Jeho firma padla na kolena, se záchranou pomáhal Čupr. Teď Jakub Lohniský šije obleky i pro Slavii

Jakub Lohniský se svou společností Le Premier ukazuje, jak důležité jsou v byznysu vytrvalost, dobré vztahy a schopnost adaptovat se.

Luboš KrečLuboš Kreč

jakub-lohStory

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Zakladatel Le Premier Jakub Lohniský

0Zobrazit komentáře

Slavia je pro Jakuba Lohniského životní láska. Zaujetí pro vršovický fotbalový klub je u něj totální, takže když má vstoupit třeba na stadion Sparty na Letné, není mu nikdy dobře. Jeho vášeň se nyní ale spojila i s jeho byznysem – Lohniského krejčovství Le Premier oficiálně obléká jak hráče, tak realizační tým SK Slavia Praha. „Je to splněný sen,“ směje se podnikatel, který se podobně jako jeho tým dokázal přerodit a prokázal mimořádnou podnikatelskou houževnatost. Dokonce několikrát.

Jindřich Trpišovský, hlavní trenér Slavie, v obleku moc často vidět není. Vlastně skoro vůbec. Na fotografiích, které klub zveřejnil a které na svých sociálních sítích sdílel i jeho šéf Jaroslav Tvrdík, ovšem má uznávaný kouč sako a pod ním bílou košili. „Toho si hodně vážím,“ připouští Lohniský s tím, že marketingová hodnota Trpišovského je například v byznysových kruzích vyšší než samotných hráčů.

Exkluzivní spolupráce se Slavií se začala domlouvat během června a u jejího vzniku stál novinář Michal Půr, který pro klub natáčí Totální podcast a zároveň si v minulosti nechal v Le Premier ušít několik obleků včetně jednoho s podšívkou v barvách SK Slavia Praha. „Když si toho všimli v Edenu, zamilovali se do toho,“ popisuje Lohniský, jinak čtyřicetiletý absolvent oboru účetnictví na brněnské technické univerzitě a zároveň marketingové komunikace na vysoké škole ve Zlíně.

Takové vychytávky, jakou si objednal Půr, ovšem obleky pro Slavii nakonec nemají, protože se příliš rozcházely požadavky jednotlivých fotbalistů i funkcionářů klubu. Někdo chtěl podšívku v červenobílých barvách, další s logem, někteří zatoužili po svém číslu z dresu. Na čem naopak panovala shoda, byl obecný feeling, který oblečení muselo mít – muselo být pohodlné, ne příliš formální, uvolněné, korporátní hantýrkou business casual. Jak podotýká Lohniský: „Fotbalisté úplně nemilují obleky, spíše mají rádi tepláky.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolupráce se Slavií je na dva roky, takže na její zhodnocení a propočítání, jak se promítla do byznysu Le Premier, je brzy. Lohniský o sobě na LinkedInu píše: „Už 13 let šiju obleky, košile a další věci pro chlapy. Na míru.A právě práce pro vršovický manšaft je pro něj vrchol sezony. Ovšem hlavně po emocionální stránce, účetně to je zatím náklad, protože musí Edenu dodat sedm desítek obleků. Může si to naštěstí dovolit, jeho společnosti se daří. Už zase.

Ještě předtím, než rozjel naplno šití obleků na míru v roce 2011, stál o pět let dřív Lohniský u vzniku marketingové agentury Relative PR, psal také úspěšný blog Muži v Česku a právě z něj vzešel nápad hodit za hlavu práci tak či onak spojenou s médii a zkusit něco jiného, co jej ale vždy hodně bavilo – pánskou módu.

