Leonardo DiCaprio schvaluje maso z laboratoře. Investoval do firem, které pěstují hovězí v bioreaktorech

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Leonardo DiCaprio je od roku 2014 poslem míru OSN

0Zobrazit komentáře

Leonardo DiCaprio je už od roku 2014 poslem míru OSN se zaměřením na klimatické změny. V minulosti přispěl miliony dolarů na záchranu deštných pralesů, nedávno oznámil plán darovat 43 milionů na obnovu přírody na Galapágách a nyní se zajímá také o maso. Jeden z nejznámějších herců oznámil investice do startupů Aleph Farms a Mosa Meat, které masové produkty kultivují z buněk.

Leonardo DiCaprio se při natáčení filmu The Revenant rozhodl zakousnout do skutečných syrových bizoních jater, ve skutečně ale od častého jezení masa, ať už syrového nebo tepelně zpracovaného, spíš odrazuje. Když za náročný snímek dostal Oscara za herectví, ve své děkovné řeči zdůraznil vážnost hrozby klimatických změn. Masový průmysl totiž pro přírodu není aktuálně vůbec dobrý.

Podle osm let staré studie Organizace pro výživu a zemědělství Spojených národů, která spadá pod OSN, produkují dobytek a mléčné výrobky dohromady až 14,5 procenta globálních emisí skleníkových plynů. Pro chov dobytka navíc bývají káceny deštné pralesy, přičemž vyžaduje značné množství zemědělské půdy pro zvířata i jejich potravu. Například kilogram hovězího vyžaduje stovky litrů vody.

Finance i poradenství

O tom, jaký má masový průmysl negativní dopad na životní prostředí, může vzniknout tisíce článků a vědeckých studií, velká část populace se ale masa stejně nebude chtít vzdát. Firmy jako Impossible Foods či Beyond Meat a startupy typu Aleph Farms se proto snaží najít řešení, jak chuť i výživové hodnoty masa lidem nabídnout a zároveň přitom snížit jeho uhlíkovou stopu či další problematické aspekty.

To je také důvod, proč teď do startupů pro kultivaci masa Leonardo DiCaprio investoval. „Společnosti Mosa Meat a Aleph Farms nabízejí nové způsoby uspokojení světové poptávky po hovězím mase a zároveň řeší některé z nejpalčivějších problémů současné průmyslové produkce hovězího,“ uvádí. Oběma projektům má pomoci nejen finančně, ale také jako poradce.

aleph-farms-steak-1

Foto: Aleph Farms

Vypěstovaný steak od Aleph Farms má být téměř k nerozeznání od hovězího masa

Izraelský startup Aleph Farms své „laboratorní steaky“ zjednodušeně vytváří odebráním několika buněk z živého zvířete a jejich následným množením ve speciálním bioreaktoru (nádobě s živinami a mikroklimatem). Aby měl steak správnou strukturu, vědci buňky dokonce dokáží tisknout na 3D tiskárně v mnoha vrstvách na sobě. Jejich první produkt, tenký hovězí steak, se má na trhu objevit už v příštím roce. Holandský startup Mosa Meat pracuje v zásadě na tomtéž.

Alternativy zvířecího masa, ať už vyrobené z rostlin nebo vypěstované z odebraných buněk, v současnosti mnoho lidí odmítá. Často se například obávají složení a nutričních hodnot, jindy jednoduše nejsou ochotní akceptovat cokoliv, co nepochází od řezníka. Podpora ze strany oblíbených a uznávaných osobností by tak mohla – spolu s pokračujícím vzděláváním – pomoci je přesvědčit.

Nejspíš zásadnějším bodem ale bude cena výrobků z masových alternativ. Už „rostlinné maso“, využívající tradičnější procesy produkce potravin, bývá oproti klasickému hovězímu i násobně dražší. Kultivované maso je pro většinu lidí ještě mnohem méně dostupné a nejspíš vyjde na několikanásobky. Jednak se zatím neví, jak ho vytvářet dostatečně jednoduše, a jednak chybí rozsáhlá infrastruktura, což výrazně navyšuje cenu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I když se tedy najde způsob, jak kultivované maso vyrábět ve velkých objemech, s malou ekologickou stopou a dostupnou cenou, dospět do takového stavu nejspíš bude trvat roky (Aleph Farms odhadují nejdříve rok 2027). Do té doby by proto mělo být důležité, aby masový průmysl hledal a aplikoval ekologičtější způsoby produkce hovězího. Například úprava stravy může snížit objem skleníkových plynů, jaký vyprodukují krávy, jiný styl chovu zase sníží nároky na vodu a degradaci půdy.

Udržitelný chov dobytka má nicméně své limity. Získávání masa se vždy musí nakonec spoléhat na nepříliš efektivní metabolismus skotu, pro části ke konzumaci je navíc potřeba odchovat celé zvíře. V následujících letech proto budou důležité jak ekologičtější farmy, tak snižování podílu masa v jídelníčku lidí i hledání jeho zelenějších alternativ. 

Do vývoje buněčného masa putují další miliardy korun. Americký startup díky nim posílí výrobu v bioreaktorech

Filip HouskaFilip Houska

eat-just-1

Foto: Business Wire

Alternativní (ne)kuřecí maso od americké firmy Eat Just

0Zobrazit komentáře

Dostáváme se do fáze, kdy si už maso nebudeme nutně spojovat pouze se zvířaty? I když to pro mnohé může být stále poněkud nepřirozený koncept, do rostlinného masa nebo flákot vyrobených z buněk putují stovky milionů dolarů, díky nimž mohou jejich výrobci škálovat svůj byznys a dostávat nové alternativy na trh. A jinak tomu není ani u startupu Eat Just.

O americké firmě Eat Just, která se především zaměřuje na výrobu alternativních vajec bez použití živočišného proteinu, se začalo hojně mluvit loni v prosinci, když si připsala světový milník. Z kuřecích buněk totiž vyšlechtila autentické kuřecí maso a jako první s ním zamířila do Singapuru, kde úřady jeho běžný prodej schválily.

Nyní se sanfranciský startup ozývá znovu, a to v rámci nové investice, kterou na podporu vývoje buněčného masa získal. Investoři do něj poslali 97 milionů dolarů (zhruba 2,1 miliardy korun), čímž navýšili původní květnovou investici 170 milionů dolarů (3,7 miliardy korun).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak uvádí agentura Bloomberg, jedná se o největší investiční kolo, které bylo v oblasti „pěstovaného masa“ uzavřeno. Většina peněz pak poputuje do rozšíření vybavení, které tvoří hlavně bioreaktory, v nichž alternativní maso vzniká. Cílem Eat Just je pořídit takové bioreaktory, které mají kapacitu přes sto tisíc litrů.

Právě díky nim bude moci startup přislíbit zásobování desítek tisíc míst, kde by se jeho produkty měly prodávat. Především je řeč o Spojených státech, kde chce Eat Just vyrukovat také s „kuřecími“ plátky, a to pod značkou Good Meat, což je divize, kam nová investice putuje.

Aktuální financování startupu Eat Just je tak další ukázkou, jak velkým gastronomickém fenoménem alternativní maso je. Velkou roli v něm navíc nemají jen Američané, ale také Izraelci se svými bioreaktory nebo třeba Švýcaři, kteří koketují mimo jiné s rostlinným řízkem. Do popředí se dostávají také alternativní mléčné produkty, pro které nemuselo trpět zvíře.