Krmit tělo nestačí, i duše má hlad. Umění v kanceláři má vliv na úspěch byznysu, říká Marek Jakúbek

Půjčil si od kamaráda obraz za 10 eur měsíčně, teď pronajímá umění do firem. Podle Jakúbka to přináší do byznysu inspiraci, wellbeing i ESG body.

Marta PlecitáMarta Plecitá

artists-hero-2

Foto: Peter Varga

Marek Jakúbek, zakladatel Artist´s Hero

Ostravské kanceláře společnosti Veolia Energie svým vzhledem ještě donedávna nijak nevybočovaly z běžného pracovního prostředí. Dnes je tomu jinak. Chodby, kuchyňky i hlavní zasedací místnost jsou osazené obrazy současných mladých umělců.

„80 procentům lidí z Veolie, kteří odpověděli na náš výzkum, přineslo umění přívětivější pracovní prostředí a 58 procent díky nim vnímalo stimulaci energie, emocí a harmonie,“ komentuje průběžné výsledky pop-up výstavy Marek Jakúbek, zakladatel projektu Artist’s Hero, se kterým díla současných českých a slovenských vizuálních umělců do firem pronajímá.

Malby korálů, lesů, vytěžených lomů nebo objekty z recyklovaných fotografií nejsou ve Veolii náhodou. Umělecké portfolio, připravené externí kurátorkou Bárou Alex Kašparovou, pochází od lokálních umělců, kteří v Ostravě žijí nebo tu studovali. Ale především se vyjadřují k tématům, která jsou pro Veolii zásadní –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ dialog člověka s přírodou, její ochrana a nutnost ekologické transformace.

„Pro energetickou firmu, která investuje miliardy korun do snižování environmentálních dopadů svého podnikání, je obklopování se uměním vyjadřujícím její témata originální cestou, jak svůj zájem o ochranu přírody komunikovat ke svým lidem i k veřejnosti,“ vysvětluje Marek Jakúbek. Dodává, že pronájem umění zejména mladých umělců je zároveň jednou z cest, jak Veolie naplňuje své ESG cíle v oblasti pozitivního sociálního dopadu.

K záměru naplňovat prostory firem kvalitním současným uměním a zároveň podporovat morálně i finančně domácí vizuální umělce přivedla Marka Jakúbka vlastní zkušenost. Během studií na VŠE pomáhal své matce, malířce, prodávat její malby. Zjistil, jak náročné je pro ni řešit marketing, generovat pravidelné prodeje a vůbec udržet si pozitivní cashflow.

jungvirt

Přečtěte si takéVáz Františka Jungvirta si všimlo i newyorské muzeum MoMaJeho vázy se prodávají za statisíce. Františka Jungvirta si teď všimlo i newyorské Muzeum moderního umění

„Podobně jsem to viděl i u dalších, mladších umělců, které jsem znal. Tak trochu v nadsázce jsem si od jednoho přítele, talentovaného malíře, během pandemie půjčil jeho obraz za deset eur na měsíc,“ vypráví s tím, že umělec se mu ještě po letech svěřil, jak ho toto gesto povzbudilo do další tvorby.

V té době Jakúbek opouštěl práci v technologické firmě, kde korporátním klientům prodával nástroj pro jazykové překlady ve formě Software as a Service (SaaS). Myšlenka užívat benefity aktiva bez nutnosti jej vlastnit ho inspirovala natolik, že se rozhodl principy sdílené ekonomiky aplikovat na trh s vizuálním uměním. A tak v roce 2023 se svou „Art as a Service“ platformou obsloužil první korporátní klienty.

artists-hero-2

Foto: Peter Varga

Marek Jakúbek s kurátorkou Bárou Alex Kašparovou

„Od přípravy kvalitního kurátorského výběru uměleckých děl, přes logistiku, instalaci, pojištění až po pravidelnou obměnu portfolia. To vše nabízíme za zlomek původní ceny měsíčně,“ vysvětluje benefity služby Jakúbek.

„Stejně jako Airbnb, Uber nebo Spotify změnily způsob, jakým přistupujeme ke krátkodobému ubytování, dopravě a hudbě, s Artist’s Hero se můžete pravidelně obklopovat neustále novým současným uměním, aniž byste potřebovali miliony a podstupovali investiční riziko,“ popisuje s tím, že pro firmy jeho platforma řeší v zásadě tři výzvy. Často nedostatečný rozpočet na akvizici většího portfolia děl, chybějící expertizu v oblasti trhu s uměním a také absenci interní autority, která by o uměleckém portfoliu rozhodla.

Věřím, že brzy budou obrazy na stěnách kanceláří stejně samozřejmé jako dobré kafe, relax zóna nebo kvalitní stůl.

