Jsou jako Real s týmovým duchem Barcelony. Vývojáři ze SuperKoders místo full service nabízí elitní vývoj

Mantrou vývojových agentur bývá termín full service. Jenže málokterá z nich zvládne pokrýt byznys analýzu, vývoj i marketing vlastními odborníky.

tomas-hejc-superkoders

Foto: SuperKoders

Tomáš Hejč, spoluzakladatel a CEO české vývojové agentury SuperKoders

Vyvinout špičkový kód dnes zvládne kdekdo. Větší váhu při výběru digitální agentury proto firmy přikládají tomu, aby řešení fungovalo byznysově. Poptávka po celých digitálních produktech roste a vývojáři tomuto trendu vycházejí vstříc tím, že slibují víc než jen naprogramování aplikace s požadovanými funkcemi. Otázkou je, v jaké kvalitě dokážou svým slibům dostát.

„Full service je dnes bráno jako etalon pro posuzování vývojových agentur, ale pravda je taková, že jen hrstka těch nejlepších dokáže klientovi nabídnout end-to-end služby ve skutečně špičkové kvalitě,“ vysvětluje Tomáš Hejč, spoluzakladatel a CEO české vývojové agentury SuperKoders.

Jeho zkušenost je taková, že většina agentur nabídne cokoli, jen aby získala novou zakázku. Až poté prý začíná hledat, kdo slíbené části projektu klientovi skutečně dodá, a „lepit“ dohromady potřebný tým. „Tvářit se, že kromě vývojářů zaměstnáváme i špičkové byznys analytiky, grafiky, UX a SEO specialisty, idea makery, marketéry, správce PPC kampaní, copywritery i obchodníky, to nám nikdy moc nešlo. Jsme ledacos, hlavně ne full service,“ směje se Hejč, který spolu se dvěma kolegy začal SuperKoders budovat před třinácti lety. Za rok 2024 vykázali tržby 41 milionů korun a roční tempo růstu 12 procent.

SuperKoders jdou jinou cestou, kdy pro klienta nasazují ty nejlepší lidi. Historicky agentura rostla především díky osobním doporučením od klientů, jimž software brněnských vývojářů přinesl hmatatelné obchodní výsledky. Dnes SuperKoders pracují na projektech, které se umisťují v prestižním českém žebříčku WebTop100. Nejlepší firemní web roku 2024 vyvíjeli například pro společnost Ton a jejich ikonické židle. Třetí místo v loňské kategorii B2B portálů získalo řešení, které SuperKoders vytvořili pro agregátor ubytování MegaUbytko.cz. Mezi klienty mají i firmy jako Invia, Bezrealitky, Český rozhlas nebo Preciosa.

Vedle práce na klientských zakázkách se pustili i do vlastních projektů. „Máme za sebou tři spin-offy. Jeden jsme už před lety prodali s malým ziskem, jeden dodnes funguje velmi dobře a u posledního teprve uvidíme,“ doplňuje Hejč. Úspěšně prodaným projektem je VetFox, aplikace pro veterinární kliniky, tím stále fungujícím je nástroj pro monitoring rychlosti webových stránek PageSpeed.cz a zatím nevyhodnoceným je hlídač realitních inzerátů Visidoo. „Tam se to s oživením realitního trhu začíná lepšit. Je to pro nás připomínka toho, jak je načasování důležité,“ doplňuje Hejč.

Když full service nefunguje

Jaký je tedy hlavní rozdíl mezi přístupem SuperKoders a průměrné full service agentury? Na vysvětlení si šéf SuperKoders bere na pomoc fotbalovou metaforu: „Na projekt pro klienta stavíme vždy tým složený z top lidí. Jako Real Madrid, kde v bílých dresech vždy hrála jen ta nejzvučnější jména. Že si na projekt přizveme externí posilu, to není nic zvláštního, nicméně průměrná full service agentura by její zapojení nikdy nepřiznala a nechávala by klienta v tom, že celé spektrum služeb poskytují in-house, tedy přímo její zaměstnanci.“

Druhým dechem dodává, že velké projekty vysoutěžené takovými rádoby full service agenturami mohou skončit fiaskem. „Jasně to bylo vidět ve státním sektoru. E-shop pro dálniční známky, digitalizace stavebního řízení nebo přijímačky na střední školy. Tyto projekty dodavatelům vybouchly pod rukama a já bych se vsadil, že to bylo právě z důvodu přílišné sebedůvěry dodávající agentury v to, že stačí vyhrát tendr a dál se to už nějak poslepuje,“ sdílí Hejč svůj odhad.

zakladatele-superkoders

Foto: SuperKoders

Za SuperKoders stojí tým tří frontend kodérů – zleva Tomáš Hejč, Tomáš Krejčí a Michal Matuška

Samotná volba full service agentury přitom není zárukou neúspěchu, v praxi s sebou tento přístup přináší ale jednu zásadní nevýhodu. „Většina špičkových specialistů buduje osobní brand. S klienty proto chce být v přímém kontaktu, ne pracovat ve stínu agentury. My například do výběrového řízení jdeme s tím, že klientovi rovnou říkáme, jaké části dostane od SuperKoders a koho si do projektu vezmeme externě,“ popisuje Hejč první úskalí. Druhou nevýhodou je, že agentury, které přeprodávají práci třetích stran, si často účtují tzv. overhead cost, tedy náklady na režii spojenou s realizací obchodu.

