Lepší výsledky i motivace aneb Proč je pro firmy nezbytné, aby obstály ve zkoušce důvěry
Důvěra má pro firmy pragmatickou, ekonomickou a rozhodující výhodu. Vliv má vždy na dva měřitelné výsledky – rychlost a náklady.
Stéphane Nicoletti, generální ředitel Up Česká republika
Pro každý funkční a stabilní vztah platí, že důvěra je jeho základním pilířem. Platí to i pro vztah pracovní, u něhož vzájemná důvěra mezi šéfem a kolegy tvoří jedinečný tmel, který se zásadně a nezastupitelně podílí na lepších výsledcích firmy, motivaci, atmosféře i soudržnosti týmu. Nyní ale prochází těžkou zkouškou. Dost možná i ve vaší firmě.
O tom, jakou má důvěra pro firmy výhody, proč je to „křehká dáma“ a proč je důležité na ni neustále pracovat, píše ve svém komentáři pro CzechCrunch Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika, která se dlouhodobě specializuje na péči o zaměstnance firem a na vývoj technologických inovací pro oblast HR.
***
Klíčový význam důvěry si dnes uvědomují nejen prozíraví manažeři, ale i samotní zaměstnanci. Potvrzují to čerstvá data z Barometru zaměstnanců mezi více než 1 000 respondenty, podle kterého je v práci důvěra v nadřízeného důležitá pro 90 procent lidí. Co je ale možná ještě zásadnější, rovněž pro 9 z 10 lidí je důležité, aby jejich nadřízený důvěřoval jim.
Důvěra má pro firmy pragmatickou, ekonomickou a rozhodující výhodu. Vliv má vždy na dva měřitelné výsledky – rychlost a náklady. Když klesá důvěra, klesá i rychlost a náklady firmy se zvyšují. Vzniká takzvaná daň z nedůvěry. Když důvěra vzroste, narůstá i rychlost a náklady se snižují. Vzniká „dividenda z důvěry“.
Pro důvěru hovoří i pádné obchodní argumenty a výzkumy. Podle studie Dublin University Business School má 10% nárůst důvěry na spokojenost zaměstnanců stejný dopad jako 36% zvýšení platu. Když tuto matematiku ovládáme, nemůže se stát managementu, že by firemní důvěru nectil a denně s ní nepracoval.
Nejtěžší zkouška
V praxi to ale pochopitelně tak jednoduché není a důvěra v pracovním – stejně jako v každém vztahu – prochází zkouškami. Uplynulé dva roky byly časem, který firmy s home office nebo hybridním provozem „obnažil“ a prověřil kvalitu stylu práce, řízení, včetně hloubky důvěry mezi šéfy a jejich týmy.
Právě dlouhodobá práce z domova, vysoké pracovní vytížení i například záplava negativních zpráv se na mnoha místech podepsaly na poklesu motivace, který podle našich loňských dat vnímalo 37 procent zaměstnanců.
Stejný průzkum zároveň ukázal, že pro udržení motivace je podle zaměstnanců vedle materiálního zabezpečení nezbytný také osobní přístup nadřízených a právě důvěra ve firmě, která zahrnuje dodržování etických principů, transparentnost a otevřenost v jednání. Nezbytnou podmínkou pro zachování motivace je důvěra pro 84 procent zaměstnanců.
Z krize silnější
I my jsme si takovým testem důvěry v posledních letech prošli. Po prvotním překvapení jsme najeli na „obrazovkovou spolupráci“ s odhodláním vše zvládnout a vzájemná důvěra se jenom prohloubila. Skalní lidé zabrali a častokrát pracovali nad rámec pracovní doby s pochopením vážnosti situace. Ukazuje se totiž, že nezáleží ani tak na místě výkonu práce, pokud to charakter provozu umožňuje, ale právě na na důvěrném vztahu, jakémsi „emočním kontraktu“ mezi vedoucím a členy týmu.
Pokud je tato „nepsaná dohoda“ silná, mohou krizové situace firmě a zaměstnancům výrazně pomoci. Mnohokrát jsem viděl, jak krize zvýšila samostatnost lidí, efektivitu, flexibilitu, odvahu a akceschopnost v rozhodování i v exekutivě všech firemních činností.