Kde vězí filmy Star Wars? Disney ruší projekty, v roce 2025 by mohla vyjít novinka Taiky Waititiho

V posledních letech se objevilo několik zajímavých projektů Star Wars, Disney je prý ale zrušilo. Na jednom má pořád pracovat režisér Thora: Ragnaroku

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

mandalorian-season-3-disney-star-wars

Reprofoto: Star Wars/YouTube

Třetí řada seriálu Mandalorian

0Zobrazit komentáře

Je to už více než tři roky, co do kin vstoupil zatím poslední snímek ze série Star Wars s podtitulem Vzestup Skywalkera. Sama o sobě to není příliš zajímavá informace, v případě jedné z největších mediálních franšíz všech dob je to ale jasný symptom krize. A co víc, v zásadě to přiznává i stávající ředitel Disney, jemuž sága z předaleké galaxie patří. Budoucnost filmových Star Wars ani dnes není vůbec zřejmá, nějaké plány se ale na obzoru přeci jen rýsují.

Éra univerza, které začalo v 70. letech jako malý divný projekt George Lucase, po přechodu do vlastnictví Disney začala velice dobře. V roce 2015 vyšel film Star Wars: Síla se probouzí, s jistou mírou kritiky opakované zápletky ho obecně přijali novináři i diváci, a stal se čtvrtým nejvýdělečnějším titulem vůbec (dnes je pátý). Stačily ale pouhé čtyři roky na to, aby dvě pokračování postupně naštvala většinu fanoušků série a pokus univerzum rozšířit zcela propadl.

Vzestup Skywalkera, který měl představovat velkolepé vyvrcholení trilogie, dostal nejhorší hodnocení ze všech filmů Star Wars a byť vydělal přes miliardu dolarů, stále to byla jen polovina prvního dílu. Možná nejsilnější úder ale sága zaznamenala ještě o rok předtím, když se na velké plátno vydal spin-off Solo: Star Wars Story sledující mladého Hana Sola.

solo-star-wars-story-disney

Reprofoto: Star Wars/YouTube

Film Solo: Star Wars Story v kinech propadl

Snímek měl koncepčně navázat na úspěšné Rogue One: Star Wars Story rozvětvením příběhů mimo hlavní dějovou linii ságy rytířů jedi a rodu Skywalkerů. Disney se jednoduše chtělo pustit do vytěžování duševního vlastnictví různými směry. Solo ale při rozpočtu 275 milionů dolarů vydělal jen 392 milionů – podle pravidla, kdy film potřebuje vydělat alespoň dvojnásobek toho, co ho stálo natočit, se tedy příběh Hana Sola ani zdaleka nezaplatil.

Bob Iger, tehdejší i současný ředitel Disney, to před několika dny na konferenci Morgan Stanley Tech, Media & Telecom označil za zlomový bod. Ve studiu se prý kvůli „neuspokojivým výsledkům“ zastavili a zamysleli nad vydáváním dalších filmů. „Možná jsme zvolili příliš agresivní kadenci,“ citoval Igera server Deadline. „Stále vyvíjíme nové filmy Star Wars, ale chceme si být jistí, že až jeden natočíme, bude to ten správný. Takže si dáváme velký pozor,“ pokračoval Iger.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ještě před několika měsíci se přitom zdálo, že do kin by mohlo brzy zamířit hned několik nových příběhů z předaleké galaxie. Už koncem roku 2020 studio Lucasfilm, spadající pod Disney, oznámilo projekt Rogue Squadron plánovaný na letošní Vánoce. Režie se přitom měla ujmout Patty Jenkins známá hlavně díky snímku Wonder Woman. Loni v září ale chystaná novinka zmizela z kalendáře studia a server Variety s odkazem na interní zdroje uvádí, že její vývoj byl přerušen.

Podobný osud zdá se stihl také další jednorázový projekt, který měl mít pod palcem sám šéf Marvelu Kevin Feige. Disney ho nadšeným fanouškům oznámilo koncem roku 2019 a poslední zprávy pocházejí opět z loňska – na původním scénáři měl začít pracovat Michael Waldron stojící za několika epizodami seriálů Rick a Morty či Loki a filmem Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství. Podle informací Variety je ovšem i tento projekt mrtvý.

andor-disney-star-wars-1

Reprofoto: Star Wars/YouTube

Záběr ze seriálu Andor

V prosinci roku 2025 je přesto v kalendáři Disney stále volný slot určený pro snímek Star Wars. Jedním z kandidátů pro jeho natočení by měl být Taika Waititi, stojící za Thorem: Ragnarok, oscarovým Králíčkem Jojo, ale také kritizovaným Thorem: Láska jako hrom. Waititi přitom podle vlastních slov pro The New York Times ještě loni v červenci neměl jasno o příběhu, co by zpracoval, ani jestli jeho originální návrh studio vůbec schválí. Pro server Deadline pak před pár dny naznačil, že na něčem pořád pracuje.

