Jiří Hlavenka chce s brněnským startupem Senzoor změnit pojišťovnictví. Do chytrých čidel investuje desítky milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jiri-hlavenka-top

Foto: Václav Šálek

Investor Jiří Hlavenka

0Zobrazit komentáře

Pavel Plachký má za sebou bohatou kariéru. Nejprve stavěl finanční produkty pro nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a dnes obří finanční skupinu Home Credit zažil ještě v dobách, kdy měla pár zaměstnanců. Jak ale vyrostla, začalo Plachkému chybět budování projektu od nuly, a tak se rozhodl, že se pustí do vlastního byznysu. Založil startup Senzoor a nyní do něj přilákal významného investora.

Brněnský Senzoor se specializuje na výrobu chytrých čidel do domácnosti, která vám oznámí, pokud vám náhodou někde v bytě nebo domě praskla voda či se vám do něj vloupal nezvaný host. Nyní se však celý produkt posouvá na novou úroveň, protože čidla začínají přibírat na palubu také pojišťovny.

Už v srpnu jsme se v našem rozhovoru s Pavlem Plachkým bavili o tom, že vizí Senzooru je, aby se jeho chytrá čidla stala součástí pojištění a celý produkt pak bude fungovat jako služba. Zároveň už tehdy bylo v přípravě první velké investiční kolo, které pomůže hardwarovému startupu v dalším rozvoji, a oba kroky nyní přichází.

cidlo-pohyb-senzoor

Foto: Senzoor

Pohybové čidlo Senzoor

Budoucnost v domácnostech s chytrými čidly, které za nás hlídají, zda se něco neděje, spatřil Jiří Hlavenka a jeho skupina Garage Angels. Známý podnikatel se rozhlíží po nových příležitostech poté, co před několika měsíci za více než miliardu korun prodal svůj podíl v Kiwi.com, a po investici do startupu Retino nyní vstupuje jako strategický investor také do Senzooru.

„Senzoor má technologický náskok v jedné z nejvíce růstových oblastí vůbec, v segmentu internetu věcí. Jako jedna z prvních firem u nás přichází s řešeními, která nabízejí zřetelnou užitečnost, šetří čas, práci i peníze a přinášejí úplně nové možnosti použití. Díky tomuto náskoku má navíc velkou šanci úspěšně proniknout na okolní zahraniční trhy,“ vysvětluje své motivace Jiří Hlavenka.

calm-room-budka

Přečtěte si takéKlid v duši za 100 tisíc korun. Meditační budka od startupů Room a Calm má uklidnit rozbouřenou mysl zaměstnanceKlid v duši za 100 tisíc korun. Meditační budka od startupů Room a Calm má uklidnit rozbouřenou mysl zaměstnance

Vzhledem k tomu, že si Senzoor vyvíjí a vyrábí vlastní hardware, jde o finančně velmi nákladný proces, na který se budou nové peníze hodit. Kolik Jiří Hlavenka za čtvrtinový podíl ve firmě zaplatil, nechce ani jedna strana prozradit, ale podle našich informací se jedná o nižší desítky milionů korun. Pavel Plachký i nadále drží nadpoloviční většinu.

Klíčová pro další rozvoj jeho startupu nyní bude i spolupráce se dvěma pojišťovnami. Chytré senzory, které lze využít nejen v domácnosti, ale také ve firmách, zaujaly pojišťovnu Generali a Českou pojišťovnu, které tak od října svým klientům nově nabízejí i pohybové a vodní čidlo od Senzooru.

plachky_04-min

Foto: Senzoor

Pavel Plachký, zakladatel startupu Senzoor

„Rozhodli jsme se pro českého výrobce, jehož technologie jsou prověřené a celkový koncept řešení je pro uživatele snadný a také cenově dostupný. To jsou podle nás klíčové vlastnosti, proto jsme senzory zařadili do nabídky naší pojišťovny. Cesta k internetu věcí tak pro české domácnosti nikdy nebyla snazší,“ říká David Vosika, člen představenstva pojišťovny Generali.

Pojišťovny senzory klientům přibalí bez poplatku k vybranému majetkovému pojištění. Princip je v tom, že čidla rozšiřují potenciál pojistných produktů, protože díky nepřetržitému monitoringu domácnosti či majetku pomáhají eliminovat rozsah škod a v budoucnu může jejich nasazení snižovat i výši pojistky.

