Rolls-Royce se nikdy netajil tím, že je elektrické budoucnosti nakloněn, ovšem jak je u těchto anglických gentlemanů zvykem, preciznost si žádá svůj čas. Proto jeho vůbec první elektrický model nazvaný Spectre bude k mání až v roce 2023. Britská legenda tímto modelem odšpuntuje vlnu elektrifikace, díky které do konce dekády nabídne celou svou modelovou řadu s elektrickým pohonem.
Phantom, Ghost, Wraith a nyní Spectre – Rolls-Royce nemůže být v názvosloví svých modelů tajemnější. „Jelikož je to počátek nového odkazu naší značky, rozhodli jsme se pro tento vůz vybrat zcela nový název, který je stejně sugestivní jako označení Phantom, Ghost a Wraith. Nový název Spectre dokonale zapadá do nadpozemského a požitkářského prostředí, v němž se naše vozy pohybují,“ prohlásil ředitel Rolls-Roycu Torsten Müller-Ötvös.
V otázce elektrifikace však Rolls-Royce razí cestu maximální transparentnosti. Na elektrickém konceptu 102EX, který prezentoval již v roce 2011, jasně ukázal, že s elektřinou počítá, což později připomněl i značně futuristický koncept 103EX.
Pochodeň jménem Spectre
Dost však bylo konceptů. Nyní britská legenda automobilového průmyslu představila, tedy spíše poodhalila skutečnou pochodeň, se kterou zažehne plamen čisté elektromobility. Stane se tak s modelem Spectre, který prozatím ukázal jen svou siluetu šikovně kamuflovanou řadou sloganů, která křičí do světa pokrokovost automobilky.
Byť tyto nápisy křivky vozu úspěšně rozbíjejí, prudce se svažující střecha jasně prozrazuje, že Spectre bude dvoumístným kupé přinášejícím zase trochu agresivnější vzhled.
Foto: Rolls-Royce
Byť kamufláž maskuje tvary vozu, již nyní je jasné, že se jedná o dvoudveřové kupé
Základem vozu by se měla stát modulární hliníková platforma, kterou využívají i modely Phantom, Cullinan či Ghost. Jaké pohonné ústrojí bude hnát Spectre kupředu, prozatím není jasné, jak ovšem informoval magazín Car and Driver, ředitel Rolls-Roycu se již dříve nechal slyšet, že elektromobil bude nabízet minimálně stejné jízdní vlastnosti jako aktuální konvenční modely značky vybavené dvanáctiválcem.
Jak jsme se v létě sami přesvědčili během testování modelu Ghost, projev těchto vozů je klidný a extrémně pohodlný, ovšem pokud trochu popustíte uzdu, rádi vám předvedou svůj dynamický potenciál. Ostatně Ghost dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy. Berme proto toto číslo jako základ, který může nový Spectre jen vylepšit.
Stejně tak lze očekávat, že si Rolls-Royce dá záležet na schopnostech vozu v otázce dojezdu. Vše ale musí nejdříve vypilovat k maximální dokonalosti, na což má dva roky a 2,5 milionu kilometrů.
„Připravili jsme ten nejnáročnější testovací program v historii Rolls-Roycu. Vůz absolvuje 2,5 milionu kilometrů, což odpovídá více než 400 letům typického používání automobilu Rolls-Royce. V rámci testovacích jízd se vydáme do všech koutů světa, abychom toto nové vozidlo vyzkoušeli na samotné hraně jeho možností,“ prohlásil Müller-Ötvös.
Vše začalo v roce 1900
Rolls-Royce zároveň připomíná, že elektrifikovaná historie značky se začala psát již na začátku minulého století. Byť je Spectre prvním elektrifikovaným vozem automobilky, velmi silnou víru v elektřinu měl již Charles Rolls. Dokonce tak silnou, že si v roce 1900 pořídil elektřinou poháněný kočár, na kterém si pochvaloval tichý provoz, klidný motor a fakt, že takový stroj vůbec nezapáchá.
Foto: Rolls-Royce
Rollsův elektrifikovaný kočár Columbia
Rolls tehdy prohlásil, že stroje poháněné takovou technologií budou velmi provozuschopné. Ani on sám však tehdy nemohl tušit, že bude muset uplynout více než sto let, než se tak skutečně stane.
„Toto je nejvýznamnější datum v historii Rolls-Royce Motor Cars od 4. května 1904. V uvedený den se poprvé setkali naši otcové–zakladatelé Charles Rolls a sir Henry Royce, kteří se dohodli, že vytvoří nejlepší automobil na světě,“ prohlásil Müller-Ötvös o 29. září roku 2021, tedy o dni, kdy Rolls-Royce začal psát novou elektrickou historii.
