Když vás potopí vlastní marketing. Tomáš Arsov o fuck-upech a plánech s vlastní značkou

Rok 2024 znamenal pro značku Tomas Arsov propad o miliony i novou vizi. Teď míří do celé Evropy.

tomas-arsov-cover
Foto: Veronika Rollerová
Tomáš Arsov ve svém salonu v centru Prahy

Značka Tomas Arsov má za sebou turbulentní rok. Po neúspěšné spolupráci s marketingovou agenturou, která firmu během pár týdnů poslala do milionového minusu, se tým rozhodl vzít směřování brandu zpět do vlastních rukou. Výsledkem je nejen stabilizace, ale i ambiciózní plán prorazit do Evropy, překonat obrat 200 milionů korun a rozšířit portfolio o profesionální barvy na vlasy.

Za klíčový moment loňského roku považuje Tomáš Arsov to, že tým dokázal ustát obrovský tlak, zůstal věrný své vizi, a přitom dál rozšiřoval své portfolio. „Učíme se za pochodu, ale vždycky s důrazem na kvalitu a dlouhodobou hodnotu,“ říká. Novinky připravuje pro zákazníky, ale i pro odbornou veřejnost – kromě rozšiřující se produktové řady se rozjede také vzdělávací platforma nejen pro začínající kadeřníky.

Netajíte se tím, že jste vaši značku museli loni vytahovat z docela velkého problému. Co se stalo?
Jak naše značka začala rychle růst, začali jsme narážet na to, že jí chybí jasná identita. Od začátku jsme všechno dělali intuitivně, bez dlouhodobé strategie, byl to prostě organický projekt bez ambice na stomilionový byznys. Došlo nám však, že se zákazník se značkou nedokáže jasně identifikovat, a uznali jsme, že je načase vložit to do rukou marketingové agentury.

Nedopadlo to podle očekávání?
Nebudu zacházet do detailů, protože bychom tu byli hodně dlouho, ale strávili jsme spoustu času s marketingovými experty, kteří nás tlačili do změn, se kterými jsme nebyli v souladu – chtěli měnit logo a vizuální styl, přestože jsme cítili, že potřebujeme hlavně strategii, která odpovídá našemu růstu. Nejhorší ale bylo, že po převzetí našich účtů agenturou jsme začali v obratu denně přicházet o statisíce a po měsíci výkonové spolupráce jsme byli v minusu tři miliony. Začali jsme si říkat, jestli je to vážně jen tak velký přešlap, nebo se nás někdo snaží cíleně odstranit z trhu. (směje se)

Italské kosmetické laboratoře vypadají jako vesmírné stanice.

A snažil?
Jasně, že ne. Teda, doufám, že ne. Ale i kdyby ano, vlastně jsme se díky tomu hrozně moc naučili. Do té doby jsme bojovali s tím, jak vůbec firmu přestavět, protože jsme všechno dělali ve třech lidech. Najednou jsme ale měli obrat 140 milionů korun ročně a to už prostě ve třech dělat nejde. Takže jsme se během toho procesu učili, jak vybudovat skutečnou firmu. Byla to obrovská a intenzivní škola, půlroční lekce, jak funguje výkon, agentury, brand. Za náš největší úspěch roku 2024 považuji to, že jsme ustáli tenhle šílený nátlak změn a že jsme na konci roku neskončili v minusu. Naopak se nám povedlo vrátit se k růstu, i když to nebylo jednoduché.

Když se teď podíváme do budoucnosti, jaké máte se značkou plány na letošní rok, případně na ten následující?
Díky vlastní kosmetické značce Tomas Arsov je na přední příčce našich plánů vždycky vývoj a zkvalitňování produktů. Neustále se v tom posouváme, a proto i letos chceme rozšířit naše řady vlasové péče a stylingu. Zároveň nás čeká velká novinka – chystáme se uvést na trh i chemickou část produktů, tedy profesionální barvy a melíry. Nechci zatím říkat žádné přesné termíny, vývoji se věnujeme už asi rok a půl a je to dlouhý proces, ale věřím, že když vše půjde podle plánu, mohly by tyto produkty přijít na trh koncem roku 2025. Z mého pohledu kadeřníka jde o poslední zásadní věc, která v našem portfoliu chybí. Proto jsme si řekli, že do toho chceme jít.

