Livesport vydělal miliardu v čistém, jeho zakladatel Martin Hájek v něm nově drží 90 procent

Počet měsíčních uživatelů globální výsledkové firmy stoupl na 116 milionů lidí, pomohl tomu hlavně rozjezd sportovního zpravodajství.

Luboš KrečLuboš Kreč

hajek2

Foto: Livesport

Martin Hájek, zakladatel společnosti Livesport

0Zobrazit komentáře

Firem, které mají globální působnost a pocházejí z Prahy, není mnoho. Natož aby u toho vydělávaly miliardy korun. Výjimkou potvrzující pravidlo je společnost Livesport, ve světě známější pod značkou Flashscore, která zprostředkovává fanouškům sportovní výsledky. Počet jejích uživatelů loni stoupl na 116 milionů, součet příjmů a vyplacených dividend v rámci celé skupiny překonal 2,6 miliardy korun (konsolidovaný obrat pak těsně lízl třímiliardovou hranici) a zisk dosáhl na úroveň 1,04 miliardy korun. Novinkou je to, že zakladatel Livesportu Martin Hájek už od ledna sice není výkonným ředitelem, ovšem upevnil v podniku svou vlastnickou pozici.

Některá čísla z výroční zprávy Livesportu za rok 2022 jsou o něco nižší než ta z roku předchozího: čistý obrat se propadl z 3,2 na tři miliardy, zisk poklesl z 1,3 na jednu miliardu. Detailnější pohled do účetní závěrky ale ukáže, že to je způsobené nižší vyplacenou dividendou z dceřiných společností. Jestliže předloni si z nich Livesport vytáhl bezmála 1,1 miliardy, loni to bylo „jen“ 750 milionů korun.

Dceřinými firmami, v nichž mají Hájek a spol. větší než desetinový podíl, jsou například dopravní služba Liftago, obchodník se sportovními právy Pragosport, dánská datová společnost Enetpulse či investiční fond Y Soft Ventures. Vedle toho je Livesport i výrazným mecenášem, koupil například charitativní platformu Donio.

„Objem tržeb nám stoupnul, nechali jsme si ale vyplatit nižší podíly na zisku od našich dceřiných společností,“ připomíná tiskový mluvčí Livesportu Petr Vavřík. Konkrétně utržila firma za prodej svých výrobků a služeb, což jsou primárně platby za reklamy, které zhlédnou její uživatelé, 1,9 miliardy korun, v roce 2021 to bylo 1,65 miliardy. Právě počet uživatelů se výrazně zvedl z hranice těsně nad 100 miliony na 116 milionů. Pomohlo tomu byznysové rozšíření Livesportu – ten loni v létě přidal plnohodnotné sportovní zpravodajství.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Celý rok 2022 se nesl ve znamení sportovního zpravodajství, které jsme pilotně spustili v srpnu. Ještě před šampionátem v Kataru jsme po celém světě měli čtrnáct redakcí připravených pokrývat sportovní událost roku. Položili jsme základ pro moderní tvorbu obsahu založenou, jak jinak, na technologických inovacích a připravujeme zpravodajský servis nové generace, ve kterém bude hrát důležitou roli umělá inteligence,“ uvedl Martin Hájek ve shrnutí roku 2022.

Právě sportovní zpravodajství a jeho posilování jsou jednou z priorit Livesportu, koupil kvůli tomu například portál eFotbal.cz. Někdejší pokus s agregací všeobecných zpráv s názvem Flashnews je už minulostí, pozornost se teď upíná ke sportovnímu obsahu, jenž může firma efektivně (a logicky) nabízet svým uživatelům jako doplněk k výsledkům, jež u ní hledají.

„Nově vzniklé zpravodajství pak přispělo k pátému klíčovému momentu loňského roku: zvýšení rekordu naší měsíční návštěvnosti na 116 milionů uživatelů,“ vypočítal ve výročce Martin Hájek milníky roku 2022. A kromě sportovních zpráv a vyšší návštěvnosti mezi ně zařadil ještě redesign webových stránek Livesportu, resp. Flashscore, navázání spolupráce s Petrou Kvitovou a také válku na Ukrajině.

martin-hajek-livesport2

Foto: Livesport

Zakladatel Livesportu Martin Hájek

„Tématem naší výroční zprávy jsou klíčové okamžiky loňského roku. Válka, kterou Putinův režim rozpoutal, pro Livesport takovým momentem určitě byla. Lidsky, ale i byznysově, protože smazání ruských tržeb se podepsalo na hospodářských výsledcích naší firmy,“ doplnil Martin Hájek, který byl při vypuknutí ruské invaze velmi aktivní v podpoře ukrajinských běženců a pomoci pro ně a pro ukrajinskou armádu.

