Jako nominace na Oscara. České sci-fi od jediného vývojáře má šanci na nejprestižnější herní cenu
Multidimenzionální pouť Afterglitch od Vladimíra Kudělky získala dvě nominace na ceny IGF. Dříve v nich zvítězil i Chuchel od Amanity.
Herní a filmový byznys toho mají mnoho společného. Nejen žánrový rozsah, gigantické tržby a milionové davy hráčů či diváků, ale i rozdělení tvorby v obou odvětvích. Hry stejně jako filmy bývají jak dílem obřích korporátů a vydavatelských mašinérií, tak plodem láskyplné práce malých týmů či dokonce sólo vývojářů. O pomyslného Oscara, tedy o nejprestižnější ocenění mezi hrami z druhé zmiňované kategorie, nyní zabojuje nedávno vydaný český titul Afterglitch.
Independent Games Festival je největší akcí pro nezávislé videoherní vývojáře. Tedy takové, za kterými nestojí velká vydavatelství a globální giganti zábavního průmyslu. V rámci mezinárodního festivalu jsou každoročně udělovány nesmírně uznávané ceny IGF v několika kategoriích – a šanci získat ocenění hned ve dvou z nich bude mít při březnovém vyhlašování i sci-fi hra Afterglitch od vývojáře a výtvarníka Vladimíra Kudělky, jenž působí coby jednočlenné studio Hangonit.
„Dozvěděl jsem se o tom až z e-mailu den před veřejným vyhlášením. Od té doby jsem ho vlastně neustále znovu pročítal s tím, jestli si ze mě někdo neudělal legraci, protože o nominaci ve dvou kategoriích zároveň bych si snad nedovolil ani snít,“ popisuje pro CzechCrunch tvůrce hry. Přibližuje také proces selekce titulů, jenž probíhal průběžně v několika fázích už od loňského listopadu. V té první měla podle Kudělky mít komise dokonce až tři stovky členů, které musely hry zaujmout.
Afterglitch byl odbornou porotou nominován na ceny za nejlepší výtvarné ztvárnění a pro nejinovativnější hru. K pochopení nominace přitom stačí jen pár pohledů na obrázky ze hry nebo zhlédnutí traileru. Kudělkovo dílo je vizuálně úchvatná multidimenzionální podívaná, která fanouškům žánru musí připomínat místy Kubrickovu Vesmírnou odyseu, jindy Nolanův Interstellar. Sám autor v minulosti pro CzechCrunch přiznal inspiraci klasickými sci-fi ilustracemi.
Proměnění nominace by bylo nejcennějším uznáním za sedm let vývoje hry. „Zisk ceny by pro mě byl splněným profesním snem. V herním průmyslu je to něco jako Oscar nebo Zlatá palma z Cannes pro filmaře. Independent Games Festival je pro mě až kultem, každoročním svátkem nezávislých vývojářů, o němž roky slýchávám,“ říká Kudělka.
„Konkurence je ale ohromná. Jsem fascinován explozí kreativity a talentu ostatních vývojářů, nadšen jsem snad ze všech nominovaných. Každopádně vše nechám plynout a největší radost mám aktuálně z toho, že mohu v březnu sbalit rodinu a konečně vyrazit do San Franciska, kam se již několik let neúspěšně chystám,“ dodává vývojář s odkazem na místo konání akce.
Na festivalu, který v Kalifornii tradičně doprovází jednu z největších akcí herního průmyslu Game Developers Conference, připomene Afterglitch českou nezávislou herní scénu po pěti letech. V roce 2018 byly na ceny IGF nominovány hned dva tituly od domácích vývojářů. Druhoválečný a edukativní Attentat 1942 od Charles Games, herního studia napojeného na Univerzitu Karlovu, a Chuchel, krásná a vtipná hříčka od Amanita Design.
Právě Chuchel před pěti lety prestižní cenu získal, a to za nejlepší výtvarné ztvárnění, tedy ve stejné kategorii, v níž se představí i Afterglitch. Dobrodružství roztomilého chlupatého rošťáka z názvu hry dělalo radost nejen při řešení hádanek a sledování komických (ne)úspěchů hlavního hrdiny, ale především při každém pohledu i poslechu. Tedy stejně jako v ostatních hrách od Amanity, které jsou někdy pohádkové, jindy strašidelné, vždy ale audiovizuálně úchvatné.