Na semaforu skočí zelená, a byť se musíte držet řidítek, všem ostatním řidičům pomyslně zamáváte, protože se odpíchnete nejrychleji. Jedině snad že by se s vámi rozjížděl jiný elektromobil nebo stroj poháněný elektrickým motorem. I těch je třeba v Praze stále víc, ale proti autům budete mít vždy výhodu v tom, že sedíte na malém a mrštném motocyklu. Takový je elektrický skútr značky Horwin, který dorazil do České republiky.
V Praze si nekonečné zácpy a dopravní omezení „užívají“ řidiči v posledních týdnech naplno, ale jde v zásadě o běžný jev ve většině velkých metropolí. I ulice hlavního města proto začínají stále více brázdit skútry, které se dokáží hbitě pohybovat mezi stojícími osobními automobily a často jsou tím nejefektivnějším dopravním prostředkem. A když jim přidáte elektrický pohon, dostanete i další benefity.
Malé motocykly poháněné elektrickými motory rychle přicházejí i do Evropy a mezi přední hráče se chce zařadit společnost Horwin, která sází na rakouskou preciznost včetně samotného vývoje a na čínské továrny, které již mají s výrobou elektrických vozidel všeho druhu značné zkušenosti. Z rakousko-čínského spojenectví dvou podnikatelských rodin, Heinzl z Dolního Rakouska a Zhou Wei z Čchang-čou, aktuálně vychází několik elektrických skútrů, které zaujmou svými vlastnostmi i moderním designem.
Bleskové ticho
To nejdůležitější ale pochopitelně je, co elektrické skútry Horwin s označením EK1 a EK3 skrývají pod svou kapotáží. Na první pohled je od sebe prakticky nerozeznáte, oba zdobí čelní svítilna se třemi výkonnými LED světly, efektním i efektivním LED proužkem pro automatické denní svícení. Jakmile na ně však nasednete a otočíte „plynem“, brzy rozdíl pocítíte.
V obou případech platí zejména to, že i tady, jak je u elektromotorů zvykem, získáte plný točivý moment prakticky od nulových otáček – odpíchnutí je tedy velmi rychlé. Základní model Horwin EK1 přichází s menším výkonem a s omezenou maximální rychlostí do 45 km/h, což má několik výhod i nevýhod. První výhoda může být v tom, že v takové variantě mohou model EK1 řídit už řidiči od patnácti let, kteří si udělají řidičský průkaz na nejslabší motocykly.
Druhou, a při jízdě citelnou výhodou je motor a jeho umístění. Horwin EK1 má totiž stejnosměrný elektromotor uložený v náboji zadního kola a skútr je díky tomu při jízdě opravdu velmi tichý. I při nejvyšší rychlosti slyšíte prakticky jen vítr, který do vás naráží, valící se pneumatiky a maximálně malé bzučení, které však patrně pojme přilba a nárazy větru. Zejména v městském provozu je tichý chod příjemným benefitem a ukazuje, jak by mohla vypadat ideální bezemisní a zároveň méně hlučná doprava ve městech.
Foto: Horwin
Elektrický skútr Horwin EK1
Elektrický motor nabízí takové vlastnosti při výkonu 2,8 kW, přičemž pohotovostní hmotnost slabšího ze dvou skútrů značky Horwin je 92 kilogramů a maximální slibovaný dojezd je 70 kilometrů. Zajišťuje ho kapacita o velikosti 26 Ah, s níž se i při jízdě v maximální možné rychlosti dostanete na dojezd bezpečně přesahující alespoň 50 kilometrů. Při cestách v rámci města by to mělo být dostačující, ale dojezd lze případně zvýšit, ať už větším akumulátorem či náhradním, který si můžete umístit pod sedačku.
To je obecně velká výhoda skútrů Horwin, které například na rozdíl od elektrické Vespy pracují s vyměnitelnými akumulátory. To znamená, že si můžete vozit dva a při vybití je rovnou na cestě vyměnit a také si je vzít dobít domů nebo do garáže, aniž byste museli až ke skútru vést dobíjecí kabel. Jelikož navíc základní akumulátor dobijete z klasické zásuvky za čtyři hodiny, v případě delší cesty do práce byste měli mít nabito, než zase pojedete z práce domů.
Pokud jezdíte obecně delší trasy, kde potřebujete jednak vyšší dojezd a také se vám nechce ukrajovat kilometry jen padesátkou, pak je zajímavější model Horwin EK3. Ten při stejné hmotnosti nabízí více než dvojnásobně vyšší výkon a výrobce u něj udává maximální rychlost 95 km/h. Při našich testech jsme se dokázali dostat až na hranici stovky, ale nejvíce komfortní je jízda pod hranicí maximálky.
Na rychlejší Horwin EK3 již potřebujete minimálně řidičák na osobní automobil, přičemž nárůst výkonu je skutečně znát. Elektrický motor o výkonu 6,2 kW skútru opět zajišťuje rychlý odpich a během jízdy můžete palcem pravé ruky vedle otáčení „plynem“ ještě přepínat mezi třemi rychlostními stupni. I na tak malém a na první pohled nenápadném skútru dostanete i při rychlosti kolem 45 km/h, zařazení vyššího stupně a následného šlápnutí na plyn velmi slušné zrychlení.