Žádné takové poplatky si SuperKoders za dodání specialistů neúčtují, najímá si je přímo klient. Jedinou cenou za obsazení es do týmu tak zůstává nutnost projektově vést větší tým subdodavatelů, což by jinak celé zastřešila full service agentura. „Zvládáme se s externisty projektově sladit, ale musíme to částečně promítnout do ceny. Přesto věřím, že je to pro klienta levnější než si poptat každého subdodavatele zvlášť a k tomu si najmout jednoho in-house projektového manažera, aby to celé uřídil,“ vysvětluje Hejč.

Jako Real s týmovým duchem Barcelony

Specialisté si na starosti berou především části nad rámec softwarového vývoje. SuperKoders takto například spolupracují v oblasti designu s Janem Řezáčem, UX specialistou Janem Kvasničkou, Radkem Pavlíčkem zaměřeným na přístupnost nebo odborníkem na SEO Pavlem Ungrem. Spolupracují ale i se specializovanými agenturami, v oblasti marketingu je to například Optimio nebo Better, o kreativní koncepty se stará pražská agentura MadLove.

SuperKoders si už volbou svého názvu dali závazek, že jejich unikátní dovedností bude vývoj skvělého kódu. V české technologické komunitě jsou dlouhodobě aktivní, už před lety spoluzaložili komunitu Frontendisti.cz, která pořádá pravidelná setkání pro front-end vývojáře. Sama agentura už ale nabízí full-stack vývoj. Dnes je jich v týmu třicet, z větší části vývojáři zaměření na programovací jazyky PHP a React/Typescript, k tomu projektoví manažeři a softwaroví architekti.

tym-superkoders

Foto: SuperKoders

Tým SuperKoders dnes tvoří tři desítky nejen vývojářů

Ve světě vývojových agentur je skoro nemožné objektivně měřit kvalitu odevzdávané práce, protože spousta informací zůstává mezi klientem a dodavatelem. Nasbíraná ocenění, hvězdičky na nezávislých platformách i osobní doporučení jsou těmi nejběžnějšími způsoby. „Bylo by zajímavé vidět, jakým agenturám se daří slíbené řešení vůbec dodat. Nebo to, jestli je dodají ve slíbený čas a za slíbenou cenu. Takhle soutěž mezi agenturami stojí na tom, kdo má jakou odvahu prezentovat svoje výsledky,“ podotýká šéf SuperKoders.

Zpět ve fotbalové metafoře se Hejč, který fotbalem ve volném čase žije, vrací k inspiraci elitním přístupem Realu Madrid pro fungování SuperKoders: „Není to jen o tom, že chceme klienta oslnit slavnými jmény, chceme být s našimi specialisty sehraní a dodávat digitální produkty, které budou vytvářet měřitelné výsledky. Vždycky mi byla bližší hra Barcelony, proto se i ve vývoji snažím, aby ega stála stranou a klient dostával tu nejlepší kvalitu,“ uzavírá.

CC Native

Partnerem článku je SuperKoders

Trenéra nečekejte, ve fitku budoucnosti se o formu stará umělá inteligence. Vyzkoušeli jsme, co umí

Místo klasického trenéra v Holešovicích čeká na sportovce Betty, virtuální koučka poháněná umělou inteligencí.

ai-gym-3

Foto: Better Gym AI

Betty, virtuální trenérka

0Zobrazit komentáře

V ideálním světě by největší výzvou při návštěvě posilovny bylo samotné cvičení. Realita je ale mnohdy jiná. Nervozitu z toho, jak u cviků vypadáme a zda nás ostatní za naši nemotornost nebo formu neodsoudí, zná asi každý, kdo kdy navštívil fitness centrum. Od šaten přes běžecké pásy až po posilovací zónu, bez ohledu na fyzičku nebo zkušenosti, je snadné se během work-outu občas cítit nesvůj.

Není proto náhodou, že se v Praze i jinde objevuje čím dál víc soukromých posiloven, místností s vybavením, které si člověk za příplatek pronajme jen pro sebe. Jenže i trénink v soukromí má svá rizika. Zvlášť pokud člověk cvičí s těžšími vahami a bez odborného dohledu. Špatná technika totiž může víc uškodit než pomoct.

