Kiwi.com boduje v Asii. Jedna z největších tamních aerolinek AirAsia bude přes českou platformu prodávat letenky

Peter BrejčákPeter Brejčák

Kiwi.com AirAsiaInsider

Foto: Kiwi.com

Zakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý s Tonym Fernandesem, CEO AirAsia

0Zobrazit komentáře

Česká platforma Kiwi.com svůj byznys postavila na kombinování letů navzájem nespolupracujících aerolinek a prodeji příslušných letenek. Díky svému algoritmu umožňuje kombinaci letů více než 700 dopravců a denně tak po celém světě vyřizuje přes sto milionů vyhledávacích požadavků.

Jedna z nejrychleji rostoucích technologických firem našeho regionu však již dříve umožnila využívat svoji přednost i třetím stranám. Pomocí platformy Tequila může její technologie využít kdokoliv, což dokazuje například marocký cestovatel ve své službě Direct Flights, která díky Kiwi.com vyhledává přímé lety z jednotlivých měst po celém světě.

Na podobném principu pak funguje i nová spolupráce s největší malajsijskou leteckou společností AirAsia, kterou obě firmy oznámily v pátek v Kuala Lumpur. Jedna z největších asijských aerolinek, která loni přepravila 73 milionů pasažérů, tak přímo na svých webových stránkách, jež navštíví 50 milionů unikátních uživatelů měsíčně, nabídne letenky své konkurence.

oliver-dlouhy-kiwi.com3

Foto: Kiwi.com

Oliver Dlouhý, zakladatel a CEO Kiwi.com

Uživatelé si na webu AirAsia budou moci díky Kiwi.com zarezervovat lety s více než sto leteckými společnostmi do destinací, které tyto aerolinky doposud neposkytovaly – například do Evropy, Austrálie, na Nový Zéland, Blízký východ či do Ameriky.

„Když jsme v roce 2001 AirAsia zakládali jako nízkonákladovou leteckou společnost, vůbec jsem si nemyslel, že někdy budeme nabízet produkty našich konkurentů. Ovšem jestli je jedna věc, které se držím, je to nikdy neříkat nikdy a věřit i v nemožné. Dnes s pomocí Kiwi.com přicházíme s řešením, díky němuž jsme zase o krok blíže naší vizi stát se cestovatelským lídrem v asijsko-pacifickém regionu,“ komentoval nové partnerství Tony Fernandes, CEO skupiny AirAsia.

Nová spolupráce navazuje na transformaci aerolinek AirAsia, které byly podle žebříčku Skytrax již jedenáct let v řadě jmenovány nejlepší nízkonákladovkou světa. V rámci reorganizace se však odděluje provoz letecké společnosti AirAsia od portálu AirAsia.com zaměřeného na cestování a životní styl.

airasia-a320

Airbus A320 NEO aerolinek AirAsia

Do svých služeb tak začala malajsijská společnost začleňovat nabídku hotelů, online nakupování a prostřednictvím své platformy Teleport také logistiku a digitální finanční služby pomocí své peněžní aplikace BigPay.

„Jsem nesmírně hrdý na to, že si AirAsia pro svou transformaci vybrala zrovna naši společnost. Kiwi.com disponuje bohatou nabídkou letů a jízdenek velkého množství leteckých společností i pozemních dopravců. Mám velkou radost, že nyní můžeme ve spolupráci s AirAsia a její početnou zákaznickou základnou otevřít platformu zbytku světa,“ dodal Oliver Dlouhý, spoluzakladatel a ředitel Kiwi.com.

tony-fernandes-airasia

Foto: AirAsia

Tony Fernandes, CEO AirAsia

Od prvního dne byl 14 let v zisku. Populární správce hesel 1Password teď poprvé nabírá obří investici na posílení růstu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

1password-team

Foto: 1Password

Spoluzakladatelé a šéfové 1Password: Dave Teare, Jeff Shiner, Roustem Karimov, a Sara Teare

0Zobrazit komentáře

Mít kvalitní heslo je ten nejzákladnější způsob, jak se ochránit nejen na internetu, kde se registrujete do různých služeb a poskytujete jim osobní data, nahráváte do nich peníze nebo jen hledáte zábavu. Pamatovat si však desítky unikátních hesel, ve kterých se mísí písmena, číslice a další znaky, není možné. Proto existují správci hesel a mezi nejznámější a nejpopulárnější z nich patří 1Password.

Psal se rok 2005, když 1Password oficiálně začínal. Vymysleli ho Dave Teare a Roustem Karimov, kteří tehdy měli vlastní konzultační společnost pro tvorbu webů a už je nebavilo neustále si pamatovat všechna přístupová hesla, kterých bylo stále víc. A byť si aplikaci pro ukládání hesel nejprve vyvinuli jen pro osobní účely, tak když ji poprvé poslali do světa, strhl se o ní velký zájem.