Od roku 2021 vybudoval Jakúbek síť více než 40 spolupracujících umělců mladší a střední generace s akademickým vzděláním, stejně jako profesionálních kurátorů, kteří se specializují na tvorbu uměleckých portfolií a zážitků šitých na míru různým klientům – od developerů a hotelů až po největší korporátní zaměstnavatele.

„Posledních zhruba 30 let se charakter západních ekonomik výrazně mění, dominují služby, technologie, kreativní průmysl. Podstatnou část HDP už tedy netvoří práce s hmotou, nýbrž práce hlavou. Ta si vyžaduje daleko hlubší péči o duševní zdraví a kvalitnější mentální stimuly,“ říká Jakúbek a dodává, že v éře umělé inteligence se lidé budou soustředit na stále kreativnější a komplexnější úkoly: „Kultivace lidského ducha, kreativního myšlení a estetického cítění skrze umění bude přirozenou, možná až nevyhnutelnou výživou pro lidskou duši.“

Artist’s Hero v CzechCrunchi

Kurátorka Bára Alex Kašparová představila v CzechCrunchi na podzim 2024 šest děl od tří renomovaných autorů mladší generace –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Zuzany Badinkové, Jakuba Sýkory a Michala Pustějovského. „Autoři skrze svá díla s jednoduchostí a minimalismem zachycují komplexitu technologických, filosofických i společenských témat, stejně jako CzechCrunch s lehkostí a přehledem přináší obraz o současném světě,“ vysvětluje Kašparová.

Po skončení pop-up výstavy prošel tým CzechCrunche stejným průzkumem jako jiní klienti Artist’s Hero. „70 procent z vás vnímalo, že vybraná umělecká díla dobře reflektovala kreativního, minimalistického a technologiemi inspirovaného ducha CzechCrunche. A také téměř 70 procent odpovědělo, že umění přispělo k příjemnějšímu a atraktivnějšímu prostředí redakce. Myslím, že naše mise byla splněna,“ shrnuje s nadšením Jakúbek.

Artist’s Hero vnímá firmu jako živý organismus, který se neustále vyvíjí a stejně jako člověk má tři dimenze – tělo, duši a ducha. Tělo tvoří fyzické prostředí, především pracovní prostory. Duše organizace zahrnuje lidi, jejich vztahy, procesy, míru kreativity, energie a duševní pohody. Duch pak odráží firemní kulturu a její hodnoty, principy i vizi, které ji pohánějí a dávají jí smysl.

Záměrem je podle Jakúbka odemykat hodnotu umění na každé z těchto třech dimenzí organizace. V pracovním prostředí podle něj umění podtrhuje genius loci interiéru a prohlubuje estetický zážitek z pobytu v kanceláři. Na úrovni lidských prožitků umění inspiruje, stimuluje emoce, energii, kreativitu a otevírá nová témata a diskuse, čímž přispívá k celkové duševní pohodě.

iva burkertova

Přečtěte si takéUž mě nebavily povrchní konverzace, říká Iva BurkertováPoslala na molo nahé modely, teď vodí lidi po horách. Už mě nebavily povrchní konverzace, říká

„Pravidelný přísun nového umění zároveň vzbuzuje povědomí o současné umělecké scéně a v kombinaci s vernisážemi nebo diskuzemi s umělci umožňuje nevšední zážitky s kolegy, ale i navázání osobních vztahů s umělci,“ dodává Jakúbek s tím, že na úrovni organizace pečlivě vybraná umělecká díla můžou podtrhovat kvality a hodnoty, jimiž firma žije, komunikovat klíčová témata a v kombinaci s podporou mladých současných umělců přispívat k cílům v oblasti PR, ESG a employer brandingu.

Jakúbek spolupracuje s profesionálními externími kurátorkami Bárou Alex Kašparovou, Annou Pulkertovou a Dianou Kněžínkovou, které připravují výběr děl na míru podle potřeb jednotlivých klientů. „Kurátor má v platformě nezastupitelnou roli – musí pochopit přání a vize klienta a ty propojit s patřičným dílem, které má pak s klientem rezonovat jak tematicky, tak esteticky. Pro tvorbu kvalitních uměleckých portfolii je potřeba dlouhodobá orientace v oboru, vytříbená estetická citlivost a povědomí o aktuální tvorbě současných umělců,“ sdílí Kašparová.

Zatímco v galerii strávíte u jednoho díla sotva pár minut, v pracovním prostředí s ním žijete celé měsíce.

„Zatímco v galerii strávíte u jednoho díla sotva pár minut, v pracovním prostředí s ním žijete celé měsíce. Takto intenzivní kontakt s uměním na člověka zaručeně působí,“ říká Bára Alex Kašparová a dodává, že kvalitní současné umění nemusí být jen vzácným zážitkem na nedělní odpoledne v galerii, ale přirozenou součástí každodenního života.