Martina Hájka, podle magazínu Forbes 26. nejbohatšího Čecha, se pak týká i jedna důležitá organizační změna. Od letošního ledna už není CEO Livesportu, tím se stal Pavel Krbec a Hájek se přesunul na post předsedy představenstva. Zároveň ale posílil v akcionářské struktuře firmy, kterou dosud ovládal se spoluzakladatelem Jiřím Marešem v poměru 85:15 procentům. Nově ale Hájek drží 90 procent a Mareš 10 procent. Nic se naopak nezměnilo na valuaci firmy – tu auditoři předloni ocenili na 20 miliard korun.

Tomáš Čupr spouští investiční skupinu. Její hodnota díky Rohlíku překračuje 17 miliard a má rychle růst

Zakladatel online supermarketu Rohlík dává své investiční aktivity pod jednu střechu. V TCF Capital chce ještě letos investovat desítky milionů eur.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tomas-cupr

Foto: Rohlik Group

Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz

0Zobrazit komentáře

Doposud byl Tomáš Čupr znám především jako podnikatel. Založil a úspěšně prodal Slevomat a Dáme jídlo a dnes stojí v čele online supermarketu Rohlík, který se s rozvozem potravin rozpíná po Evropě. Čas od času udělal nějakou větší či menší investici v různých oborech a teď nazrál čas, aby dal svým investičním aktivitám jasnější řád a strategii. Spouští proto investiční skupinu TCF Capital, v jejímž názvu se skrývá Tomáš Čupr Family, jejím hlavním aktivem bude Rohlik Group a v budoucnu chce se svými kolegy najít další podobně rostoucí firmy s velkým potenciálem.

„Dosud jsem byl známý hlavně jako podnikatel. Mám za sebou Slevomat, Dáme jídlo, dnes Rohlík. Postupem času jsem přemýšlel, jak zhodnocovat prostředky, které jsem si svou podnikatelskou činností vydělal. Většinu jsem dal do Rohlíku, hodně jsem se zadlužil, abych v něm mohl koupit velký podíl, což se mi poměrně zásadně vyplatilo. Víceméně jsem ale dělal oportunistické a ad hoc investice. Rozhodli jsme se proto nyní zprofesionalizovat to, co už nějakou dobu děláme,“ vysvětluje motivaci za založením vlastní investiční skupiny Tomáš Čupr.

V celé skupině Rohlik Group, která zaštiťuje aktivity online supermarketu napříč evropskými trhy, dnes Čupr drží zhruba 42 procent a jde tak o klíčové aktivum jeho portfolia, které má aktuálně v hodnotě převyšovat 720 milionů eur. To je v přepočtu 17 miliard korun. TCF Capital rovněž drží pozice v českých startupech, jako jsou Keboola, FlexDog či Rossum. Další investice chce Čupr hledat zejména v páteřních či infrastrukturních firmách z oblastí, jako je zemědělství, produkce či zpracování jídla a rychloobrátkového zboží, výroba či retaileři a velkoobchody.

cupr

Přečtěte si takéRohlík se vyšplhal na téměř 14 miliard. Tlačíme na zisk, říká ČuprRohlík se vyšplhal na téměř 14 miliard. Tlačíme na zisk, příležitost v Evropě je velká, říká Tomáš Čupr

Ještě v letošním roce by mohl Čupr prostřednictvím TCF Capital podle svých odhadů proinvestovat desítky milionů eur, konkrétní investiční cíle ale zatím prozrazovat nechce. Rozličná může být i podoba a profil jednotlivých investic. Z velké části chce Čupr investovat vlastní prostředky, ale do některých záměrů plánuje vpustit také externí kvalifikované investory. V jaké formě a poměru to bude, se teprve rozhodne, nicméně do budoucna v TCF Capital očekávají, že by externí zdroje mohly představovat zhruba pětinu aktiv. Variantou je například otevření specializovaných fondů, které se zaměří na konkrétní typ firem.