Prvních několik let Le Premier rychle sílil a Lohniský si v předstihu prošel tím, co v posledních dvou letech zažívá spousta startupových zakladatelů. Meziročně mu o desítky procent stoupal obrat i počet zaměstnanců, z jedné prodejny v centru Prahy se rozšířil do dalších čtyř i mimo metropoli, slýchal, že sky is the limit, přidal i konfekci a velký sklad, v honbě za expanzí vydal dluhopisy, které si koupili i známí byznysmeni… „Až přišel náraz,“ krčí rameny.

trpi

Foto: SK Slavia

Jindřich Trpišovský v obleku Le Premier

Jakub Lohniský otevřeně hovoří o tom, jak Le Premier málem zkolaboval – firma si se souhlasem věřitelů prošla reorganizací, propustila velkou část zaměstnanců, zavřela až na jednu všechny prodejny a postupně přesunula výrobu z Česka primárně do Číny. Zásadní roli v příběhu sehráli také spoluzakladatel Rohlíku Tomáš Čupr a finančník Petr Stuchlík, oba Lohniského kamarádi, kteří mu pomohli krizi přežít. Tohle všechno se odehrávalo v letech 2020 a 2021, tedy v období nejtěžšího covidu.

„Byl to masakr, očistnou kúrou jsme procházeli během covidu, takže problémy se nabalovaly. Ale protože jsme postupně firmu osekali, přežili jsme. A těžíme z toho dodnes, pomohlo nám to i loni, když začala válka na Ukrajině. Věděl jsem, že to nakonec dáme,“ vypráví s tím, že prý nikdy, ani v nejtužší koronavirové depresi, nezapochyboval, že by se přestaly šít obleky a móda na míru.

To se mu potvrzuje i dnes. Za loňský rok Le Premier utržili zhruba 35 milionů korun a skončili provozně v plusu, letos počítají se střídmým nárůstem v řádu jednotek procent směrem ke hranici 40 milionů. Takže doby zběsilého škálování a startupových hokejek jsou pryč? „Náš byznys se nedá moc škálovat. Byla tu spousta pokusů o on-line šití obleků a módy na míru, ale nic z toho nefunguje. Sebelepší algoritmus to aspoň zatím neumí naměřit a spočítat, takže to naprosté většině lidí pak nesedí a obleky se musí přešívat,“ říká Lohniský.

martin-riha-slavia

Přečtěte si takéFotbalová Slavia má nového CEO. Vedle Tvrdíka se postaví ŘíhaFotbalová Slavia má nového CEO. Vedle Jaroslava Tvrdíka se jako muž č. 2 postaví Martin Říha

Jako příklad dává americký startup Indochino, který musela zachraňovat čínská výrobní společnost, jejíž zakladatelka Li Guilianová obléká i Warrena Buffetta. Ten je velkým fanouškem jejího podniku a dokonce ji opakovaně pozval na valnou hromadu svého investičního fondu Berkshire Hathaway. „V Číně nechávám dělat všechno s výjimkou bot, které mi vyrábí v Portugalsku, a džín, které objednávám v Belgii a Rumunsku,“ popisuje majitel Le Premier. Pro srovnání: obleků za rok prodá na dva tisíce a košil pět tisíc, párů bot a džín do stovky.

Sice měl původně z přechodu do Číny strach, dnes to ale považuje za klíčový krok směrem k přežití, protože tamní produkce je jednak v rozporu s pověstí velmi kvalitní, jednak jsou tamní výrobci velmi kreativní a flexibilní. A technologicky na výši, Evropští výrobci se prý poměrem cena/výkon/efektivita/kvalita nemůžou s Asií rovnat.

Lohniský dává i příklad, jak vlastně výroba saka vypadá: klient přijde do prodejny na pražských Příkopech, tam stráví zhruba hodinu, zaznamenají si tam jeho míry a všechny detaily, které pak digitálně vloží do systému, z nějž si je načte továrna v Číně. Oblek či košile nebo kabát se pak šije… strojově. „Švadleny i krejčí jsou tam stále, ale šijí s pomocí mašin a celý proces je hodně automatizovaný,“ směje se Jakub Lohniský. Zatímco předchozí český dodavatel Le Premier měl měsíční výrobní kapacitu 300 obleků a když ji Lohniský a spol. překročili, platili pokutu, v Číně jsou schopni denně ušít čtyři tisíce sak…

jakub-b-1

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jakub Lohniský v prodejně Le Premier

Co se zákazníků týče, zhruba polovina jich jsou svatebčané, tedy především ženichové. Zhruba třetina připadá na byznysmeny a pány, kteří oblek potřebují jako pracovní oděv. Desetina jsou milovníci módy a desetina ti, kteří mají promoci nebo nějakou jinou speciální příležitost. „To jediné, co neumíme, jsou pohřby. Ty se obyčejně konají hodně narychlo a my potřebujeme ideálně měsíc,“ říká.

