Logistické Dodo Michala Menšíka loni poprvé utržilo přes miliardu. Letos se chce prosadit v Německu
Navzdory negativnímu makroekonomickému dění dokázal startup v tržbách vyrůst o téměř 40 procent. Těžiště byznysu posouvá za hranice.
Poslední roky rostlo Dodo, které se specializuje na přepravu zboží, dvojnásobně. Loni však i vzhledem k ochlazení trhu tempo růstu zpomalilo. I přes celkový propad české e-commerce ale dokázalo svůj obrat navýšit o 39 procent na 1,3 miliardy korun, devíticifernou metu přitom firma překonala vůbec poprvé. Svoji pozici posiluje hlavně v zahraničí, kde se chce nyní soustředit zejména na německy mluvící země.
Zveřejněná čísla Doda ukazují, že v minulém roce překonalo několik ze svých dřívějších rekordů. Objednávky narostly o 49 procent na 5,8 milionu, rozvezlo je celkem 2 300 kurýrů a tisícovka vozů v sedmi evropských zemích a v třinácti produktových segmentech od potravin přes hotové jídlo až po drogerii, drobnou elektroniku a sportovní náčiní. Celkem kurýři najezdili přes 41 milionů kilometrů, v nejrušnější den napřič trhy rozvezli celkem 25 497 objednávek.
„Chtěli bychom dlouhodobě být jedním ze tří největších hráčů na poli takzvané last-mile delivery v Evropě, pokračovat v budování zdravého a odolného byznysu a zároveň nastavovat nové tržní standardy v doručování napříč všemi segmenty – ať už jde o doručování v den objednání nebo v přesném časovém slotu dle preference zákazníka. Věřím, že máme dobře našlápnuto a že jsme připraveni na další dlouhodobý růst, který e-commerce i přes aktuální situaci bezesporu čeká,“ shrnuje ředitel Michal Menšík.
Poslední roky Dodo pod vedením osmatřicetiletého Menšíka zaznamenává rychlý růst. Firma původně vznikla v roce 2016 pod křídly KKCG miliardáře Karla Komárka, Menšík ji přebral o rok později. V roce 2018 pak Dodo narostlo o 500 procent, kdy jeho obrat překročil 60 milionů korun.
O rok později šlo již o 250 milionů, v roce 2020 pak o 500 milionů a předloni jen těsně nepokořil magickou miliardu. V nastaveném tempu chtěla firma pokračovat také loni, původní plány mluvily o obratu ve výši 2,5 miliardy korun. I kvůli vypjaté ekonomické situaci a ochlazení trhu, kdy celkový obrat českých e-shopů klesl o dvanáct procent, ale došlo ke zpomalení růstu na finálních 39 procent.
Svoji pozici přitom Dodo stále více staví za hranicemi. Na obratu 1,3 miliardy se zahraniční země podílely z téměř 40 procent a těžiště byznysu se má nadále posouvat mimo domovské Česko. Velké ambice, které loni investicí 1,5 miliardy korun podpořila velká jména byznysového světa včetně miliardářů Daniela Křetínského a Patrika Tkáče, má firma především v regionu německy mluvících zemích.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsCelkem Dodo loni působilo v 76 městech v sedmi zemích. Mezi nejznámější klienty patří Tesco, Košík, KFC, Dr. Max, Decathlon či třeba drogerie Rossmann, s níž nedávno v maďarské Budapešti firma otestovala případné doručení zásilky dronem.
Dodo v polovině roku 2022 prošlo rebrandingem, v rámci něhož dokonalo svou transformaci z původní služby osobního asistenta na logisticko-technologickou společnost orientovanou plně na B2B, tedy firemní segment trhu. „Během loňského roku jsme se soustředili na nastavení mechanismů pro systematickou expanzi na velké západní trhy a v roce 2023 chceme tuto přípravu naplno zužitkovat,“ komentuje Michal Menšík.
„Nadále pracujeme na rozvoji naší vlastní logistické platformy, stejně tak se soustředíme na náš franšízový model, abychom mohli expandovat co nejefektivněji. Věřím, že se nám v následujících dvanácti měsících podaří na poli expanze výrazně pokročit, přičemž soustředit se budeme především na pro nás klíčové Německo,“ dodává.
DODO