Kofeinová bomba, která mate i rodiče. Multimiliardový nápoj Logana Paula a KSI bude vyšetřován

Plechovka energetického drinku Prime obsahuje dvojnásobek kofeinu co Red Bull. Problém ovšem nemá být v množství látky, ale v propagaci nápoje.

Filip HouskaFilip Houska

prime1

Foto: Prime

Logan Paul a KSI s nápoji Prime

0Zobrazit komentáře

V regálech byste ho stěží přehlédli. A na sociálních sítích stejně tak, když od dvou z těch vůbec největších influencerů světa s desítkami milionů fanoušků dostává vskutku masivní promo. Na extrémně populární nápoj Prime, jehož hlavními tvářemi jsou Logan Paul a KSI, si teď ovšem posvítí americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA), a to zejména kvůli příliš vysokému obsahu kofeinu. Problémem však spíš bude kampaň, kterou dvojice internetových hvězd od loňského roku vede.

Oba dva se proslavili na YouTubu, z něhož se odpíchli k dalším byznysovým aktivitám. Logan Paul se vedle moderování podcastu Impaulsive pustil do bojových sportů, aby si vyzkoušel box a poté začal účinkovat ve slavné wrestlingové organizaci WWE. Také to zkoušel v oblasti kryptoměn a NFT, za neúspěšný – a možná dokonce až podvodný – projekt CryptoZoo ovšem doteď čelí velké kritice.

KSI se tvorbě youtubových videí věnuje neustále, a to jak na svém kanálu, tak v rámci skupiny Sidemen. Také je boxerem a spoluzakladatelem boxerské organizace Misfits, která organizuje zápasy mezi ostatními influencery, respektive známými internetovými osobnostmi. Možná ale tím nejdůležitějším (a nejvýdělečnějším), co mají KSI a Logan Paul společného, je značka nápojů Prime.

Právě ta se ale teď dostala do hledáčku amerických institucí, respektive Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA). Žádost o prošetření nápojů vzešla od amerického senátora Charlese Schumera, který se obává negativních dopadů jejich přílišného pití na zdraví dětí, jež si velmi pravděpodobně z koláče zákazníků ukrajují ten největší díl. A hlavní roli má hrát obsah kofeinu v jednom balení.

prime

Foto: Prime

Hydratační nápoj vlevo, energetický nápoj vpravo

Tady ale přichází věc hodná většího vysvětlení. Když značka Prime loni vznikla, nejprve začala vyrábět a prodávat takzvané hydratační nápoje pro sportovce na bázi kokosové vody s elektrolyty, BCCA a nízkým obsahem cukru. A co je důležité, neobsahovaly žádný kofein. Později ale Prime představil energetické drinky, které na kofeinu už postaveny byly – a rozhodně ne na žádném zanedbatelném množství.

Ve srovnání s konkurenčními výrobky na trhu patří plechovky Prime Energy k těm silnějším, co se obsahu kofeinu týče. V jednom balení ho má být až 200 miligramů, což je zhruba dvojnásobek oproti plechovce Red Bullu (byť je nutné dodat, že se liší objem nápoje – 355 mililitrů versus 250 mililitrů). Na americkém trhu energetické nápoje od Primu překonávají i Monster, další velmi známou značku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stejně jako v řadě jiných zemích také ve Spojených státech se energetické nápoje nesmí prodávat dětem, respektive všem pod osmnáct let. A to Prime v rámci komunikace na sociálních sítích i na oficiálním webu uvádí v popisku, je ale poměrně pochopitelné, že si k nim neplnoletí stejně najdou přístup. Motivaci navíc mají o to větší, když jsou hlavními marketingovými tvářemi právě Logan Paul a KSI.

Obsah kofeinu ale nemusí být v celé kauze problém, byť je otázkou, na co kontroloři z Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv přijdou. Větší potíž nastává v propagaci obou nápojů – jak toho hydratačního, tak toho energetického. Oba mají totiž velmi podobnou etiketu i styl online komunikace, na což odkazuje i senátor Charles Schumer. Podle něj prý „rodiče neví, co svým dětem kupují“.

„Jednoduché vyhledávání na sociálních sítích s klíčovým slovem Prime vygeneruje ohromující množství sponzorovaného obsahu, tedy reklamu,“ napsal Schumer v dopisu pro FDA. „Uváděná tvrzení by měla být prošetřena, stejně jako složení a obsah kofeinu v energetickém nápoji Prime Energy,“ dodává.

Ať už je to ale jakkoliv, nikdo Primu nemůže upřít ohromný úspěch, který zaznamenal. Za debutový rok 2022 dosáhl na tržby okolo 250 milionů dolarů (5,4 miliardy korun), přičemž jen za letošní leden měl mít obrat okolo 45 milionů dolarů, tedy necelé jedné miliardy korun. Do toho se značka, kterou distribuuje skupina Congo Brands, angažuje i ve sportu – a nově se stala hlavním hydratačním partnerem fotbalové Barcelony.

V minulosti už navázala spolupráci také s anglickým Arsenalem, mimochodem oblíbeným fotbalovým týmem KSI, přičemž má velkou vizibilitu také v rámci UFC, nejslavnější zápasnické organizace planety. Ostatně sponzoruje i dva úspěšné bojovníky, Israela Adesanyau a Alexandera Volkanovského. Dále pronikla do nejvyšší baseballové ligy MLB, kde je partnerem týmu Los Angeles Dodgers.

