Joby Aviation ukázalo svůj vzdušný taxík nad zemí. V jeho financování zelenými kredity se inspirovalo Teslou

joby-aviaton1

Foto: Joby Aviation

Letoun od Joby Aviation využívá šesti rotorů a uveze až pět osob

0Zobrazit komentáře

Byť je elektrických vzdušných taxíků celá řada, odlepit se od zemského povrchu prozatím dovede jen hrstka z nich. Jedním z konstruktérů, kteří již mohli pozorovat svůj elektrický hybrid mezi helikoptérou, letadlem a dronem ve vzduchu, je kalifornská společnost Joby Aviation. Ta představila video, v němž ukazuje svůj stroj ladně se pohybující nad zemským povrchem, a také odhalila svůj plán na obchodování se zelenými kredity po vzoru Tesly.

Z představeného videa je patrné, že stroj nemá sebemenší problém se žádnou z fází letu ani s plynulostí během přechodů z jedné sekvence do druhé. Lehce se odlepí od země a na kolmý vzlet plynule navazuje přechodem do horizontálního pohybu díky naklonění šestice rotorů. Stejně hladce působí i zatáčení stroje a také jeho následné přistání zpět na zem.

Tímto videem Joby jen potvrdilo, že se aktuálně řadí do čela indexu Advanced Air Mobility Reality právem. Ten zpracovává data největších startupů pracujících na technologii vzdušných taxíků a na základě získaných údajů tvoří žebříček potenciálu každého z nich. Ve výpočtech jej přitom nezajímají jen technické parametry jednotlivých strojů, ale celá řada dalších faktorů, které na pozadí významným způsobem rozhodují o síle daného projektu.

To, co drží Joby Aviation na vrcholu tohoto žebříčku, je hned několik velmi důležitých faktorů. Letoun nesoucí označení S4 má na svém kontě již tisíce zkoušek ve vzduchu a také se mu podařilo získat způsobilost k vojenským letům, což technologické schopnosti stroje jen potvrzuje.

Klíčový je i kvalitně propracovaný systém zprostředkování služeb letounu. Zde hraje důležitou roli investice do rozpracovaného řešení od Uberu. Ten ve svém programu Elevate ve velkém řešil certifikace, aspekty týkající se řízení letového provozu, ale i software a v neposlední řadě také infrastrukturu.

I na ní Joby Aviation minimálně po smluvní stránce již pracuje. Své vertiporty chce situovat na střechy vícepodlažních parkovišť ve strategických městech napříč celými Spojenými státy. Letouny Joby schopné pojmout až pět osob a překonat na jedno nabití vzdálenost téměř 250 kilometrů mají zajistit přepravu nejen přímo v městských centrech a blízkých aglomeracích, ale díky svým doletovým schopnostem propojí i některé sousedící metropole.

V neposlední řadě je důležitým předpokladem k úspěchu dobrý finanční základ. Ten v případě Joby představuje strategické partnerství s Toyotou, jež do něj v minulosti investovala stovky milionů dolarů. A letecký startup nyní představil další způsob získávání financí, pro který mohla být inspirace například automobilka Tesla.

Příjmy společnosti Elona Muska totiž stojí nejen na prodeji vozů či obchodování s kryptoměnami, ale také na zelených kreditech. Těch má Tesla coby producent pouze čistě elektrických vozů na rozdávání, ovšem takové štědrosti se ostatní automobilky těžko dočkají. Prodej kreditů totiž vynáší.

Takže ty firmy, které nesplňují přísná kritéria týkající se ochrany životního prostředí, si musí tyto kredity od Tesly odkoupit, což jí přináší nemalé finance. A právě Joby Aviation se chce stát tím, kdo obchodování se zelenými kredity elektrických letounů protlačí i do sektoru letecké dopravy. Za tímto účelem již mělo uzavřít dohody se společnostmi JetBlue Airways a Signature Flight Support.

joby-aviaton4

Foto: Joby Aviation

Joby Aviation je považována za jednu z nejperspektivnějších společností ve svém oboru

„S JetBlue a Signature otevíráme leteckému průmyslu zcela novou cestu k rychlejšímu přechodu na udržitelné zdroje energie. Zveme další partnery, aby se k nám připojili, a doufáme, že tyto dohody budou první z mnoha, které propojí dnešní leteckou dopravu s čistou budoucností létání,“ uvedl JoeBen Bevirt, zakladatel a generální ředitel Joby Aviation.

Právě motivace celého leteckého průmyslu k přechodu k čistým pohonům je podle představitelů této dohody hlavním důvodem spolupráce na vytváření systému emisních kreditů získávaných za čisté lety. V současné době totiž letecké společnosti nemají příliš mnoho jiných způsobů, jak své podnikání učinit více udržitelné, a to z toho důvodu, že „uhlíkově čistá“ letadla prozatím neexistují.

Jediným řešením jsou tedy investice do udržitelného leteckého paliva či podpora zelených projektů v rámci kompenzací. Zavedení emisních kreditů je jeden z mála proveditelných kroků, skrze které mohou být společnosti k vyšší odpovědnosti motivovány. I tento nápad je ovšem prozatím na svém začátku a skutečností se nestane dříve, než do elektrických vzdušných taxíků vstoupí první pasažéři.

joby-aviaton2

Foto: Joby Aviation

Elektrické letouny se zřejmě stanou výrazně dostupnější než klasické helikoptéry