„Věřím, že brzy budou obrazy na stěnách kanceláří stejně samozřejmé jako dobré kafe, relax zóna nebo kvalitní stůl. Že jednou se vztah firmy k umění stane součástí její identity. A že to do jejich týmu přiláká hluboké a kreativní lidi, kteří budou v éře umělé inteligence stále více potřeba,“ sdílí naději Marek Jakúbek, který má do budoucna s Artist’s Hero mezinárodní plány – jedním z nich je otevřít rezidenci pro umělce na indonéské Jávě, ke které má jako absolvent indonesistiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy osobní vztah.

Osobnosti Artist’s Hero, které se podílely na pop-up výstavě v CzechCrunchi

Bára Alex Kašparová –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ kurátorka
Bára Alex Kašparová je galeristka a kurátorka pražské galerie Curator Contemporary. Zároveň je dvanáctým rokem šéfredaktorkou kulturního měsíčníku Artikl a také jeho vydavatelkou. Soustavně sleduje nejrozmanitější projevy kultury, je členkou porot uměleckých projektů a soutěží. S Artist’s Hero spolupracuje jako externí kurátorka od počátku 2024.

Zuzana Badinková –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ výtvarnice
Zuzana Badinková (*1990, Dětva, Československo) je slovenská vizuální umělkyně, která se zaměřuje na vztah obrazového média k technologickým platformám a lidskému vnímání. Její tvorba je charakteristická formální redukcí, precizním zpracováním a nekontaktním tvaroslovím. Obraz chápe jako experimentální situaci, která zkoumá interakci mezi vizuálním jevem a jeho percepcí. Ve svých dílech propojuje technologické funkce s lidským rozhodnutím, čímž vytváří vizuální oscilaci mezi záměrem, koncepcí a kontextem.

Jakub Sýkora – výtvarník
Jakub Sýkora (*1984, Rakovník) je český vizuální umělec, který ve své tvorbě propojuje grafické uvažování, schematičnost a konektivitu. Jeho obrazy jsou založeny na strukturálním uspořádání, kde opakování a variace znaků vytvářejí kódovaná sdělení. Do technicky působících kompozic vnáší chybovost jako otisk lidské přítomnosti, čímž narušuje mechanický jazyk programování a designu. Výsledkem je jedinečný vizuální jazyk, který spojuje precizní strukturu s poetikou malby.

Michal Pustějovský – výtvarník
Michal Pustějovský (*1989, Frýdek-Místek) je český vizuální umělec, který se zaměřuje na propojení technologie, minimalismu a interakce s prostorem. Jeho tvorba často využívá hliník jako médium, symbolizující technologické propojení a přenos obrazu. Díla Pustějovského jsou charakteristická proměnlivým vzhledem, který reaguje na světlo a ovlivňuje atmosféru okolního prostředí.

CC Native

Partnerem článku je Artist’s Hero

Poslala na molo nahé modely, teď vodí lidi po horách. Už mě nebavily povrchní konverzace, říká

Módní designérka Iva Burkertová v rozhovoru popisuje, jak dala stopku módní produkci a proč přetváří portugalský domek na místo pro kreativce.

iva burkertovaRozhovor

Foto: Aneta Benedict

Módní designérka a kreativní nomád Iva Burkertová

0Zobrazit komentáře

Na pražském fashion weeku v roce 2019 šokovala celou českou módní scénu. Na přehlídkové molo totiž poslala nahé modely, aby předvedla, jak vypadá jediná udržitelná kolekce na světě. Natvrdo tak ukázala, jak špinavý módní průmysl je. Sama ho přitom do té doby přiživovala. Designérka Iva Burkertová založila svou značku Odivi už v devatenácti letech, i přes úspěch v branži se ale rozhodla dát své produkci stopku a přistupovat k životu i tvorbě důmyslněji. Teď je jí 36, rekonstruuje domek v Portugalsku, vodí lidi po horách a v jeho čtyřech měsících vzala na horskou chatu i svého syna. „Bylo to na hraně,“ usmívá se teď při rozhovoru pro CzechCrunch.

Dnes se Burkertová věnuje celé řadě aktivit. Kromě uvědomělé módní tvorby pro značku Odivi organizuje pod štítkem Odivi Experiences výpravy na ikonická místa, v rámci kterých propojuje intenzivní zážitky s architekturou, která je její velkou vášní. Zároveň už několik let pořádá Ples Sobje – maskovaný večer, který se stal prostorem pro svobodnou seberealizaci. Ten se letos uskuteční na konci března v Uhelném mlýně a vůbec poprvé nabídne čistě ženský hudební line-up.

