Košík.cz se vrací na Moravu. Nikdo ale neví, v jaké je ztrátová firma Havrlanta a Křetínského kondici

Popularita online supermarketů rychle stoupá. Rostou Rohlik.cz i Tesco, ale zda se daří držet tempo také Košíku, není známo.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kosik-havrlant-kretinsky2

Foto: Košík.cz / EPH / Rockaway / CzechCrunch

Košík.cz patří skupinám Daniela Křetínského a Jakuba Havrlanta

0Zobrazit komentáře

Přihodit si do internetového košíku nejen elektroniku a další spotřební zboží, ale klidně i chléb, šunku, máslo, rajče a jakékoliv další potraviny se stalo v mnoha českých domácnostech v posledních letech standardem. Na vzestupu jsou online supermarkety, které doručují nákupy až domů, a obsluhují stále více zákazníků. K těm na východě České republiky se nyní po delší odmlce vrátil také Košík.cz. Na rozdíl od svých nejbližších konkurentů se však stále nechce podělit o to, jak se jeho byznysu ve skutečnosti daří a co plánuje dál.

„Plníme své slovo, vracíme se na Moravu. Sice nám to i s ohledem na pandemickou situaci posledních dvou let trvalo trochu déle, než jsme čekali, ale jsme zpět v plné síle,“ uváděl před dvěma měsíci v tiskové zprávě Tomáš Jeřábek, výkonný ředitel Košík.cz, když oznamoval expanzi služeb do Ostravy, Havířova či Frýdku-Místku. Co ale přesně znamená, že je jeho firma v plné síle – kromě toho, že se po čtyřleté odmlce vrací do Moravskoslezského kraje –, však není úplně jasné.

Zatímco největší český online supermarket Rohlik.cz v čele s Tomášem Čuprem oznámil, že v uplynulém roce utržil na všech trzích 12 miliard korun a jen v Česku, kde je již v zisku, letos útočí na 10 miliard, a online nákupy Tesca v roce 2020 vyrostly zhruba na tři miliardy, u Košíku můžeme pouze odhadovat, zda se mu daří růst alespoň v podobném tempu jako jeho konkurentům. Dlouhodobě ztrátová firma se v posledních letech odmlčela a vyjadřovat se k jejím výsledkům a dlouhodobým plánům nechtějí ani její šéfové, ani její akcionáři. Těmi jsou Daniel Křetínský s Patrikem Tkáčem a skupina Rockaway Jakuba Havrlanta.

Otevřeně naposledy o číslech hovořil ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch Tomáš Jeřábek na konci roku 2018. Tehdy byl v čele Košíku teprve několik měsíců, když převzal jeho otěže v květnu téhož roku. „V příštích dvanácti měsících bychom měli udělat kolem 1,4 miliardy korun na obratu,“ říkal Jeřábek. Měl tím na mysli rok 2019 a přiznával, že původní cíle musela firma zásadně proměnit a snížit. Historicky mluvili například o miliardovém obratu už v roce 2017. „Nově jsme si nastavili, že bychom se měli do černých čísel dostat během příštího roku, pravděpodobně v jeho druhé polovině,“ doplňoval.

tomas-jerabek-kosik2-min

Foto: Košík.cz

Tomáš Jeřábek, šéf online supermarketu Košík.cz

Oficiálně jsou známy a zveřejněny naposledy výsledky za fiskální rok 2018, který trval od dubna 2018 do března 2019. Během nich Košík.cz utržil 637 milionů při ztrátě ve výši 284 milionů. Ztráta byla přitom prakticky stejná jako rok předtím, tržby se meziročně navýšily o zhruba 83 procent ze 347 milionů korun. Podle výroční zprávy E-commerce holdingu, pod něhož v rámci skupiny Mall Group spadal právě Košík.cz, se ztráta pod 200 milionů korun nedostala ani v následujícím fiskálním roce. Velikost tržeb ani bližší informace o hospodářských výsledcích pro tento či další roky však nikdo z firmy dlouhodobě komentovat nechce.

