Klasické hry vám budou připadat hloupé a omezené. Spouštíme AI revoluci, říká šéf pražského studia

Jak promptuje Marek Rosa z GoodAI? „Většinou se snažím udělat něco špatného, kontroverzního. AI dostanu do konfliktu a pak se bavím.“

Návrh bez názvu – 1

Foto: GoodAI

Marek Rosa, zakladatel studia GoodAI

0Zobrazit komentáře

Hry jsou dobré, ale díky umělé inteligenci prý budou ještě lepší. Aspoň tak to vidí Marek Rosa, zakladatel studií Keen Software House a GoodAI. Právě druhé jmenované dnes vydalo hru AI People, jejíž umělou inteligenci Rosa nazývá budoucností herního vývoje a jeho novým standardem. „Věřím, že to je revoluce v herním průmyslu,“ říká. A kromě toho se podíváme na žalobu Nintenda proti Palworldu, návrat podcastu magazínu Level nebo na nedobrý vývoj herního průmyslu ve světě. Vše v kompletní verzi najdete v newsletteru Good Game, ke kterému se můžete přihlásit v boxu níže.

Odebírejte newsletter Good Game

Zajímá vás herní průmysl v Česku i ve světě? Přihlaste se k odběru.

Newsletter Good Game | Poslední vydání

GoodAI je další projekt Marka Rosy, který stojí i za úspěšným studiem Keen Software House, autorem hitu Space Engineers. Jenže zatímco ti sází na kosmickou kreativitu a fyzikální model, právě vydaná prvotina studia GoodAI s názvem AI People sází na modely jazykové. Postavy ve hře nemají předepsané úkoly a hlášky, ale generují je díky umělé inteligenci. Takže budete moci odehrát prakticky jakoukoliv situaci, kterou do AI People vložíte pomocí promptu.

„Postavy poháněné AI jsou budoucnost videoher. Až za pár let uvidíte ve hře tradiční naskriptované postavy, budou vám připadat hloupé a omezené,“ říká Rosa pro newsletter Good Game. „Jako hráči budeme vyžadovat postavy, se kterými si budeme skutečně moci povídat. Které budeme moci přesvědčit. Které mají vlastní život a interagují s dalšími postavami. Tohle se stane standardem,“ dodává Rosa.

Přesvědčit se o jeho slovech můžete ode dneška na vlastní kůži. AI People vychází v otevřené alfa verzi, do které se přihlásíte na stránkách hry. Ta vás vyjde na 10 dolarů měsíčně. Ale jak se vlastně takový titul hraje? Na rovinu, když jsme AI People zkoušeli na brněnské herní konferenci Game Access, občas jsme si s AI nerozuměli. Ale když se to povedlo, bylo to překvapivě přirozené. A zábavné.

Zjednodušeně si to představte jako hru, která vzhledem lehce připomíná The Sims, akorát že umožňuje odehrát různé situace. Od ztroskotání na ostrově až po idylku na farmě. Má základní pravidla (postavy mohou chodit, sbírat předměty…) a kromě vašeho avatara zde existují i AI bytosti neboli agenti. S každým si píšete podobně jako s ChatGPT. Jenže konverzací to nekončí, ale začíná.

Agenti se nějak chovají, vy je můžete k něčemu přesvědčit, vyvolat lidské reakce… „Já se většinou snažím udělat něco špatného, kontroverzního. Vytvářím scénky, kde jsou vyhrocené emoce, agenty dostanu do konfliktu a pak se bavím,“ popisuje Rosa. „Ale dají se tvořit i pozitivní scénáře,“ dodává s úsměvem.

Čím to, že taková věc vznikla zrovna v Praze a ne pod nějakým globálním gigantem? Jak se z původního vývoje obecné umělé inteligence stala AI hra? A půjde na AI i mluvit, nejen si s ní psát? To se dozvíte v novém vydání newsletteru Good Game. A stejně tak se dočtete třeba to, co zrovna hraje Pavel Dobrovský z Levelu. Anebo jak se nám líbila deskovka Heroes of Might and Magic. Stačí se přihlásit k odběru tady.