Jelikož už se svým byznysem přežil několik krizí a zároveň si ujasnil, že jeho podnikatelskou cestou je teď střídmý a opatrný postupný růst, je něco, co jej trápí? Z čeho má jako obchodník strach? Co třeba změny klimatu, módní e-shop Zoot svého času poslala do kolen (mimo jiné) nevydařená jarní sezóna…

Lohniský z toho strach má i nemá. „Ano, počasí je něco, co hodně sleduju a co nám úplně nehraje do karet. Třeba teď už vyhlížím, až se ochladí a lidé budou objednávat kabáty. Ale obecně je to o přizpůsobení. Trend jsou lehčí materiály s elastanem, kabáty budeme víc a víc šít takové, aby se hodily spíš na podzim a do mírnějších teplot. To je fenomén, se kterým se musí počítat. Ale to zvládneme.“

Prestiž a význam vědy je u nás stále větší, říká šéfka Nadace Neuron. Dalibor Dědek jí věnoval 100 milionů

Z Neuronu je nově nadace. Chystá se dál podporovat nadané české vědkyně a vědce a hledá další mecenáše, říká Monika Vondráková.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

monika-vondrakova2Rozhovor

Foto: Nadace Neuron

Monika Vondráková, spoluzakladatelka a ředitelka Nadace Neuron

0Zobrazit komentáře

Přes 130 milionů korun na podporu a popularizaci české vědy, více než stovka oceněných vědkyň a vědců, přes deset let zájmu o výzkum a desítka vědeckých expedic po celém světě. To je výsledek práce Nadace Neuron, jejímž posláním je stát po boku excelentním vědcům a nadaným studentům, rozvíjet moderní mecenášství a propojovat vědu a byznys. V jejím čele je jako spoluzakladatelka a ředitelka Monika Vondráková, která v rozhovoru pro CzechCrunch vysvětluje, kam se samotný Neuron i celá naše společnost během let posunula. A mluví i o významném daru, jejž nadace na své aktivity nyní získala.

„V Neuronu se posouváme dál, a proto jsme se rozhodli založit Nadaci Neuron, která navazuje na současné aktivity v oblasti podpory vědy,“ říká Monika Vondráková s odkazem na to, že dosud Neuron působil v rámci nadačního fondu. Teď jeho dlouholetí podporovatelé, jimiž jsou rovněž Dalibor Dědek, Eduard Kučera, Libor Winkler, Václav Dejčmar, Ondřej Bartoš a Jaroslav Řasa, založili nadaci, v rámci níž chtějí postupně vybudovat silné finanční zázemí, které má zajistit dlouhodobou nezávislost a pokračování aktivit spojených s tuzemskou vědou a výzkumem.

První velký krok v tomto směru udělal miliardář Dalibor Dědek, zakladatel skupiny Jablotron, která vyrábí alarmy. Do nadačního jmění Neuronu se rozhodl věnovat 100 milionů korun. „Věříme, že je to cesta, jak dále posílit vliv vědy na rozvoj společnosti na její cestě k úspěšnější a konkurenceschopnější zemi,“ říká Monika Vondráková, která kromě Neuronu působí i v holdingu Abra, a doufá, že se s takovými příspěvky přidají i další mecenáši. V rozhovoru popisuje, co Nadace Neuron dál chystá, jak se vnímání vědy ve společnosti vyvíjí a proč je důležité, aby nejlepší mozky naši zemi neopouštěly.

