Je to jako upgradovat operační systém ve střevech, říká o českých fermentovaných produktech šéf Wild & Coco
Fermentované produkty z kokosu vyrábí česká firma Wild & Coco od roku 2014. Za tu dobu se toho dost změnilo – včetně jména firmy i muže, který za projektem stojí. Atrey Rae, dříve Filip Říha, má vizi jasnou. Chce popularizovat téma mikrobiomu a zdravých střev jakožto centra nejen trávení a imunity, ale i emoční stability, radosti, regulátoru stresu, termoregulace i energetického centra.
Letos čeká firmu přelomový rok, přičemž hlavní sezóna začíná právě teď. „Před Vánoci míváme tvořivé období a připravujeme se na novoroční smršť. Zájem lidí o zdraví je nejvyšší vždy prvních pár měsíců v roce,“ zmiňuje Atrey. V plánu na letošek je přidat funkční potraviny do jídelníčků tisíců Čechů a Slováků a další expanze do německy mluvících zemí, kde již delší dobu prodej výrobků firma zavádí v pilotním programu.
Důvěru ve Wild & Coco vložili čtyři hlavní investoři a přes stovku menších, kteří dohromady firmu zainvestovali pětadvaceti miliony korun. Letos kapitál posílí o dalších patnáct milionů. „Loni jsme vyrostli o padesát šest procent a spíš jsme se stabilizovali. Letos chceme dosáhnout na obrat čtyřicet až šedesát milionů,“ vypočítává Atrey.
K plošné expanzi má pomoci nový web, nová technologie výroby přinášející potravinám lepší chuť, kampaň s příběhy zákazníků i připravovaná služba chladicích zásobovacích vitrín do firem. „Výhoda oproti sladkostem na pracovišti je to, že naše produkty aktivně podporují energii a stabilitu, což chce každý zaměstnavatel,“ uvádí zakladatel Wild & Coco.
Do chladicích vitrín dodává firma dvakrát až čtyřikrát měsíčně cocoguardy, tedy alternativu k mléčným jogurtům, cocofiry, obdobu kefírů, kokosovou vodu, granolu či pomazánky a krémy. Brzy přibudou také bezlepkové placky, fermentovaná lokální zelenina a probiotická zmrzlina.
Oproti živočišným kefírům či jogurtům vnímá Atrey přidanou hodnotu zejména v počtu bakterií, kterých se podle jeho slov v kokosových produktech namnoží až tisícinásobně víc. „Když rozmixuju kokosovou vodu z mladého kokosu s dužinou, přidám bakterie a zahřeju to na teplotu lidského těla, bakterie se dokonale namnoží,“ říká vizionář Wild & Coco. Finální produkt považuje Atrey za elixír, který ovlivňuje střevo a tím i celý organismus.
Cocofir Wild & Coco, u kterého výrobci pravidelně ověřují, že obsahuje alespoň pětasedmdesát miliard přátelských bakterií, lze pořídit za devětasedmdesát korun. Vstupní suroviny jsou přitom v bio kvalitě a zboží dodává firma chlazené či mražené zákazníkům až domů, aby účinky zůstaly zachovány v maximální míře. „Je to investice, která se díky benefitům na zdraví a spokojenosti vyplatí. Obzvlášť pak pravidelným zákazníkům, protože účinky v čase narůstají,“ říká Atrey.
Provázání střev a mozku
Ačkoliv již antický lékař Hippokratés, otec moderní medicíny, prohlásil, že všechny nemoci začínají ve střevech, z ryze vědecké linie se o významu mikrobiomu dozvídáme teprve v posledních desetiletích. Dysbióza, tedy narušení rovnováhy ve střevech, přitom omezuje fungování velké části populace a podle Mikrobiologického ústavu Akademie věd způsobuje nejen problémy zažívací a kožní, ale projevuje se i na chování a psychice.
Skrze své produkty chce proto Atrey Rae naučit lidi pečovat o tělo, mysl i duši. „Hodnoty moje i Wild & Coco jsou síla, která nám umožní žít ve zdraví, radost z toho, co prožíváme, a vděčnost za to, že to tak je. A to předávám skrze bakterie, které to v těle umí vytvořit,“ říká Atrey a jedním slovem vše zaobaluje slovem Wild, tedy divoký.
Divokost pro něj symbolizuje autenticitu. „Divokost neznamená párty, chlast a ráno nevědět, co jsem dělal, a stydět se za to. Divokost znamená žít tak, jak to opravdu cítím, nebýt ochočený systémem ani tím, jak žijí rodiče. Zkrátka žít po svém. A na to je potřeba mít silná střeva,“ říká šéf firmy a dodává, že střeva v harmonii přirozeně vytvářejí takzvané „hormony štěstí“ serotonin, dopamin i oxytocin.