Košík.cz se dál zelená. S Nano Energies nabídne energii ze 100% obnovitelných zdrojů svým zákazníkům i dodavatelům

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kosik-nano2f-min

Foto: Nano Energies

Šéf Košíku Tomáš Jeřábek se šéfem Nano Energies Stanislavem Chválou

0Zobrazit komentáře

Při nákupu potravin dnes lidé stále více dbají na to, kde a jakým způsobem byl daný produkt vypěstován či vyroben. Více se řeší ekologický rozměr produkce potravin, klade se důraz na lokálnost a naproti tomu jdou se svou nabídkou i online supermarkety, které moderní spotřebitelské trendy podchycují mezi prvními. Košík.cz teď jde ve své zelené misi ještě dál.

Když se totiž řeší šetrnější produkce potravin, nejde jen o lepší zacházení se zvířaty nebo pěstování bez chemikálií, ale také o to, čím jsou celé provozy poháněny. Proto teď druhý největší online supermarket v Česku rozjíždí velkou spolupráci s Nano Energies, díky které zajistí pro své dodavatele i zákazníky energii ze stoprocentně obnovitelných zdrojů.

„Pokud se chceme stát opravdovým hybatelem změny v oblasti výroby a prodeje potravin, musíme se pustit i do tak ambiciózních věcí, jako je spotřeba energie v potravinářství. Fandíme všem dodavatelům, kteří při produkci nebo výrobě šetří přírodu nebo produkují ekologicky šetrné výroby, ale zároveň věříme, že je možné jít ještě dál,“ říká šéf Košík.cz Tomáš Jeřábek.

Ultimátním cílem Košíku tak je, aby se zelený energetický cyklus kompletně uzavřel – to znamená, že zákazníkovi, který sám využívá pouze obnovitelnou energii, prodá produkty, které byly vyrobené výhradně s pomocí zelené elektřiny. V rámci svých plánů chce pak online supermarket logicky přejít na tzv. ekoenergii také v rámci veškerého svého provozu.

kosik-kuryr-min

Foto: Košík.cz

Kurýr online supermarketu Košík.cz

Nový energetický tarif spouští Košík ve spolupráci s Nano Energies, která se v Českou dlouhodobě soustředí právě na dodávky čistě zelené energie ze zdrojů, jako jsou vodní, větrné, solární nebo bioplynových elektrárny. Tuzemská energetická společnost zároveň staví výhradně na malých dodavatelích z celého Česka, jichž sdružuje již přes 750.

Nano Energies dnes již dodává zelenou energii do zhruba čtyři tisíc domácností po celé zemi a díky spolupráci s Košíkem chce svou nabídku otevřít dalším desítkám až stovkám tisíc zákazníků, mezi nimiž jsou jak kupující na Košíku, tak i jeho dodavatelé. Přechod na obnovitelnou energii má být přitom maximálně jednoduchý, de facto na pár kliků klidně z mobilního telefonu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Lidé už si zvykli kontrolovat, kolik procent masa je v šunce nebo odkud přesně pocházejí vejce nebo sýr. My pozorujeme, že v Česku je stále více zákazníků, které zajímá i to, z čeho se skládá a odkud pochází elektřina, kterou si doma svítí, vaří nebo perou. A mnohé z nich překvapí, že mohou mít 100% zelený proud od konkrétních malých dodavatelů z Moravy a z Čech,“ popisuje CEO Nano Energies Stanislav Chvála.

V Česku se ročně spotřebuje zhruba 74 TWh elektrické energie, přičemž prozatím jen 13 procent pochází z obnovitelných zdrojů. V Nano Energies, kde nedávno nabrali velkou investici, se nicméně zelené energetice věnují již přes deset let a zájem o společnosti o snižování emisí při mnoha činnostech se stále zvyšuje. I díky tomu, že je stále dostupnější.

jindrichovice-solar-min

Foto: Nano Energies

Malá větrná elektrárna v Jindřichovicích, odkud odebírájí energii v Nano Energies

„Člověk má možnost svou peněženkou volit, zda chce podporovat obnovitelné zdroje, když bude nakupovat potraviny, které byly vyrobeny výhradně zelenou energií,“ doplňuje Chvála a šéf Košíku Tomáš Jeřábek dodává, že obvyklým problémem nyní je, že si lidé myslí, že přechod na zelenou energii je příliš náročný či drahý.