Část roku ale teď tráví Burkertová na jihu Evropy. V přímořském portugalském městečku Zambujeira do Mar totiž postupně přestavuje zakoupený domek na rezidenční místo pro kreativce, kteří se tak mohou odpojit od online světa a navrátit se sami k sobě. U oceánu jich přivítala už přes 35, zároveň tam dostala i partu ze Ze Mě projektu, se kterou uspořádala v místních ulicích pop-up.

Podobný koncept teď vyzkouší i sama na sobě v Česku. Od září si totiž pronajme spolu s partnerem a jejich synem vilu v Dobřichovicích nedaleko Prahy, kterou bude sdílet s dalšími kreativními rodinami.

Právě komunitní přístup a důraz na lokálnost se propisuje nejen do designérčiny tvorby, ale i každodenního života. Jak totiž sama v rozhovoru popisuje, cítí, že je současná společnost přehlcená onlinem, ve kterém už není místo pro hlubší konverzace. „Možná bychom se měli vrátit zpátky k offlinu a víc si opečovávat lidi kolem sebe,“ říká Iva Burkertová v rozhovoru pro CzechCrunch.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vy často končíte v nejlepším. Měla jste to tak se svou značkou, kterou jste i přes poptávku najednou přesměrovala do udržitelné a pomalé výroby, teď to tak máte i s Plesem Sobje – že ho možná už dál dělat nechcete.
Já věci dělám hodně intuitivně. Mě žene radost sdílet něco, co mě baví, s ostatními lidmi. Ráda taky zaplňuji místa, která mi přijdou prázdná. Ale po nějaké době se pak vždycky začne dít to, že dané věci už je moc, což se mi stalo s oděvem. Pořád miluju oděv a jeho tvorbu, ale je pro mě těžko obhajitelné tvořit nové oblečení, když si myslím, že ho už je moc a že ho nepotřebujeme.

A co Ples Sobje?
S tím je to podobné. My jsme si tu párty dělali proto, že tady žádná taková nebyla, a teď mi přijde, že vyrostla spousta dalších maškarních a kostýmových akcí. Až se trochu směju, protože dřív to lidi rozporovali, proč něco takového děláme. Tak teď je vidět, proč to děláme.

Je tedy něco, co té komunitě teď zrovna chybí a na co byste se chtěla přeorientovat?
Já vždycky začínám tím, co chybí mně. A mně teď chybí hodně věcí v offline prostředí. Nějaké zastavení, kvalitní dialogy a rozhovory, které se podle mě, jak se všechno přesouvá do online prostředí, už tolik nedějí. Proto mě baví designovat zážitky, kde se potkají lidé z různých bublin a kde je prostor rozvíjet zajímavé a hlubší debaty v offline světě. Jako třeba na horách, u oceánu, při chůzi, u vína nebo při podobných aktivitách, kde je prostor přemýšlet a rozmlouvat.

Vadilo mi už chodit na akce v Praze, kde znáte milion lidí, ale se všemi kloužete po povrchu. Vlastně si jen zopakujete, co jste viděli na sociálních sítích, a pak se posunete k někomu dalšímu a zopakujete to stejné. Vyměnit tyto povrchní rozhovory za hlubší mi přijde v dnešním světě strašně cenné.

O tom jsou právě Odivi Experiences, podobný model má i naše Portugalsko, kde děláme rezidence. Je to prostor pro tvorbu, setkávání, zamyšlení. Tím, že dávám lidem prostor, očekávám, že tam mají možnost se zastavit, redesignovat své přístupy, najít své klíčové hodnoty. A těší mě, že se to opravdu děje, že vidím, jaký to má přínos. A ten přínos se pak vrací i zpět do Prahy – jezdí tam totiž převážně Češi.

No právě. Nemáte potřebu vytvořit podobné místo pro hlubší komunikaci rovnou i v Praze?
Já trošku trpím tím, že jsem nikdy nebyla déle v cizině, že se mi tady vždycky ty věci, které jsem chtěla, dařily. A mám pocit, že jsem za těch nějakých 15 let už Prahu trochu vyčerpala. Buď jsem vyčerpala Prahu, nebo jsem z ní vyčerpaná já. (smích) Asi jsem potřebovala jít trošku za hranice té rychlé pražské bubliny.

Já se nevracím do dětství, spíš jsem pořád velké dítě.

To možná doslova – všimla jsem si totiž na sítích nějakých vašich plánů s domkem kousek za Prahou.
To byla hrozná náhoda. My jsme měli v plánu, že se budeme stěhovat od září do Portugalska. Ale já mám vždycky takové realitní okénko, baví mě hledat nemovitosti po celé Evropě. No a právě v mém realitním okénku se najednou objevila jedna vila v Dobřichovicích, kterou já znám od dětství. Přímo nad ní máme totiž takovou chatičku, kam jsme jezdili jako děti. Navíc stejně čekáme s domkem v Portugalsku na stavební povolení, musí se tam udělat větší rekonstrukce, tak jsme po té vile bezmyšlenkovitě šli a máme ji teď pronajatou na rok a půl. Budeme ji sdílet se dvěma dalšími rodinami, na což se hrozně těším, protože ani jednu z těch rodin zase tolik neznáme. Těším se, co tam vznikne za rozhovory u ohně.

