Lidé šetří, ale oříšky jedou. E-shop Grizly přišel na to, jak být lepší, a poprvé pokořil půl miliardy
Válka a energetická krize, kvůli níž ochabla poptávka klientů, přiměla obchod Grizly.cz, aby se zaměřil na svou efektivitu. A díky tomu dokázal růst.
Česká e-commerce zažila v roce 2022 premiéru – poprvé jí meziročně klesl obrat a zákazníci v internetových obchodech utratili necelých 200 miliard korun, o deset procent méně než rok předtím. Ne všichni prodejci ale dopadli hůř, někteří dokonce výrazně vyrostli. Jako třeba populární olomoucký e-shop s oříšky a zdravou výživou Grizly.cz. Ten je už několik let k nezastavení a nahoru šel i loni, kdy poprvé v tržbách pokořil půlmiliardovou hranici.
Grizzly je vrcholový predátor, který se jen tak nedá, ani když na něj útočí smečka vlků. Bojovnost má v povaze i šéf, zakladatel a většinový majitel firmy, třicetiletý Dominik Píchal. Medvědí jméno si nicméně vybral kvůli tomu, že grizzly připomíná siláky z posiloven a jeho e-shop původně začínal s doplňky stravy pro kulturisty. „Loni po útoku Ruska na Ukrajinu se to zhouplo a prodeje hlavně na Slovensku se hodně propadly. Museli jsme okamžitě zareagovat,“ vzpomíná na jaro 2022.
Na první kvartál loňského roku si Grizly.cz naplánoval dvě televizní kampaně, takže na poměry středně velkého e-shopu šlo o výrazný marketingový výdaj. Druhý spot měl premiéru 23. února, tedy doslova v předvečer startu války. „Zpětně viděno to bylo symbolické. Ten spot neměl absolutně žádný dopad a když to vztáhnu na celý rok, tak se ukázalo, že to, co rozhoduje, je kreativita, nápady, nespoléhání se na prověřené cesty a kanály, flexibilita,“ dodává mladý podnikatel.
Jestliže televizní reklama selhala a ruku v ruce s tím se propadla chuť části zákazníků utrácet, museli se Píchal a spol. zahloubat do firemních čísel a projít všechny výdaje a položku po položce zkontrolovat, zda jim nikde neutíkají peníze. Byla to pro ně ovšem o poznání snazší disciplína než pro jiné technologické podniky, jež v covidu vystřelily, protože v Grizly.cz si vždycky zakládali na tom, že musí být ziskoví. „To nám pomohlo, nemuseli jsme jít do žádných brutálních škrtů, nikoho jsme nepropouštěli. Naopak máme dnes 150 lidí, což je víc než před rokem. Spíš jsme se ještě víc zaměřili na efektivitu, na optimalizaci provozu.“