Lze navíc očekávat, že se podobná chytrá čidla budou v pojišťovnictví velmi rychle rozmáhat, protože mají široké možnosti využití. Vzhledem k tomu, že nepotřebují ke své činnosti ani Wi-Fi ani mobilní připojení, protože jsou postavené na rádiové technologii úzkopásmového internetu věcí (NB-IoT), a na baterku vydrží fungovat roky, je možné je nasadit prakticky všude.

„Díky využití sítě NB-IoT od společnosti Vodafone je možné čidla využít nejen v takových místech, jako jsou sklepy, chaty, garáže, ale také kdekoliv v terénu, například pro detekci neoprávněné manipulace se včelími úly,“ doplňuje čtyřiapadesátiletý šéf Senzooru Pavel Plachký s tím, že potenciál vidí i v oblasti správy a využití realit, monitoringu teploty nebo sledování přepravy zboží.

cidlo-voda-senzoor

Foto: Senzoor

Vodní čidlo Senzoor

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Eduard Míka z Reflex Capital: Jak se dělá due dilligence u startupů aneb čísla nejsou všechno

Eduard MíkaEduard Míka

eduardmikatopKomentář

Foto: Reflex Capital (archiv)

Investor a partner v investičním fondu Reflex Capital Eduard Míka

0Zobrazit komentáře

Když si investor proklepává startup, do které by mohl investovat, dívá se na různé ukazatele a skutečnosti, jež by mu mohly naznačit, zda bude právě tato firma trefou do černého. Někteří na to jdou čistě přes čísla, jiní sázejí na silný tým a především zakladatele, který to dokáže takříkajíc urvat. 

O tom, jak se na kritické due dilligence dívají v českém investičním fondu Reflex Capital, popsal ve firemním deníku Eduard Míka, který se stal investorem a mentorem poté, co v roce 2002 prodal svůj systémový integrátor APP Group. Jednou z jeho investic byl i Mall.cz, kde se potkal s Ondřejem Frycem, zakladatelem Reflex Capital. S jeho svolením nyní zápisky o startupové due dilligence přinášíme i na CzechCrunchi.

***

Due dilligence je prověrka společnosti. Slouží, respektive měla by sloužit na identifikaci rizik společnosti (právních, finančních a komerčních). Většina investorů nicméně využívá due dilligence na to, aby nemuseli dodržet podmínky sjednané v term sheetu.

Na připravené podklady se vrhne hejno juniorních právníků, analytiků a konzultantů, které vlastní byznys firmy zase tak moc nezajímá, protože mu stejně nerozumí, ale snaží se vyšťárat každý detail bez ohledu na to, jestli má nějaký praktický význam nebo ne, protože:

  • chtějí prokázat své analytické schopnosti a ostříží zrak, aby přepadli do té správné skupiny, která se jednou možná dočká povýšení;
  • jejich zaměstnavatel potřebuje za due dilligence vyfakturovat co nejvíce.

grammarly-kancelare-1

Přečtěte si takéOd kontroly gramatiky až k jednorožci. Miliardové Grammarly dnes na zlepšení angličtiny využívá 20 milionů lidíOd kontroly gramatiky až k jednorožci. Miliardové Grammarly dnes na zlepšení angličtiny využívá 20 milionů lidí

A investor pak použije ty dlouhé seznamy zjištěných vad a rizik jako náčiní při oblíbeném sportu, který se jmenuje „hammering down“, protože ví, že founder je po mnoha týdnech vyjednávání o term sheetu a vyhledávání podkladů pro due dilligence už vyšťaven, chtěl by se konečně zase začít věnovat svému byznysu a raději udělá pár ústupků, aby se transakce konečně uzavřela, protože tuší, že když začne od začátku s jiným investorem, tak po dalších mnoha týdnech dopadne přibližně stejně.

My v Reflex Capital se na to díváme trochu jinak. Když se nám líbí lidé a jejich byznys, tak je vše ostatní méně důležité. Také si uděláme jednoduché due dilligence, protože ani my nechceme, aby na nás z nějaké skříně vypadl obzvlášť velký kostlivec, ale protože jsme sami podnikali, tak velmi dobře víme, že v každém startupu se toho najde dost. S tím do toho jdeme.

To, že se nemůže najít nějaká smlouva nebo že zůstatek v pokladně nesedí o pár tisíc, je normální. My to nebereme jako munici pro vyjednávání, pro nás je to spíš něco jako To-Do post closing soupiska, co vše je potřeba řešit.