Šéf Nano Energies přitom tvrdí, že cenově se dnes již pro koncové zákazníky nic zásadního nezmění, cena často zůstává stejná jako při odběru energií z konvenčních zdrojů, změny se pohybují nahoru či dolů obvykle v řádech jednotek procent. Smlouvu zároveň v rámci tarifu od Košíku budou odběratelé uzavírat na dobu neurčitou s jednoměsíční výpovědní dobou.

tim-cook-apple

Přečtěte si takéApple oznámil ambiciózní ekologický plán. Do roku 2030 chce být on i jeho dodavatelé uhlíkově neutrálníApple oznámil ambiciózní ekologický plán. Do roku 2030 chce být on i jeho dodavatelé uhlíkově neutrální

Jelikož nabídka na odběr zelené energie platí i pro dodavatele Košíku, postaví na tom online supermarket i další část své nabídky. Každý dodavatel, který bude tarif využívat, získá speciální označení, potvrzující, že vyrábí produkty ekoenergií. Mezi první spolupracující partnery patří Tierra Verde, Biopekárna Zemanka a Country Life, přičemž další mají postupně přibývat.

Košík předpokládá, že do deseti let bude v rámci jeho klubu alespoň třetina odběratelů zároveň dodavateli a dodávky zelené energie se stanou dalším pilířem jeho ekologických iniciativ. S nimi v Košíku začali před časem, když spustili prodej potravin bez obalu, pokračovali nabídkou ekoproduktů a plně recyklovatelnou PET lahví.

Tím navíc snahy Košíku nekončí. „Do října bude většina naší flotily jezdit na CNG. Do konce roku 2021 máme v plánu, že budou všichni naši zaměstnanci využívat výhradně zelenou energii, do konce roku 2022 se na ekoenergii napojí všechny naše kancelářské prostory a do konce roku 2023 se napojí také naše sklady,“ doplňuje Tomáš Jeřábek.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Na Spotify už lze přehrávat podcasty i s videem. Švédové chtějí zaútočit na YouTube a připravují se na Joea Rogana

Filip HouskaFilip Houska

spotify-videopodcast

Foto: CzechCrunch

Na Spotify si nově přehrajete podcasty včetně videa

0Zobrazit komentáře

Jakmile Spotify vloni utratilo stovky milionů dolarů za podcastové startupy, každému muselo být jasné, že gigant na poli hudebního streamingu chce do podcastů proniknout ve velké parádě. Tempo pak urychlil i zisk slavného tvůrce Joea Rogana, který bude pro švédskou platformu exkluzivně nahrávat své podcasty, jež patří ve světě k těm nejposlouchanějším, nebo zajištění nového obsahu od Kim Kardashian či DC Comics. To navíc není vše.

Obdobných spoluprací se mezi tvůrci a společností Daniela Eka rýsuje celá řada a těžit z toho může především bohatá uživatelská základna, která má přes 286 aktivních posluchačů. V podcastech však mnohdy nejde jen o audio stopu, ale také vizuální stránku věci.

Někdy se zkrátka hodí se na hosta během poslechu dívat a soustředit se na jeho výrazy, mimiky a zvláštní gesta. Každý posluchač v zásadě preferuje něco jiného, někteří více zvuk, jiní zase obraz. Moc dobře to ví i Spotify, které nyní zbrojí proti YouTube a do služby zahrnuje možnost pro přehrávání podcastů právě včetně videí, takzvaných videopodcastů.

