Joby Aviation ukázalo svůj vzdušný taxík nad zemí. V jeho financování zelenými kredity se inspirovalo Teslou

joby-aviaton1

Foto: Joby Aviation

Letoun od Joby Aviation využívá šesti rotorů a uveze až pět osob

0Zobrazit komentáře

Byť je elektrických vzdušných taxíků celá řada, odlepit se od zemského povrchu prozatím dovede jen hrstka z nich. Jedním z konstruktérů, kteří již mohli pozorovat svůj elektrický hybrid mezi helikoptérou, letadlem a dronem ve vzduchu, je kalifornská společnost Joby Aviation. Ta představila video, v němž ukazuje svůj stroj ladně se pohybující nad zemským povrchem, a také odhalila svůj plán na obchodování se zelenými kredity po vzoru Tesly.

Z představeného videa je patrné, že stroj nemá sebemenší problém se žádnou z fází letu ani s plynulostí během přechodů z jedné sekvence do druhé. Lehce se odlepí od země a na kolmý vzlet plynule navazuje přechodem do horizontálního pohybu díky naklonění šestice rotorů. Stejně hladce působí i zatáčení stroje a také jeho následné přistání zpět na zem.

Tímto videem Joby jen potvrdilo, že se aktuálně řadí do čela indexu Advanced Air Mobility Reality právem. Ten zpracovává data největších startupů pracujících na technologii vzdušných taxíků a na základě získaných údajů tvoří žebříček potenciálu každého z nich. Ve výpočtech jej přitom nezajímají jen technické parametry jednotlivých strojů, ale celá řada dalších faktorů, které na pozadí významným způsobem rozhodují o síle daného projektu.

To, co drží Joby Aviation na vrcholu tohoto žebříčku, je hned několik velmi důležitých faktorů. Letoun nesoucí označení S4 má na svém kontě již tisíce zkoušek ve vzduchu a také se mu podařilo získat způsobilost k vojenským letům, což technologické schopnosti stroje jen potvrzuje.

Klíčový je i kvalitně propracovaný systém zprostředkování služeb letounu. Zde hraje důležitou roli investice do rozpracovaného řešení od Uberu. Ten ve svém programu Elevate ve velkém řešil certifikace, aspekty týkající se řízení letového provozu, ale i software a v neposlední řadě také infrastrukturu.

I na ní Joby Aviation minimálně po smluvní stránce již pracuje. Své vertiporty chce situovat na střechy vícepodlažních parkovišť ve strategických městech napříč celými Spojenými státy. Letouny Joby schopné pojmout až pět osob a překonat na jedno nabití vzdálenost téměř 250 kilometrů mají zajistit přepravu nejen přímo v městských centrech a blízkých aglomeracích, ale díky svým doletovým schopnostem propojí i některé sousedící metropole.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V neposlední řadě je důležitým předpokladem k úspěchu dobrý finanční základ. Ten v případě Joby představuje strategické partnerství s Toyotou, jež do něj v minulosti investovala stovky milionů dolarů. A letecký startup nyní představil další způsob získávání financí, pro který mohla být inspirace například automobilka Tesla.

Příjmy společnosti Elona Muska totiž stojí nejen na prodeji vozů či obchodování s kryptoměnami, ale také na zelených kreditech. Těch má Tesla coby producent pouze čistě elektrických vozů na rozdávání, ovšem takové štědrosti se ostatní automobilky těžko dočkají. Prodej kreditů totiž vynáší.

Takže ty firmy, které nesplňují přísná kritéria týkající se ochrany životního prostředí, si musí tyto kredity od Tesly odkoupit, což jí přináší nemalé finance. A právě Joby Aviation se chce stát tím, kdo obchodování se zelenými kredity elektrických letounů protlačí i do sektoru letecké dopravy. Za tímto účelem již mělo uzavřít dohody se společnostmi JetBlue Airways a Signature Flight Support.

joby-aviaton4

Foto: Joby Aviation

Joby Aviation je považována za jednu z nejperspektivnějších společností ve svém oboru

„S JetBlue a Signature otevíráme leteckému průmyslu zcela novou cestu k rychlejšímu přechodu na udržitelné zdroje energie. Zveme další partnery, aby se k nám připojili, a doufáme, že tyto dohody budou první z mnoha, které propojí dnešní leteckou dopravu s čistou budoucností létání,“ uvedl JoeBen Bevirt, zakladatel a generální ředitel Joby Aviation.

Právě motivace celého leteckého průmyslu k přechodu k čistým pohonům je podle představitelů této dohody hlavním důvodem spolupráce na vytváření systému emisních kreditů získávaných za čisté lety. V současné době totiž letecké společnosti nemají příliš mnoho jiných způsobů, jak své podnikání učinit více udržitelné, a to z toho důvodu, že „uhlíkově čistá“ letadla prozatím neexistují.