Top novinky ze světa her

⚖️ Nintendo žaluje Palworld. Hra, která vydělala balík na tom, že dala fejkovým pokémonům do rukou kulomety, nicméně nemá problém kvůli autorským právům. Žaloba neřeší okopírování pokémonů, ale porušení patentů Nintenda, tedy třeba konkrétních herních mechanismů.

📉 Levné peníze a sázky na špatné koně. Po covidu se v herním byznysu očekávalo zpomalení, ale ne takové trápení. Jak herní průmysl proměnil příležitost na krizi? Na to se mrknul server GamesIndustry a je to zajímavé čtení.

👴 Level podcast je zpět! Zkušení herní publicisté Petr Poláček, Martin Bach, Pavel Skoták a Pavel Dobrovský si opět povídají o videohrách. Mimochodem, poslední jmenovaný se nám v newsletteru rozpovídal o tom, co zrovna hraje.

🕹️ Na PC vychází God of War: Ragnarök, což je cool. Ale ještě víc cool je to, že mega dobrá česká skákačka Bzzzt! vychází na Switch. Mimochodem je dílem jediného vývojáře a veterána herního vývoje Karla Matějky.

☹️ Trend vyhazovů v game devu pokračuje. Microsoft se zbavil 650 lidí z herní divize, vyhazoval i Embracer. A pracovníci z Annapurna Interactive hromadně skončili sami po neshodách s majiteli.

💀 RIP The Sims 5. EA potvrdilo, že pátý díl nebude, místo toho bude tenhle kontroverzní gigant generovat další peníze z obsahu pro čtyřku.

Deskovka Heroes 3 je skvělá, věrná předloze a v češtině. Hledali jsme grál a kosili kostlivce jako na PC

Castle, Necropolis, Dungeon. Tři hrady, které najdete v základní krabici stolní hry Heroes of Might and Magic 3. A spolu s nimi desítky hodin zábavy.

Michal MančařMichal Mančař

heroes-3-boxed

Foto: CzechCrunch

Vyzkoušeli jsme deskovku Heroes 3… A bavili jsme se podobně jako u PC verze!

1Zobrazit komentáře

Taky patříte mezi uctívače kultu Heroes of Might and Magic 3? Strategické videohry, která uměla a stále umí na dlouhé hodiny přikovat k obrazovkám? Tak se těšte na podobný zážitek u vás doma v obýváku. A s papírovými a plastovými pomůckami, nikoliv digitálně. Je tu desková hra Heroes of Might and Magic 3!

Když všechny kartičky ze základní krabice rozbalíte a rozdělíte, žetonky vylámete, kostičky dáte na hromádky a konečně připravíte první hru, budete se cítit jako jeden maličký goblin proti deseti rudým drakům. Bude se to zdát hrozivé, možná dokonce složité. Ale zdání klame, opravdu.

Jakmile totiž první šok pomine a prokoušete se prvním kolem, zjistíte, že základní principy hry od polského studia Archon – jejímž českým distributorem je obchod Xzone – nejsou náročné ani pro začátečníky. A jestli máte ve videoherních Heroes nahráno aspoň pár hodin, bude vám to všechno příjemně povědomé. OK, to jsme trochu ustřelili. Je nám jasné, že těch hodin máte spíš pár stovek!

Jako videohra, ale jinak

Můžete hrát proti kamarádům, kooperativně po jejich boku i v sólo režimu. A stejně jako v počítačových „hírousech“ se hraje na tahy a i stolní hra se dělí na tři části. Zaprvé spravujete město a trénujete armády. Zadruhé jezdíte s hrdinou po mapě království, zabíráte důležitá místa, sbíráte poklady nebo vybíráte výpalné od mlynářů. Zatřetí při střetu s nepřítelem velíte svým vojákům (či příšerákům) v taktických soubojích.