Jak jste se vůbec dostali k tomu domku v Portugalsku? Zajímá mě ta cesta, protože si dovedu představit, že vyjednávat smlouvu s portugalskými úředníky asi není úplně jednoduché.
Já jsem po tom toužila asi pět let a hledala jsem opravdu intenzivně. Portugalsko byl vždycky sen, ale najít něco v dobrém poměru cena-výkon u oceánu se mi zdálo nemožné. Nemám bůhvíjaké finanční možnosti a zázemí, takže jsem pak hledala i někde v horách, ve Španělsku, třeba i rozpadlé kozí domky. (smích) Pak jsem ale nečekaně otěhotněla, byl covid a už jsem to skoro vzdala.

Jeli jsme tehdy na road trip, synovi bylo deset měsíců, a zastavili jsme se i v Zambujeira do Mar. Jezdila jsem tam s kočárkem po uličkách a najednou našla dřevěnou cedulku s vypáleným telefonním číslem, že je ten konkrétní dům na prodej. Kamarád Portugalec na to číslo zavolal a domluvil nám schůzku. Říkali jsme si, že tam stejně ještě měsíc zůstaneme, takže třeba najdeme něco lepšího, ale pořád jsme vzpomínali na tenhle dům. Takže když jsme se vrátili do Česka, rozhodli jsme se, že ho opravdu chceme.

A jak to probíhalo dál?
Ten proces zpětně nebyl tak složitý, prostě jsme se všichni sešli u notářky, byla tam stoletá babička, její čtyři synové a jejich manželky. Všichni se sjeli, my jsme tam měli toho malého Tonyho a mně to přišlo jak z nějakého Formanova filmu. (smích) Četli tu smlouvu asi hodinu, ale 95 procent z toho byla jen jména synů, jejich manželek, kde se narodili a kde teď žijí. Až na konci bylo řečeno, že si předáváme dům. Ta babička jen na smlouvu obtiskla svůj prst, všichni odešli, a já si říkala: A co teď? Mám někam poslat peníze? (smích) Dali nám takové paklíče a tím to bylo vyřešené.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Casa T (@oddodivi)

Mám pocit, že vaše projekty často nesou podtón dětské nostalgie. Jako byste se vracela ke kořenům z dětství – ať už v Dobřichovicích nebo v těch hlubších konverzacích. Je to motiv, který v sobě řešíte?
Ne, já se asi nevracím do dětství, spíš jsem pořád velké dítě. (smích) Baví mě hravost, spontánnost a intuice. Přijde mi hrozně cenné o to nepřicházet v procesech. Když mám pocit, že to ztrácím, snažím se k tomu zase vracet.

Je to případ i plesu, který už je víc byznysem než radostí, kterou měl původně přinášet?
Ples tedy byznys určitě není, ale taky není mou prioritou. Mám pocit, že jsem si to zažila a že bych už chtěla zažívat něco nového. Opakuje se něco, co už pro mě není zajímavé. A nemyslím tím samotnou akci, ale tu produkci za ní – že tři měsíce v roce trávím něčím, čím už jsem si prošla. Chtěla bych se posunout dál.

Ale plesy by měly pokračovat, jenom by je třeba měl na starost někdo jiný?
V ideálním případě ano, předala bych exekutivu na někoho jiného. Ale tahle myšlenka je pořád hodně na začátku. (smích)

Vy máte těch projektů strašně moc – značku, ples, domek v Portugalsku, zážitkové výpravy, teď i domek za Prahou…jak to zvládáte?
Nezvládám to. (smích) Baví mě všechny ty věci, ale je pro mě těžké si nastavovat priority. Byla jsem zvyklá zvládat hodně a pořád si asi neuvědomuju, že s dítětem a možná i věkem už to tolik nejde. Pořád si toho nabírám tolik, na kolik jsem byla zvyklá. Samozřejmě tím pak některé projekty trpí – mám pocit, že třeba Odivi teď víc stálo na úkor plesu nebo Odivi Experiences.

A jak to zvládáte finančně?
Skládám to ze všech projektů dohromady. Z každého mám málo, nebo se snažím, aby byly soběstačné. Třeba pronajímáme ateliér na AirBnB o víkendech, aby se sám zaplatil. Nebo když chci jet do hor, udělám Odivi Experiences, která mi zaplatí ten pobyt. Příjem ze žádné jmenované činnosti zkrátka není velký, spíš to jsou malé částky z různých aktivit, které pokrývají náklady. Musím říct, že jsem i hodně skromný člověk, takže náklady na život mám opravdu minimální. Stačí mi mít na cestování a dobré jídlo.