Na dotazy CzechCrunche nereagoval jak Tomáš Jeřábek a jeho kolegové z Košík.cz, tak ani zástupci Rockaway Capital a společnosti EC Investments, za níž stojí miliardáři Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Právě tyto dvě entity jsou dnes jedinými vlastníky online supermarketu, který původně působil pod internetovou skupinou Mall Group. V ní měla před jejím loňským prodejem polskému Allegru podíl vedle Rockaway (20 %) a EC Investments (40 %) také finanční skupina PPF rodiny Kellnerových (40 %). Košík však byl z Mall Group vyčleněn už na začátku roku 2021 a nebyl tedy součástí transakce.

Loni v březnu byla firma vyčleněna se stejnou akcionářskou strukturou zmíněnou výše, ale v průběhu roku z ní vystoupila PPF a většinovým vlastníkem se stala společnost EC Investments. Ta v Košíku aktuálně prostřednictvím vehiklu M Fresh Holding 1 drží 80 procent, zbylých 20 procent připadá skupině Rockaway. Stejný vehikl pak nedávno provedl miliardovou investici do českého startupu DoDo Michala Menšíka, který s Košíkem dlouhodobě spolupracuje, ale rozvoz potravin a dalších zásilek zajišťuje i pro konkurenční supermarkety a další zákazníky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Staronoví majitelé se loni nechtěli ani k proměně akcionářské struktury, ani chystaným plánům příliš vyjadřovat, což platí dodnes. Krátký komentář poskytl jen šéf Košíku Tomáš Jeřábek, avšak do velkého detailu nešel. „Změny v investorské struktuře v současnosti nijak nemění misi Košíku. Jedeme dál, rosteme a naplňujeme cíle, kvůli kterým jsme vznikli. Hodně na sobě teď pracujeme – situace na trhu už je zase jiná než před rokem, takže opět šlapeme do zlepšení služby a zákaznického zážitku,“ uvedl loni v červenci Jeřábek.

Pikantní na Jeřábkově nástupu do Košíku bylo, že dříve působil v konkurenčním Rohlíku. Od jeho zakladatele Tomáše Čupra si pak po přestupu nejednou vyslechl, že Košík pod Jeřábkovým vedením Rohlík s některými novými službami akorát kopíruje. Oba supermarkety mnohdy přicházely na trh s podobnými novinkami a předháněly se v tom, kdo bude první. Co se však zatím Košíku nedaří kopírovat, je právě byznysová stránka věci. Do zisku se zatím online supermarket podle informací CzechCrunche stále nepodařilo překlopit a jistá už není ani jeho pozice dvojky na trhu v tržbách.

Pozměněná akcionářská struktura měla podle informací CzechCrunche taktéž proměnit to, kdo na rozvoj celé Košíku primárně dohlíží. V rámci původní Mall Group totiž měla roli řídícího akcionáře skupina Rockaway Jakuba Havrlanta, byť držela menšinový podíl. Po převzetí většinového podílu se však do řídící role postavili manažeři od Křetínského s Tkáčem, kteří s vývojem online supermarketu neměli být příliš spokojení. Konkrétní opatření však zatím minimálně navenek příliš vidět nejsou. Rockaway se mezitím stáhlo a místo Košíku aktivně rozvíjí jiný online supermarket Bringmeister, který působí v Německu a skupina ho koupila před rokem.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Zažil jsem nejtěžší období kariéry, říká Hajduček. Footshop se otřásl, ale krizi zvládl a jede dál

Footshop loni překročil obrat 1,2 miliardy korun. Růst si ale vybral svou daň a úspěšný rok se proměnil v krizi.

Peter HajdučekPeter Hajduček

hajducek02Komentář

Foto: Crowdberry

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

0Zobrazit komentáře

Teniskové království Footshop zažívalo v posledních letech dobré časy. Když přišla pandemie, jeho zakladatel Peter Hajduček hlásil rekordní výsledky, aby si vzápětí nadělil nové moderní logo a přikoupil ještě konkurenční obchod Queens. Jenže i když loni celá skupina v obratu přesáhla 1,2 miliardy korun, přišlo tvrdé vystřízlivění. Úspěšné období nakrátko vystřídala nečekaná krize, Footshop musel zavírat obchody a propouštět a jeho zakladatel se vrátil zpátky ke kormidlu. Jak nelehkou situaci firma přežila?