Řešením může být například naslouchání radám fitness influencerů na YouTube, nebo investice do osobního trenéra, který sestaví plán cvičení na míru. Obě varianty ale vyžadují něco navíc – kromě času třeba i peníze nebo odvahu překonat ostych.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A právě tento problém by jednou chtěla vyřešit Better Gym AI, první pražská soukromá posilovna, kde lidského trenéra nahrazuje ten digitální. Je to zhruba měsíc od chvíle, kdy ji její zakladatelé otevřeli veřejnosti a ačkoli je stále v beta testování, slibuje plně personalizovaný trénink s asistencí umělé inteligence zcela bez interakce s dalšími lidmi. Za jednu návštěvu zaplatíte 360 korun, tedy přibližně o stovku víc než za jednorázový vstup do klasického fitness centra v Praze. V odpoledních hodinách mezi 12:30 a 15:00 je cena snížená dokonce na 290 korun.

Budování formy pod taktovkou kyberpunkové kočky

O posilovnu v pražských Holešovicích je nebývalý zájem, což potvrzují rychle mizící volné termíny. Kdo má štěstí a jeden z nich si stihne zarezervovat, dostává přibližně hodinu před začátkem tréninku SMS zprávu s přístupovým kódem. Ten pak odemyká těžké kovové dveře, za nimiž se otevírá elegantní cvičební prostor s nádechem budoucnosti. Stěny místnosti tlumeně nasvícené LED pásky, čisté linie a ticho, které narušuje jen zvuk z široké obrazovky, která je hracím hřištěm strůjkyně celého zážitku, virtuální trenérky Betty.

Tvář posilovny, poháněná umělou inteligencí, si už při rezervování termínu prostřednictvím formuláře vyžádá od klienta několik základních informací, jako je jeho váha, věk či cíl, který ho do posilovny přivedl. Sesbíraným datům pak přizpůsobí konkrétní tréninkový plán. „Ahoj, vítám tě na tvém prvním tréninku se mnou,“ zdraví nadšeným hlasem reportérku po vstupu do místnosti.

luckey-zuckerberg

Přečtěte si takéMeta a Anduril vyvíjejí AR technologie pro americkou armáduRozešli se ve zlém, teď jsou z nich parťáci. Zuckerberg a Luckey spojili síly ve jménu americké armády

Jenže poslední květnová středa přinesla kromě personalizovaného uvítání i další, méně příjemné překvapení. Na monitoru, který je pro trénink stěžejní, zela výrazná prasklina, a to jen pár centimetrů od virtuální hlavy trenérky, designem připomínající kyberpunkovou verzi Hello Kitty. „Omlouvám se, asi sis všimla, že jsme měli incident s televizí. Ale neboj se, nová už je na cestě, ozve se okamžitě, jako by dokázala číst myšlenky.

Virtuální trenérka nemluví podle předem napsaného scénáře. Každou interakci generuje v reálném čase, na základě aktuálního počasí, svátků v kalendáři nebo individuálních tréninkových cílů konkrétního uživatele. Ani samotní zakladatelé Better Gym AI prý tedy nikdy přesně neví, čím Betty své klienty přivítá. „Pokud přijdete v neděli ráno a venku prší, Betty vás může přivítat slovy typu: ‚Prší a je brzy ráno, ale ty jsi i tak našla vnitřní motivaci přijít. To je skvělý závazek vůči sobě‘,“ vysvětluje jeden ze spoluzakladatelů projektu Artur Krotkov.

Tým stojící za posilovnou, v čele s Krotkovem a jeho kolegou Stanem Shvaikou, měl od začátku za cíl dostat umělou inteligenci z online světa do reálného fyzického prostoru. „Když jsme začali sledovat rostoucí oblibu soukromých posiloven, došlo nám, že právě tady je ideální půda pro technologickou integraci. Věříme, že personalizovaný přístup, který je soukromým posilovnám vlastní, lze technologiemi zásadně doplnit a zefektivnit,“ dodává.

Středobodem zážitku je mluvící obrazovka

Na začátku tréninku Betty vyzve uživatele, aby se šel převléknout do cvičebního úboru, k čemuž může využít elegantní, prosvětlenou šatnu ve vedlejší místnosti. Ta kromě uzamykatelných skříněk nabízí i sprchu a toaletu. Ve správném outfitu pak může návštěvník přistoupit k tabletu, který zatím funguje jako jediný nástroj, prostřednictvím kterého lze s virtuální trenérkou komunikovat. To by se mělo brzy změnit. Krotkov spolu se svým týmem plánuje zavést možnost hlasové interakce, takže si uživatelé budou moci s Betty přímo povídat a dostávat okamžitou zpětnou vazbu během tréninku.