„Chci se zaměřit na investice do ziskových firem v pozdější fázi vývoje, ve kterých vidím zajímavou službu nebo produkt a za kterými stojí tým správně nastavených lidí. Zároveň si vybírám takové projekty, u kterých cítíme, že mohu pomoci i jinak než jen finančně,“ říká Čupr. Jednotlivé investice, oblasti zájmu i způsoby jejich provedení mohou být do budoucna rozmanité. Zakladatel Rohlíku přirovnává anabázi vzniku vlastní investiční skupiny k tomu, když například Jiří Šmejc zakládal Emma Capital, která byla postavena na jeho tehdejším podílu v Home Creditu.

tomas-cupr3

Foto: Rohlik Group

Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz

V případě TCF Capital je tím hlavním aktivem, na kterém se bude stavět, zase Rohlik Group. „Jiří Šmejc je ale zatím někde jinde,“ usmívá se Čupr a srovnávat se prý se současným šéfem PPF určitě nijak nechce. Stejně jako Emma Capital či jiné private equity skupiny typu PPF, EPH, Pale Fire Capital či R2G chce kombinovat různé typy investic, včetně vlastního i externího kapitálu, a vybírat vždy tu nejvhodnější variantu pro všechny zúčastněné. I díky tomu, že plánuje investovat řádově větší částky, než bývá v regionu a vybraných oblastech běžné, by podle něj měly být příležitosti pro investory, co se týče zhodnocení, zajímavější.

Plány má čtyřicetiletý Čupr velké. Do roku 2030 by chtěl mít v TCF Capital v ideálním scénáři v celkové hodnotě spravovaných aktiv pět miliard eur, což je v aktuálním přepočtu zhruba 118 miliard korun a sedminásobek stávající hodnoty. Pomáhat s tím bude také výkonný ředitel TCF Capital Petr Klekner, který má historicky zkušenosti z firem jako LG, Philips, L’Oréal a naposledy z maďarské pobočky Rohlik Group Kifli.hu, kterou řídil z pozice CEO. Z poradenské společnosti Deloitte přichází vyhledávat vhodné investiční příležitosti Petra Spáčilová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aktivně bude zapojen ve vlastní investiční skupině i nadále také Čupr, který věří, že může vybraným firmám pomoci v rozvoji nejen finančně, ale také svými nabytými zkušenostmi ze světa byznysu. Zároveň říká, že přichází se zajímavou propozicí, která kombinuje několik faktorů. Jednak se chce zaměřit na růstové investice o velikosti kolem 30 až 50 milionů eur (700 milionů až 1,2 miliardy korun), kterých je ve střední a východní Evropě ve srovnání s jinými regiony málo. Za „neférovou výhodu“ vůči jiným investičním fondům pak označuje ekosystém, který vytvořil kolem celého Rohlíku.

Screenshot

Přečtěte si takéChcete cítit volant formule v rukou? Pusťte si haptický trailer F1Jaké to je cítit brnění volantu formule v rukou Brada Pitta? Pusťte si první haptický trailer

Firmám dokáže díky zkušenostem i infrastruktuře Rohlíku pomoci se vstupem na zahraniční trhy. Chce se zaměřit například na lokální producenty jídla, které se do zahraničí dostávají obvykle jen velmi složitě. K úspěchu totiž podle Čupra potřebují především silnou značku, aby je v regálech obchodů někdo poznal. To stojí peníze a mnoho výrobců na to nemá prostředky ani know-how. „A my jim v tom dokážeme s Rohlíkem pomoci, ukážeme jejich značku přímo na našich stránkách v dané zemi,“ vysvětluje.

Díky historickým významným investicím do Rohlíku všeho druhu plánuje pomáhat také s financováním a upozorňuje, že jedna z největších překážek, na kterou mohou firmy při svém růstu a expanzi narazit, je lidský kapitál. „Jestli je v Evropě nějaký makro risk, proč se může expanze nepovést, tak to, že vám dojde pracovní síla,“ říká zakladatel Rohlíku. Proto jeho skupina ve velkém investuje do automatizace a robotizace skladů a stále důležitější bude efektivní logistika a skladování také pro další hráče nejen ve světě rychloobrátkového zboží. A také tady chce být v rámci TCF Capital nápomocen.