Krmit tělo nestačí, i duše má hlad. Umění v kanceláři má vliv na úspěch byznysu, říká Marek Jakúbek
Půjčil si od kamaráda obraz za 10 eur měsíčně, teď pronajímá umění do firem. Podle Jakúbka to přináší do byznysu inspiraci, wellbeing i ESG body.
Ostravské kanceláře společnosti Veolia Energie svým vzhledem ještě donedávna nijak nevybočovaly z běžného pracovního prostředí. Dnes je tomu jinak. Chodby, kuchyňky i hlavní zasedací místnost jsou osazené obrazy současných mladých umělců.
„80 procentům lidí z Veolie, kteří odpověděli na náš výzkum, přineslo umění přívětivější pracovní prostředí a 58 procent díky nim vnímalo stimulaci energie, emocí a harmonie,“ komentuje průběžné výsledky pop-up výstavy Marek Jakúbek, zakladatel projektu Artist’s Hero, se kterým díla současných českých a slovenských vizuálních umělců do firem pronajímá.
Malby korálů, lesů, vytěžených lomů nebo objekty z recyklovaných fotografií nejsou ve Veolii náhodou. Umělecké portfolio, připravené externí kurátorkou Bárou Alex Kašparovou, pochází od lokálních umělců, kteří v Ostravě žijí nebo tu studovali. Ale především se vyjadřují k tématům, která jsou pro Veolii zásadní – dialog člověka s přírodou, její ochrana a nutnost ekologické transformace.
„Pro energetickou firmu, která investuje miliardy korun do snižování environmentálních dopadů svého podnikání, je obklopování se uměním vyjadřujícím její témata originální cestou, jak svůj zájem o ochranu přírody komunikovat ke svým lidem i k veřejnosti,“ vysvětluje Marek Jakúbek. Dodává, že pronájem umění zejména mladých umělců je zároveň jednou z cest, jak Veolie naplňuje své ESG cíle v oblasti pozitivního sociálního dopadu.
K záměru naplňovat prostory firem kvalitním současným uměním a zároveň podporovat morálně i finančně domácí vizuální umělce přivedla Marka Jakúbka vlastní zkušenost. Během studií na VŠE pomáhal své matce, malířce, prodávat její malby. Zjistil, jak náročné je pro ni řešit marketing, generovat pravidelné prodeje a vůbec udržet si pozitivní cashflow.
„Podobně jsem to viděl i u dalších, mladších umělců, které jsem znal. Tak trochu v nadsázce jsem si od jednoho přítele, talentovaného malíře, během pandemie půjčil jeho obraz za deset eur na měsíc,“ vypráví s tím, že umělec se mu ještě po letech svěřil, jak ho toto gesto povzbudilo do další tvorby.
V té době Jakúbek opouštěl práci v technologické firmě, kde korporátním klientům prodával nástroj pro jazykové překlady ve formě Software as a Service (SaaS). Myšlenka užívat benefity aktiva bez nutnosti jej vlastnit ho inspirovala natolik, že se rozhodl principy sdílené ekonomiky aplikovat na trh s vizuálním uměním. A tak v roce 2023 se svou „Art as a Service“ platformou obsloužil první korporátní klienty.
„Od přípravy kvalitního kurátorského výběru uměleckých děl, přes logistiku, instalaci, pojištění až po pravidelnou obměnu portfolia. To vše nabízíme za zlomek původní ceny měsíčně,“ vysvětluje benefity služby Jakúbek.
„Stejně jako Airbnb, Uber nebo Spotify změnily způsob, jakým přistupujeme ke krátkodobému ubytování, dopravě a hudbě, s Artist’s Hero se můžete pravidelně obklopovat neustále novým současným uměním, aniž byste potřebovali miliony a podstupovali investiční riziko,“ popisuje s tím, že pro firmy jeho platforma řeší v zásadě tři výzvy. Často nedostatečný rozpočet na akvizici většího portfolia děl, chybějící expertizu v oblasti trhu s uměním a také absenci interní autority, která by o uměleckém portfoliu rozhodla.