Daní za vyšší výkon je stejnosměrný elektromotor, který je tentokrát na rozdíl od modelu EK1 umístěn ve středu skútru a zadní kolo pohání řetězem. To znamená, že je model EK3 při jízdě o něco hlučnější. Pro řidiče, kteří jsou zvyklí jezdit na klasických spalovacích skútrech, půjde i tak o velký posun směrem k nižšímu hluku, ale když se projedete nejdříve na opravdu tichém slabším modelu a pak nasednete na silnější skútr, okamžitě přemýšlíte, co je pro vás vlastně důležitější – tichý chod, nebo vyšší výkon?
Benefity elektromotoru
U Horwin EK3 je vyšší výkon doplněn také vyšším dojezdem. Díky baterii o kapacitě 40 Ah slibuje maximální dojezd 100 kilometrů. To ovšem platí zhruba při padesátce – když jedete rychleji, dostanete se o pár desítek kilometrů níže, ale i to by mělo být dostačující na většinu cest třeba z předměstí do centra. Výhodou vyššího modelu od rakousko-čínské značky je i bezklíčkové startování, u kterého stačí mít klíče v kapse a jen mačkat tlačítko. U EK1 je třeba otočit klíčkem v zapalování.
Do rozhodování mnoha řidičů pak vedle dilematu, zda sáhnout po tišší, ale neméně hbité jízdě, či spíše po vyšším výkonu a dojezdu, jistě může zasáhnout cena. Levnější Horwin EK1 se zmíněným dojezdem 70 kilometrů stojí 75 tisíc korun. Pokud chcete o 50 kilometrů delší dojezd a pořídíte baterii s vyšší kapacitou, zaplatíte 86 tisíc korun. Na 120 tisíc korun se pak vyšplhá výkonnější Horwin EK3 s dojezdem až 100 kilometrů a 145 tisíc korun stojí tentýž model s dojezdem až 200 kilometrů.
Foto: Horwin
Elektrický skútr Horwin EK3
Na trhu lze najít i levnější skútry se spalovacím motorem, avšak u nastupující generace elektrickými motory poháněných strojů ani nikdo nejnižší cenu nečeká. Za cenu slabšího Horwin EK1 sice lze pořídit skútr se spalovacím motorem, který se výkonem může rovnat dokonce silnějšímu modelu EK3, avšak o tom rozhodnutí o nákupu elektrického dopravního prostředku není. Víc než cena hraje roli nastavení řidiče, zda elektromotor ve svém stroji vůbec chce, ať už z různých důvodu – a pokud ano, patrně nebude mít problém si za něj připlatit.
Pro pořízení elektrického skútru mohou hovořit i provozní a servisní náklady. Samotný elektromotor je bezúdržbový a pravidelně je potřeba kontrolovat pouze brzdy a pneumatiky. Na baterii je záruka na tisíc cyklů, během nichž je garantovaných 80 procent původní kapacity. V případě potřeby navíc není třeba měnit celá baterka, ale jen její jednotlivé články, což je levnější. Na zmíněných tisíc cyklů mají být stroje Horwin schopné podle výrobce najet minimálně 50 tisíc kilometrů.
Pro elektromotor hovoří také spotřeba stroje, obzvlášť pokud má řidič vysoký roční nájezd. Vždy záleží na stylu jízdy, kdy logicky platí, že méně agresivnější jízda znamená i nižší spotřebu, ale průměrně je dle výrobce každý kilometr zhruba dvakrát až desetkrát levnější proti benzínu, přičemž záleží na ceně elektřiny. Nabití elektrického skútru Horwin dle průměrné ceny elektřiny stojí zhruba 5 až 15 korun, když počítáme s kapacitou 3 kWh a dojezdem od 50 do 100 kilometrů. Pro srovnání: spotřeba nejprodávanějšího spalovacího skútru Honda PCX je zhruba 2,5 litru na 100 kilometrů, tedy zhruba 75 korun na 100 kilometrů.
Horwin navíc nenasadil tak závratnou cenu jako třeba Vespa, která svůj elektrifikovaný ikonický skútr prodává za minimálně 166 tisíc korun, a to se bavíme o té nejslabší variantě. Vedle ceny pak může být pro mnoho řidičů zcela zásadní výhodou motorek od Horwinu již zmíněná vyměnitelná baterka, kterou není problém vzít kamkoliv s sebou a nabít připojením do běžné zásuvky. Navíc si lze vzít s sebou na cestu a pod sedlo umístit hned dva akumulátory, a když se jeden vyčerpá, jen se přehodí kabel na druhý a jedete dál.
Partnerem článku je společnost Horwin. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.