Je libo komerční prostor na nádraží? Nově je budou nabízet i realitky, Správa železnic si našla tři

Nemovitosti má po celém Česku. Teď je chce Správa železnic dostat víc k potenciálním zájemcům o pronájem. Pomoci k tomu má inzerce u tří realitek.

Eliška NováEliška Nová

image004

Foto: fantovabudova.cz

Detaily z nově zrekonstruovaných prostor Fantovy budovy

0Zobrazit komentáře

„Nabízíme k pronájmu lukrativní a unikátní prostory v největší secesní budově v ČR – Fantově budově, Praha hl. nádraží. Prostor se pronajímá s interiérovým vybavením, vyjma gastro zařízení,“ zní inzerát, na který můžete narazit na webu Správy železnic. Ta na konci minulého roku dokončila rekonstrukci interiérů v historické Fantově budově pražského hlavního nádraží. K dispozici jsou sály, které si může pronajmout i veřejnost, provozovatele nyní státní podnik hledá. Nově jí s tím pomůžou i tři realitní kanceláře.

Správa železnic má nemovitosti po celém Česku. Zdaleka nejde jen o nádražní budovy, byť právě tam nabízí k pronájmu nejvíc komerčních prostor. Portfolio zahrnuje například také byty nebo kanceláře a inzerce na webech realitních kanceláří má mít dvojí efekt. Jednak si státní společnost slibuje, že osloví mnohem větší počet potenciálních zájemců, druhak doufá, že touto cestou neodradí ty, kteří se bojí veřejných soutěží. Právě touto formou totiž nabízí většinu svých nemovitostí. Realitky s účastí v soutěžích pomůžou.

Konkrétně bude Správa železnic inzerovat na webech M&M Reality, RE/MAX a Century 21. I ty byly vybrány na základě veřejné soutěže. „Jedním z kritérií byla celorepubliková působnost. Rozhodly také dlouholeté zkušenosti, široká možnost inzerce a tím dosažení výrazně lepší propagace a viditelnosti nabízených prostor,“ uvedl náměstek ze Správy železnic Jiří Hammer. To všechno by také mělo zajistit efektivnější správu majetku.

Například RE/MAX má víc než stovku partnerských kanceláří po celém Česku, podobně je na tom i Century 21, která plánuje, že bude na regionální úrovni spolupracovat s konkrétními pracovníky Správy železnic. Širokou pobočkovou síť má nicméně i M&M Reality.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jen v Praze nabízí Správa železnic patnáct nemovitostí. V zásadě jde o místa na nádražích. K dispozici je komerční prostor ve stanici Horní Počernice, Radotín či Vysočany. Většina nabídek ale směřuje právě na hlavní nádraží. Kromě nově zrekonstruovaných částí jsou to i ty fungující v nové odbavovací hale.

K mání je ale i možnost pronájmu míst na nádraží, které ještě neexistuje. Konkrétně jde o budovanou železniční stanici v Bubnech, která by se měla otevřít příští rok. „Stanice vznikne za Negrelliho viaduktem a bude propojena podzemním vestibulem se stanicí metra Vltavská. V nádražních vestibulech vznikne řada komerčních prostor o velikosti 30 až 150 metrů čtverečních, které budou sloužit jak cestujícím, tak obyvatelům budoucí nové čtvrti Bubny-Zátory. Budoucí denní obrat cestujících je předpokládán v průměru přes 25 tisíc osob,“ uvádí společnost v inzerátu.

Nemovitosti určené k pronájmu má ale Správa železnic po celém Česku. Sedmnáct jich je například v kraji Středočeském, třináct v Moravskoslezském a deset v Ústeckém, jediný kraj, kde aktuálně žádná nabídka volných prostor není, je ten Jihočeský. Komerční prostory na nádraží chce Správa železnic pronajímat tak, aby nejen zpříjemnily cestujícím pobyt na nádražích, ale nalákaly i ty, kdo zrovna vlakem nikam nejedou. Od inzerce na realitních webech si slibuje také lepší postavení na realitním trhu.

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox

Místní podnikatelé brojí za novou ulici Na Poříčí. Na slavné pražské třídě se rozšíří chodníky i zeleň

Revitalizaci staré městské třídy podporují podnikatelé z Černé labuti, Imperialu nebo La Bottegy. Penta chce úpravy rozšířit až na Florenc.

Eliška NováEliška Nová

na-porici-3

Foto: TaK Architects

Ulice Na Poříčí by se měla proměnit

0Zobrazit komentáře

Pokud byste chtěli vyjmenovat významné budovy v pražské ulici Na Poříčí, obě ruce by vám na to nestačily. Je tu Hotel Atlantic, Palác YMCA, Hotel Imperial, dům U Volavků, dům U Zlatého slunce nebo Bílá labuť. Většinu člověk jen míjí. Byť se Poříčí nachází v samotném centru metropole, lidé se tu příliš nezdržují. A právě to by se mělo změnit. Léta o to usiluje několik byznysmenů, kteří zde sídlí, a teď to vypadá, že budou úspěšní.

