Kulatá krabice ukrývající pizzu s rostlinnými párky. Pizza Hut chce inovovat balení i složení italského pokrmu
Zamysleli jste se někdy nad tím, proč vám kurýr vaší oblíbené pizzerie doručuje pizzu ve čtvercové krabici? Tradičně je těsto tohoto pokrmu uváleno tak, aby tvořilo co nejsymetričtější kruh. Tak proč ho balit do podoby, do které svým tvarem vůbec nesedí? Odpověď je primitivnější, než jste si možná mysleli.
Hlavním důvodem, proč je pizza balena a následně doručována ve čtvercové krabici, je ekonomická výhodnost pro firmy, které krabice produkují. Je totiž levnější a mnohem jednodušší vyrobit box s rovnými hranami, protože jej stroj na lince přímo vyřeže z jednoho velkého kusu kartonu.
Nehledě na to, že čtvercová struktura je lépe skladovatelná – krabice mohou být po delší dobu uchovávány v rohu skladů nebo velkoobchodních mrazících boxů. Patrně za tím není nic výjimečného a drtivá většina konzumentů vlastně ani neřeší, v čem jejich pochoutka dorazí. To se raději rozebírá, zda na ni patří ananas, nebo ne.
S tímto výrobním nastavením se někteří však nechtějí spokojit. Rádi by vystoupili z davu a představili pro tradiční italské jídlo krabici, která bude přesně kopírovat její tvary a nebude plýtvat místem, jež se standardně utváří v rozích hranatých boxů. Jedním z nich byl John Harvey, který tuto revoluci plánoval způsobit již před patnácti lety.
Tehdy navrhl řešení pod označením Presseal, s nímž chtěl myslet „out-of-the-square-box“. Byť se příliš neuchytilo, šlo o myšlenku, která začala vrtat v hlavách i lidem, kteří s gastronomií nemají nic společného. Mezi nimi byl i Apple, jedna z nejvlivnějších technologických firem posledních desetiletí.
Ještě za dob Steva Jobse, konkrétně v roce 2010, si nechala návrh kulaté krabice na pizzu s několika větracími otvory dokonce patentovat a následně tento výtvor ukázala ve vtipné reklamě, kde celý proces usilovného vývoje mapovala. Nyní má tento formát podle všeho nabízet ve své firemní jídelně, na běžný trh se nicméně nedostala. Zatím. Rozhodně by to byla atraktivní „one more thing“.
Otázku čtverce a kruhu řeší i Pizza Hut
Pokud by měl někdo jednou provždy říct, jaký typ krabice na pizzu je ten správný, musí to být podnik, který má v oblasti produkci tohoto pokrmu velké zkušenosti a značný vliv.
Ne, nejsou to typické italské pizzerie, jejichž majitelé by nikdy nedovolili, aby oblíbená pochoutka trpěla během jakéhokoliv převozu, ale nadnárodní řetězce s rychlým občerstvením. Například Pizza Hut.
Slavný americký řetězec, který na tuzemském trhu provozuje polská skupina AmRest s loňskými tržbami okolo 4,4 miliardy korun, nově začíná testovat „unikátní“ kruhový box, od něhož si slibuje nejen disrupci tohoto specifického výrobního odvětví, ale také zlepšení chuti samotné pizzy a pozitivní dopad na životní prostředí.
Podle slov zástupců Pizza Hutu má nová krabice uchovávat pizzu v mnohem křupavější i teplejší formě a na výrobu jednoho takového obalu se spotřebuje méně materiálu než v případě hranatých variací. A v době, kdy je ekologický pohled na jakoukoliv věc relevantnější než kdy dříve, jde nepochybně o zajímavý krok.
Design, který se ladil dva roky
Ptáte se, co může být obtížného na navržení kulaté krabice z kartonu? Něco pravděpodobně asi ano – řetězec Pizza Hut totiž na správném designu strávil údajně více než dva roky. Během nich spolupracoval se startupem Zume, který ve Spojených státech operuje s dovážkou pizzy, již připravují roboti. Právě s ním měl rozebírat i aspekt toho, aby byla krabice optimálně velká a zamezující jakémukoliv sklouznutí pizzy na stranu.
TOP PRACOVNÍ NABÍDKY
Více na CzechCrunch Jobs„Cílem bylo navrhnout takovou krabici, která by naši pizzu chuťově vylepšila – byla by teplejší a nabízela křupavější kůrku. Tento box zlepší našim zákazníkům jejich konzumaci pizzy a zjednoduší operace zaměstnancům,“ komentuje výhody nové krabice Nicolas Burquier, šéf provozu a zákaznického servisu v Pizza Hutu.
Aktuálně je tato novinka testována, a to pouze na pobočce v americkém Phoenixu. Zatím nepadla zmínka, kdy by se mohla dostat i do dalších provozoven, natož na český trh. Jestli vůbec má ambice se drát i jinam. Pizza Hut tomu nicméně věří a bude pravděpodobně záležet na strávnících, kteří výhody této krabice poznají na vlastní kůži.
Do nové krabice nové složení
Aby toho nebylo málo, řetězec Pizza Hut se rozhodl, že spolu s představením nového obalu vyrukuje také s novým typem pizzy. Na variantu Garden Specialty Pizza sype alternativní párky založené na rostlinném původu. Konkrétně jde o variantu od firmy Kellogg’s (známé pro své snídaňové lupínky) pod příznačným názvem Incogmeato, pod nimž produkuje další suroviny s rostlinným proteinem.
Pizza Hut pravděpodobně věděl, proč to dělá. Gastronomie totiž aktuálně čelí masivnímu trendu v podobě nahrazování klasického masa za „falešné“, respektive vytvořeného z alternativních rostlinných surovin. O tom se přesvědčují i McDonald’s, KFC, Burger King a vybraní výrobci své umělé variace nabízí i v Česku.
Dost možná tak jde o zvýšení mediálního zájmu, na druhou stranu lze spekulovat, jestli i Pizza Hut nenahlíží na veganské alternativy více než na nafouknutou bublinu a v budoucnu se nadobro neusadí v jeho nabídce.