Je libo kuřecí z laborky? Izraelská firma nabírá dosud největší investici v oblasti kultivovaného masa
Není příliš mnoho gastronomických sfér, ve kterých by létalo tolik peněz jako v oblasti alternativ k tradičnímu masu. Čím dál větší pozornost investorů získávají především kuřecí prsa, věrohodně vypadající steaky a jiné flákoty vyrobené v laboratořích. Zářným příkladem tohoto trendu je izraelský startup Future Meat. Ten nyní získal investici, která nemá v byznysu s kultivovaným masem obdoby.
Na účtu jeruzalémské firmy, jež se laboratorní výrobou masa z buněk živých zvířat zabývá třetím rokem, přistálo 347 milionů dolarů, tedy zhruba 7,8 miliardy korun. Díky této finanční injekci, na níž se mimo jiné podílel i konkurenční startup Tyson Foods, chce Future Meat ještě více rozjet výrobu a udusat si půdu pro plánovaný vstup na americký trh.
Aby ovšem mohl startup výrobu posílit a vyhlížet cestu za oceán, potřebuje vylepšit své výrobní zázemí, které se od února nachází v izraelském městě Rehovot. Právě tam vznikají zejména kuřecí, jehněčí a hovězí produkty, pro které prakticky nemuselo trpět žádné zvíře. Místo toho, aby je firma porazila, tak jim firma odebere malou část buněk a z nich „maso“ pěstuje.
„Jsme neuvěřitelně nadšeni masivní podporou naší globální sítě strategických a finančních investorů. Toto financování upevňuje pozici firmy Future Meats coby vedoucího hráče v odvětví pěstovaného masa, a to pouhé tři roky po našem vstupu na trh,“ říká k úspěšnému investičnímu kolu profesor Yaakov Nahmias, který Future Meat v roce 2018 založil a zároveň firmu vede z pozice CEO.
Future Meat zdaleka není jediným startupem, který se kultivovaným masem zaobírá. Ve stejném odvětví podniká i další izraelská firma Aleph Farms, o níž se začalo mluvit hlavně s vytvořením autenticky vypadajícího prototypu rib-eye steaku. A stejně jako Future Meat i ona nabírá stovky milionů dolarů v investicích, což celý trh s alternativním masem výrazně posouvá kupředu.
Na rozdíl od jiných firem se stejným zaměřením ale může mít Future Meat jistou výhodu – nižší prodejní cenu za kus masa. Právě to, za kolik se bude produkt prodávat na pultech, je jedním z určujících faktorů, zda širší veřejnost na trend takzvaného nemasa nasedne. A protože jde stále o relativně mladý trh a výrobní technologie jsou nové, už jen náklady na produkci jsou vyšší než u klasického masa.