To se psal 19. květen 2016, když se na veřejnosti objevila první beta a příběh o velkém růstu a úspěchu se začal psát naplno. 1Password se totiž postupem času vypracoval v předního správce hesel, který dnes používají pro větší pohodlí a zároveň bezpečnost miliony lidí po celém světě a začínají na něj naskakovat i velké firmy.

1password-surface1

Foto: 1Password

S aplikací 1Password si stačí pamatovat pouze jedno heslo

Klíčové je v celém příběhu i to, že celých 14 let, co 1Password existuje, firma funguje zcela soběstačně, nikdy nevzala žádnou externí investici a od prvního dne byla v zisku. To se však nyní mění. 1Password oznámil, že mezi sebe poprvé pustí investory, a když je to poprvé za jeho čtrnáctiletou historii, rovnou na to jde ve velkém. Od renomovaného fondu Accel a dalších menších investorů nabírá závratných 200 milionů dolarů, tedy 4,6 miliardy korun.

Na takové firmy nenarazíte často

Signifikantní je tato investice z mnoha pohledů. Například pro Accel je to vůbec největší jednorázová investice, kterou kdy ve své pětatřicetileté historii udělal, a to má v portfoliu společnosti jako Slack, Dropbox, Atlassian nebo Spotify. „Na společnosti jako 1Password nenarážíme často, obzvlášť v době, kdy chtějí všichni za každou cenu růst,“ uvedl partner v Accelu Arun Mathew.

Davu Tearemu a Roustemu Karimovi se podařilo z kanadského Toronta vybudovat společnost, která dnes zaměstnává 174 lidí a s tvorbou bezpečných hesel, jejich správou i třeba automatickým vyplňováním v aplikacích pomáhá lidem po celém světě. A zásluhu na tom má i současný CEO firmy Jeff Shiner, který na palubu naskočil v roce 2012 a pomohl 1Passwordu vyrůst z 20 lidí do dnešních rozměrů.

michal-micka-boxed2

Přečtěte si takéVe 30 letech ještě nechtěl do důchodu a teď Michal Mička hlásí: S Pietro Filipi a Karou chceme uspět ve světěVe 30 letech ještě nechtěl do důchodu a teď Michal Mička hlásí: S Pietro Filipi a Karou chceme uspět ve světě

„S 1Passwordem jsme začali, abychom vyřešili každodenní problém, který všichni známe: potíže s vytvářením a zapamatováním si komplikovaných hesel. Firmy nasazují politiku silných hesel s nepřiměřeně složitými požadavky, která si lidé nemohou zapamatovat. Výsledkem je, že většina z nich si vytváří systémy, jak tato pravidla obejít, a používají všude stejné heslo, nebo ho jen trochu obměňují,“ vysvětluje základní principy Jeff Shiner.

1password-mac1

Foto: 1Password

Aplikace 1Password fungují na všech platformách i na webu

Takové chování pochopitelně uvádí v bezpečnostní risk jak samotné uživatele, tak dnes i celé firmy, do jejichž systémů se kvůli slabým heslům zaměstnanců mohou nabourat nežádaní uživatelé. Jsou to právě firemní zákazníci, na které se začal 1Password v posledních letech orientovat, protože poptávka po lepším zabezpečení je stále větší.

Firemní produkt se jmenuje Enterprise Password Manager a obří investice má firmě pomoci právě s jejím rozšířením do firem po celém světě. Pro 1Password jde totiž pochopitelně i finančně zajímavý byznys, protože firmy si za ochranu svých dat a zaměstnanců v dnešní době rádi zaplatí.

Není to navíc jen o tom, že si člověk vytvoří těžko prolomitelné heslo, které vlastně ani vůbec nikdy nemusí vidět a znát, ale přes 1Password lze sdílet citlivá data a dokumenty nebo kontrolovat potenciálně kompromitované účty. A vyvíjejí se i další funkce, které firmám poskytnou kompletní platformu pro zabezpečení i jeho kontrolu.

Aplikace 1Password dnes využívá 50 tisíc platících firem a celý firemní byznys firmě za poslední dva roky vyrostl o 300 procent, takže dnes již tvoří většinu obratu, který však společnost neprozrazuje. Navíc 50 tisíc firem je vzhledem k jejich celosvětovému počtu pochopitelně jen začátek. 1Password chce nyní díky velké finanční injekci pořádně rozjet marketing a obchod a firmám nabídnout nástroj, se kterým se budou moci cítit mnohem bezpečněji, respektive zabezpečeněji.

Vedle peněz se budou 1Passwordu taktéž jistě hodit i zkušenosti Accelu či spoluzakladatelů Atlassianu, nástroje pro vývoj softwaru a aplikací, kteří se k investici taktéž připojili. Právě s Atlassianem má kanadská firma mnoho společného. Accel do něj totiž taktéž investoval až ve chvíli, kdy již byla společnost slušně rozvinutá, zisková a pomáhala ji k dalšímu růstu. A to samé se má nyní dít i v 1Passwordu.