Jak hodnotíte letošní Ceny Neuron?
Mám velkou radost ze dvou věcí. Jednak úplně poprvé v historii máme v kategorii pro nadějné vědce čtyři ženy, dokonce je v ní poprvé více žen než mužů. Dlouhá léta jsme měli mezi oceněnými laureáty hlavně muže. Podpora žen ve vědě se v posledních letech hodně posunula a je to skvělé, protože by bez toho nedosáhly takových výsledků. Bádání vyžaduje opravdu hluboký ponor, který zabírá spoustu času, a pokud se žena například rozhodne mít rodinu a děti, musí opravdu hodně dřít. Zároveň je úžasné, že všichni laureáti nějakým způsobem řeší problémy celého lidstva, které aktuálně máme na stole.

neuron2023

Foto: Nadace Neuron

Slavnostní předávání Cen Neuron v roce 2023

V Neuronu udělujete ocenění přes deset let. Kam se celá společnost za tu dobu posunula?
V celé společnosti se udělal obrovský kus práce. Prvotním impulsem, proč jsme Neuron zakládali, byl hrozící odliv špičkových vědců do zahraničí v době hospodářské krize. Když začnou odcházet excelentní a talentovaní lidé, je to pro zemi obrovská ztráta. Zároveň jsme se tehdy zamýšleli nad tím, jak vlastně pomoct, protože věda vždy potřebuje obrovské peníze a my jsme moc peněz neměli. Rozhodli jsme, že budeme zvyšovat prestiž vědců, a musím říct, že v tomto ohledu vidíme velký posun.

Zezačátku vědci vůbec neuměli prezentovat, stáli k publiku zády a nechápali, proč by měli jednoduše ukazovat, na čem pracují, aby tomu rozuměla široká veřejnost. V tom se udělal velký pokrok, přichází mnoho nových popularizátorů, kteří s tím pomáhají. Široká veřejnost si díky tomu začíná uvědomovat důležitost vědců, už je nebere tak, že to jsou jenom nějací lidé, kteří sedí v laboratoři a něco si tam míchají v kádinkách, ale vidí jejich výsledky.

Z Nadačního fondu Neuron je nově Nadace Neuron. Je to spíše technikálie, nebo zásadní milník v historii Neuronu?
Dlouho jsme tuto změnu promýšleli. Nadační fond totiž dosud fungoval v podstatě tak, že jsem na začátku každého roku musela vyběhnout s nůší, abych vybrala další peníze na naše fungování, protože na tom stála stabilita celého fondu. Dopředu jsme nevěděli, kolik peněz vlastně vybereme a jestli je ekonomická kondice našich mecenášů stále tak dobrá, aby mohli přispět. Zároveň jsme před dvěma lety řešili situaci, kdy nám jeden z našich laureátů, který bohužel umíral, chtěl věnovat obrazy – a my zjistili, že jako nadační fond takový dar neumíme přijmout.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přemýšleli jsme, jak s tím naložit, a došli jsme k závěru, že by bylo vhodné, aby nás vše kolem Neuronu přežilo, respektive aby všechny aktivity nebyly stoprocentně závislé jen na nás. Uvědomili jsme si, že by bylo dobré, abychom začali tvořit nadační jmění, podobně jako to má třeba Nobelova nadace nebo Hlávkova nadace. Oslovili jsme naše nejštědřejší mecenáše, zda by do toho šli s námi jako zakladatelé takové nadace, a nakonec jsme se rozhodli ji založit.

Jaké jsou zásadní rozdíly, když je teď z Nadačního fondu Neuron Nadace Neuron?
Obecně je nadace více institucionální, je to mnohem vyšší závazek, jste auditovaní. Máte nadační jmění, na které si nemůžete přímo sáhnout, i když třeba máte horší období. Naopak musíte pracovat na tom, aby se nadační jmění co nejlépe zhodnocovalo, protože jako nadace žijete právě z výnosů z nadačního jmění. S našimi zakladateli, kterými jsou spolu se mnou Dalibor Dědek, Eduard Kučera, Václav Dejčmar, Jaroslav Řasa, Libor Winkler a Ondřej Bartoš, jsme se nicméně domluvili, že budeme dlouhodobě přispívat na chod nadace, abychom částečně pokryli výdaje na provoz. K tomu se budeme opírat o výnosy z nadačního jmění a další partnerství, která uzavřeme.

