Lidl je největší retailová inovace v Evropě za desítky let, říká Oldřich Bajer. Exšéf Mallu věří tržištím
Online tržiště jsou ověřený model. Nemusíme pochybovat o tom, zda budou fungovat, popisuje Bajer ve velkém rozhovoru.
Oldřich Bajer
V prostředí českého online byznysu patří Oldřich Bajer mezi nejvýznamnější tváře. V roce 1999 s Ondřejem Tomkem spoluzakládal a v roce 2007 prodal portál Centrum.cz. Byl jedním prvních investorů v Zootu, investoval do platformy Campiri pro sdílení karavanů, nedávno také do startupu Omnicado a prostřednictvím fondu Enern podpořil i Slevomat či Rohlík. A v letech 2019 až 2020 vedl skupinu Mall Group. A v rozhovoru pro CzechCrunch teď hodnotí stav současné české e-commerce.
I když se nyní šestačtyřicetiletý Bajer věnuje také kulturním projektům včetně festivalu Rock for People, k e-shopům a oboru e-commerce má pořád blízko. „V současnosti můžeme pozorovat postcovidový efekt, ke kterému se přidala ekonomická stagnace a pokles spotřebitelské poptávky. Všechny hráče to nutí k tomu, aby se naučili řídit firmy i v době, kdy trh neroste sám od sebe,“ říká k momentální situaci na trhu.
Proč by se nyní e-shopy měly zaměřit hlavně na své finance a jak jim to může pomoct? Jak to, že se na internetu podařilo uspět i tradičně kamenným hráčům jako Datart nebo Lidl? A jak změní situaci příchod online tržišť v podobě Allegra a Kauflandu? Nejen o tom mluví Bajer v rozhovoru pro CzechCrunch.
E-commerce v podstatě rostla více než dvacet let, takže aktuální klesající poptávka je pro všechny hráče velká změna. Jak se pustit do řízení právě v současné době?
U všech firem a projektů, které přímo a nepřímo vlastním nebo jim pomáhám jako konzultant, se jedná o uchopení finančního řízení. U finančního řízení všechno začíná, je alfou a omegou všeho. Těžká doba je vlastně skvělá, protože celou e-commerce nutí udělat domácí úkoly ve financích, což souvisí s modelováním, s jednotkovou ekonomikou a nastavením. Na druhou stranu se ukazuje, že v Česku chybí kvalitní finanční manažeři, spousta menších a středních hráčů si je nemůže dovolit, protože je jich málo, a proto jsou drazí.
Finanční řízení je nutné, aby firmy v těchto dobách nabraly druhý dech, protože většinou jsou přetížené velkým počtem zaměstnanců a nedokážou si představit, že by svoje stavy mohly zredukovat o dvacet nebo čtyřicet procent na úroveň před pandemií.
Na druhé straně jsou často e-shopy předzásobené.
Ano, to vytváří dvojitý efekt. Firmy nemají peníze, protože mají sklady plné zásob, a snaží se prodávat s extrémními slevami. Když očekávaly, že budou mít nějakou hotovost, mají jí méně. Musí tak víc řešit operativu a přemýšlet nad každým dalším krokem, ať už nad zásobami v další sezoně, investicemi do marketingu a značky, servisu, technologií a podobně.
Jaké jsou základní ukazatele, které by měly e-shopy sledovat?
Jaká je jejich skutečná prodejní marže. Spočítat ji správně souvisí s tím, jestli správně a frekvenčně účtujete příjem do skladu, nákupní ceny se mohou měnit, třeba kvůli kurzu. Musíte mít dobrou metodiku na počítání obrátky skladu a odchodu zboží ze skladu, abyste byl schopný například vyhodnotit cenu peněz uložených ve zboží jako takovém. Teprve pak můžete mluvit o marži, kterou dokážete spočítat a nějak s ní pracovat.
Kolem toho začíná finanční řízení – vědět za kolik mám co na skladu, jak dlouho je to na skladu, jak správně počítat obrátku. Druhá základní věc je pak jednotková ekonomika, tedy jak počítáte klíčové variabilní náklady na sklady, logistiku, poslední míli, marketing… Jestli se fixní náklady rozpočítávají do těchto kategorií, nebo je máte bokem. Jsou to důležité pohledy, které mohou rychle ukázat, jak efektivní a schopná je vaše firma prodat každé zboží s určitou marží. A hlavně – jak se chová při zvyšování a snižování obratu a podobně.
