Josef Průša se ještě víc rozpíná po Americe. Kupuje tamního velkého prodejce 3D tiskáren

Prusa Research má díky akvizici firmy Printed Solid posílit svou pozici v USA a urychlit dostupnost materiálů i součástek.

Filip HouskaFilip Houska

prusa_1

Foto: Prusa Research

Josef Průša a David Randolph, šéf americké společnosti Printed Solid

0Zobrazit komentáře

Říká se mu král českého 3D tisku, svou sílu ale Josef Průša se společností Prusa Research ukazuje také v zámoří, kde má početný zástup zákazníků a silnou komunitu stavitelů. Právě pro ně nyní uskutečnil první letošní akvizici, když koupil americkou firmu Printed Solid, která po celých Spojených státech prodává materiály i díly pro 3D tiskárny a také stroje.

„Náš tým se opět rozrostl. Printed Solid, známý a vysoce ceněný americký distributor 3D tiskáren a příslušenství, se stává součástí rodiny Prusa Research. A co je důležitější, se šéfem firmy Davem Randolphem se znám už léta. Účastnili jsme se spolu nejméně třiceti výstav a mohu ho nazývat přítelem. Jeho úžasný tým pomůže zlepšit dostupnost našich 3D tiskáren, dílů, příslušenství i služeb,“ říká o akvizici Josef Průša.

Cílem nového nákupu, který přichází asi půl roku poté, co Prusa Research koupil většinový podíl v české společnosti Trilab, je další zviditelnění pozice na trhu v USA a větší uspokojení potřeb tamní 3D tiskařské komunity. Veškeré příslušenství značky Prusa Research totiž bude nabízeno právě také v obchodech Printed Solid, od čehož si tuzemská firma slibuje i rychlejší doručování dílů do rukou zákazníků.

„Díky tomu, že jsme v neustálém kontaktu s komunitami a zákazníky 3D tisku v USA, víme také o často diskutovaných tématech. Jedním z hlavních je dostupnost našich produktů a služeb – objednat si něco z malé země uprostřed velkého kontinentu není vždy ideální (zejména menší díly), i když se nám podařilo posunout dodací lhůty na dva až tři dny při zachování dobrých cen za dopravu,“ doplňuje Průša.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„To je případ, kdy má místní zástupce nespornou výhodu. Usoudili jsme, že spojit síly s existující, dobře zavedenou společností se skvělou pověstí mezi členy komunity a hlubokými znalostmi v oboru bude ten nejlepší postup,“ dodává šéf Prusa Research. Co se podmínek týče, ty nebyly zveřejněny, tudíž se neví ani částka, za kterou česká firma americký podnik koupila. Průša jen dodal, že první změny se budou projevovat v nadcházejících měsících.

Pro samotný Printed Solid by se nic zvláštního měnit nemělo. Stále bude operovat pod svým jménem, stále mu bude šéfovat zmíněný Dave Randolph a stále má nabízet poměrně velký sortiment 3D tiskáren a nejrůznějších doplňků, především pak pro byznysové, vzdělávací a vládní účely. Ostatně do těchto oblastí se bude chtít více vrhnout také s Prusa Research.

prusa-2

Foto: Prusa Research

Pohled na farmu 3D tiskáren od Prusa Research

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Teď už budeme opatrnější. Jeden z největších investičních fondů světa za loňský rok tratil 650 miliard

Vision Fund japonského obra SoftBank hlásí ztráty. S penězi teď prý bude opatrnější a tato zdrženlivost se může rozlít globálně.

Iva BrejlováIva Brejlová

Masajoši Son, předseda představenstva a ředitel Softbank

0Zobrazit komentáře

Zakládali jej jako vizionářský fond – projekt ostatně přesně takový název získal. Vision Fund japonského giganta SoftBank získal do vínku 100 miliard dolarů a zaměření na technologické společnosti. Jako partnery přilákal ta nejzvučnější jména. Jenže zatímco předchozí roky jeho strategie vydělávala miliardy dolarů, za posledních 12 měsíců ukázal přesně opačný trend. Ztráta na investicích do mladých a slibných firem dosáhla více než 3,5 bilionu japonských jenů, tedy přes 27 miliard dolarů nebo přibližně 650 miliard korun.

Čistá ztráta SoftBank v celém segmentu Vision za fiskální rok končící 31. březnem činí 2,1 bilionu jenů, více než 20 miliard dolarů. Předchozí rok přitom Vision Fund uzavřel rok se ziskem 31,4 miliardy dolarů. Výsledky přiměly předsedu představenstva a generálního ředitele SoftBank Masajošiho Sona, aby investorům sdělil, že do budoucna budou fungovat přísnější kritéria pro výběr investic.

To se může přelít do dalších investic do startupů. SoftBank přitom doteď fungoval jako jeden z největších investorů světa. Za svou historii se spojil s firmou Yahoo!, poslal peníze do firem Alibaba, WeWork nebo Slack a koupil japonský Vodafone. Jeho fond vložil finance mimo jiné i do startupu Didi, konkurenta Uberu, který vyvíjí kromě dalšího samořiditelná auta.

Fond Vision má ve svém portfoliu kolem 450 společností. Investorský gigant vložil finance do technologií, jako jsou robotičtí psi od Boston Dynamics, autonomní vozítka Nuro nebo dron s rozpětím křídel 78 metrů, který má přivést internet do špatně dostupných míst. Jenže teď se trh změnil. Cenné papíry technologických společností bezvýhradně nerostou. Son při prezentaci výsledků hovořil o více faktorech zatěžujících akciový trh: o rychle rostoucí inflaci, očekávaném zvyšování úrokových sazeb i o ruské invazi na Ukrajinu.

S novým výsledky se i celý konglomerát propadl do čtvrtletní ztráty. Generální ředitel investory ujišťoval, že něco takového je zvládnutelné a že teď fond zaujme novou strategii, aby se přizpůsobil volatilitě trhů. „Chceme zaujmout silnější obrannou pozici, protože svět je v chaosu,“ uvedl Son.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ztráta hodnoty portfolia SoftBank vyplývá převážně ze startupů, které se dostaly na burzu,“ potvrzuje Roman Nováček, investor z Presto Ventures. Čísla hovoří jasně, například jen v posledním čtvrtletí cenné papíry zmíněného Didi ztratily polovinu své hodnoty. A třeba jihokorejská e-commerce platforma Coupang klesla o 40 procent.

Jenže to nemusí být všechno. „Nynějším ochlazením trhu a vstupů na burzu poklesnou investice do startupů v růstové fázi, takže vznikne vyšší tlak na valuace a může to ztrátu SoftBank ještě prohloubit,“ očekává Nováček.

SoftBank s novým přístupem postupně začíná. V posledním fiskálním čtvrtletí, tedy za první tři měsíce roku, vykázal investice ve výši 2,5 miliardy dolarů – za poslední čtvrtletí roku 2021 to přitom bylo 10,4 miliardy. A obě čísla se významně liší od maxima 33,3 miliardy dolarů ve třetím kvartále roku 2018.

„Z Česka se to dotkne nejspíše jen těch největších startupů, které budou hledat investice v pozdější fázi na růst, tedy přibližně nad deset milionů eur. U startupů v seedové fázi žádné ochlazení nepozorujeme a musela by nastat krize, aby se tak stalo,“ předpokládá Nováček.