Budete tedy přibírat další partnery a mecenáše?
Máme nastavený jednoduchý mechanismus, kdy se ti, co do nadace budou vkládat nejvíce peněz, postupně přidají mezi zakladatele. Kdyby teď někdo přišel a chtěl by nám věnovat třeba sto milionů korun, zařadí se mezi zakladatele, aby měl právo určitým způsobem zasahovat do naší strategie. Když jsme o nadaci přemýšleli, byla jsem zvědavá, jestli se nám skutečně podaří do nadačního jmění získat vyšší částku, už jen proto, že podporujeme vědu a vědce a spousta lidí si myslí, že by to měl dělat stát. Je proto zatím velmi složité získávat nové mecenáše a ti, co přijdou, jsou opravdoví vizionáři, kteří si uvědomují, že věda je skutečně důležitá, a to, co děláme, je unikátní.

dedek

Foto: Archiv Dalibora Dědka

Majitel Jablotronu Dalibor Dědek

První velký úlovek máte v podobě Dalibora Dědka. Máte cíl, kolik takových mecenášů byste rádi získali?
Dalibor Dědek se stal úplně prvním podporovatelem, který se rozhodl do Neuronu vložit svůj majetek ve výši sto milionů korun. Mou vizí a ambicí je získat deset takových významných donátorů, kteří si uvědomují význam podpory vědy v naší zemi, protože se ukazuje, že klíčová témata, před kterými nyní stojíme, ať je to energetika, zdravotnictví, nebo medicína, potřebují špičkové vědce. Viděli jsme v období covidu, že tu jsou výzvy i do budoucna, které nás jako lidstvo budou ovlivňovat, takže potřebujeme špičkové mozky. Výhodou je, že když někdo do našeho nadačního jmění vloží peníze, má jistotu, že je nikdo neprojí a budou užity na podporu vědy.

Čemu všemu se dnes v Neuronu věnujete?
Věnujeme se čtyřem klíčovým aktivitám. Jsou to jednak Ceny Neuron, které slouží ke zvyšování prestiže vědců. V rámci grantového programu Expedice Neuron pomáháme našim špičkovým vědcům v terénním výzkumu. Třetí důležitou rolí, kterou sehráváme, je propojování vědy se světem byznysu. Realizujeme pobyty, na které bereme špičky z vědy i byznysu. Vznikají tam neuvěřitelné nápady, protože se na jeden problém díváme z různých úhlů pohledu a neuvěřitelně to všechny posouvá. A před dvěma lety jsme začali s naší čtvrtou klíčovou aktivitou, kterou je vysílání nadaných studentů na stáže na zahraniční univerzity.

Začali jsme s prestižními izraelskými univerzitami a setkalo se to s neuvěřitelným nadšením, navíc je fantastické, že poznatky, které tam vědkyně a vědci získají, přináší zpátky do Česka. Nasávají tam například to, že vědci v Izraeli chodí nejprve do praxe a až pak míří do laboratoře, protože díky tomu lépe chápou, jak mají pomáhat. Zároveň naši vědci mohou hodnotit i to, že třeba vybavení tamních laboratoří je prakticky stejné jako v Česku, ale mindset je jiný, a proto to děláme.

Budete se vydávat i jinam než do Izraele?
V Izraeli jsme začali a ověřili jsme si, že mají takové pobyty enormní efekt, protože studenti se vrací zpátky do Česka, dělají přednášky pro své kolegy a předávají nabyté zkušenosti. Často se stává, že když někdo vystuduje Oxford nebo Harvard, tak jelikož je Česko v současné době ve vědecké oblasti dost průměrné, nenajdou tu uplatnění a zůstanou v zahraničí. Z našich stáží se ale vědci vrací a nechávají vše tady. Nově se chceme zaměřit také na ETH ve Švýcarsku a MIT ve Spojených státech.