Stejně tak je ve startupech normální, že finanční řízení je chápáno jako pohled na bankovní účet, jestli bude příští měsíc na mzdy, že účetnictví zpracovává externí účetní jen proto, aby se dalo udělat daňové přiznání a že „výroční kontakt“ foundera s účetnictvím a finančními výkazy vypadá nějak takhle:

Účetní: „Hele, proč ti volám … tady dělám závěrku a koukám, že tam vyšla za loňskej rok ňák velká ztráta.“

Founder: „Ty vole, jo? … a kolik?“

Účetní: „Skoro pět mega.“

Founder: „Pět mega? Jak je to možný?“

Účetní: „Na to se neptej mě. To bys snad měl vědět ty. Já tady jenom sčítám to, co od vás dostanu. Poslali jste mi všechny vydané faktury?“

Founder: „Vydané kým?“

Účetní: „Dyž říkám vydané, tak to znamená ty, co jste vystavili vy. Ty faktury, které dostanete, jsou přijaté.“

Founder: „Aha. No snad jo … nevšim’ jsem si, že by se nám tam někde něco válelo.“

Účetní: „A nezapomněli jste něco vyfakturovat?“

Founder: „Snad ne. U pár zákazníků máme zpoždění s akceptací, ale to nedá pět mega.“

Účetní: „Tak to nevím. Prostě to tak vychází.“

Founder: „A jako fakt pět mega? To je blbý … my jednáme o investici a pět mega ztráty přece nemůžeme investorovi ukázat. To by rovnou zdrhnul. Dá se s tím něco dělat?“

Účetní: „No … jedině že bysme jako zkapitalizovali náklady na vývoj toho vašeho software?“

Founder: „Zkapitalizovali? To je jako co?“

Účetní: „No, to je v účetnictví aktivace … jako že určitý výkon dodáš sám sobě. Počkej, takhle ne … to nedáš. Prostě si pro jednoduchost představ, že z nákladů uděláš majetek.“

Founder: „Z nákladů se stane majetek? To je dobrý, to bysme mohli dělat častějc. Proč’s to neřek dřív? … už jsme mohli mít fůru majetku.“

Účetní: „Hele, brzdi. Vono to zase není až tak jednodnoduchý, protože s ohledem na budoucnost … ale to se ti snad ani nebudu snažit vysvětlit.“

Founder: „To mi nevysvětluj. Já ti taky nevysvětluju, jak běhaj bity a byty v tom tvým účetním programu. Takže sme dohodnutý, že z pěti mega nákladů uděláš majetek?“

Účetní: „Hele, vole, neblbni … to nám nikdo nesežere. Dyť tam máš za celej rok jenom 6 mega nákladů na lidi a půlka tvých tržeb jsou služby. A nezapomeň, že na to bude koukat i berňák. A z těch nákladů na lidi jsou jen půlka zaměstnanci … ten zbytek jsou ty tvoji jako-subdodavatelé … těma bych berňák moc nedráždil.“

Founder: „Tak kolik?“

Účetní: „Řek bych tak nejvejš tři mega … už i to je vo držku. Jestli ten tvůj investor není úplně blbej, tak mu to stejně bude jasný.“

Founder: „Ach jo … a ta ztráta pak bude kolik?“

Účetní: „Seš asi fakt natvrdlej nebo co … když to vychází na skoro pět mega a tři mega zameteme, tak těsně pod dvě mega … to je snad logický, ne?“

Founder: „Možná pro tebe. Já mám jiný starosti než ty blbý čísla. Ale jo … tak to tak udělej. Ztrátu pod dvě mega se nám snad podaří nějak okecat.“

Od zakladatelů technologických firem se nedá čekat, že mají právo a finance v malíčku, a je celkem logické, že po založení firmy věnují veškeré úsilí byznysu a na ty „byrokratické záležitosti“ jim nezbývá čas. Právní, účetní a daňová minulost se dá následně vždycky nějak vyčistit. Jen to zpravidla stojí nějaké úsilí a pár peněz.

Pokud má ale founder nějaký osobnostní defekt, nemá vizi a ambice, žije mimo realitu nebo svým produktem cílí na neexistující trh, tak se s tím nedá dělat nic. To žádná investice nespraví. A úplně nejhorší pak je, když v rámci due dilligence přijdeme na to, že nám founder něco vědomě zatajil nebo překroutil. To pak ztratíme důvěru a tu nevybudujeme zpátky tím, že si řekneme o slevičku.