Ježibaba s pivní pěnou i čepovaní kohouti. Pražský výčep Pult od Ambiente oslavil rok

Menší podnik u Prašné brány vzdává hold klasickým českým ležákům. Přitom nezapře otisk designérů Olgoj Chorchoj i grafického Studia Najbrt.

pult1

Foto: Jakub Zeman

Když venku přituhne, je lepší se přesunout do tepla. Nejlépe i s přáteli

0Zobrazit komentáře

Člověk má občas dojem, že by mu bylo nejlíp v pěně. Zvlášť, když venku přituhuje, dny se krátí a přes mlhu není vidět na protější chodník. Ale horká vana s pěnou, to už je dneska luxus. Co teda zkusit pěnu jinou, pivní? Třeba u výborných českých ležáků, které v historickém centru Prahy na dohled od Prašné brány a Obecního domu čepuje příjemně vyhřátý podnik Pult. A věřte, že i takováto koupel vás dokáže uvolnit a řádně zrelaxovat.

Není to tak dávno, co tenhle podnik z oblíbené sítě Ambiente otevřel. A hle – nedávno oslavil rok. Na čepu nabízí šest piv, všechno ležáky. A k nim jako bonus nějaké ty speciály, většinou svrchně kvašené, aby se vše vhodně doplnilo.

„Během let, kdy se nám s kolegou Mirkem dostávalo pod kůži více pivovarů i s těmi malými, v nás dozrál koncept výčepu s českými ležáky. Něco takového nám v Česku chybělo, přitom jsme země, kde se zrodil Pilsner Urquell i Budějovický Budvar, dva ikonické ležáky, které ovlivnily vaření tohoto druhu piva po celém světě,“ vypráví Lukáš Svoboda, zdejší spolumajitel a mistr světa v čepování piva.

Od počátku jim současná poloha přišla ideální pro malý podnik a místo dokázali uvést v život tak, aby lahodilo nejen chuťovým pohárkům, ale i oku estétově. Dlouhému a úzkému prostoru, který se po projití dveřmi náhle objeví, vévodí výčep z dílny architektů a designérů studia Olgoj Chorchoj. Pivní nabídku na stěně, stejně jako další grafické prvky ve žlutozelené, má na svědomí Studio Najbrt.

pult4

Foto: Jakub Zeman

Grafické prvky ve žlutozelené má na svědomí Studio Najbrt

Co ale zaujme především, jsou samotná piva. Na čepu jsou zmíněné stálice Pilsner a Budvar, zavedené malé pivovary zastupuje Matuška a ty nejmenší pak Dva kohouti. Pořádný knír z pivní pěny vám ale může pod nos nakreslit i setkání s dvanáctistupňovou Ježibabou z Obory či jedenáctkou Hendrychem.

Ležáky vybírá jednou do roka Degustační rada. „Jde asi o deset lidí, kteří jsou vždy nově namícháni z řad odborníků, hostů, nás z Pultu,“ líčí Lukáš Svoboda. „Nejsme rada, která vybírá nejlepší ležák podle kategorie, ale vybírá ten nejpitelnější pro naše hosty,“ dodává.

Široká porota už ale neukazuje na speciály, kterými se má nabídka doplnit. Ty vytipovává tým výčepních na týdenní bázi, takže sestava piv se často obměňuje. Což je dobře, protože někteří návštěvníci si potrpí i na neobvyklejší pivní chutě.

Samozřejmě máme hosty, kteří na tradiční Plzeň nedají dopustit, ale oblíbená jsou i piva typu IPA, Sour nebo Gose,“ zmiňuje zdejší generální manažerka Tereza Pospíšilová stále oblíbenější kyseláče.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Každý správný piják ví, že pokud nechce přepálit start a své posezení skončit rovnou pod pultem, je dobré něco zakousnout. I na to tady myslí. V Pultu se můžete posilnit nakládanými sýry, sandwichi, sušenou vepřovou kýtou nebo masovým ragú. „Za naše signature jídlo ale považuji jednoznačně tatarák. Servírujeme ho ve skleničce s domácí majonézou, ndujou, nakládaným hořčičným semínkem a pažitkou,“ vyjmenovává Tereza Pospíšilová.