Takže si po kosmetice a šamponech budeme moct koupit v drogerii i vaše barvy?
Ne, to vůbec ne. Tady je asi důležité říct, že nejde o běžné barvy na vlasy pro domácí použití. Zaměřujeme se jenom na profesionální barvy do salonů. Podle mě profesionální barvy lidem do rukou nepatří, protože si s nimi spíš uškodí.

tomas-arsov-22
Foto: Veronika Rollerová
Zakladatelé a spolumajitelé značky Tomas Arsov

Co obnáší vývoj takového produktu, jako jsou barvy na vlasy? Předpokládám, že tady je to složitější než třeba v případě šamponů, které už v portfoliu máte?
Projeli jsme kvůli tomu celý svět – byli jsme v Americe, Asii, na veletrzích po Evropě – a zjistili jsme, že nejsilnější v tomto oboru jsou Italové. Proto jsme začali spolupracovat přímo s italskými výrobci a vývojáři. Je to fascinující, jejich laboratoře vypadají jako vesmírné stanice. Jsou to moderní technologie, o kterých se nejspíš lidem ani nezdá. Jsem rád, že jsme se postupně dopracovali k takové úrovni. Díky velikosti firmy a jejímu růstu si můžeme dovolit jít přímo za těmi nejlepšími. Ty barvy budou skutečně propracované, budou obsahovat aktivní látky, které minimalizují riziko alergických reakcí a tolik nezatěžují vlasy.

Jak vám to jde?
Řekl bych, že dobře. Na začátku všech našich produktů jsou vždycky studie a konzultace s lékaři nebo vývojáři. Zároveň spolupracujeme s menšími laboratořemi, protože jsou mnohem flexibilnější. Z nejrůznějších veletrhů máme informace dopředu, například o látkách, které budou příští rok zakázané. Díky tomu se jim můžeme vyhnout a vůbec je nepoužívat. To považuji za obrovskou výhodu oproti velkým firmám. Když máte velkou loď, tak trvá dlouho, než změníte směr. My jsme menší a flexibilnější, takže se dokážeme přizpůsobit okamžitě.

(Ne)zakázané látky v kosmetice, to je docela velké téma. Teď zrovna se řeší právě škodlivé barvy na vlasy.
Pro nás je to velké téma jak ve vztahu k byznysu, tak ve vztahu k zákazníkovi. Cíleně se vyhýbáme všem látkám, o kterých víme, že budou zakázané i v horizontu několika let. Nechceme prodávat něco, co může lidem uškodit. A je jedno, že se to podle tabulek ještě dělat může – když víme, že to škodí, tak to prostě nepoužíváme. Proto i edukujeme, říkáme lidem konkrétní složky produktů, na které si mají dávat pozor. A oni pak jdou domů, čtou si složení a zjistí, že to mají skoro ve všem. Věci, které teď chceme vyrábět, musí odpovídat standardům, jako má třeba Sephora – ta má vlastní seznamy látek, které ve svých obchodech nepovoluje. A když produkt obsahuje něco, co je na jejich blacklistu, tak ho prostě nezařadí do prodeje.

fait-artis-mvp-x

Přečtěte si takéArtis Brno: nový hráč v boji o fotbalovou elituZ Líšně je Artis Brno aneb Jak chce miliardář Igor Fait nový stadion, akademii a za rok do ligy

Jak se značce Tomas Arsov daří po byznysové stránce?
Jednou ze stěžejních věcí je náš evropský e-shop. Díky němu prodáváme do 28 zemí – a co je na tom fascinující, prodáváme i tam, kde nás lidé vůbec neznají. Pro nás je to skoro zázrak, když si náš produkt koupí třeba někdo v Maďarsku. Neznají nás, nikdy o nás neslyšeli, ale stejně si to koupí – zřejmě díky vizuálu, složení nebo textům. Přitom tam nemáme žádný marketing, influencery ani PR.