Po převlečení si uživatel může nastavit atmosféru v místnosti podle svého vkusu, od barvy podsvícení až po hudební žánr, který ho bude tréninkem provázet. Možnost přehrát vlastní playlist, například ze Spotify nebo Apple Music, zatím chybí. I to se však tvůrci, i na základě zpětné vazby uživatelů, rozhodli do budoucna v posilovně zavést.

Jakmile je atmosféra vyladěná, přichází skutečný moment, kvůli kterému se za těžkými kovovými dveřmi Better Gymu vůbec ocitáte. Betty přebírá otěže a zahajuje vaše cvičení. „Tak jdeme na to,“ ozve se z reproduktorů.

V současnosti program svým klientům nabízí zhruba 300 různých cviků, které promítá na velkou obrazovku uprostřed místnosti. Každý pohyb na videu demonstruje virtuální trenérka s atletickou postavou a výraznými rusými vlasy. Pod jejím obrazem běží odpočítávající časomíra, která určuje, jak dlouho má uživatel daný cvik vykonávat, aby z něj vytěžil maximum.

Po pár minutách umělá inteligence přechází od rozehřátí k těžšímu kalibru. V kulisách high-tech posilovny instruuje reportérku, aby se pustila do složitějších pohybů, jako jsou například dřepy s osou na zádech nebo mrtvé tahy. „Zpevni střed těla. Drž rovná záda. Nádech, výdech,“ popisuje podrobně, jak na jednotlivé cviky. Přesnost, se kterou klient pohyby vykonává, zatím vyhodnotit neumí. Přitom často ukazuje pohyby, u nichž je technika zásadní a jejich špatné provedení by namísto zakulacení zadku mohlo vést k testování odolnosti páteře.

eu-ai

Přečtěte si takéEvropa zaspala AI revoluci, ale profituje z její infrastrukturyEvropa v umělé inteligenci prý zaspala, přesto ji drží při životě. Průmyslové firmy zažívají zlaté časy

„Je to něco, co určitě zlepšíme, protože technologie to dnes už umožňuje. A kromě soukromí tak dosáhneme jednou i služby srovnatelné v určitých aspektech s osobním trenérem, ale za zlomek ceny,“ říká Krotkov. Kromě toho Better Gym údajně již pracuje na propojení s nástroji, jako je InBody, které umí sledovat změny v tělesném složení a na základě dat přizpůsobovat tréninkové plány.

Ačkoli jsme při registraci před cvičením upozornili AI trenérku, že se chceme zaměřit na spodní část těla, trénink nakonec zahrnoval cviky na celé tělo. Kromě hýždí, stehen a lýtek tak dostaly zabrat i paže a ramena. Podle vývojářů nejde o záměr. Betty zatím jednoduše upřednostňuje komplexní tréninky, a to i navzdory individuálním preferencím uživatele.

Alternativa pro ty, kteří se ostýchají i před trenérem

„Víme, že naše služba zatím není srovnatelná jeden ku jednomu s reálným lidským trenérem. Pro mnoho lidí to ale může být motivací k tomu udělat něco pro své zdraví. Ne každý se cítí pohodlně ve veřejné posilovně nebo při práci se skutečným trenérem. I to je součást toho, že se musíte s někým domluvit, sejít se. Pro některé lidi to jsou nepříjemné situace,“ vysvětluje Krotkov.

V Better Gymu je jedním z největších lákadel bezesporu vybavení. Nadstandardní, špičkové stroje od renomované italské značky Technogym nejsou jen líbivé na pohled, ale také se snadno používají i úplným začátečníkům. Nastavení sedáků, přizpůsobení zátěže nebo přechod mezi jednotlivými funkcemi je intuitivní, bez potřeby složitých návodů nebo asistence.

Screenshot

Přečtěte si takéPřed 50 lety vpluly do kin Čelisti, Spielbergovo mistrovské díloPřed padesáti lety vpluly do kin Čelisti. Spielbergovo mistrovské dílo definovalo moderní blockbuster

Vrcholem celé sestavy je pak běžecký pás, který víc než klasické kardio zařízení připomíná multimediální stanici. Disponuje velkou dotykovou obrazovkou, překvapivě kvalitními reproduktory a stabilním připojením k internetu. Díky tomu není problém odběhnout si svůj osobní rekord třeba během sledování poslední epizody oblíbeného seriálu či poslouchání podcastu.

Better Gym AI tak v kombinaci s kvalitními stroji, soukromí a Betty představuje zajímavý pokus o propojení fitness světa s nejnovějšími technologiemi. Zda se tento model ujme a stane se alternativou k tradičním posilovnám, ukáže čas. Pro lidi, kteří se cítí v běžných fitness centrech nesví, však může být právě takový prostor prvním krokem ke změně.