Věřím, že brzy budou obrazy na stěnách kanceláří stejně samozřejmé jako dobré kafe, relax zóna nebo kvalitní stůl.
Od roku 2021 vybudoval Jakúbek síť více než 40 spolupracujících umělců mladší a střední generace s akademickým vzděláním, stejně jako profesionálních kurátorů, kteří se specializují na tvorbu uměleckých portfolií a zážitků šitých na míru různým klientům – od developerů a hotelů až po největší korporátní zaměstnavatele.
„Posledních zhruba 30 let se charakter západních ekonomik výrazně mění, dominují služby, technologie, kreativní průmysl. Podstatnou část HDP už tedy netvoří práce s hmotou, nýbrž práce hlavou. Ta si vyžaduje daleko hlubší péči o duševní zdraví a kvalitnější mentální stimuly,“ říká Jakúbek a dodává, že v éře umělé inteligence se lidé budou soustředit na stále kreativnější a komplexnější úkoly: „Kultivace lidského ducha, kreativního myšlení a estetického cítění skrze umění bude přirozenou, možná až nevyhnutelnou výživou pro lidskou duši.“
Artist’s Hero v CzechCrunchi
Kurátorka Bára Alex Kašparová představila v CzechCrunchi na podzim 2024 šest děl od tří renomovaných autorů mladší generace – Zuzany Badinkové, Jakuba Sýkory a Michala Pustějovského. „Autoři skrze svá díla s jednoduchostí a minimalismem zachycují komplexitu technologických, filosofických i společenských témat, stejně jako CzechCrunch s lehkostí a přehledem přináší obraz o současném světě,“ vysvětluje Kašparová.
Po skončení pop-up výstavy prošel tým CzechCrunche stejným průzkumem jako jiní klienti Artist’s Hero. „70 procent z vás vnímalo, že vybraná umělecká díla dobře reflektovala kreativního, minimalistického a technologiemi inspirovaného ducha CzechCrunche. A také téměř 70 procent odpovědělo, že umění přispělo k příjemnějšímu a atraktivnějšímu prostředí redakce. Myslím, že naše mise byla splněna,“ shrnuje s nadšením Jakúbek.
Artist’s Hero vnímá firmu jako živý organismus, který se neustále vyvíjí a stejně jako člověk má tři dimenze – tělo, duši a ducha. Tělo tvoří fyzické prostředí, především pracovní prostory. Duše organizace zahrnuje lidi, jejich vztahy, procesy, míru kreativity, energie a duševní pohody. Duch pak odráží firemní kulturu a její hodnoty, principy i vizi, které ji pohánějí a dávají jí smysl.
Záměrem je podle Jakúbka odemykat hodnotu umění na každé z těchto třech dimenzí organizace. V pracovním prostředí podle něj umění podtrhuje genius loci interiéru a prohlubuje estetický zážitek z pobytu v kanceláři. Na úrovni lidských prožitků umění inspiruje, stimuluje emoce, energii, kreativitu a otevírá nová témata a diskuse, čímž přispívá k celkové duševní pohodě.
„Pravidelný přísun nového umění zároveň vzbuzuje povědomí o současné umělecké scéně a v kombinaci s vernisážemi nebo diskuzemi s umělci umožňuje nevšední zážitky s kolegy, ale i navázání osobních vztahů s umělci,“ dodává Jakúbek s tím, že na úrovni organizace pečlivě vybraná umělecká díla můžou podtrhovat kvality a hodnoty, jimiž firma žije, komunikovat klíčová témata a v kombinaci s podporou mladých současných umělců přispívat k cílům v oblasti PR, ESG a employer brandingu.