O proměně staré ulice se diskutuje už delší dobu. Ostatně před více než deseti lety se revitalizace třídy řešila i na pražském magistrátu. Bez výsledku. Pak ale přišel tlak od obchodníků sídlících přímo v ulici, začalo to u Černé labuti. Dům vlastní Danuše Siering, která žije v Berlíně, ale podniká v Praze. Právě ona zburcovala místní i několik dalších podnikatelů, aby se zapojili do iniciativy GoFlorenc. Ledy se pohnuly.

Kromě samotné majitelky Černé labuti je mezi podporovateli změn i Hotel Imperial, kde má restauraci Zdeněk Pohlreich, dále síť italských bister La Bottega nebo investiční skupina Penta Investments. Podporu vyjádřila také Hospodářská komora Prahy 1.

na-porici

Foto: TaK Architects

Proměnu Poříčí si přeje i několik byznysmenů, kteří v okolí podnikají

Dnes je hotový projekt ve fázi podání žádosti o stavební povolení. „Revitalizace obnáší celkovou úpravu, a to jak vzhledu, tak funkčnosti. Měla by vzniknout moderní třída hodná jednadvacátého století, s touto akcí je spojená také výměna opotřebených kolejí v úseku od ulice Havlíčkova po náměstí Republiky. Mělo by také vzniknout několik míst pro kulturní akce, sousoší či zeleň,“ shrnul pro CzechCrunch radní městské části Praha 1 Vojtěch Ryvola.

Změny by se měly odehrát podle návrhu architekta Marka Tichého, respektive jeho studia TaK Architects, které stojí například za oceňovanou rekonstrukcí paláce Elektrických podniků v Bubenské nebo za rekonstrukcí hotelu Intercontinental, jež nyní probíhá. „Ulice Na Poříčí je historicky jedním z nejvýznamnějších městských bulvárů, při němž vznikaly stavby a paláce pro obchod, kulturu a veřejnou správu, které jsou dodnes ikonami moderní architektury. Smyslem plánované obnovy je podtrhnout výjimečnou hodnotu místa, upravit a doplnit parter tak, aby se zde vyloučily dopravní kolize a zvýšila se pobytová hodnota celé lokality,“ uvádí studio.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V zásadě by tady měli dostat mnohem větší prostor pěší. To například znamená, že by se měly rozšířit chodníky. Auta budou mít prostor v pásu pro tramvaje, jako je to i na jiných místech v Praze, takže ve finále by plocha pro chodce měla být zhruba dvojnásobná oproti dnešku. Počítá se také s vysázením nových stromů, doplnit by se mělo osvětlení, vodní prvky i mobiliář. A vzniknout by měla také jakási artová zóna, tedy prostor pro umění.

A co Florenc?

Záměr počítá se změnou, která je na jedné straně ohraničená náměstím Republiky až po ulici Těšnov. Existuje ale iniciativa rozšířit vše ještě dál, a to až po samotný Florenc, před kterým nyní plány končí. Na Florenc byla v minulosti vypsána urbanistická soutěž, kterou vyhrálo studio Unit architekti a jež udává směr celé lokality. Právě sem by nyní chtěla celý projekt posunout už zmíněná Penta.

Ta má v území velké plány, ostatně na konci loňského roku koupila společnost ČSAD Praha Holding, která je vlastníkem zdejšího autobusového nádraží. Několik let je firma Marka Dospivy také majitelem tamního supermarketu Billa. Penta ale nyní říká: rozšiřme celé území ještě o kousek, na hranici městských částí Praha 1 a 8, a dejme dohromady blok u metra Florenc, tedy v zásadě kromě Poříčí také ulici Sokolovskou a Ke Štvanici.

„Metro na Florenci je těžištěm veřejné dopravy pro polovinu Poříčí i Petrské čtvrti, navíc hranice Prahy 1 a 8 je nebezpečná, podle mapy kriminality patří mezi lokality s vysokým výskytem násilných trestných činů, krádeží či toxikomanie, takže je potřeba to řešit. Zabývat se územím u metra Florenc se navíc nabízí i proto, že momentálně běží rozsáhlá rekonstrukce podzemních částí stanice, bylo by tak ideální navázat po jejím skončení i na povrchu,“ řekl pro CzechCrunch mluvčí Penty Martin Lánský.

na-porici-1

Foto: TaK Architects

Rekonstrukce by měla končit u křižovatky na Těšnově

Cílem je rozběhnout ještě během letoška debatu a ideálně i vypsat architektonickou soutěž na řešení Florence. K tomu je ale podle Penty potřeba dohoda všech vlastníků pozemků a budov, takže vedle Penty také dopravního podniku nebo magistrátu.

Zatímco o Florenci by se teprve mělo začít diskutovat, mnohem blíž k úpravám je Petrská čtvrť, která leží za třídou Na Poříčí. „Revitalizace ulice Na Poříčí by měla být první fází zkvalitnění života v celé Petrské čtvrti. Je připraven návrh čtyř tranzitních tras přes tuto rezidentskou oblast, a to za pomoci úpravy dopravního značení, například malá pěší zóna s kombinací jednosměrných ulic. Vše se připravuje na participaci s občany, která bude probíhat v průběhu tohoto roku,“ doplňuje Ryvola.