Je libo kuřecí z laborky? Izraelská firma nabírá dosud největší investici v oblasti kultivovaného masa

Filip HouskaFilip Houska

future-meats-1

Foto: Future Meat

Kuřecí prso z laboratoře od izraelských Future Meat

0Zobrazit komentáře

Není příliš mnoho gastronomických sfér, ve kterých by létalo tolik peněz jako v oblasti alternativ k tradičnímu masu. Čím dál větší pozornost investorů získávají především kuřecí prsa, věrohodně vypadající steaky a jiné flákoty vyrobené v laboratořích. Zářným příkladem tohoto trendu je izraelský startup Future Meat. Ten nyní získal investici, která nemá v byznysu s kultivovaným masem obdoby.

Na účtu jeruzalémské firmy, jež se laboratorní výrobou masa z buněk živých zvířat zabývá třetím rokem, přistálo 347 milionů dolarů, tedy zhruba 7,8 miliardy korun. Díky této finanční injekci, na níž se mimo jiné podílel i konkurenční startup Tyson Foods, chce Future Meat ještě více rozjet výrobu a udusat si půdu pro plánovaný vstup na americký trh.

Aby ovšem mohl startup výrobu posílit a vyhlížet cestu za oceán, potřebuje vylepšit své výrobní zázemí, které se od února nachází v izraelském městě Rehovot. Právě tam vznikají zejména kuřecí, jehněčí a hovězí produkty, pro které prakticky nemuselo trpět žádné zvíře.  Místo toho, aby je firma porazila, tak jim firma odebere malou část buněk a z nich „maso“ pěstuje.

future-meat-1

Foto: Future Meat

Továrna na laboratorní maso v Izraeli

„Jsme neuvěřitelně nadšeni masivní podporou naší globální sítě strategických a finančních investorů. Toto financování upevňuje pozici firmy Future Meats coby vedoucího hráče v odvětví pěstovaného masa, a to pouhé tři roky po našem vstupu na trh,“ říká k úspěšnému investičnímu kolu profesor Yaakov Nahmias, který Future Meat v roce 2018 založil a zároveň firmu vede z pozice CEO.

Future Meat zdaleka není jediným startupem, který se kultivovaným masem zaobírá. Ve stejném odvětví podniká i další izraelská firma Aleph Farms, o níž se začalo mluvit hlavně s vytvořením autenticky vypadajícího prototypu rib-eye steaku. A stejně jako Future Meat i ona nabírá stovky milionů dolarů v investicích, což celý trh s alternativním masem výrazně posouvá kupředu.

Na rozdíl od jiných firem se stejným zaměřením ale může mít Future Meat jistou výhodu – nižší prodejní cenu za kus masa. Právě to, za kolik se bude produkt prodávat na pultech, je jedním z určujících faktorů, zda širší veřejnost na trend takzvaného nemasa nasedne. A protože jde stále o relativně mladý trh a výrobní technologie jsou nové, už jen náklady na produkci jsou vyšší než u klasického masa.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Future Meat se je ovšem v posledních měsících daří snižovat a nyní zvládne vyrobit zhruba 480 gramů kuřecích prsou za 7,7 dolaru (172 korun), což je o necelých osmnáct dolarů (400 korun) méně než před šesti měsíci.

Pro další tržní působení firmy je tento pokrok klíčový a do budoucna může urychlit i vstup na zmiňovaný americký trh, kam by se firma chtěla dostat během příštího roku (v závislosti na regulatorních podmínkách). Ovšem aby dorovnala běžnou cenu za 480 gramů kuřecích prsou v Americe, musí ještě přidat. Ta totiž podle amerického Úřadu pro statistiku práce osciluje kolem hranice 3,6 dolaru (80 korun).

redefinemeat2

Foto: Redefine Meat

Izraelský startup Redefine Meat vytváří steak z rostlin a 3D tiskárny

Veškeré tyto investice a krůčky ke snižování nákladů vedou k tomu, aby se kultivovaná masa rychleji dostala i do povědomí lidí, kteří alternativy k tradičním masovým pochoutkám zatím příliš neřeší. Vedle Izraelců, kteří mimo jiné maso vytiskli i na 3D tiskárně, se o to snaží také Američané, jmenovitě třeba společnost Eat Just, jež na své alternativní kuřecí získává také velké investice.

