Košík.cz se dál zelená. S Nano Energies nabídne energii ze 100% obnovitelných zdrojů svým zákazníkům i dodavatelům
Při nákupu potravin dnes lidé stále více dbají na to, kde a jakým způsobem byl daný produkt vypěstován či vyroben. Více se řeší ekologický rozměr produkce potravin, klade se důraz na lokálnost a naproti tomu jdou se svou nabídkou i online supermarkety, které moderní spotřebitelské trendy podchycují mezi prvními. Košík.cz teď jde ve své zelené misi ještě dál.
Když se totiž řeší šetrnější produkce potravin, nejde jen o lepší zacházení se zvířaty nebo pěstování bez chemikálií, ale také o to, čím jsou celé provozy poháněny. Proto teď druhý největší online supermarket v Česku rozjíždí velkou spolupráci s Nano Energies, díky které zajistí pro své dodavatele i zákazníky energii ze stoprocentně obnovitelných zdrojů.
„Pokud se chceme stát opravdovým hybatelem změny v oblasti výroby a prodeje potravin, musíme se pustit i do tak ambiciózních věcí, jako je spotřeba energie v potravinářství. Fandíme všem dodavatelům, kteří při produkci nebo výrobě šetří přírodu nebo produkují ekologicky šetrné výroby, ale zároveň věříme, že je možné jít ještě dál,“ říká šéf Košík.cz Tomáš Jeřábek.
Ultimátním cílem Košíku tak je, aby se zelený energetický cyklus kompletně uzavřel – to znamená, že zákazníkovi, který sám využívá pouze obnovitelnou energii, prodá produkty, které byly vyrobené výhradně s pomocí zelené elektřiny. V rámci svých plánů chce pak online supermarket logicky přejít na tzv. ekoenergii také v rámci veškerého svého provozu.
Nový energetický tarif spouští Košík ve spolupráci s Nano Energies, která se v Českou dlouhodobě soustředí právě na dodávky čistě zelené energie ze zdrojů, jako jsou vodní, větrné, solární nebo bioplynových elektrárny. Tuzemská energetická společnost zároveň staví výhradně na malých dodavatelích z celého Česka, jichž sdružuje již přes 750.
Nano Energies dnes již dodává zelenou energii do zhruba čtyři tisíc domácností po celé zemi a díky spolupráci s Košíkem chce svou nabídku otevřít dalším desítkám až stovkám tisíc zákazníků, mezi nimiž jsou jak kupující na Košíku, tak i jeho dodavatelé. Přechod na obnovitelnou energii má být přitom maximálně jednoduchý, de facto na pár kliků klidně z mobilního telefonu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Lidé už si zvykli kontrolovat, kolik procent masa je v šunce nebo odkud přesně pocházejí vejce nebo sýr. My pozorujeme, že v Česku je stále více zákazníků, které zajímá i to, z čeho se skládá a odkud pochází elektřina, kterou si doma svítí, vaří nebo perou. A mnohé z nich překvapí, že mohou mít 100% zelený proud od konkrétních malých dodavatelů z Moravy a z Čech,“ popisuje CEO Nano Energies Stanislav Chvála.
V Česku se ročně spotřebuje zhruba 74 TWh elektrické energie, přičemž prozatím jen 13 procent pochází z obnovitelných zdrojů. V Nano Energies, kde nedávno nabrali velkou investici, se nicméně zelené energetice věnují již přes deset let a zájem o společnosti o snižování emisí při mnoha činnostech se stále zvyšuje. I díky tomu, že je stále dostupnější.
„Člověk má možnost svou peněženkou volit, zda chce podporovat obnovitelné zdroje, když bude nakupovat potraviny, které byly vyrobeny výhradně zelenou energií,“ doplňuje Chvála a šéf Košíku Tomáš Jeřábek dodává, že obvyklým problémem nyní je, že si lidé myslí, že přechod na zelenou energii je příliš náročný či drahý.
Šéf Nano Energies přitom tvrdí, že cenově se dnes již pro koncové zákazníky nic zásadního nezmění, cena často zůstává stejná jako při odběru energií z konvenčních zdrojů, změny se pohybují nahoru či dolů obvykle v řádech jednotek procent. Smlouvu zároveň v rámci tarifu od Košíku budou odběratelé uzavírat na dobu neurčitou s jednoměsíční výpovědní dobou.
Jelikož nabídka na odběr zelené energie platí i pro dodavatele Košíku, postaví na tom online supermarket i další část své nabídky. Každý dodavatel, který bude tarif využívat, získá speciální označení, potvrzující, že vyrábí produkty ekoenergií. Mezi první spolupracující partnery patří Tierra Verde, Biopekárna Zemanka a Country Life, přičemž další mají postupně přibývat.
Košík předpokládá, že do deseti let bude v rámci jeho klubu alespoň třetina odběratelů zároveň dodavateli a dodávky zelené energie se stanou dalším pilířem jeho ekologických iniciativ. S nimi v Košíku začali před časem, když spustili prodej potravin bez obalu, pokračovali nabídkou ekoproduktů a plně recyklovatelnou PET lahví.
Tím navíc snahy Košíku nekončí. „Do října bude většina naší flotily jezdit na CNG. Do konce roku 2021 máme v plánu, že budou všichni naši zaměstnanci využívat výhradně zelenou energii, do konce roku 2022 se na ekoenergii napojí všechny naše kancelářské prostory a do konce roku 2023 se napojí také naše sklady,“ doplňuje Tomáš Jeřábek.