Zakladatel Footshopu Peter Hajduček ve svém exkluzivním komentáři pro CzechCrunch popisuje, jak prožíval nejtěžší období své kariéry, proč se jeho firma dostala do potíží a jak si s nimi poradila. Nebýt pomoci od investorů a vlastně celého týmu, mohlo to dopadnout všelijak, ale podle Hajdučka je teď Footshop z nejhoršího venku a vyhlíží lepší zítřky.

***

V loňském roce jsme ve Footshopu poprvé překročili miliardový obrat, koupili jsme společnost Queens a založili startup FlexDog. Úspěšný rok se však na konci změnil v krizi, kvůli které jsme museli téměř vše změnit. Jako skupina jsme překročili obrat 1,2 miliardy korun, ale růst si vybral svou daň.

Když přišlo ve čtvrtém čtvrtletí ochlazení trhu, zpočátku se zdálo, že jde pouze o problém s dočasným cash flow. Situace se však z týdne na týden vyhrotila a my jsme si uvědomili, že stojíme před velkou výzvou. Překonání situace s klesajícími tržbami, obrovským objemem objednaného zboží a nedostatkem cash flow vyžadovalo sladění investorů, bank, managementu, kolegů, a proto jsem se po více než roce vrátil k operativnímu řízení firmy a opět převzal každodenní agendu.

Situace se dále zkomplikovala v prvním čtvrtletí, kdy jsme zaznamenali další pokles tržeb, a další šok přinesla válka na Ukrajině. S pozměněným vedením jsme vyhodnotili výsledky prvních dvou měsíců a připravili nový odhad pro zbytek roku. Předpokládali jsme, že se makroekonomická situace nezlepší, prodeje se během několika dní nevrátí na původní úroveň, a tak se budeme muset přizpůsobit novému normálu. Nemohli jsme si dovolit čekat a doufat, že se situace rychle zlepší.

footshop-praha

Foto: Footshop

Prodejna Footshopu v Praze Na Příkopě

Původní plán tržeb jsme snížili o dvacet procent. Zboží objednáváme šest až devět měsíců dopředu, takže bylo nutné nejen přizpůsobit náklady firmy této velikosti, ale také okamžitě jednat s dodavateli o nutnosti snížit závazné objednávky zboží. Kombinace nadměrných zásob a špatných výsledků mohla ohrozit financování ze strany bank, což by situaci ještě více zkomplikovalo. Také bankám jsme museli ukázat, že k situaci přistupujeme zodpovědně a máme jasný plán, jak postupovat dál.

Od začátku roku jsme se museli rozloučit s 80 lidmi, zrušili jsme projekt rozšíření kanceláře, a naopak se přestěhovali do menší, abychom reflektovali nový přístup k hybridní a flexibilní práci, rozhodli jsme se zavřít všechny naše kamenné prodejny Queens a dvě z pěti prodejen Footshop. Zrušili jsme veškerou spolupráci s agenturami, snížili portfolio značek na polovinu a začali se soustředit na každodenní iterativní vylepšení.

Výrazně nám pomohli investoři, se kterými jsme společně získali další finanční prostředky a vložili je do firmy. Díky všem změnám nás podpořily i banky. Pomohlo nám, že jsme deset let budovali vztahy a silnou pozici na trhu. Dodavatelé situaci pochopili a snaží se nám pomoci.

Cítím se motivovanější a silnější než kdy dřív. Dokázali jsme to a dokážeme už cokoli.

Těsně předtím jsme získali investici do projektu FlexDog. Náš startup se tak mohl zcela osamostatnit, financovat vlastní aktivity a začít se rozvíjet. Šéf FlexDogu Jakub Mandát odvádí skvělou práci, firma roste a už expandovala na Slovensko, do Francie a spustila také mezinárodní web. K tomu přispěly finanční prostředky od VC investorů, které brzy oznámí. Dnes už je tento projekt místem s jednoznačně největším výběrem tenisek na trhu, s propojením na obchody, značky a také prodejce.

