Japonský miliardář bude prvním pasažérem, který v nové raketě BFR od SpaceX poletí k Měsíci

Jiří SvobodaJiří Svoboda

bfr-moon-spacex
0Zobrazit komentáře

Vesmírná společnost SpaceX Elona Muska v noci na dnešek odhalila jméno prvního člověka, který v raketě BFR (Big Falcon Rocket) poletí na okružní cestu kolem Měsíce. Bude jím japonský miliardář Yusaku Maezawa, který proslul zejména v oblasti online prodeje módy. Mise je plánována na rok 2023, původní optimistické plány přitom hovořily už o letošním roku.

Od roku 1972, konkrétně americké mise Apollo 17, to tedy bude po více než padesáti letech vůbec poprvé, co se člověk přiblíží k jedinému přirozeném satelitu Země. Do této chvíle navíc Měsíc či jeho blízkost navštívilo pouze 24 lidí, všichni Američané.

Dvaačtyřicetiletý Maezawa zbohatl zejména na internetovém prodeji módy přes japonský e-shop Zozotown, který založil v roce 2004. V rámci mateřské společnosti Start Today Corporation spustil nedávno například produkt Zozosuit, který nabízí systém měřící rozměry těla a tudíž možnost jednoduchého objednání oblečení na míru.

maezawa

Vlevo Elon Musk, vpravo Yusaku Maezawa, který se vydá s raketou SpaceX na Měsíc

Maezawa se ale netají ani tím, že má velkou oblibu v umění, a tak se v poslední době dostal na přední stránky médií, zejména když jednorázově utratil 98 milionů dolarů za šest uměleckých děl. Ostatně i mise na Měsíc bude mít umělecký podtext. V rámci projektu #dearmoon (viz přiložené video níže) s sebou chce vzít na svůj let šest až osm dalších umělců. Sám totiž vykoupil všechna volná místa na palubě.

Lucid Air Exterior 111

Přečtěte si takéAutomobilka Lucid Motors získala od Saúdů 1 miliardu dolarů na výrobu luxusního elektromobilu AirAutomobilka Lucid Motors získala od Saúdů 1 miliardu dolarů na výrobu luxusního elektromobilu Air

Oznámení proběhlo v noci na dnešek v centrále SpaceX v Kalifornii. Při tiskovém briefingu se Musk ponořil i do technických detailů rakety BFR, kterou původně ve vizuálu představil v září 2016, ale od té doby opět prošla značnými změnami. Nyní lze bez nadsázky říct, že se bude jednat o skutečné monstrum: na výšku bude celé plavidlo měřit 118 metrů, samotná loď, bez prvního stupně rakety, pak 55 metrů. V průměru má BFR devět metrů.

bfr-spacex-2018update2

Inovovaná podoba rakety BFR od SpaceX

Součástí celé BFR bude vedle obřího startovacího raketového stupně také „nákladní“ Big Falcon Spaceship (BFS), která by měla být schopna pojmout až 100 pasažérů. Do vesmíru BFR vynese celkem 38 motorů Raptor (31 na prvním stupni, 7 na lodi) s kombinovaným tahem 5 400 tun. Na nižší orbit Země (LEO) bude schopna vynést přes 100 tun nákladu, stejnou váhu pak i na Mars. Obě dvě části 118metrového komplexu jsou stavěné na kolmé přistání a počítá se tedy s jejich opětovným použitím, jako je tomu u raket Falcon 9. Musk navíc řekl, že BFR by mohlo do budoucna lítat po celé sluneční soustavě.

