James Dyson poodhalil elektromobil, který ho připravil o půl miliardy liber, a přesto jej zákazníci nikdy řídit nebudou

james-dyson

Foto: Dyson

James Dyson před vyvíjeným elektromobilem N526

0Zobrazit komentáře

Sir James Dyson je celému světu znám jako schopný inženýr a vynálezce, který vybudoval své impérium na inovativních spotřebičích, jako je například cyklonový vysavač. Bohužel pro Dysona, vysavač nakonec trochu připomíná i jeho poslední a prozatím nejambicióznější projekt elektromobilu. Ten totiž vysál z jeho peněženky 496 milionů liber, tedy přibližně 15 miliard korun, a ve finále v něm nikdo nikdy jezdit nebude.

Psal se rok 2014 a Tesla již dva roky prodávala svůj první masově dodávaný vůz jménem Model S. O elektromobilitě se v té době začínalo mluvit s čím dál větší intenzitou a i velkým automobilkám začalo docházet, že elektrický pohon může být budoucností, u které by neměly chybět.

james-dyson-elektromobil8

Foto: Dyson

I takto může vypadat projekt za 15 miliard, který zůstane ukrytý pod plachtou dějin

Podobné myšlenky se začaly honit i v hlavě Jamese Dysona, ovšem na rozdíl od velkých automobilek se tak dělo již od roku 1998, tedy v době, kdy do založení Tesly zbývalo celých pět let a elektřina poháněla nanejvýše golfové vozíky. Ten správný čas na realizaci vlastního elektromobilu značky Dyson však nastal až o 16 let později, právě v roce 2014, ve kterém britský vynálezce s projektem začal.

casey-neistat

Přečtěte si takéNejdříve seznamka, dnes pevná součást moderní společnosti. Připomeňte si počátky YouTube, který slaví 15 letNejdříve seznamka, dnes pevná součást moderní společnosti. Připomeňte si počátky YouTube, který slaví 15 let

Pro svůj projekt sehnal dostatečně kvalifikovaný tým odborníků a starý hangár RAF v Hullavingtonu, kde byl vývoj zahájen. Jen za nákup a modernizaci objektu a přilehlých prostor utratil přibližně 250 milionů liber.

Další peníze padly na platy více než 500 zaměstnanců a téměř polovina celého rozpočtu měla být investována do vývoje baterií, díky kterým měl mít vůz daleko delší dojezd než aktuální elektromobily. Celkem si Dyson na projekt ze svého jmění, které je aktuálně vyčísleno na 11,2 miliardy liber, vyčlenil 2,5 miliardy.

james-dyson-elektromobil7

Foto: Dyson

Hangár v Hullavingtonu

Ještě v roce 2017 Dyson prohlásil, že je připraven konkurovat Elonu Muskovi a jeho Tesle. O rok později byly představeny plány na výrobu vozu v Singapuru, které počítaly s dokončením vývoje v tomto roce a zahájením sériové produkce v roce 2021.

Konec snu

Jenže v druhé polovině minulého roku přišla zpráva, která znamenala konec realizace Dysonova velkého snu. I přesto, že byl sir James Dyson dokončení vozu poměrně blízko, zdravý rozum mu velel vše zastavit. Ačkoliv by byl vůz sebelepší, jeho výroba by nepřinášela zisk, ale naopak by jej dostávala do stále hlubších ztrát.

A důvod je prostý. Zatímco velcí výrobci jsou schopni nákladný vývoj elektromobilů kompenzovat prodejem konvenčních modelů, Dyson žádný prostředek kompenzace ve svých rukou neměl. Vše navíc vyvíjel od základu, protože žádný z dílů nekupoval. Proto by musel každý z vyrobených elektromobilů prodávat za částku 4,5 milionu korun, což by byla obchodní sebevražda.

james-dyson-elektromobil3

Foto: Dyson

Velikost kol měla zajistit dostatečné tlumení veškerých nerovností a zvyšovat dojezd

Sám Dyson o vozu prohlásil, že není komerčně životaschopný a začal pro celý projekt hledat kupce, leč neúspěšně. Proto se britský konstruktér rozhodl změnit strategii. Zaměřil se pouze na vývoj bateriových systémů s technologií pevného elektrolytu, ve kterých jeho tým dosáhl velkého pokroku.