Právě u Odivi jste rok zpátky říkala, že připravujete další kolekci. Jak to s ní tedy vypadá?
Vzniká to hodně postupně. Naše kolekce 0+ z roku 2019 je za mě pořád to nejlepší a nejudržitelnější, co jde. Aktuální kolekce, kterou pracovně nazývám kolekce 1, je mou poslední a je složená z věcí, které mají pro mě samotnou nějaké odůvodnění – třeba upcycling, lokálnost, recyklace, nové udržitelné materiály nebo koncept cost per wear. Přemýšlíme i o půjčovně, aby byl přístup ke konzumaci udržitelnější.

Samozřejmě nikdy nesplníme všechna kritéria, vždycky je to jen o tom, dělat něco líp. Teď se snažím poskládat kolekci z věcí, které dávají smysl – hodně funkčních, aby v nich člověk zvládl jak červený koberec, tak hory.

Zaujalo mě, že kolekci nazýváte 1 a zároveň poslední. Znamená to, že chcete s módou skončit?
Ne skončit. Ale tím, že ty věci nepodléhají sezónnosti, bude to něco jako základní portfolio, kam budu přidávat a ubírat věci podle potřeby.

Jak vnímáte sebe a svoje podnikání dnes, versus třeba deset let zpátky, v roce 2015? Tehdy jste dělala oblečení pravidelně, měla jste komerční zakázky…
Moje hodnoty byly tehdy dost podobné, což mě vlastně překvapuje. Ale tehdy jsem byla mladá, každá příležitost byla zajímavá a naskočili jsme do toho vlaku konzumu. Každý půlrok fashion week, velké zakázky, velký tým. Neuměla jsem říkat ne.

Největší rozdíl je, že teď už ne říkat umím. Snažím se vybírat, kam tu energii dám – i proto, že už toho času a prostoru není tolik. Je to vlastně zajímavé, protože udržitelnost máme často spojenou s oblečením, ale pro mě je to i o lidském fungování, o malých byznysech, o návratu k menšímu měřítku. Třeba i v tom, jak mám složený tým, nebo že fungujeme víc projektově.

Dřív to udržitelné nebylo – vydělali jsme peníze na komerční zakázce, ty jsme nalili do tvorby pro fashion week, kde lidi pracovali zadarmo, přes noc, za barter. Lidsky, fyzicky ani energeticky to nebylo udržitelné. V našem prostředí navíc není možnost vyprodukovat přehlídku o 40 outfitech z odzkoušených materiálů tak, aby šly rovnou do prodeje. Sezónnost je podle mě pořád jedna z nejvíc neudržitelných věcí v módě. Na kvalitní módu potřebujete totiž čas a nejvíc fungují ty věci, které jsou jím ověřené – třeba když něco nosím rok, dva, a pak na základě zkušeností změním materiál nebo přidám detail. Po pěti letech z toho může být dokonalý produkt. V módě se teď ale spíš plivou věci ven, bez toho, aby měly tenhle přesah.

Kolekcí 0+ v roce 2019 jste upozornila na to, jak zaslepená je společnost i módní branže. Na molo jste tehdy vyslala nahé modely, trochu ve stylu pohádky Císařovy nové šaty, abyste ukázala, že jediná stoprocentně udržitelná kolekce je ta, která neexistuje. Vnímáte nějakou změnu po těch šesti letech?
Ne. Tehdy jsem byla hodně pozitivní a říkala jsem si, že mladá generace už nad tím přemýšlí jinak a že to je naše záchrana. Věřila jsem, že můžeme lidi inspirovat k tomu, aby věci dělali lépe. A třeba během covidu se hodně fokusovalo na lokálnost a upcycling. Ale teď mi přijde, že to všechno nabírá čím dál neudržitelnější rozměry – a to nejen v tvorbě. Třeba i způsob, jakým plníme a konzumujeme sociální sítě, mi připadá naprosto neudržitelný. Ale zároveň nikdo neví, jak to dělat jinak. Je to problém na víc úrovních.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený ODIVI (@odivi)

V roce 2019 navíc ještě nebyly tolik rozjeté weby jako Shein nebo Temu, které nabízí nekvalitní oblečení vyrobené v mizerných podmínkách za minimální cenu. Jak se vyrovnáváte s tou ekologickou úzkostí?
Mám od toho docela velký odstup. Snažím se kvůli vlastnímu zdraví i kvůli dítěti vytvářet kolem sebe zdravé prostředí. Takže se snažím tohle vůbec nekonzumovat. Vím, že ze své pozice teď nic zásadního nezměním, ale můžu inspirovat komunitu kolem sebe k tomu, aby o věcech víc přemýšlela a dělala je lépe. A to je asi všechno, co teď můžu dělat.