Jednomu by se zpátky do té mlhy snad ani nechtělo. Jenže ona ani ta koupel v pivní pěně není zadarmo. Výhodou je jenom to, že s každou čárkou na účtě se čistka v peněžence zdá čím dál víc malicherná. A ačkoliv pivo na jazyku chladí, uvnitř vás krásně zahřeje. Zvlášť pokud jste s přáteli. A ještě jednu výhodu to posezení má – s množstvím vypitých drinků se sice vaše problémy jen tak nerozplynou, zato zaručeně zmizí potřeba je řešit.

pult3

Foto: Jakub Zeman

Podniku vévodí výčep z dílny designérů studia Olgoj Chorchoj

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

McDonald’s v Česku zvedl ceny. Sýrové menu zdražilo o pětinu, cheeseburger překročil 40 korun

Populární řetězec rychlého občerstvení obvykle zvyšoval ceny jemně. Letos ale u nás poprvé v historii zdražil hned dvakrát.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mcdonalds2

Foto: McDonald’s

Nabídka McDonald’s zahrnuje burgery, snídaně i koktejly

0Zobrazit komentáře

Zvyšující se ceny energií, surovin, nákladů nebo vysoká inflace si nevybírají, na koho dopadnou. A poznal to i McDonald’s. Populární řetězec rychlého občerstvení musel dokonce vůbec poprvé v Česku sáhnout v jednom roce hned ke dvojímu zdražení a jeho zástupci naznačují, že na brzký pokles cen určitě čekat nemáme. Kupříkladu populární sýrová sezona, kterou McDonald’s tradičně vítá podzim, letos stojí o dvacet procent víc než před rokem. Až o desítky korun ale zdražily prakticky všechny položky na menu.

„V posledním období čelíme bezprecedentnímu zdražování klíčových surovin a cen energií. Zejména v druhém bodě je Česká republika jedna z nejvíce postižených v rámci EU,“ komentuje pro CzechCrunch Martin Troup, marketingový ředitel společnosti McDonald’s. A rovnou uvádí příklady, že třeba hovězí maso na burzách podražilo o 21 procent, bulky z důvodu zdražení pšenice o 18 procent. Ceny žene vzhůru také inflace. A přestože o cenách v restauracích McDonald’s rozhodují franšízanti, kteří u nás provozují všechny pobočky, zdražuje se v podobném duchu prakticky všude.

„V české ekonomice se děje něco mimořádného,“ napsal nedávno ve svém komentáři pro Hospodářské noviny Jiří Štický. Měl na mysli právě zdražování v McDonald’s, protože fastfoodový řetězec už plošně zvedal ceny letos na jaře a nyní je to podruhé. V jeho třicetileté historii na českém trhu jde o mimořádný krok, třeba loni zdražoval jen vybrané produkty. „Ještě v loňském roce jsme po zdražení čekali minimálně 12 týdnů na to, jaký efekt skutečně dané zdražení bude mít. V dnešní době, kdy se situace zásadně mění každý měsíc, musíme mít daleko aktivnější přístup v cenových doporučeních pro naše franšízanty,“ říká Troup.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nyní prý zástupci McDonald’s od svých smluvních provozovatelů nemají náznaky, že by se do konce roku dále zdražovalo. V příštím roce to však vyloučit nelze. Americký řetězec rychlého občerstvení ostatně není v restauračním byznysu zdražováním nijak ojedinělý, ceny se zvyšují kompletně napříč celým trhem. Zřejmě definitivně jsou ale již pryč časy, kdy stál klasický cheeseburger třicet korun. Dnes je v nabídce už za 42 korun, zatímco na začátku roku se prodával o více než čtvrtinu levněji.

Také sýrové menu před rokem začínalo na 129 korunách, letos už na 155 korunách. Těsně pod čtyřicet korun se už nyní vměstnal pouze základní hamburger, který v McDonald’s stojí 39 korun. „Stejně jako o zdražování, tak o případném zlevňování rozhodují sami franšízanti. Momentálně žádné takové informace nemáme,“ konstatuje marketingový ředitel největšího řetězce s rychlým občerstvením u nás.

McDonald’s loni v Česku utržil téměř sedm miliard korun. Ani jemu se ale přes jeho silnou pozici na trhu například ve vztahu k dodavatelům nedaří ceny krotit více než jiným, což historicky často platilo. Minimálně o několik korun podražil i kávu, hranolky, omáčky v čele s kečupem či tatarkou nebo dětský Happy Meal. S probíhající ekonomickou i energetickou krizí se z dlouhodobého hlediska snaží McDonald’s bojovat i třeba tím, že staví udržitelněji fungující pobočky.

„Samozřejmě to na nás doléhá, jsme energeticky náročný provoz a byznys v restauračním provozu, kterého se inflační vlny dotkly jako jednoho z nejvíce zasažených. Snažíme se proto snižovat zejména spotřebu energií. Před nedávnem jsme tak například otevřeli naši zatím nejudržitelnější restauraci v Benátkách nad Jizerou. Ta je vybavena množstvím chytrých a zelených technologií, díky kterým výrazně snižujeme spotřebu energií,“ dodává Martin Troup.