Prozatím není jasné, v jaké fázi je výroba stroje, nicméně Musk ukázal na fotografiích část základního skeletu. Již ve stavu testování se však nachází samotný motor Raptor, u něhož už SpaceX provedlo nové zážehové testy. Jeho palivem bude kombinace tekutého kyslíku a metanu. Podle Muska má stát vývoj rakety BFR zhruba 5 miliard dolarů, přičemž SpaceX aktuálně tomuto projektu přisuzuje 5 procent ze svých dostupných zdrojů.

bfr-spacex-2018update1

Inovovaná podoba rakety BFR od SpaceX

Foto: SpaceX

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Automobilka Lucid Motors získala od Saúdů 1 miliardu dolarů na výrobu luxusního elektromobilu Air

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Lucid Air Exterior 111
0Zobrazit komentáře

Ambiciózní elektromobilový startup Lucid Motors oznámil obrovskou finanční injekci, která mu má dopomoci k realizaci jeho plánů. Americká firma z Newarku v Kalifornii totiž svůj první luxusní elektromobil ukázala už téměř před dvěma lety, ale ve výrobě pořád není. To má nyní změnit investice od saúdskoarabského státního investičního fondu (PIF), který do Lucid Motors vloží 1 miliardu dolarů, tedy téměř 22 miliard korun.

Obří investice má zajistit, že se první elektromobil značky Lucid s označením Air dostane do prodeje za dva roky. Pro kalifornskou firmu se jedná o značnou vzpruhu, protože se jí v posledních letech právě potřebné investice pro rozjetí výroby nedařilo získat. Dosud v rámci tří kol nasbírala 131 milionů dolarů, což rozhodně nestačilo. I v tomto ohledu je proto 1 miliarda, která dorazí ze Saúdské Arábie, velmi významná.

Lucid Air Exterior 7

Elektromobil Lucid Air

Celá záležitost je o to pikantnější, že saúdskoarabský státní fond drží pětiprocentní podíl také v konkurenční Tesle Elona Muska a navíc to měli být právě arabští šejci, s nimiž údajně Musk řešil stažení své automobilky z burzy. K tomu nakonec nedošlo, ale chuť Saúdů po investicích v oblasti elektromobilů evidentně nezašla.

Personální stopa z Tesly

Nově nabyté finanční prostředky nyní Lucid Motors využije k dokončení vývoje svého vozu Lucid Air a vystavění výrobní továrny v arizonské Casa Grande. Právě v ní se pak má luxusně vyhlížející sedan, jehož cena má začínat na 60 tisících dolarů (přes 1,3 milionu korun), vyrábět. Peníze pak půjdou také na globální retailovou expanzi, která podle očekávání začne v severní Americe.

zagato-zele-1000_61

Přečtěte si takéPodívejte se na elektrické vozítko Zagato Zele 1000, které téměř před 50 lety předběhlo dobuPodívejte se na elektrické vozítko Zagato Zele 1000, které téměř před 50 lety předběhlo dobu

S Teslou navíc nemá Lucid Motors společného pouze investora. Ve firmě působí velké množství bývalých zaměstnanců Tesly, přičemž tou nejvýraznější postavou je Peter Rawlinson. Ten nejprve působil jako VP výroby vozidel v Tesle a jako hlavní inženýr se podílel na Modelu S a nyní z pozice technologického šéfa (CTO) vede právě Lucid Motors.

lucid-motors-CTO_Peter_Rawlinson

Peter Rawlinson, CTO Lucid Motors

„Sbližování nových technologií mění automobily, ale jejich výhody stále ještě nebyly doopravdy realizovány. To brání v rychlosti, jakou jsou osvojovány udržitelná mobilita a energie,“ uvedl Rawlinson. „V Lucidu chceme ukázat plný potenciál elektrického propojeného vozidla, abychom celé odvětví posunuli vpřed.“

Vzhledem k tomu, že nyní mají v Lucid Motors konečně potřebné prostředky pro dostavbu továrny i následnou výrobu elektromobilů, mohou na této misi opět začít plně pracovat. První elektromobil Lucid Air má oslnit svým designem, velmi prostorným interiérem pro všechny cestující a samozřejmě i výkonem.

Na jedno nabití má Lucid Air ujet přes 650 kilometrů, maximální rychlost přesahuje 320 kilometrů v hodině a z nuly na sto se dostane pod 2,5 vteřiny. Do budoucna navíc Lucid Motors počítají i se samořiditelnými systémy.

Lucid Air Exterior 111
Lucid Air Exterior 14
Lucid Air Exterior 12
Lucid Air Exterior 15
Lucid Air Exterior 19
Lucid Air Interior 1
Lucid Air Interior 5
Lucid Air Interior 3
Lucid Air Interior 4