Kdo koupí ojetinu teď, za rok ji prodá i dráž, říká šéf Carvaga. To minulý rok utržilo 1,5 miliardy
Carvago Jakuba Šulty se zaměřuje na prodej a výkup ojetých vozů z celé Evropy. Letos plánuje expanzi na další trhy, ceny ojetin zatím rostou.
Dlouhé čekací doby, růst cen i klesající kupní síla – i to jsou důvody, proč řada lidí místo pořízení nového auta sáhne raději po ojetině. Těží z toho i online platforma pro prodej a nákup ojetých vozů Carvago. Ta za loňský rok ztrojnásobila své tržby na bezmála 1,5 miliardy a její zákaznická základna se rozrostla o 500 procent. Ani jí se však nevyhnuly komplikace, které otřásly celým e-commerce trhem.
Až před dveře domu si lze díky internetu dnes objednat kde co, výjimkou nejsou ani ojeté vozy. Takovou službu nabízí i česká platforma Carvago umožňující na pár kliknutí ojetý vůz nejen koupit, ale i prodat. Může se to zdát jako riskantní podnik, nicméně Carvago s touto službou slaví úspěchy. V roce 2021 rostlo raketovým tempem a tohoto trendu se společnost držela i v první polovině minulého roku.
„V březnu to vypadalo, že s jistotou překonáme v tržbách dvě miliardy a budeme se snažit o tři. V druhé polovině roku se ale naplno projevil vliv inflace a nejistota na trzích,“ vysvětluje zakladatel Carvaga Jakub Šulta důvod, proč konečné výsledky nenaplnily původní očekávání.
V první polovině loňského roku se zdálo, že dva roky trvající trend stoupajících cen ojetin pomine a ceny se začnou snižovat. Pak ale začalo opět docházet ke zdražování s tím, jak se opět zvyšovala poptávka po ojetých vozech. Přesto je Šulta dle svých slov s konečnými tržbami ve výši 1,49 miliardy korun velmi spokojený. Už jen proto, že jich byla společnost schopna dosáhnout již po dvou letech na trhu.
Aktuálně tak vyhlíží break-even point, tedy moment, kdy se celkové náklady a výnosy společnosti srovnají a firma zamíří k ziskovosti.„V prvním kalendářním roce jsme zapisovali ztrátu kolem 800 tisíc eur měsíčně, v loňském roce už to bylo jen 250 tisíc eur a leden tohoto roku jsme poprvé zakončili s pozitivní ebitdou,” vysvětluje Šulta, proč očekává, že Carvago bude letos poprvé v zisku.
Za rostoucími tržbami stojí rozšiřování zákaznické základny, která se v loňském roce zvětšila z 1 553 na 7 931 klientů. Mohou za to i nové možnosti, které se uživatelům otevřely. Společnost umožnila ojeté vozy nejen nakupovat, ale také prodávat prostřednictvím aukce, do které se zapojují obchodníci z celé Evropy.
Byť je Carvago český projekt, jeho ambice hranice naší země od počátku dalece překračují. Uspět chce v rámci celé Evropy, kde nyní působí již na sedmi trzích. Svou pozici na nich upevňuje i celý holding EAG, pod nějž Carvago spadá a který vlastní například i Cebii, známého českého poskytovatele služeb spojených s prověřováním vozidel.