Lhal a posílal kamiony dolů z kopce. Bývalý šéf automobilky Nikola teď musí platit obří pokutu
Ukazoval revoluční vodíkové tahače, které byly ve skutečnosti podvod. Nyní musí Trevor Milton za klamání zákazníků tvrdě zaplatit.
Trevor Milton, zakladatel automobilky Nikola, byl ve své době označován za jednoho z možných strůjců vodíkové revoluce v automobilovém průmyslu. Jak ale časem vyplavalo na povrch, jeho slavný projekt byl spíš podvod – a Milton dnes musí za své lži tvrdě platit. Doslova. Vedle čtyř let za mřížemi mu nyní byla u soudu vyměřena pokuta 168 milionů dolarů, tedy bezmála 3,8 miliardy korun.
Tahače, které využívají sílu vodíku. Pick-up, kterému teče z výfuku sodovka. Stovky předobjednávek. Miliony dolarů od investorů… Takový byl pohádkový příběh americké automobilky Nikola. Tedy alespoň do chvíle, než prosáklo, že ne vše, co společnost prezentuje investorům a zákazníkům, je pravda. Firma byla shortaři z Hindenburg Research, tedy investory sázejícími na pokles ceny akcií, obviněna z podvodů.
Ve své zprávě uvedli, že Nikola nemá technologie, o kterých mluví a které ukazuje veřejnosti – a dokonce vyšlo najevo, že ve videospotu, ve kterém byly prezentovány schopnosti tahačů Nikoly, nesloužila k jejich pohonu síla vodíku, ale gravitace. Kamiony byly prostě jen pouštěny dolů z kopce, ale natáčeny v takových úhlech, že divák skutečnost prakticky nemohl poznat.
Po vstupu Nikoly na burzu v roce 2020 dosáhla valuace podniku třiceti miliard dolarů. V tom samém roce se však začal celý Miltonův snový zámek rozpadat s tím, jak vycházely najevo všechny nepravdy. Investoři začali couvat z již téměř jistých obchodů, jako například General Motors, které na poslední chvíli stáhlo nabídku investovat do automobilky dvě miliardy dolarů.
V září téhož roku byl Milton donucen odstoupit z funkce ředitele a byl obviněn z podvodného jednání. První verdikt soudu si vyslechl o více než tři roky později, kdy byl shledán vinným a poslán na čtyři roky za mříže.
Nyní se však ke čtyřem letům přidává pro Miltona další nepříjemnost, kterou je nutnost uhradit 167,7 milionu dolarů, v přepočtu téměř čtyři miliardy korun. Jedná se o pokutu, kterou tvoří dvě položky.
Tou první je nutnost zaplatit 121,3 milionu dolarů (více než 2,7 miliardy korun), které tvoří 97 procent z pokuty, kterou byla již dříve nucena uhradit automobilka Nikola. K tomu musí navíc Milton uhradit dalších 46,5 milionu dolarů (přes miliardu korun) za právní poplatky a výdaje.
Milton se proti rozhodnutí soudu ohradil s tím, že jde o nespravedlnost, protože porota měla ignorovat chyby, kterých se měli dopustit další manažeři, ředitelé a zaměstnanci automobilky. Podle soudců je však tříprocentní podíl společnosti na celkové vyměřené pokutě dostačující.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsCelá kauza však tímto rozhodnutím ještě není uzavřena. Milton se proti rozsudku odnětí čtyř let svobody z prosince roku 2023 odvolal a po složení kauce je nyní na svobodě. Je otázkou, zda tráví volný čas v luxusním sídle, které je jedním ze statků, kterými si během budování Nikoly zpříjemňoval život.
Co se samotné firmy týče, ta funguje bez Miltona i nadále. Vývoj vodíkových technologií odsunula na druhou kolej a zaměřila se na vývoj tahačů poháněných elektrickými motory. Zároveň pracuje na spouštění vodíkových stanic ve Státech a také na dodávkách svých prvních tahačů.