Logistické Dodo Michala Menšíka loni poprvé utržilo přes miliardu. Letos se chce prosadit v Německu
Navzdory negativnímu makroekonomickému dění dokázal startup v tržbách vyrůst o téměř 40 procent. Těžiště byznysu posouvá za hranice.
Poslední roky rostlo Dodo, které se specializuje na přepravu zboží, dvojnásobně. Loni však i vzhledem k ochlazení trhu tempo růstu zpomalilo. I přes celkový propad české e-commerce ale dokázalo svůj obrat navýšit o 39 procent na 1,3 miliardy korun, devíticifernou metu přitom firma překonala vůbec poprvé. Svoji pozici posiluje hlavně v zahraničí, kde se chce nyní soustředit zejména na německy mluvící země.
Zveřejněná čísla Doda ukazují, že v minulém roce překonalo několik ze svých dřívějších rekordů. Objednávky narostly o 49 procent na 5,8 milionu, rozvezlo je celkem 2 300 kurýrů a tisícovka vozů v sedmi evropských zemích a v třinácti produktových segmentech od potravin přes hotové jídlo až po drogerii, drobnou elektroniku a sportovní náčiní. Celkem kurýři najezdili přes 41 milionů kilometrů, v nejrušnější den napřič trhy rozvezli celkem 25 497 objednávek.
„Chtěli bychom dlouhodobě být jedním ze tří největších hráčů na poli takzvané last-mile delivery v Evropě, pokračovat v budování zdravého a odolného byznysu a zároveň nastavovat nové tržní standardy v doručování napříč všemi segmenty – ať už jde o doručování v den objednání nebo v přesném časovém slotu dle preference zákazníka. Věřím, že máme dobře našlápnuto a že jsme připraveni na další dlouhodobý růst, který e-commerce i přes aktuální situaci bezesporu čeká,“ shrnuje ředitel Michal Menšík.
Poslední roky Dodo pod vedením osmatřicetiletého Menšíka zaznamenává rychlý růst. Firma původně vznikla v roce 2016 pod křídly KKCG miliardáře Karla Komárka, Menšík ji přebral o rok později. V roce 2018 pak Dodo narostlo o 500 procent, kdy jeho obrat překročil 60 milionů korun.
O rok později šlo již o 250 milionů, v roce 2020 pak o 500 milionů a předloni jen těsně nepokořil magickou miliardu. V nastaveném tempu chtěla firma pokračovat také loni, původní plány mluvily o obratu ve výši 2,5 miliardy korun. I kvůli vypjaté ekonomické situaci a ochlazení trhu, kdy celkový obrat českých e-shopů klesl o dvanáct procent, ale došlo ke zpomalení růstu na finálních 39 procent.
Svoji pozici přitom Dodo stále více staví za hranicemi. Na obratu 1,3 miliardy se zahraniční země podílely z téměř 40 procent a těžiště byznysu se má nadále posouvat mimo domovské Česko. Velké ambice, které loni investicí 1,5 miliardy korun podpořila velká jména byznysového světa včetně miliardářů Daniela Křetínského a Patrika Tkáče, má firma především v regionu německy mluvících zemích.