Já sama jsem došla k tomu, že nevím, jak z toho ven. Online svět je tak prostoupený společností, že je těžké z toho vystoupit.
Je to tak. Na začátku to byl skvělý nástroj. A i teď jsem na sítích hlavně kvůli práci – je to způsob, jak sdílet svou tvorbu nebo nápady, je to komunikační nástroj. Ale zároveň to došlo do fáze, kdy krmíme tuhle „svini“, která na nás vydělává – na reklamách, algoritmech. A vlastně mi tam vadí úplně všechno a nechci toho být součástí. Zatím jsem ale nenašla způsob, jak to dělat jinak. Přemýšlím o tom, že bych z Instagramu udělala spíš něco jako vizitku nebo portfolio. Mít tam nahoře připnuté věci, které mě vystihují, a aktuální věci bych směřovala jinam – třeba na web nebo na nějakou vlastní platformu.

Jak vnímáte postavení umělců a kreativců v Česku? Myslíte, že se dneska módní designér může uživit čistě tím, že navrhuje oblečení? Nebo k tomu musí mít nějaký „side hustle“?
Myslím, že se tím uživit dá, ale je to hlavně o budování malé komunity lidí, kteří tu tvorbu podporují. Dotyčný nemusí dělat velké kolekce, zvětšovat tým nebo se nutně dostávat do zahraničí. Mnohem cennější je mít kolem sebe menší, ale loajální komunitu. Myslím, že je obecně důležité znát příběhy za tím, co konzumujeme. To je podle mě to, co můžeme začít dělat lépe. Ať už jde o módu nebo cokoli jiného – když znáte příběh, máte k tomu úplně jiný přístup než k věcem, o kterých nic nevíte.

Dneska je ale hrozně těžké tvořit komunitu přes sociální sítě. My jsme měli štěstí, že jsme začali brzo, když Instagram začínal. Budujeme to dlouho, takže teď už je jednodušší říct komunitě, že děláme něco jiného, a oni jdou s námi. Ale neumím si představit začínat dnes. Třeba tři roky zpátky bych řekla, že je pro mladé relativně jednoduché něco nového založit. Ale teď mi to přijde naopak – je hrozně těžké dávat do toho tolik energie a času. Možná bychom se měli vrátit zpátky k offlinu a víc si opečovávat lidi kolem sebe.

To vy děláte právě přes ty výpravy, které jsou součástí Odivi portfolia. Jak dlouho vám trvá něco takového naplánovat? Teď jste zrovna byli s několika lidmi ve Švýcarsku, hory jste spojili s návštěvou lázní od Petera Zumthora.
Jo, to je pro mě jedna z nejsilnějších věcí. Něco tak skromného, ale přitom tak silného, co se týče zážitku. Ráda tam lidi vodím. Ale plánování mi trvá strašně dlouho. (smích) Naštěstí to je přesně to, co mě baví – realitní okénka, plánovat večer hory, hledat chaty a architekturu. Takže díky Bohu, že mě to baví. Akorát do toho vždycky něco skočí – napadne sníh, zkazí se počasí, covid nám to asi dvakrát zaseknul, nebo někdo onemocní. Do poslední chvíle vlastně nikdy nevím, jak to dopadne. Hory jsou nepředvídatelné, ale i to je na tom skvělé.

Baví mě všechny ty věci, ale je pro mě těžké si nastavovat priority.

Podle čeho ta místa vybíráte? Narazíte na něco pěkného a řeknete si, že tam prostě chcete přespat?
Většinou je to na základě vlastní zkušenosti. Když jezdím do Alp, dělám si tam svůj research – třeba jsem 14 dní v horách, slezu ferraty, dojdu si na chaty a pak většinou jen třetina z toho jsou místa, která chci sdílet s dalšími lidmi. Sama si dělám selekci, abych věděla, co za to stojí. Ale už mám i kolem těch Odivi Experiences komunitu lidí, kamarádů, o kterých vím, že je můžu vzít i na nová místa, kde jsem sama ještě nebyla.

Minulý rok jsme takhle byli na Santnerpasshütte v Dolomitech, kterou otevřeli týden před naší návštěvou. Dozvěděla jsem se o tom z architektonického magazínu a naplánovala celý výlet právě kolem toho. Nakonec to bylo úžasné, ale i dost stresující – bylo hodně sněhu, museli jsme si pořídit mačky a hůlky a do poslední chvíle jsme nevěděli, jestli se tam dostaneme. Ale i ten adrenalin je součástí toho zážitku. Vždycky říkám, že „hory jsou síto a do hor blbec nejde“. Někdy právě ty extrémní situace a změny tmelí lidi nejvíc. Nakonec to není o mně, ale o skupině, která to musí zvládnout a vyřešit společně. Ta sounáležitost je obrovská a to je na tom to skvělé.