Druhým kandidátem je film, jehož režie by se ujala oscarová dokumentaristka a jedna z režisérek seriálu Ms. Marvel Sharmeen Obaid-Chinoy. Scénář mají napsat tvůrce Ztracených či minisérie Watchmen Damon Lindelof a scenárista Justin Britt-Gibson. O čem by jejich Star Wars měly být, se zatím vůbec nic neví. Novinky o budoucnosti populární franšízy na velkém plátně by mohly zaznít 7. dubna na akci Star Wars Celebration v Londýně.

Televizní svět Star Wars mezitím prosperuje, alespoň co se týče zájmu diváků. Seriál The Mandalorian je od začátku hitem a byť probíhající třetí řada už bývá více kritizována za opakování se, sledovanost je stále vysoká. Na streamovací službě Disney+ loni vyšly s úspěchem také Boba Fett: Zákon podsvětí, Obi-Wan Kenobi a vychvalovaný Andor. Někdy letos se pak na obrazovky z hraných počinů chystá další spin-off Mandaloriana s názvem Ahsoka a původní seriál Skeleton Crew.

Oscary ovládlo šílené sci-fi Všechno, všude, najednou a Brendan Fraser. Nominovaní Češi neuspěli

Sci-fi o záchraně multiverza vyhrálo celkem sedm Oscarů. Uspěly také filmy Na západní frontě klid či Velryba. Podívejte se, kde vítězné snímky zhlédnout.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

everything-everywhere

Reprofoto: A24/YouTube

Film Všechno, všude, najednou

0Zobrazit komentáře

Ceremoniál předávání Oscarů se ne-li nikdy, tak přinejmenším v dohledné době nezbaví aury „té prestižní filmové akce, kde dal Will Smith facku Chrisu Rockovi“. Letošní ročník, který na tuto skandální událost přímo navazoval, se proto neobešel bez atmosféry nápravy reputace. A nakonec tak trochu nudné události. Vše proběhlo přesně tak, jak mělo. Předávání nejznámějších filmových cen ale přesto stálo za pozornost kvůli samotnému umění a titulům, co uspěly.  Dominoval totiž snímek, od něhož by to už v principu nikdo nečekal.

Tím snímkem je Všechno, všude, najednou. Šílené nezávislé sci-fi představuje příběh ženy ve středních letech, která provozuje prádelnu na hraně krachu, nudí ji obyčejný život a hrozí jí finanční úřad. Jednoho dne ji ale navštíví manžel z paralelního vesmíru a řekne jí, že jedině ona může zachránit celé multiverzum. Zápletka se postupně vydává do světů, kde lidé mají místo prstů párky a centrem všehomíra je bagel.

Všechno, všude, najednou bylo nominované v jedenácti kategoriích a vyhrálo v sedmi – odneslo si ceny za nejlepší film, režii, původní scénář, hlavní herečku, vedlejší herečku, vedlejšího herce a střih. Snímek se stal miláčkem kritiky i diváků hned po premiéře loni v březnu na festivalu nezávislé kinematografie SXSW a různá ocenění sbírá od té doby.

Podle propočtů serveru IGN se dokonce stal nejoceňovanějším filmem všech dob ještě před Oscary se 158 cenami od významných organizací. Před ním prý vládnul Pán prstenů: Návrat krále se 101 oceněními.

Rekordní sci-fi je dílem režisérského dua Daniela Scheinerta a Dana Kwana, kteří jako dvojice debutovali v roce 2016 a oběma je pouhých 35 let. Pronést děkovnou řeč se ale díky nim vydali i zavedení, avšak dlouho přehlížení herci. Jako nejlepší hlavní herečka totiž uspěla šedesátiletá Michelle Yeoh, známá hlavně z fantasy Tygr a drak. Yeoh se navíc stala první asijskou ženou, co v této kategorii uspěla.

Bouřlivý potlesk vedle ní sklidil také jednapadesátiletý Ke Huy Quan, jehož první (a před Všechno, všude, najednou poslední) významnou rolí byl hrdinův malý pomocník v Indianu Jonesovi a Chrámu zkázy. „Moje cesta začala na lodi,“ řekl původem vietnamský herec.