Rozhovor je součástí e-commerce speciálu
- CzechCrunch připravil unikátní seznam největších hráčů české e-commerce.
- Lídry znáte, poznejte i ostatní! Žebříček zahrnuje 100 největších e-shopů v Česku.
- Součástí je také velký datový přehled o trhu.
- Zahraniční tržiště neví, co je v české e-commerce čeká, říká Vetyška z APEKu v rozhovoru. Nedoceňujeme, jak jsme výjimeční.
- Současnou situaci na trhu v anketě hodnotí přední tváře české e-commerce. Podívejte se na první díl.
- Na speciál navazuje e-commerce event Očima úspěšných. Vystoupí na něm Tomáš Havryluk, Dušan Šenkypl, Erika Eliášová a Petr Bena.
Vraťme se k aktuálnímu dění. Jaký výhled máte pro e-commerce třeba v tomto roce?
Pokud se budeme bavit o e-commerce, budeme mluvit jen o průměru, ten toho nic moc neřekne. Pořád existují hráči a kategorie, kteří krásně rostou navzdory současnému dění, protože mají dobré zboží, dobré ceny nebo se trefili do poptávky. Když se bavíme o optimismu z hlediska makroekonomiky a spotřebitelské poptávky, hodnotí se to také těžko. Z dlouhodobého pohledu ale má e-commerce růstovou budoucnost, stále více se budou svírat nůžky mezi offline a online retailem.
Ano, stačí se podívat na to, jak e-commerce vypadala před třeba patnácti lety…
Zcela jistě extrémně dospívá. Nedávno jsem byl na e-commerce veletrhu Reshoper a viděl jsem parkoviště plné krásných a drahých aut. Je vidět, že celý obor výrazně vyrostl a dorostl. Je to úplně jiný svět než třeba deset nebo dvacet let zpátky. Staří a velcí offline obchodníci tehdy prodej přes internet vůbec nevnímali, nyní ale v e-commerce již jsou, ale navrch často mají ti bývalí punkáči jako Alza, kteří si vybudovali značky a know-how.
V první pětce našeho žebříčku top 100 e-shopů jsou ale i původně tradiční kamenní hráči jako například Datart. Jak to, že jim se to podařilo?
Datartu se podařilo otočit fungování firmy, aby byla takzvaně digital-first. Pravděpodobně díky zázemí celého HP Tronicu (mateřská skupina Datartu – pozn. red.) se jim daří v nákupu tak, že jsou schopni mít opravdu širokou nabídku a dokázali ukousnout tržní podíl Alze, Mallu a dalším. S tím souvisí i brandové aktivity a překlopení komunikace značky do digitálu.
Lidl je za posledních dvacet až třicet let největší retailová inovace v Evropě.
A co třeba takový Lidl? Ten se nachází v top desítce největších e-shopů v Česku, což je pro hodně lidí překvapením.
U Lidlu je důvodem nabídka na druhou. Lidl je za posledních dvacet až třicet let největší retailová inovace v Evropě. Dokázali kompletně vertikalizovat nabídku potravin i nepotravinářského zboží. Mají spoustu vlastního zboží, které vyrábí ve vlastních základnách. Tím, že je to evropský hráč a precizně synchronizuje prodejní vlny, dokáže z jednoho místa objednat například týden sportovní módy, přičemž to udělá v takovém objemu, že v rámci ceny a přiměřené kvality nemá moc konkurentů. Lidi si tak rádi nakoupí u něj.
Takže Lidl funguje tak, že nakoupí zboží na – dejme tomu – sportovní týden na evropské úrovni za dobré ceny. A co neprodá v kamenných prodejnách, pak nabízí na e-shopu? A protože to dělá často, má hodně širokou nabídku?
Jejich procesy do podrobností neznám a ani nejsem jejich zákazníkem. Ale vnímám, že velmi dobře pracují s prodejními vlnami a různými tématy – ať už je to sportovní móda, nebo nářadí, které u nich nakupuje můj táta. Zákazníci se díky těmto vlnám otevřou vůči jejich nabídce, zjistí, že poměr ceny a kvality je dostatečný. I když neznají značky, protože jde o privátní brandy Lidlu, tak si zákazník vybuduje vztah a jde na e-shop Lidlu nakoupit také ve chvíli, kdy mu vzniká reálná potřeba, aniž by byl limitovaný zrovna probíhajícím řeckým nebo jakýmkoliv jiným týdnem, kdy by dané zboží našel v kamenném obchodě.