Jediným řešením jsou tedy investice do udržitelného leteckého paliva či podpora zelených projektů v rámci kompenzací. Zavedení emisních kreditů je jeden z mála proveditelných kroků, skrze které mohou být společnosti k vyšší odpovědnosti motivovány. I tento nápad je ovšem prozatím na svém začátku a skutečností se nestane dříve, než do elektrických vzdušných taxíků vstoupí první pasažéři.

joby-aviaton2

Foto: Joby Aviation

Elektrické letouny se zřejmě stanou výrazně dostupnější než klasické helikoptéry

Nechci se vracet k točení kormidlem. Budoucnost aut je v elektřině a autonomii, říká bývalý designér Tesly Otto Fabri

fabri_onlajn

Foto: CzechCrunch

Otto Fabri na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

Kde přesně tkví budoucnost dopravy? Automobilky v tom mají celkem jasno. Houfně přesedlávají na elektromobilitu a přinášejí svým zákazníkům automobily, které by byly ještě před několika lety úplné sci-fi. Nebyli to však automobiloví matadoři, kdo elektrickou revoluci odstartoval. Roli prvotního hybatele na sebe vzaly nově se rodící automobilky v čele s Teslou. V jejích službách působil i Otto Fabri, jenž v podniku Elona Muska designoval například Model S.

Od roku 2015 své znalosti uplatňuje v neméně ambiciózní automotive společnosti Faraday Future, a má tak velmi dobrý vhled do světa, ve kterém je budoucnost dopravy každodenním tématem. „Doprava je podobně jako energetika či komunikace jedním z hlavních pilířů naší civilizace. K tomu, abychom byli schopni přežít, musíme mnohonásobně zvýšit efektivitu jejího fungování,“ říká Otto Fabri.

Podle Fabriho je v současné době předvídání budoucí vývoje dopravního segmentu stejně těžké, jako bylo v 90. letech předvídat budoucnost internetu. „Já jsem spíše inženýr než věštec, takže těžko říct, každopádně budoucnost bude taková, jakou si ji budeme přát a jakou si ji vytvoříme,“ dodává s úsměvem Fabri, který obohatil nedávnou konferenci CzechCrunch Onlajn nejen svou přítomností, ale také výhledem na širý oceán.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o budoucnosti automobilového průmyslu promluvil Otto Fabri, bývalý pracovník společnosti Tesla a současný designér Faraday Future.

***

Ať už se budoucnost dopravy a moderní pokrok v mobilitě probírá ve Spojených státech, v České republice, nebo na druhém konci světa, jen málokdy v debatě nezazní jméno Elona Muska. Ten s Teslou dokázal utéct na míle daleko všem konkurenčním hráčům, což Otto Fabri vysvětluje především jeho způsobem uvažování.

„Elon se snaží naplnit nějaký svůj sen, zatímco tradiční výrobci se snaží vyždímat ze svého byznysu, co se dá, s co nejmenšími náklady. Cesta v jejich případě nahradila cíl. To je ten hlavní rozdíl, od kterého se všechno odvíjí,“ říká Fabri. Kromě vize má však Tesla před tradičními producenty vozů velký náskok také ve svém softwarovém vývoji a elektronice.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V této oblasti dovedou podle Fabriho operovat jen expertní zaměstnanci, kterých je podstatně méně než například pracovníků schopných sestavit vůz dohromady. „Tesla se v posledních letech stala jedním z technologických lídrů a budoucnost dopravy se možná bude skutečně točit okolo elektroniky a softwaru,“ upozorňuje designér.

Podle některých však není jen o elektřině. Ve velkém se hovoří také o vodíku, ten ale na tváří Otty Fabriho vyvolává spíše úsměv. „Elektromotor je nejefektivnější a snižuje náklady na výrobu i její rozlohu, pracovní náročnost, údržbu a tak dále. Proto nic efektivnějšího nevidím,“ říká.

„Samozřejmě jsme zaspali s bateriemi a 100 let spalujeme ropné produkty, ale snad i toto doženeme,“ vyslovuje své přání jeden z vedoucích inženýrů ve startupu Faraday Future. Podle něj bychom se nicméně více než na technologie měli soustředit na cíl, kam chceme dojít.

„Většina debat o budoucnosti dopravy je limitovaná jen naší fantazií,“ míní Otto Fabri. A dodává, že jedním z klíčů ke zcela futuristickým projektům, které si dnes dost možná nedokážeme ani představit, je například oblast autonomie.

***

Do jaké míry Otto Fabri již dnes využívá autonomní technologie, proč nemá ve svém portfoliu žádnou z německých automobilek a zda podle něj Tesla a jí podobné automobilky dovedou ustát tlak ze strany zavedených konkurentů, se dozvíte ze záznamu konference CzechCrunch Onlajn. Ta se tentokrát věnovala tématu budoucnosti dopravy.

Na Onlajnu vystoupili také Martin Feč ze společnosti Charter Advisory, Martin Peleška z Toyoty, dále Tereza Veselá ze společnosti E-sharing a Vítek Ježek, zakladatel růžových kol Rekola, Roman Meliška z Urban Laab, Michal Illich z leteckého startupu Zuri či zakladatel ekolo.cz Jakub Ditrich.

Partnerem šestého CzechCrunch Onlajnu jsou společnosti Toyota, carsharing GreenGo a Charter Advisory, která zajišťuje privátní leteckou dopravu.

cco-partneri