První rok ve Spojených státech v 80. letech strávil v uprchlickém táboře a ani dlouho poté, co ho Steven Spielberg objevil, jeho hollywoodská kariéra neprosperovala. Mezi lety 1992 a 2021 z filmů prakticky zmizel. „Sny jsou něco, čemu musíte věřit. Já jsem se toho svého skoro vzdal. Teď chci všem říct, abyste ty svoje drželi naživu,“ apeloval Quan v děkovné řeči. Netypicky oscarový titul pak vynesl zlatou sošku ještě herečce Jamie Lee Curtis za vedlejší roli.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolu s Všechno, všude, najednou se svezlo také nezávislé produkční studio A24. To v americkém filmu už delší dobu platí za významnou veličinu, kde vznikají kriticky oceňované, v mnoha případech oscarové snímky. Dosud nikdy ale ceny Akademie neovládlo tak jako dnes, když jeho projekty získaly devět zlatých sošek. Studio totiž stojí za dalším oceněným snímkem Velryba.

Velký úspěch zaznamenal také Netflix, respektive jeho protiválečné drama Na západní frontě klid. První adaptace legendárního románu Ericha Marii Remarquea, která vznikla v jeho rodném Německu, představila hrůzy zažívané mladými vojáky v první světové válce. Tvůrci se ale materiál předlohy rozhodli rozšířit o scény mimo bitevní pole, v nichž němečtí generálové opakovaně ignorovali informace předpovídající jejich prohru a posílali na jatka další a další muže.

Snímek získal celkem čtyři Oscary, a to v kategoriích Nejlepší mezinárodní film, Nejlepší kamera, Nejlepší hudba a Nejlepší výprava. Pro Německo se jedná o zásadní kulturní událost. U cen Akademie má tato země poměrně dlouhou historii s více než dvacítkou filmů nominovaných v průběhu let. Dosud ale zvítězily pouze tři a vždy jen v kategorii mezinárodního filmu.

all-quiet-on-the-western-front-netflix-trailer-1

Foto: Reiner Bajo/Netflix

Film Na západní frontě klid

Naneštěstí se německý úspěch nestal českým úspěchem. Na západní frontě klid se zčásti natáčelo také u nás a za svou práci na něm byla nominována čtveřice Čechů – Viktor Prášil za zvuk, Linda Eisenhamerová za masky a Kamil Jafar s Viktorem Müllerem za vizuální efekty. První kategorii ale vyhrál Top Gun: Maverick, druhou Velryba a ve třetí podle očekávání dominoval Avatar: The Way of Water.

Zmíněný snímek Velryba se prosadil ještě v jedné kategorii. Drama o morbidně obézním muži, který se snaží vyrovnat s traumaty z minulosti a oživit vztah se svojí dcerou, stálo primárně na hereckém výkonu hlavního herce Brendana Frasera. Ten platil v Hollywoodu za velké jméno na počátku nového tisíciletí, už téměř dvě dekády se ale držel spíše v ústraní kvůli osobním i profesním problémům.

V zásadě až do letošního roku, kdy diváky ohromil právě ve Velrybě. Teď si za roli odnesl Oscara. „Jsem vděčný studiu A24 a režiséru Darrenu Aronofskému za to, že mi hodil umělecké záchranné lano a vytáhl mě na loď Velryby,“ řekl Fraser ve své děkovné řeči. Kompletní seznam vítězů naleznete níže nebo na webu Oscarů, my jsme k filmům přiřadili i odkazy, kde je lze zhlédnout.

the-whale-aronofsky-a24-brendan-fraser

Foto: A24

Brendan Fraser ve filmu Velryba

Všechno, všude, najednou  |  KVIFF.TV

7 Oscarů za nejlepší film, režii, původní scénář, hlavní herečku, vedlejší herečku, vedlejšího herce a střih

Na západní frontě klid  |  Netflix

4 Oscary za nejlepší mezinárodní film, kameru, hudbu a výpravu

Velryba  |  právě v kinech

2 Oscary za nejlepšího hlavního herce a masky

Pinocchio Guillerma del Tora  |  Netflix

Oscar za nejlepší celovečerní animovaný film

Avatar: The Way of Water  |  právě v kinech

Oscar za nejlepší vizuální efekty

Black Panther: Wakanda nechť žije  |  Disney+

Oscar za nejlepší kostýmy

Top Gun: Maverick  |  SkyShowtime

Oscar za nejlepší zvuk

Navalnyj  |  HBO Max

Oscar za nejlepší celovečerní dokument

Women Talking

Oscar za nejlepší adaptovaný scénář

RRR  |  Netflix

Oscar za nejlepší původní píseň

Chlapec, krtek, liška a kůň  |  Apple TV+

Oscar za nejlepší krátkometrážní animovaný film

Zaříkávači slonů  |  Netflix

Oscar za nejlepší krátkometrážní dokument

tomas_mraz

Přečtěte si takéMiton spojuje svých osm gastro projektů pod novou značkuMiton spojuje svých osm gastroprojektů pod novou značku. Letos cílí na čtvrtmiliardové tržby

Irské sbohem

Oscar za nejlepší krátkometrážní film