Všechny tyhle prvky jsou ve hře přítomné a feeling z nich je stejný, i když se něco v otázce pravidel řeší jinak. V digitálních Heroes 3 třeba můžete velet vícero hrdinům. Na stole maximálně dvěma a ten druhý má trochu zkrouhnuté možnosti. Stejně tak budete zvelebovat jen jeden hrad v podobě kartonové karty před vámi. Možností něco v něm vylepšit je méně, výsledek je totožný – větší armády, silnější kouzla…

Podobně to platí při pohybu hrdiny po mapě. Místo pixelových čtverečků se posouváte přes šestiúhelníky. Můžete se pohnout jen třikrát za kolo, ale na rozdíl od předlohy se na každém políčku něco stane. Někde najdete zlatý poklad či magický předmět. Jinde důl, který vám dodává suroviny. Tedy pokud porazíte jeho strážce. A možná objevíte i mystický obelisk, co vás dovede ke svatému grálu.

Hrací plán zpočátku nevidíte celý, musíte jednotlivé části odhalit. A obvykle to znamená mnohem nebezpečnější výpravy než cválání kolem vaší startovní pozice. Může to sloužit i k taktizování vůči protihráčům – na své straně odhalíte samé bohatství, ale na té nepřítelově to je jedno nebezpečí vedle druhého…

Když legie archandělů útočí na jednoho kostlivce

Podobně jako město před sebou máte i přehled svého hrdiny. Včetně jména a portrétu, co znáte z PC. A s postupným vylepšováním jeho schopností si budujete čím dál větší balíček karet. Jsou v něm namixované dovednosti a kouzla (nekromancie nechybí!) a artefakty, které získáte porážením silnějších nepřátel nebo průzkumem mapy.

Je to zjednodušení oproti videohře, kde kniha kouzel, inventář s předměty i dovednosti byly oddělené? Ano. Ale nevadí to, protože právě správa vašeho balíčku přináší zábavná a důležitá rozhodnutí. Použijete všechny karty, ale risknete tím oslabení až do dolízání dalších? Raději je pošetříte, ale třeba zbytečně? Není to komplikované, ale přesto to nabízí taktické možnosti.

Když je řeč o taktice, stejně klíčové jako v předloze (mimochodem, Heroes 3 nedávno oslavili 25 let!) jsou boje. Ty se odehrávají na zvláštní mapě, po které se pohybujete svými jednotkami. Tedy kartičkami s obrázkem válečníků a s hodnotami poškození, které při útoku způsobí – a které naopak vydrží. Aby to vypočítaví matematici mezi námi hned nevykalkulovali, každý útok doplňuje hod kostkou, která ho buď zvýší, sníží, nebo neovlivní.

Prvních pár bojů vám přijde primitivních. Až se budete divit, proč ve hře jsou, když je fakt hned hotovo. Jenže fáze „moje mega armáda útočí na jednoho sedláka“ brzy pomine. A když se střetnou třeba čtyři karty-jednotky na každé straně, záleží na každém tahu. Většina jednotek má samozřejmě nějakou zvláštní schopnost – účinkem kopírující tu z videohry – a každou akci můžete ozvláštnit některou ze svých karet.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tohle všechno můžete dělat proti živým soupeřům či po jejich boku v kooperativním režimu, v jednotlivých kláních i navazujících kampaních, ale také v sólo hře, kdy nepřátelské hrdiny pohání „umělá inteligence“, která má podobu balíčku karet. Ty vám ukážou, co fiktivní soupeř udělá. A to jsme prosím pouze u základní krabice!

Jenže hra, která od 27 tisíc lidí na Kickstarteru vybrala 3,8 milionu eur neboli 100 milionů korun, má ještě půltucet rozšiřujících boxů navíc. Ty přidávají další strany konfliktu, komplexnější souboje nebo plastové figurky bojovníků i hradů. Jejich české vydání v obchodech ještě neseženete, ale zástupci Xzone zmiňují, že během pár týdnů začne předprodej.

A už během pár dnů se můžete zapojit i do dalšího crowdfundingu. Archon Studio spustí na platformě Gamefound kampaň, která do deskových Heroes přidá tři další hrady a jejich hrdiny. Pokud vás neláká možnost megalomanského pořízení všeho možného, tak si pouze základní krabici deskovky Heroes of Might and Magic 3 můžete pořídit za 1 899 korun. I tahle jedna krabice skrývá desítky hodin zábavy. Možná víc. Stejně jako digitální Heroes.