Letoun s pěticí elektrických motorů, zadní vrtulí a jasnými cíli. To je francouzské VoltAero Cassio
Elektrické pohonné jednotky se jeví jako jasná budoucnost pozemní dopravy, k tomu všemu si však hledají cestu i do oblak. To, že se na elektřinu dá skutečně létat, potvrdil nedávný test francouzské společnosti VoltAero, která otestovala nové elektrické motory instalované na křídlech svého letounu Cassio.
Téma znečišťování ovzduší leteckým provozem rezonuje napříč společností v období šíření nákazy koronavirem ještě silněji než dříve. Letecká doprava se podílí na celkové produkci skleníkových plynů asi ze dvou až tří procent. Bohužel tento stav bude trvat nejspíš i v příštích letech a desetiletích, protože alternativní pohonné jednotky prozatím nejsou na tak vysoké úrovni, aby byly schopny pohánět velká dopravní letadla. Kde však nacházejí své uplatnění, je sektor menších letadel pro několik pasažérů.
Elektrické pohony jsou často využívány u tzv. VTOL konceptů, tedy letounů schopných kolmého přistání i vzletu. Mezi ně patří projekty Volocopteru, Lilia, Hyundaie či české společnosti Zuri. Jejich stroje by se mohly stát budoucností městské mobility, ovšem zde nesmíme zapomínat ani na klasické letouny. I do nich se začínají elektromotory montovat a výsledky jsou prozatím slibné.
K projektům izraelského Eviatonu, Rolls-Roycu, ZeroAvii či českému ΦNIX, kteří montují elektromotory do klasických letounů, se nyní přidává i francouzský VoltAero s letounem Cassio. Ten našel svůj základ v letounu Cesna 337, který byl významně přepracován pod dohledem zkušeného Jeana Bottiho. Tento muž dříve působil u Airbusu, kde se podílel na vývoji elektrického letadla E-FAN, na který navazuje aktuální projekt letounu E-Fan X.
Během testu startupu VoltAero byly zkoušeny schopnosti letounu Cassio, který byl vybaven hned několika pohonnými jednotkami. Na jeho křídla byla umístěna dvojice elektromotorů ENGINeUS od výrobce Safran Electrical & Power. Tyto dva 60kW motory napájel akumulátor umístěný v čumáku letadla a jejich úkolem je zajistit co možná nejtišší vzlet i přistání.