I Češi mají v oblasti výroby kultivovaného masa svého zástupce – tím je společnost Bene Meat Technologies, která s ním zatím experimentuje. Má však velké ambice a věří, že se o jejím steaku z laboratoře bude jednou mluvit po celém světě. Více k tomu řekl šéf Bene Meat Technologies v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch.

A zatímco kultivované maso teprve na svůj rozjezd čeká, nemasa založená výhradně na rostlinných surovinách jsou už dávno mezi námi. O rozvoj výrobků šetrnějších k životnímu prostředí se starají především velké americké společnosti Impossible Foods a Beyond Meat, které spolupracují i s celosvětovými fastfoodovými řetězci. A co se české stopy týče, například Mana dělá rostlinný burger.

V Gastru

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Český startup Cyrkl pomáhá firmám lépe nakládat s odpady a šetřit planetu. Na expanzi po Evropě získává desítky milionů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cyril-klepek

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Cyril Klepek, zakladatel digitálního odpadového tržiště Cyrkl

0Zobrazit komentáře

Zatímco pro jednu firmu může představovat vybraná surovina nepoužitelný odpad, jiná v něm najde poklad, z něhož lze třeba dál vyrábět. A když se tyto strany propojí, ušetří to miliony korun jednotlivým společnostem a zároveň si uleví také životní prostředí. S takovou misí přišel na svět před dvěma lety startup Cyrkl a pod vedením svého zakladatele Cyrila Klepka teď získává významnou finanční injekci na expanzi do celé Evropy.

Aktuálně pomáhá Cyrkl prodávat, kupovat a identifikovat odpady a materiálové toky více než 10 tisícům firem napříč zeměmi zejména ve střední Evropě. Díky tomu firmy šetří peníze a také redukují emise oxidu uhličitého. Se svou chytrou platformou, která pomáhá přetvářet odpad na zdroje v souladu s principy cirkulární ekonomiky, teď míří Cyrkl do dalších zemí.

„V tuto chvíli jsme nejsilnější ve střední Evropě, v blízké době však chceme vstoupit do patnácti nových zemí. V příštím roce nás čeká expanze do Irska a Velké Británie, ale i za hranice Evropy. Naši službu bychom rádi rozšířili i do Spojených států a Kanady, kde vidíme v oblasti cirkulární ekonomiky velký potenciál,“ říká Cyril Klepek, zakladatel a výkonný ředitel Cyrklu. Ve velkých expanzních plánech nyní startupu pomůže nová investice.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Desítky milionů korun do Cyrklu posílá společnost Kahikatea, kterou založil podnikatel Miloš Krejník. Ten téměř deset let spolubudoval datový startup Qminers a nyní se pustil do investic. Připojuje se tak k investičnímu fondu Tilia Impact Ventures, za nímž stojí Silke Horáková s Petrem Vítkem a který již Cyrkl v jeho rozvoji několika miliony korun podpořil. I díky nové investici by chtěl začít Cyril Klepek propojovat firmy a zdroje ideálně z celého světa.

Aktuálně dokáže systém odpadového tržiště, které Cyrkl buduje, propojit firmy pomocí algoritmů na základě pokročilé analýzy dat – propojí tedy firmy s pro ně relevantními surovinami, jež dává smysl dál využít. V budoucnu by mělo být pro firmy možné přes tržiště řešit také veškerou související administrativu, finanční transakce i logistiku. Vedle samotného odpadového ekosystému, který funguje i v mobilní aplikaci, pak ještě Cyrkl poskytuje také poradenství v oblasti efektivního a šetrného nakládání s dopady.

Pro CzechCrunch Cyril Klepek prozradil, že letos jeho startup zakončí rok na tržbách pohybujících se kolem osmi milionů korun. V příštím roce už cílí na 40 milionů a působit by měl napříč celou Evropou. Na naší letošní konferenci CzechCrunch Onlajn zakladatel Cyrklu říkal, že byť to na první pohled nemusí vypadat, odpad má svou hodnotu a jeho prodejem firmy dokážou ušetřit až 45 procent nákladů.