Skvěle se teď chytlo Polsko, úplně samo, bez reklamy. Naším cílem je být evropskou značkou, nejen českou. V Česku je takový zvláštní přístup – dokud se něco neprosadí venku, tak tomu lidi tolik nevěří. Ale když produkt uspěje v zahraničí, najednou je „cool“. A my máme větší ambice než dojít z Prahy do Rozvadova. V roce 2025 plánujeme překonat hranici obratu 200 milionů.

Máte zanalyzováno, co vám při rozvoji podnikání nejvíc pomáhá?
Nekonečná řada fuck-upů. (směje se) Ale vážně, každá chyba nás něco naučila. Někdy to stálo hodně peněz, ale bez toho by to nešlo. Je důležité chyby přijmout, zanalyzovat, pochopit, proč se staly, a poučit se z nich. A pak se to už nestane znovu – nebo možná někdy stane, nebo aspoň ne úplně stejně. Pořád je, co se učit.

S tím jste mi docela nahrál – vím, že připravujete vlastní vzdělávací program. O čem to bude?
Ano, to je pravda. Vzdělávací platforma pro kadeřníky je další letošní velký projekt. Mám ho v hlavě už dlouho, už teď cítím, že je na něj konečně ten správný čas. Hrozně se na to těším, protože to bude opravdu komplexní – od komunikace a psychologie přes teorii barev nebo geometrii střihů až po barvení a základní kosmetiku. Všechno, co by měl každý kadeřník skutečně ovládat. Existují workshopy typu „naučím vás nový střih“, ale málokdy někdo dovysvětlí třeba to, pro koho je daný střih vhodný. Chci, aby si studenti odnesli opravdovou podstatu – proč se rozhodnout pro tenhle typ barvy nebo střihu.

Celá akademie bude mít formát takového Netflix seriálu. Lekce budeme procházet se studentem a studentkou, kteří opravdu začínají, a budou se tak spolu s diváky učit všechno od začátku. Základní verze bude pro zájemce, kteří zatím nemají žádnou zkušenost, ale chtějí se tohle řemeslo naučit.

Při rozvoji podnikání hodně pomáhá ta nekonečná řada fuck-upů.

Kde a jakou formou se rád vzděláváte vy?
I pro mě je to nikdy nekončící proces. V našem oboru se nedá říct „hotovo“, protože vždycky objevíte něco dalšího, co se ještě můžete naučit. V poslední době jsem prošel několika velkými workshopy na téma vlasového stylingu s těmi nejlepšími kadeřníky na světě. Když říkám nejlepší, myslím tím opravdu špičky, které sledují miliony lidí po celém světě.

Zároveň s tím ale objíždíme i kosmetické veletrhy, které pro nás znamenají spoustu vědomostí k vývoji našich kosmetických produktů. Nedávno jsme byli na obrovském veletrhu Cosmoprof v Boloni, kam dorazilo přes 255 tisíc lidí. Byla to zatím největší akce, jakou jsme viděli, a to jsme už navštívili další podobné veletrhy, třeba Pro Cosme v Tokiu nebo Incos Global v Amsterdamu.

Vy sám zároveň učíte na Metropolitní odborné umělecké střední škole v Praze předmět Komunikace. Jak to zapadá do studia kadeřnického řemesla?
Je to taková zajímavá část vzdělání, která zasahuje kromě jiného třeba i do psychologie. Vždycky říkám studentům, že než vezmou do ruky nůžky nebo barvu, musí se s klientem domluvit. A nestačí se naučit jeden komunikační model a ten pak aplikovat na všechny. Musím říct, že učit a předávat zkušenosti, které jsem nasbíral za téměř dvacet let v oboru, mě neskutečně baví. Cítím se v tom dobře, nechci ty znalosti držet jen pro sebe. Věřím, že když dva dělají totéž, nikdy to není totéž – a v tom je kouzlo naší práce.

CC Premium
Partnerem článku je Tomas Arsov