Na ty zážitky nabízíte vždy jen pár míst. Stává se, že tam jedou i lidé, které vůbec neznáte, nebo to jsou hlavně vaši známí?
Primárně to posílám lidem, kteří už s námi někdy byli, a těmi zaplním tak polovinu nebo dvě třetiny míst. Zbytek jsou vždycky noví odvážlivci. Je skvělé, že se ta skupina pořád rozšiřuje. Vždycky je někdo nový a hrozně obdivuju i jednotlivce nebo páry, kteří jedou poprvé. Často s námi jezdí lidé, které zajímá architektura. Baví mě pak, když si můžu popovídat s nějakým architektem.

Jednou jste s sebou vzali i vašeho syna, pokud se nemýlím…
Vzali, protože jsem Experiences prodala ještě dřív, než jsem otěhotněla, a už jsem to nechtěla rušit. Měla jsem ale jiného průvodce, takže my jsme tam jeli spíš „navíc“. Překvapilo nás tehdy i počasí – věděla jsem, že má být ošklivo, ale nechtěla jsem to zrušit. Takže jsme s malým, kterému byly čtyři měsíce, šplhali na horolezeckou chatu sněhem. Bylo to na hraně. Ale jak říkám, zážitek nemusí být kladný, hlavně že je hluboký. A je to historka, kterou teď všem vyprávím.

saye-mvp

Přečtěte si takéTenisky na jaro? Španělská značka Saye je vyrábí i z jablekTenisky na jaro, které v Česku nejsou zvykem? Španělé je vyrábí z jablečné kůže

Máte nějakou vysněnou destinaci, kam byste chtěla vzít lidi v nejbližší době?
Teď jsem na research neměla moc času, ale mám pár míst, která si chci nejdřív projít sama nebo s kamarády, než tam začnu vodit skupiny. Rakousko, Slovinsko… a ve Švýcarsku Monte Rosa Hütte, což je nádherná stříbrná architektonická chata. Leze se tam ale přes ledovec, takže to už musí být s průvodcem. Plánuju, že si najmu nějakého sexy Švýcara, který mě tam vezme. (smích)

Co vás čeká v následujících měsících, jakému ze svých projektů se budete nejvíc věnovat?
Nově jsem naplánovala Experiences na léto, poprvé tam navíc budeme mít i Experience s klukama, co vaří v rámci Ze Mě projektu, takže to bude i o jídle. Zkoušíme nové formáty. Bude to v rakouských Alpách, na samoobslužné chatě, kde budeme vařit.

Jinak si budeme užívat lesa v Dobřichovicích, po plese se taky konečně musím začít zase věnovat Odivi a přestavit ten barák v Portugalsku.

Kde se ze všech těch míst a aktivit vidíte ve stáří?
Já se ve stáří vlastně moc nevidím. To je asi můj problém. Už teď jsem takové dítě zavřené ve stárnoucím těle. A ráda bych si tenhle drive – zažívat, tvořit, objevovat – udržela až do smrti. To mi přijde důležité. Ale jediné, co bych opravdu chtěla, je mít hotový ten barák v Portugalsku, aby mi tam nikde neteklo na hlavu.

Máte někdy v plánu se tam přestěhovat úplně?
Chtěla bych to aspoň vyzkoušet. Já bych tam mohla, ale přítel zatím nemůže převést práci stoprocentně tam. Potřebovali bychom tam taky víc prostoru na nějaké projekty. Já mám jeden projekt vymyšlený, ale chybí mi investor. Takže kdyby někdo chtěl, hledáme investora, možná spíš mecenáše, který miluje design, architekturu a dobré jídlo! (smích)

daktela-2

Přečtěte si takéŠpatná komunikace odradí 94 procent zákazníků. Daktela sází na AIŠpatná komunikace odradí 94 procent zákazníků. Česká Daktela sází na spojení umělé inteligence a lidí

To má být nějaký další domek?
Jo, je to takový objekt, kde by mohlo být jak ubytování, tak bistro, galerie, místo na edukaci. Všechno by to bylo pod jednou střechou, takže by se tam daly pořádat i různé eventy.

Ale já toho mám hodně. Už teď mám vymyšlených tolik věcí, že bych je mohla produkovat na tři životy. S kamarádem architektem třeba navrhujeme galerii a chatu v lesíku u Písku. V hlavě mám navrženou kuchyň, kterou bych chtěla dělat se svým tátou. Mám taky rozepsanou knížku o našem životním stylu. Bavilo by mě i dělat cestovatelská videa, která by obsahovala všechno, co děláme – jídlo, architekturu, punk. Ale život je krátký, mám na to vlastně strašně málo času a energie.