Jsme nejsilnější v historii. Čedok má za sebou vůbec nejlepší sezónu a míří k tržbám 8 miliard

Čedok očekává tržby až osm miliard korun a zisk v řádech stovek milionů. Sezónu na příští rok začíná prodávat už nyní.

Eliška NováEliška Nová

madeira

Foto: Foto: Depositphotos

Přímé spojení Čedok nabízí i na ostrov Madeira

0Zobrazit komentáře

Covid uvěznil Čechy doma s nulovou vyhlídkou na cesty za humna. Energetickou krizí ani válkou na Ukrajině už se ale nenechali zviklat a vzali zahraničí útokem. Aspoň u cestovní kanceláře Čedok. Ta v letošním roce hlásí rekordní počet cestujících. „Nikdy jsme nebyli silnější,“ říká Stanislav Zeman, generální ředitel společnosti, která letos slaví 103 let.

Odborníci odhadovali, že letní sezóna roku 2023 bude rekordní. A v případě Čedoku se to potvrdilo. „Do plážových destinací, na poznávací zájezdy i na podzim startující exotické dovolené dopravíme letos téměř 400 tisíc klientů. To je historické číslo,“ uvádí Zeman. Příští rok chce zamířit ještě víc, a to na půl milionu klientů.

To vše znamená také rekordní obrat společnosti. Finanční rok sice ještě není uzavřený, Čedok ale očekává, že tržby se budou pohybovat mezi sedmi a půl až osmi miliardami korun. I to znamená rekord. „Je polovina srpna a spousta věcí se ještě může stát. Vypadá to ale na rekordní zisk v řádech stovek milionů korun,“ sdělil ředitel pro CzechCrunch.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Čedok vsadil v posledních letech především na regiony. Příští rok bude startovat z devíti letišť v Česku a na Slovensku a Zeman hovoří o tom, že chtějí nabízet čím dál víc spojení nejen z pražských, ale právě také regionálních letišť. Příští rok by například měly narůst spoje z Pardubic nebo z Českých Budějovic, odkud se začalo létat před dvěma týdny. Právě regionální letiště podle Zemana generují novou klientelu. Zajímavostí také je, že se odsud víc létá do čtyř a pětihvězdičkových hotelů. Z Ostravy si zájezdy do luxusnějších hotelů kupují v 88 procentech případů, v Praze je to o pět až šest procent méně.

Cestovní kancelář, která patří k největším v zemi, odstartovala prodej na příští sezónu už nyní v srpnu. V roce 2024 chce nabídnout dohromady čtyřicet destinací ve dvanácti zemích světa. Mezi nimi má být i sedm novinek. Je to například i Severní Kypr. Letadla sice poletí na jižní část ostrova, která je pod řeckou správou, v nabídce ale budou hotely v turecké části. Na dovolenou s Čedokem se bude příští rok jezdit také do Katánie, na řecký Lesbos, Azorské ostrovy nebo do Palerma.

Zároveň se cestovka rozhodla navýšit v příštím roce kapacitu zájezdů na dvojnásobek oproti letošnímu roku. Nárůst se bude projevovat i na již zmíněných regionálních letištích. Nejvytíženější destinací má být příští rok u Čedoku Turecká riviéra, kam budou letadla létat ze všech devíti letišť několikrát týdně. Druhou nejvytíženější destinací má být Kréta, třetí řecký ostrov Rhodos.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Včas jezdí devět z deseti našich spojů, hlásí České dráhy. V přesnosti jsou prý na špičce Evropy

Národní dopravce jezdí nejpřesněji za posledních sedm let. Nebýt cizího zavinění, pak by prý vlaky byly včasné z 98,9 procenta.

Eliška NováEliška Nová

Hlavní nádraží

Foto: České dráhy

Načas jezdí podle Českých drah devět z deseti jejich spojů

0Zobrazit komentáře

Nezastavujeme, máme zpoždění, volá skoro každé léto z televizní obrazovky průvodčí, když znovu a znovu opakují trilogii Slunce, seno. Hláška se vžila do slovníků všech, kdo často jezdí vlakem. Letos se však nehodí. České dráhy prý jezdí s nejvyšší přesností za uplynulých sedm let.

Podle dat národního dopravce jede letos včas hned devět z deseti spojů. V konkrétních číslech si to stojí tak, že v první polovině roku vypravily České dráhy 1 217 296 vlaků, z nichž včas přijelo 1 093 002 spojů. Státní společnost přitom definuje, co přesně znamená přijet včas – za včasný spoj se počítá každý, který má maximální zpoždění pět minut. Pokud vlak mešká minut šest už je braný do statistiky meškajících spojů. Na procenta jde o přesnost z 88,8 procenta.

„Daří se nám jezdit mnohem přesněji a spolehlivěji než v uplynulých letech, a to přesto, že na železniční infrastruktuře stále probíhá řada velkých stavebních prací a množství dalších omezení a výluk,“ říká k tomu generální ředitel společnosti Michal Krapinac.

A dodává, že pokud by se přihlédlo jen k problémům, které vznikly na straně Českých drah, pak by procentuální včasnost byla ještě vyšší. Nebýt cizího zavinění, jezdily by modré vlaky včas dokonce v 98,9 procenta případů. Podle Krapinace je celkové plnění jízdního řádu o jedno až jeden a půl procenta vyšší než nejlepší hodnoty v posledních sedmi letech. „V přesnosti vlaků patříme mezi přední evropské země,“ dodává ředitel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

České dráhy k tomu přidávají analýzu důvodů zpoždění. Vinou národního dopravce se vlaky zpozdily jen ve třinácti procentech případů. Za 19,4 procenta zpožděných vlaků může podle státní společnosti provozovatel dráhy. Celých 67,7 procenta je pak dáno různými důvody. Nejčastěji mezi ně patří to, že se setkají dva vlaky na jednokolejné trati. Takových případů je 27 procent. Druhým nejčastějším důvodem je čekání na přípoj, a to až ve 20,6 procenta případů. Třetím důvodem jsou výluky. Vlaky přijedou pozdě ve 14,1 procenta případů právě kvůli uzavírkám na trati.

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

„Nezanedbatelný je i podíl zpožděných vlaků přijíždějících ze zahraničí. V rámci všech zpožděných vlaků se jedná o 4,5 procenta spojů, přestože v celkovém počtu je mezistátních spojů relativně malý počet,“ uvádějí České dráhy.

Národní dopravce začíná lidem důvod zpoždění vlaků vysvětlovat. Minulý rok kvůli tomu dokonce spustil i kampaň. Ve svých vlacích tehdy společnost rozdávala informační letáky, na kterých stálo: „Správa železnic modernizuje trať, abychom jako dopravci mohli jezdit v budoucnu rychleji a spolehlivěji. Prosím, omluvte případná zpoždění našich vlaků způsobené stavebními pracemi.“

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre