této vzdušné cesty.
Vyvíjený stroj Joby Aviation přepraví pilota i čtyři cestující a na jedno nabití zvládne uletět bezmála 250 kilometrů při rychlosti přesahující 300 kilometrů v hodině. Spuštění prvních komerčních letů na palubě letounu pojmenovaného S4 je naplánováno právě na rok 2024, přičemž v současné době má za sebou již tisíce odlétaných hodin.
Jenže za čas strávený ve vzduchu si toho v Joby Aviation příliš mnoho nekoupí. Aby bylo možné vše dovést do zdárného konce, musí společnost disponovat kapitálem ve výši 1,6 miliardy dolarů (34,5 miliardy korun), jak pro Techcrunch uvedl Paul Sciarra, výkonný člen představenstva společnosti.
Hledání těchto financí, které pokryjí nejen další fáze vývoje, ale především nákladný proces certifikace, by však nemělo být pro Joby žádný problém. Na newyorské burze se totiž ve včerejších hodinách objevila nová zkratka JOBY, která jasně prozrazuje úspěšné dokončení vstupu firmy na burzu, s čímž je spojen i příliv nového kapitálu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Ke vstupu došlo prostřednictvím tzv. SPAC (special-purpose acquisition company), tedy spojením se společností Reinvent Technology Partners, kterou řídí spoluzakladatel LinkedInu Reid Hoffman a zakladatel herního studia Zynga Mark Pincus. „Věříme, že Joby je Tesla a Uber setkávající se ve vzduchu,“ cituje Reida Hoffmana magazín Flyingmag.
„Joby Aviation je jasným lídrem v oblasti eVTOL (elektrických letounů schopných vertikálního vzletu i přistání – pozn. red.) a sdílených letů. Také věříme, že má dobré kapitálové předpoklady k tomu, aby se stala první firmou, která dosáhne certifikace a komercializace,“ dodal Hoffman.
Finance budou stačit
Hoffmanovy odhady stojí na pevných základech, jelikož Joby v minulosti skutečně pohltilo leteckou divizi Uberu a nedávné záběry jasně demonstrují schopnosti jeho letounu. Fúze navíc přinesla Joby kapitál ve výši přesahující miliardu dolarů (21,6 miliardy korun). Pokud k tomu připočteme přibližně půlmiliardovou částku, kterou Joby disponuje díky předchozím investicím mimo jiné i od Toyoty, výsledek jasně napovídá, že má ve svých rukou vše, co potřebuje k naplnění svých plánů.
Hodnota společnosti byla po dokončení fúze vyčíslena na 4,5 miliardy dolarů (bezmála 100 miliard korun), což Joby Aviation řadí na první pozici mezi startupy podobného ražení. Někteří z konkurentů přitom již mají svůj vstup na burzu za sebou. Jedná se například o konstruktéry Lilium či Archer Aviation.
Z pohledu investic se tak Joby Aviation jeví jako poměrně atraktivní příležitost, která je nyní otevřena i menším investorům. Na váze společnosti přidává i její umístění na vrcholu žebříčku AAM Reality Index, který mapuje potenciál podobných projektů. Bere přitom v potaz celou řadu faktorů ovlivňujících životaschopnost jednotlivých podniků.
Na druhou stranu je nutné říci, že s plánem zahájit provoz letounů v roce 2024 je Joby Aviation poněkud pozadu. Společnosti jako EHang či Volocopter chtějí vzdušnou revoluci odšpuntovat již během příštího, respektive přespříštího roku. Zda se tedy Joby skutečně stane onou Teslou na nebesích, se dozvíme až v několika příštích letech.