Krizová situace, v níž se Footshop a celá skupina ocitla, vyžadovala a stále vyžaduje mé zapojení do chodu firmy od rána do večera. Aby toho nebylo málo, v říjnu jsem se oženil a v lednu se nám narodila první dcera. Dlouho plánované osobní stěhování se ve stejný čas spojilo se stěhováním kanceláře Footshopu a skladu Queensu.

Prvních pár měsíců života naší dcery jsem tak bohužel mohl vnímat jen po večerech bez jediného dne volna v práci. Zažívat v jeden moment problémy Footshopu, integraci Queensu, získanou investici a růst FlexDogu ve spojení s manželkou na mateřské dovolené s měsíční dcerkou nebylo vůbec snadné. I to je daň za závazek a za otočení firmy zpátky do profitu a k úspěchu.

peter-hajducek-footshop5

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

Dnes mohu říci, že to nejhorší je za námi. Realizované úspory se pohybují v řádu vyšších jednotek milionů měsíčně. To nás staví do pozice, kdy můžeme ziskově fungovat i při snížených tržbách. Splnili jsme březnové tržby a dosáhli výsledku EBITDA ve výši 8 milionů korun, také jsme překonali plánované dubnové tržby. V dubnu jsme dokonce dosáhli mimořádně dobrých prodejů v kamenných obchodech.

Zatím to vypadá, že i v květnu překonáme celkové tržby plánované v rozpočtu. Od března až do konce roku bude každý měsíc kladná EBITDA. Naše cash flow je stabilní, objednávky jsou už nastaveny téměř podle potřeby, všechny potíže a propouštění ve firmě jsou vysvětleny a vykomunikovány. Struktura skladu se každým týdnem zlepšuje.

Po několika měsících jsme se zhluboka nadechli a začali přemýšlet o nových aktivitách značky, nových nápadech na růst a zlepšení procesů. Začínáme hledat nové lepší prostory pro prodejnu Queens v Praze a Footshop v Bratislavě. Díky Bohu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nikdy bych to nedokázal bez skvělých investorů Crowdberry a Kaya VC, bank Unicredit a Raiffeisenbank, dodavatelů, kolegů, významné pomoci od Tomáše Čupra, skvělého právníka Tomáše Valoucha, Oldy Bajera, skvělé a podporující manželky, rodiny a kamarádů a mého kouče a kamaráda Rudy Vaca a také Marcela Vargaeštoka a dalších lidí, kteří mi pomáhali. Nesmírně si vážím práce svých kolegů, kteří ve mě a ve firmu zachovali důvěru a zvládli extrémní tlak a náročnost práce. Mnozí z nich museli zvládnout více s menšími zdroji, převzít větší odpovědnost a zvládnout objem práce v menším týmu.

Prošel jsem nejtěžším obdobím své kariéry. A právě teď se cítím motivovanější a silnější než kdy dřív. Dokázali jsme to a dokážeme už cokoli. Poslední čtvrtletí změnilo firemní kulturu – připomnělo nám, že nesmíme usnout na vavřínech, že každý den je důležitý a že se musíme zaměřit na priority a vzájemně si pomáhat.

Změnil se také způsob, jakým přemýšlíme o zákaznících – zaměřujeme se na core zákazníky, core značky, core byznys, tedy na prémiové, unikátní a limitované tenisky a streetwear. S téměř miliardovými tržbami jsme díky silné komunitě věrných zákazníků a unikátnímu sortimentu stále sebevědomým lídrem trhu.

V tomto náročném makroekonomickém prostředí držím všem palce. Jsem rád, že jsme už do našich plánů implementovali tržní pesimismus, a věřím, že to může být jen lepší. Mnoho podniků se také může dostat do potíží. I velké mezinárodní firmy upravují své plány a věřím, že prevence dává smysl. Mé doporučení je jednat rychle a rozhodně. Vyhrňte si rukávy a pusťte se do všech nepopulárních změn a rozhodnutí. I to je součástí práce výkonného ředitele. Jak rapuje Pil C: „Keď chceš vystúpať vysoko, tak musíš vedieť padnúť.“ A pak se znovu postavit na nohy. A právě tyto momenty definují lidi, společnost, kulturu.