spotify-videopodcast2

Foto: CzechCrunch

Pohled na rozhraní videopodcastu

Pokud podcasty posloucháte, víte, že schéma publikování jednotlivých dílů bylo všude vesměs stejné. Tvůrce natočil kompletní podcast, pak jeho video umístil na YouTube (případně na Patreon) a audio verzi rozmístil na různé poslechové služby, zejména na Spotify a Apple Podcasty. Tím diverzifikoval portfolio svých fanoušků a nabídl několik cest, jak tvorbu konzumovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spotify to však chce celé sjednotit a ukázat tvůrcům směr, jak mít audio i video pěkně pohromadě. Bez jakýchkoliv limitů. Ve své desktopové a mobilní aplikaci proto nově nabízí pro platící i neplatící uživatele několik sérií, které lze sledovat s videem, a to včetně automatického přepnutí do formátu čistého audia, když třeba zrovna na mobilu vyskočíte z aplikace, ale chcete dál poslouchat.

Momentálně jsou dostupné pořady Book of Basketball 2.0, Fantasy Footballers, The Misfits Podcast, H3 PodcastThe Morning ToastHigher Learning with Van Lathan & Rachel Lindsay a The Rooster Teeth Podcast. Spotify však slibuje, že brzy budou přibývat další.

daniel_ek_4-min

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

Jednou z očekávaných novinek je právě série The Joe Rogan Experience, která na švédské platformě dostane exkluzivní místo a tým okolo Rogana bude moci zásobovat knihovnu kompletním obsahem. To by se mělo stát ještě do konce letošního roku, byť přesnější termín není znám. Na 29. července je naplánován i první díl pořadu The Michelle Obama Podcast, v němž se bude bývalá první dáma USA zabývat mezilidskými vztahy.

dan-trzil

Přečtěte si takéSpotify koupilo největší podcastovou hvězdu a jde proti všem. Joe Rogan má přilákat miliony lidí, píše Dan TržilSpotify koupilo největší podcastovou hvězdu a jde proti všem. Joe Rogan má přilákat miliony lidí, píše Dan Tržil

Zajímavé je, že Spotify v rámci tohoto důležitého kroku přepracovalo také žebříčky oblíbených podcastů. Nově nabídne dva základní – Trending, kde zobrazí 50 ambiciózních pořadů, a Top, pod kterým bude k nalezení těch nejlepších 200 podcastů na platformě.

V Česku se podle našich testů zatím neukázaly, ale lze očekávat, že je Spotify bude postupně rozšiřovat do stále více zemí. Přestože totiž do podcastů v poslední době skutečně masivně investuje, je třeba podotknout, že zejména uživatelské rozhraní například pro vyhledávání a procházení podcastů není zatím zdaleka ideální. I nové žebříčky tomu mají pomoci, ale před vývojáři je ještě dost práce.

Jak na reklamy

Velkou otázku představuje také strategie ohledně reklam. Spotify totiž k podcastům chce přistupovat jako k regulérnímu byznysu a má ambici z nich generovat příjmy. Nejen pro sebe, ale pochopitelně i pro samotné tvůrce, kteří by ve videu mohli mít product placement nebo propagovat konkrétní firmy nahlas, což se děje již nyní, ale Spotify by mohlo přijít s dalším monetizačním modelem. Prozatím však o podrobnostech mlčí – prý je celá věc ještě v raných fázích.

joerogan

Foto: Spotify

Joe Rogan se přesouvá z YouTube na Spotify

Tak či tak, pro Spotify je zahrnutí videa velkým milníkem v jeho podcastovém snažení a rozhodně se vyplatí sledovat, jak bude švédský hudební gigant s novými exkluzivními sériemi postupovat. Podcasty teď totiž ve světě mají obrovský hype, a pokud z nich může někdo vytřískat maximum, bude to právě Spotify.

Ve hře je samozřejmě i Apple, ale přestože stál u zrodu a popularizace podcastů, dnes již k nim nepřistupuje nijak zvlášť aktivně. Před pár dny se nicméně objevil nový podcast Apple News Daily, což je nový zpravodajský pořad pod hlavičkou kalifornské firmy, který teoreticky může zažehnout větší posun kupředu.