Jsou virtuální influenceři budoucnost Instagramu? Korejská animovaná dívka vydělává miliony, nejdřív ji měli za živou

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

rozy

Foto: Sidus X

Virtuální influencerka Rozy stvořená korejskou firmou Sidus X

0Zobrazit komentáře

S rozšířením sociálních sítí vzniklo hned několik nových zaměstnání, z nichž nejvýraznější je zřejmě influencer. Ačkoliv ze začátku šlo o poměrně organický vývoj, když si zajímaví či atraktivní uživatelé uvědomili možnost na sítích vydělávat, budoucnost je z velké části anorganická. Influencery a influencerky jde totiž softwarově vyrábět. Jedna taková plánuje do konce roku vydělat přes osmnáct milionů korun.

Ve skutečnosti neexistující 22letá Rozy se v srpnu loňského roku stala první virtuální influencerkou v Jižní Koreji. Animovanou dívku z Instagramu vytvořila společnost Sidus Studio X, patřící k největšímu marketingovému a grafickému konglomerátu v zemi. „S rozšiřováním virtuálních influencerů ve světě jsme si řekli, že Korea by jako přední země v oboru informačních technologií neměla zůstat pozadu,“ uvedla firma.

Rozy byla navržen tak, aby byla co nejatraktivnější pro mileniály. Zatímco různé pózy a téměř 800 výrazů tváře vychází z fotografií nebo videozáznamů skutečné modelky, o detaily a její vzhled se postarali grafici ve spolupráci s umělou inteligencí. Rozy samozřejmě nechybí ani osobnost s vlastními názory a zájmy, modeluje ji ovšem marketingový tým podle toho, co rezonuje u jejího publika.

Výsledkem je kompletní virtuální člověk, který pravidelně přispívá na sociální sítě, interaguje se svými sledujícími a samozřejmě se také objevuje v reklamách. Neexistence dívky na druhé straně displeje nikomu nevadí, ani na ni vlastně nemyslí. „Během prvních tří měsíců, kdy byla Rozyina stránka na Instagramu v provozu, si nikdo nevšiml, že je 3D virtuální modelkou,“ napsali její autoři.

Ačkoliv později byla její identita odhalena a zaznívá přímo v popisku jejího profilu, počet sledujících neustále rostl. Dnes, asi rok po založení účtu na Instagramu, má Rozy přes 90 tisíc fanoušků a každý příspěvek dostává tisíce reakcí se stovkami komentářů. To se vzhledem k 50milionové populaci Jižní Koreje nemusí zdát mnoho, je to ale dostatek pro zajištění mnoha lukrativních spoluprací s firmami.

Pro zadavatele reklamy může být práce s virtuálními influencery dokonce výhodnější než s těmi skutečnými, protože se u nich nemusejí obávat případných skandálů či kontroverzí. Marketingová společnost stojící za Rozy tak získala už přes sto spoluprací, které zatím ani nezvládla zprocesovat, a má osm exkluzivních smluv. Do konce letošního roku by mohla animovaná mladá Korejka vydělat přes miliardu jihokorejských wonů, v přepočtu asi 18,2 milionu korun.

Po vzniku Rozy Koreu zaplavila vlna dalších virtuálních influencerů či umělců. Letos svůj vlastní projekt, 23letou Kim Reah, představil dokonce technologický obr LG Electronics. Anorganický trend samozřejmě neminul ani hudební žánr K-pop, kde skupina čtyř dívek Aespa má svoje čtyři virtuální protějšky. Nejsledovanější videoklip Aespy má aktuálně 176 milionů zhlédnutí.

Jinde ve světě virtuální internetové celebrity existují už několik let. Jedna z nejúspěšnějších, 19letá instagramová a tiktoková influencerka Miquela má na obou sociálních sítích dohromady přes šest milionů sledujících. Virtuální youtuběři, fungující hlavně v Japonsku, jsou ještě starší a dnes jich existuje před deset tisíc. Velká část má blízko spíše klasickému vzhledu z anime, objevují se ale také plně 3D postavy.

Virtualizace se pak samozřejmě nevyhnula ani pornografii. Nejznámější animovaná sexuální pracovnice, Projekt Melody, působí od poloviny roku 2019. Tehdy byla podle vlastní mytologie softwarem pro objevování malwaru, přehršel erotických reklam v ní ale probudil sexuální pudy a touhu stát se člověkem. Projekt okamžitě prorazil na pornografických webech a Twitch ho zařadil mezi partnery ještě před prvním streamem. Aktuálně má na převážně herní platformě skoro půl milionu sledujících.

Obecně mají mít virtuální influenceři všechny výhody, které lidem z masa a kostí chybí. Rozy nikdy nebude mít neupravené vlasy, o Vánocích nepřibere ani gram, je takřka imunní vůči osobním skandálům a navždy jí bude 22. Jelikož lze navíc počítačově generovat i její prostředí, neomezuje ji geografie nebo protipandemické restrikce. Iluze dokonalého člověka je zkrátka dokonalá.

Depresivní dokonalost Instagramu

Zároveň s tím Rozy a další doslova demonstrují jeden z největších problémů, jaký Instagram či podobné sociální sítě mají, a to umělost sféry influencerů. Podobně jako například ve světě modelingu se zde už delší dobu probírají témata nerealistických očekávání, která lidé s miliony sledujících ve svém publiku vyvolávají. Jejich pleť je vždy o něco krásnější, jejich dieta o něco efektivnější, jejich výlety o něco zajímavější.

Už v roce 2017 se objevila studie, podle níž zejména používání Instagramu mladí lidé často spojují se sníženým sebevědomím, horším vnímáním vlastního těla nebo i depresí. Nedávno se pak ukázalo, že sociální síť tyto problémy už minimálně tři roky zkoumá v rámci interních studií. Z nich například vyplývá, že 6 % amerických a 13 % britských mladistvých, kteří zvažovali sebevraždu, svoje pocity přímo spojovalo s Instagramem.

„Třicet dva procent dospívajících dívek uvedlo, že když mají špatný pocit ze svého těla, Instagram jim ho ještě zhoršuje,“ cituje The Wall Street Journal zjištění Facebooku, mateřské společnosti Instagramu. O něco nižší čísla platí také pro chlapce. Zuckerbergova firma se takřka otočila sama proti sobě, když v jejích studii zazníval následující závěr: „Aspekty Instagramu se navzájem zhoršují a vytvářejí dokonalou bouři.“

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Miquela (@lilmiquela)

Na Instagramu i jiných sítích se v poslední době stále častěji objevují účty, které se snaží na jeho aspekt umělosti upozorňovat. Sledujícím ukazují, jak fungují například zkrášlovací filtry, pózy nebo vybírání jen některých vypreparovaných událostí, které influenceři sdílejí. Například v Norsku pak byl letos s drtivě většinovou podporou schválen zákon, který u reklam s digitálně retušovaným vzhledem modelů vyžaduje speciální označení.

Je otázkou, jestli a do jaké míry mohou podobné problémy platit pro virtuální influencery. Jak ale zaznělo výše, sledující si podobně jako v případě retušovaných fotografií skutečných lidí někdy vůbec neuvědomí, že se dívají na kompletně animovanou postavu. Korejská Rozy každopádně svoji identitu neskrývá a do budoucna plánuje výrazné rozšiřování aktivit, třeba i ve filmu nebo televizi. Korporátní svět s ní a mnoha dalšími našel další způsob, jak si efektivněji získat zákazníky.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym