Liftago loni vyrostlo na 342 milionů. Vedle přepravy lidí doručilo i stovky tisíc zásilek, výrazné posílení v logistice ale teprve čeká

Peter BrejčákPeter Brejčák

ondrej-kratky-liftago2

Foto: Liftago

Ondřej Krátký, spoluzakladatel a šéf přepravní služby Liftago

0Zobrazit komentáře

Český přepravní startup Liftago v loňském roce navzdory pandemii a omezenému fungování služeb, které negativně zasáhly i mobilitu lidí, fungoval dva měsíce v zisku a koncem roku dosáhl na vyrovnané hospodaření. Celková hodnota dopravy realizované řidiči přes platformu meziročně vyrostla o 29 procent na 342 milionů korun a průměrný výdělek řidičů za hodinu stoupl o 33 procent. Přeprava cestujících ale není jediným oborem, v němž firma působí, stále více posiluje v přepravě zásilek. Ta nyní tvoří třetinu poskytované přepravy a meziročně vyrostla dvojnásobně.

„Stále šlo ‚pouze‘ o stovky tisíc doručených zásilek, Liftago raketový nárůst v logistice teprve zažije. Ve srovnání s největšími balíkovým dopravci jde o nepatrné číslo, chceme však současný systém doplňovat, ne mu konkurovat. A to si vyžaduje řadu inovací a hodně učení,“ popisuje pro CzechCrunch Ondřej Krátký, zakladatel a ředitel Liftaga.

Přepravní služba se tak vzpamatovává z pandemie a zlepšování svých finančních ukazatelů vnímá i jako způsob, jak může dále inovovat a investovat do vývoje produktu. Zatímco v roce 2019 dosáhl hrubý objem prodejů (GMV) 400 milionů a o rok později kvůli pandemii „jen“ 265 milionů, loni opět došlo k nárůstu na 342 milionů korun.

ondrej-kratky-liftago-top2

Foto: Liftago

Ondřej Krátký, CEO Liftaga

Došlo také k navýšení hrubého zisku z 38 milionů na loňských 55 milionů korun. Po odečtení nákladů a ve vyjádření zisku před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) firma ale pořád hospodařila se ztrátou, byť nižší než v prvním pandemickém roce. Podle Krátkého tak Liftago stabilizovalo hospodaření a vytvořilo zdravý základ dalšího růstu.

„Pokud bychom si chtěli účetně hrát a osekali byznys pouze na taxi bez výrazného plánů inovací, Liftago Taxi by bylo ziskové už řadu let, ambice však rozhodně nejsou vytvořit pouze úspěšnou lokální aplikaci a nebudujeme firmu na exit,“ komentuje výsledky Krátký.

Rok 2022 jako rok novinek

V osobní dopravě se Liftago rozrostlo do nových segmentů – kromě osobního a firemního taxi nyní působí také v oblasti celorepublikové přepravy pacientů v rámci klinických studií. Zákazníci taxislužeb mohou letos očekávat větší změny, v poslední době firma pracovala na přepisování komponent svého systému s cílem zrychlení vývoje i uvádění většího množství novinek.

Počet aktivních řidičů se na platformě podobně jako poslední roky udržuje zhruba na dvou tisících. Z jejich pohledu byl loňskou novinkou upgrade systému na řízení přepravní kapacity, v důsledku čehož jich mohlo být online méně a více si tak vydělali.

„To bylo v pandemii důležité z hlediska udržitelnosti výdělků a retence těch nejlepších řidičů. Zároveň jsme zavedli kategorie řidičů specialistů (jezdí jen taxi, nebo jen zásilky) a univerzálů (kombinují zbožovou a osobní přepravu, vydělají si nejvíce), takže už neplatí označování Liftaga za taxi platformu,“ říká Krátký.

Svoje slova dokazuje konkrétními novinkami v oblasti zásilek. Liftago loni pracovalo na zrychlování a zpřesňování logistiky firem směrem k zákazníkům, kterým navíc nabízí i živé sledování nakoupených balíčků. Z pohledu e-shopů platforma dokáže nabídnout i doručení zboží, které si lidé objednali po práci, tedy po svozových časech tradičních dopravců, a to v ten samý den večer nebo následující den.

„Dnes mají zákazníci nakupující podvečer takové zboží až za dva dny. My je dokážeme doručovat, protože naše logistická síť je plně on-demand. Standardní zásilky navíc dokážeme dodat v přesný čas za cenu běžné dopravy,“ doplňuje Krátký s tím, že integrované jsou na Liftago stovky partnerů, většina z nich přes služby jako Balíkobot, Shoptet nebo Shopify. Přímo jsou napojené desítky hráčů, z největší desítky české e-commerce platformu využívá polovina firem.

Zároveň k tomu se Liftago integruje také se samotnými dopravci, konkrétnější detaily však firma nemůže zmiňovat. Obecně však směrem k partnerům umožňuje kódovat přes API vlastní přepravu a využívat sdílenou přepravní síť. A další novinky ještě přijdou.

„Budeme zesilovat nábor lidí směrem do vývoje a automatizace byznysu, což nám dá větší kapacitu na novinky v oblastní vlastních služeb, stejně jako podpora partnerů využívajících naši sdílenou přepravní síť. Můžete se tedy těšit jednak na ‚Liftago-novinky‘, ale také ‚Liftago-powered‘ novinky řady nejprogresivnějších e-commerce a přepravních partnerů,“ prozrazuje Krátký.

pruvodce_headline

Přečtěte si takéCzechCrunch představuje nový speciál Průvodce začínajícího investoraJe libo akcii, bitcoin nebo kus bytu? CzechCrunch spouští průvodce nejen pro začínající investory

Sedmatřicetiletý spoluzakladatel Liftaga ve firmě v loňském roce částečně navýšil svůj vlastnický podíl, poměry ostatních akcionářů však změna výrazněji neovlivnila. Největším akcionářem s přibližně polovičním podílem je společnost Livesport Martina Hájka. Téměř třetinu pak vlastní Martin Hausenblas, zbylých patnáct procent připadá dalším investorům včetně Krátkého a Juraje Atlase, který se nyní věnuje budování startupu Mileus, jenž propojuje taxislužby s hromadnou dopravou.

„Liftago je na trhu už od roku 2013, přesto si myslím, že naše přidaná hodnota byla dosud hlavně inovační a byli jsme David na trhu s několika Goliáši – dokázali jsme se odlišit aukcí v taxi a konkurovat miliardovým hráčům kvalitou. Pro rychlejší růst a technologickou dominanci a inovaci ale pivotujeme do městské logistiky, která zahrnuje i taxi. Můžeme růst kvalitou i cenou a udržitelně, ne na úkor řidičů jako naši taxi konkurenti,“ říká šéf Liftaga.

„Proto si myslím, že jsme teprve na začátku toho, co Liftago ještě dokáže. Učit se růst udržitelně a kooperativně, win-win stylem, je zkrátka o dost náročnější, než jsme si mysleli. Myslím si proto, že podle minulých let včetně pandemie se nedá u Liftaga posuzovat budoucí úspěch. Děsně se na další roky těším,“ dodává Krátký.