Vždyť vyvíjený automobil měl být schopen bez problému urazit 965 kilometrů na jediné nabití. Znamená to tedy, že 500 milionů liber Dyson sice proinvestoval, část z nich by se mu ovšem mohla díky této strategii navrátit prostřednictvím prodeje vyvinuté technologie ostatním výrobcům

nikola_tre_5

Přečtěte si takéVálka pohonů může začít. Automobilka Nikola vstoupila na burzu a chce rozjet vodíkovou revoluci v nákladní dopravěVálka pohonů může začít. Automobilka Nikola vstoupila na burzu a chce rozjet vodíkovou revoluci v nákladní dopravě

I přesto je velká škoda, že se nepodařilo vůz realizovat. Na trh totiž mířil další hráč, jehož produkty mohly přinést řadu inovací. Konkrétně u vyvíjeného elektrického SUV to byla velká kola pro maximalizaci dojezdu, interiér s co možná nejpohodlnějšími sedadly či jedinečně zpracovaná střecha vozu, která doslova otvírá svět celé posádce.

Naštěstí James Dyson nepropadl skepsi a stále vidí cestu, kterou se ubírat. Podle něj se nejedná o první, ani poslední projekt, který se vydal trochu jiným směrem. Rozhodně je to ale ten vůbec nejnákladnější projekt, který Dysonovi nevyšel přesně tak, jak si od začátku plánoval.

james-dyson-elektromobil4

Foto: Dyson

Prototyp SUV naznačuje, jak mohl vypadat britský elektromobil

james-dyson-elektromobil2

Foto: Dyson

James Dyson a jeden z prototypů

james-dyson-elektromobil6

Foto: Dyson

Interiér vozu měl být vzdušný, prostorný a jeho sedačky měly zajišťovat správné držení zad

newray-1

Foto: Dyson

Plafroma elektromobilu Dyson

james-dyson-elektromobil5

Foto: Dyson

Zatímco s některými komponenty půjde nadále pracovat, jiné budou na dlouhou dobu uloženy do skladu

Ze Smíchova až na Manhattan. Český startup Sharry dodává technologie do pátého nejvyššího mrakodrapu USA

Filip HouskaFilip Houska

OVA Design 30 Rock No Foreground1.JPG

Foto: SL Green Realty

Newyorský mrakodrap One Vanderbilt

0Zobrazit komentáře

Pokud byste zašli na roh 42. ulice a Vanderbilt Avenue v centru newyorského Manhattanu a zaklonili hlavu, v celé své kráse by se nad vámi rozprostřel nový, luxusní mrakodrap. To by nebylo nic překvapivého – vždyť jde přeci o New York, mrakodrapovou velmoc, kde roste jedna výšková budova za druhou. Tentokrát je to ale jiné, protože se do budování supermoderní kancelářské hory zapojují i Češi.

Přímo z pražského Smíchova si to do nejlidnatějšího města USA zamířila proptechová (zkratka ze spojení property technology) firma Sharry, která se specializuje na vývoj chytrých platforem pro digitální systémy v kancelářských budovách. Čtyři roky starý startup si vyhlídla developerská společnost SL Green Realty, pod kterou nový mrakodrap s názvem One Vanderbilt spadá, a rovnou ji nabídla pozici technologického partnera.

