Jakub Havrlant dál čile obchoduje s Křetínským a Tkáčem. Jeho Rockaway ovládne vydavatelství Euromedia
Mezi největší hráče knižního trhu v České republice patří skupina Euromedia, jejíž konsolidovaný obrat se počítá v miliardách korun. Po složitém pandemickém roce získala před časem nového šéfa a ten se teď bude nově zodpovídat už jen jedinému akcionáři. Tím se stane investiční skupina Rockaway Capital Jakuba Havrlanta, která odkupuje polovinu firmy od Daniela Křetínského a spol.
Společnost Czech Media Invest, za níž stojí Daniel Křetínský, Patrik Tkáč a Roman Korbačka, dosud držela v Euromedii padesátiprocentní podíl. Z knižního byznysu, do něhož spadají knihkupectví Luxor a celá řada nakladatelských značek jako Kalibr, Ikar či Odeon, ale nyní Czech Media Invest odchází. Svůj podíl za nezveřejněnou částku prodává do rukou Rockaway Capital.
„Dohodli jsme se s našimi dosavadními partnery na odkupu jejich podílu, protože knižnímu segmentu věříme, což by Euromedia nebýt pandemie nemoci covid-19 potvrdila i v loňském roce. Pořád navíc platí to, proč jsme do společnosti vstupovali – díky digitalizaci v ní vidíme velký potenciál i do budoucna,“ říká mluvčí Rockaway Capital Pavel Kalouš. Celou transakci ještě musí schválit antimonopolní úřad.
V Euromedii působí Jakub Havrlant se svou skupinou od roku 2017. Jeho cílem bylo od začátku digitalizovat tradiční knižní sektor, přičemž během následujících let se z Euromedie pod vedením Lukáše Nováka stal největší hráč na českém knižním trhu se silnou pozicí v nakladatelském, velkoobchodním i maloobchodním segmentu. Od začátku roku již vede knižní skupinu František Mala, který nahradil právě Lukáše Nováka a má pořádně nastartovat zmíněnou digitalizaci.
Ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch František Mala letos v dubnu zmiňoval, že plánuje více pracovat na propojení kamenného světa s onlinem tak, aby zákazník dostal co nejlepší službu, ať už nakupuje přímo v kamenném knihkupectví, nebo v e-shopu. Zároveň chce proměnit i fungování samotné Euromedie, kde vidí velký prostor například pro zapojení dat, díky kterým se může celý byznys řídit efektivněji.
„Ze střednědobého pohledu se chceme zaměřit hlavně na části firmy, které souvisí s maloobchodem, ať už je to kamenný retail, anebo online. Tam vidím prostor pro další zlepšování, zvyšování produktivity a prodeje. Myslím, že tam umím využít paralely s telco byznysem,“ popisoval v dubnu František Mala, který působil v telekomunikacích dvacet let, když vystřídal slovenský i český T-Mobile a rumunský Telekom.
Zatímco v roce 2019 se konsolidovaný obrat Euromedie vyšplhal na 2,4 miliardy korun, tak v loňském roce, který byl značně ovlivněn pandemií koronaviru, klesl na 2,3 miliardy. V letošním roce by se skupina dle vyjádření pro CzechCrunch ráda dostala minimálně na úroveň z roku 2019. Nadále by tak měla v metrice tržeb platit za největšího hráče tuzemského knižního trhu. Její další směřování bude nově ve výhradní gesci Rockaway Capital, ale šéf Euromedie žádné větší změny neočekává.