Jakúbek spolupracuje s profesionálními externími kurátorkami Bárou Alex Kašparovou, Annou Pulkertovou a Dianou Kněžínkovou, které připravují výběr děl na míru podle potřeb jednotlivých klientů. „Kurátor má v platformě nezastupitelnou roli – musí pochopit přání a vize klienta a ty propojit s patřičným dílem, které má pak s klientem rezonovat jak tematicky, tak esteticky. Pro tvorbu kvalitních uměleckých portfolii je potřeba dlouhodobá orientace v oboru, vytříbená estetická citlivost a povědomí o aktuální tvorbě současných umělců,“ sdílí Kašparová.
Zatímco v galerii strávíte u jednoho díla sotva pár minut, v pracovním prostředí s ním žijete celé měsíce.
„Zatímco v galerii strávíte u jednoho díla sotva pár minut, v pracovním prostředí s ním žijete celé měsíce. Takto intenzivní kontakt s uměním na člověka zaručeně působí,“ říká Bára Alex Kašparová a dodává, že kvalitní současné umění nemusí být jen vzácným zážitkem na nedělní odpoledne v galerii, ale přirozenou součástí každodenního života.
„Věřím, že brzy budou obrazy na stěnách kanceláří stejně samozřejmé jako dobré kafe, relax zóna nebo kvalitní stůl. Že jednou se vztah firmy k umění stane součástí její identity. A že to do jejich týmu přiláká hluboké a kreativní lidi, kteří budou v éře umělé inteligence stále více potřeba,“ sdílí naději Marek Jakúbek, který má do budoucna s Artist’s Hero mezinárodní plány – jedním z nich je otevřít rezidenci pro umělce na indonéské Jávě, ke které má jako absolvent indonesistiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy osobní vztah.
Osobnosti Artist’s Hero, které se podílely na pop-up výstavě v CzechCrunchi
Bára Alex Kašparová – kurátorka
Bára Alex Kašparová je galeristka a kurátorka pražské galerie Curator Contemporary. Zároveň je dvanáctým rokem šéfredaktorkou kulturního měsíčníku Artikl a také jeho vydavatelkou. Soustavně sleduje nejrozmanitější projevy kultury, je členkou porot uměleckých projektů a soutěží. S Artist’s Hero spolupracuje jako externí kurátorka od počátku 2024.
Zuzana Badinková – výtvarnice
Zuzana Badinková (*1990, Dětva, Československo) je slovenská vizuální umělkyně, která se zaměřuje na vztah obrazového média k technologickým platformám a lidskému vnímání. Její tvorba je charakteristická formální redukcí, precizním zpracováním a nekontaktním tvaroslovím. Obraz chápe jako experimentální situaci, která zkoumá interakci mezi vizuálním jevem a jeho percepcí. Ve svých dílech propojuje technologické funkce s lidským rozhodnutím, čímž vytváří vizuální oscilaci mezi záměrem, koncepcí a kontextem.
Jakub Sýkora – výtvarník
Jakub Sýkora (*1984, Rakovník) je český vizuální umělec, který ve své tvorbě propojuje grafické uvažování, schematičnost a konektivitu. Jeho obrazy jsou založeny na strukturálním uspořádání, kde opakování a variace znaků vytvářejí kódovaná sdělení. Do technicky působících kompozic vnáší chybovost jako otisk lidské přítomnosti, čímž narušuje mechanický jazyk programování a designu. Výsledkem je jedinečný vizuální jazyk, který spojuje precizní strukturu s poetikou malby.
Michal Pustějovský – výtvarník
Michal Pustějovský (*1989, Frýdek-Místek) je český vizuální umělec, který se zaměřuje na propojení technologie, minimalismu a interakce s prostorem. Jeho tvorba často využívá hliník jako médium, symbolizující technologické propojení a přenos obrazu. Díla Pustějovského jsou charakteristická proměnlivým vzhledem, který reaguje na světlo a ovlivňuje atmosféru okolního prostředí.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.