„Pro Sharry je to velký milník, že jsme se již po necelých čtyřech letech od vzniku společnosti stali partnerem projektu, který utváří panorama New Yorku. Zároveň je to ocenění, že jsme se správně vydali náročnou cestou, kdy do jedné platformy integrujeme jednotlivé služby a technologické systémy, jež jsou v budovách dostupné,“ říká šéf startupu Josef Šachta.

onevanderbilt1

Foto: SL Green Realty

Pohled na nový mrakodrap One Vanderbilt v New Yorku

Ačkoliv je Sharry původem z Česka, má vazby i ve Spojených státech. Poté, co vloni nabralo investici v řádu desítek milionů korun od Presto Ventures, založil právě v nejrušnější čtvrti New Yorku, Manhattanu, první zahraniční pobočku a chystalo se Američanům ukázat, čeho jsou na proptechovém trhu schopni. A unikátní One Vanderbilt je ideálním terčem.

Nejen, že jde pro Šachtův tým o první takto velkou, zámořskou spolupráci, ale současně se bavíme o jedné z nejzásadnějších kancelářských budov, která v New Yorku za poslední řadu let vyrostla. Je totiž označována coby „prototyp toho, jak má vypadat pracovní prostředí v 21. století“ a skrývá se v ní zhruba 160 tisíc metrů čtverečních prémiových kanceláří navržených dle přísných standardů a certifikací LEED, WELL a Wired.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Od začátku našeho působení v New Yorku jsme si snili právě o budově One Vanderbilt. Věříme, že se stane jednou z ikon New Yorku a moderního přístupu ke kancelářím. A pro Sharry se jedná o skvělý start na scéně tohoto úžasného města,“ dodává Šachta.

Ty nejmodernějších kanceláře

Bez technologických vychytávek by však nový mrakodrap, který bude dokončen toto léto a stane se druhou nejvyšší administrativní budovou části zvané Big Apple (397 metrů včetně střechy), nemohl dostát svého označení. Dnes nestačí pouze atraktivní architektura a lukrativní umístění – musí především skvěle fungovat a sloužit svým nájemcům. A právě to má na starosti Sharry.

one-vanderbilt-2

Foto: SL Green Realty

Prémiové zázemí výškové budovy One Vanderbilt

one-vanderbilt-1

Foto: SL Green Realty

Jeden z nabízených prostorů

Ačkoliv je český startup vázán smlouvou o mlčenlivosti a než bude One Vanderbilt kompletně dokončen, nemůže být příliš konkrétní, vybíral developer SL Green Realty z pěti nabízených technologických řešení, na němž v Shary pracují. Uvnitř nového mrakodrapu se tak může objevit mobilní přístup, díky němuž je možné otevírat dveře budov či kanceláří mobilním telefonem, a zahrnuta může být i platforma pro sdílení novinek, diskuzi uživatelů nebo rezervaci společných prostor.

ingenhoven_architect_5

Přečtěte si takéMěsta zelenají. Největší zelenou fasádu Evropy tvoří v centru Düsseldorfu 8 kilometrů habrůMěsta zelenají. Největší zelenou fasádu Evropy tvoří v centru Düsseldorfu 8 kilometrů habrů

„Nově je navíc software napojený i na výtahy, takže uživateli v přízemí automaticky přivoláme výtah do patra, kde pracuje,“ popisuje Ondřej Langr, produktový manažer ze Sharry, inovaci vyvinutou v reakci na COVID-19. Firma mimo jiné vyvíjí i dynamický parkovací systém, který má zaručovat maximální využití míst v garážích včetně automatického rozpoznávání státních poznávacích značek aut.

Nyní je otázkou, která z těchto technologií se v nové výškové budově, jež bude zároveň pátou nejvyšší budovou Spojených států, objeví. Zřejmé to bude nejspíš už v srpnu tohoto roku, kdy se One Vanderbilt se 73 podlažími formálně otevře a v Sharry se budou moci pochlubit, za jakou technologií přesně stojí.

onevanderbilt2

Foto: SL Green Realty

One Vanderbilt bude centrem těch nejmodernějších kanceláří