Dlouhou dobu nápoje byly dostupné jen ve Spojených státech, odkud pochází Logan Paul, respektive ve Velké Británii, tedy místě, kde se narodil KSI. Nedávno ale značka zahájila i vstup na evropské trhy a je dostupná v Německu, Dánsku, Norsku a Španělsku. Prodává se také v Česku, konkrétně přes e-shop Candy Life, ten pro CzechCrunch ovšem odmítl komentovat, jak se Primu na tuzemském trhu daří.

Cristiano Ronaldo investuje do Chrono24, kde se obchoduje s luxusními hodinkami

„On dal peníze nám, ne my jemu,“ upozorňuje šéf Chrono24 Tim Stracke, že nejde o marketingovou spolupráci, ale skutečnou investici.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Cristiano Ronaldo v portugalském dresu

0Zobrazit komentáře

Luxusních hodinek má doma celou řadu. Teď se Cristiano Ronaldo rozhodl svůj záběr v tomto světě rozšířit a investuje do online platformy Chrono24, která se specializuje na obchodování s těmi nejluxusnějšími kousky, ať už novými nebo použitými. Výše investice nebyla zveřejněna, ale šéfové Chrono24 říkají, že jde o významnou částku. Hvězdný fotbalista, který aktuálně hraje v Saúdské Arábii, se připojuje například k jednomu z nejbohatších mužů planety, Francouzi Bernardu Arnaultovi, který do této platformy taktéž investoval.

Poslední investiční kolo proběhlo v srpnu 2021. Od investorů v čele s General Atlantic a rodinnou investiční společností Bernarda Arnaulta, šéfa luxusního domu LVMH, tehdy Chrono24 získalo 100 milionů eur (v aktuálním přepočtu 2,4 miliardy korun) a valuace celé společnosti překročila miliardu dolarů. Celkově tehdy hodinkové tržiště nasbíralo od investorů přes 200 milionů eur (4,8 miliardy korun) a nyní přidává dalšího investora v podobě slavného portugalského fotbalisty, jehož sbírka hodinek má hodnotu mnoha milionů dolarů.

Jak loni ukázal magazín Wrist Enthusiast, Ronaldo má ve sbírce několik hodinek značky Rolex, Hublot, Cartier nebo Bulgari a další modely v osobní spolupráci s Jacob & Co, které jsou často osázené zlatem, diamanty či jinými barevnými drahokamy. „Jako dlouholetý sběratel hodinek a pravidelný uživatel Chrono24 mám radost, že se nyní mohu stát akcionářem společnosti,“ uvedl Ronaldo v prohlášení pro Business Insider. Nejde tedy o žádný marketingový deal, jak potvrdil pro Bloomberg Co-CEO Chrono24 Tim Stracke: „On dal peníze nám, ne my jemu.“

Podle Strackeho jde o „významnou“ částku, kterou Cristiano Ronaldo do firmy investuje, ale zároveň dodává, že „peníze nebyly důvodem, proč jsme ho přibrali na palubu“. Ronaldo byl podle Strackeho na vrcholu seznamu potenciálních investorů z řad celebrit zejména díky jeho známé vášni k hodinkám a také obrovskému počtu fanoušků po celém světě. Jen na Instagramu ho sleduje 596 milionů lidí. „Líbí se mu tato kategorie, má rád technologie a také si myslel, že je to dobrá finanční příležitost,“ doplnil Stracke.

ronaldo-chrono24

Foto: Chrono24

Tim Stracke z Chrono24 a Cristiano Ronaldo

Chrono24 je největší specializované online tržiště s luxusními hodinkami, na kterém je vystaveno až půl milionu hodinek od obchodníků a soukromých prodejců. Samotná firma pak vydělává na poplatcích z každé transakce, přičemž podle Strackeho má dvouciferné provozní marže. Zejména v roce 2021 a na začátku roku 2022 došlo k obrovskému růstu poptávky po nejžádanějších luxusních hodinkách od značek jako Rolex, Patek Philippe či Audemars Piguet.

Zatímco tehdy se na sekundárním trhu prodávaly za nejvíce peněz, teď jsou naopak nejníže za téměř dva roky. Poptávka ochladla mimo jiné kvůli zpomalování ekonomiky a vyšším úrokovým sazbám. Na situaci muselo reagovat také Chrono24, které v lednu propustilo zhruba třináct procent zaměstnanců a restrukturalizovalo část svého provozu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tim Stracke jako jeden z šéfů tržiště říká, že se nyní ceny mnoha modelů Rolex stabilizují, zatímco u některých hodinek Patek a Audemars Piguet včetně modelů Nautilus a Royal Oak stále klesají, byť již mnohem pomaleji než v loňském roce. Poradenská společnost Deloitte očekává, že sekundární trh s hodinkami by měl do konce dekády vyrůst o 75 procent na zhruba 40 miliard dolarů (870 miliard korun).

papirna-v-plzni-5

Přečtěte si takéKolem budov bývalé papírny v Plzni roste moderní výstavbaJe to jedna z největších výstaveb v Plzni od revoluce. Kolem budov bývalé papírny roste moderní výstavba

Samotný Cristiano Ronaldo se na přelomu roku vydal za lukrativní smlouvou do Saúdské Arábie, kde si má v klubu Al-Nassr přijít až na 4,8 miliardy korun ročně. Jeden z nejlepších fotbalistů historie také uzavřel partnerství s kryptosměnárnou Binance, spolu s Lionelem Messim se ukázali na ikonické fotografii pro Louis Vuitton a mezi jeho další velké partnery patří také Nike.

I díky tomu se v roce 2020 podle magazínu Forbes stal prvním týmovým sportovcem, který ještě během aktivní kariéry vydělal miliardu dolarů. Portugalec se angažuje také v dalších oblastech: propaguje vodu Ursu, prodává vlastní brýle, spodní prádlo, voňavky i obuv.