Mapy.cz chtějí být světové. Přechází na mezinárodní doménu a stanou se z nich Mapy.com

Ve Slovinsku, Maďarsku a Itálii poznají už českou aplikaci jako Mapy.com. Díky větším podkladům mají být přesnější i v Česku.

Eliška NováEliška Nová

mapycom-1

Foto: Mapy.cz / CzechCrunch

Mapy.cz budou nově Mapy.com

0Zobrazit komentáře

V Česku patří Mapy.cz mezi nejoblíbenější aplikace. Ve světě mají ale silnou konkurenci, které se nyní chtějí přiblížit pomocí nové domény. Stanou se z nich Mapy.com. Výhody z toho má mít i český uživatel, a to nejen na cestách. „Přechod na Mapy.com je krokem k větší srozumitelnosti pro zahraniční uživatele,“ říká k tomu David Finger ze Seznamu.

V rámci změny chtěla firma zachovat odkaz na původní název, zároveň měl nově oslovit globální publikum. „Je to skvělý kompromis mezi uchováním českých kořenů a srozumitelnosti pro mezinárodní uživatele. Použití domény .com činí značku přístupnější pro širší publikum, aniž by se ztratila vazba na původní českou identitu,“ dodává Finger, jenž má ve společnosti Seznam na starosti řízení divizí, pod které spadají nejen Mapy, ale například také Email.cz.

Cílem je nyní v zahraničí konkurovat zavedeným značkám. A to například i v dopravě. Zatímco dříve Mapy.cz upřednostňovali lidé zejména pro turistické trasy, nyní paří v tuzemsku také k zavedeným navigačním systémům – podobně jako konkurence bere data z reálného provozu. Na cestách tak slouží podobně jako Google Mapy nebo aplikace Waze.

mapy-com1

Foto: Seznam.cz

Mapy.cz budou nově Mapy.com

Plná aplikace včetně dopravních dat ale není dostupná jen v Česku. Už teď se podle ní lze orientovat také na Slovensku, v Polsku, v Rakousku a Německu. Spolu s novou doménou se objeví také ve Slovinsku, v Maďarsku a v Itálii. „Uživatelé se tak pohodlně dostanou například z Prahy do Alp nebo na Balaton. Navíc řidiči z těchto zemí pomohou získávat data o provozu v dopravě, nehodách, uzavírkách a mohou hlásit policejní hlídky,“ informoval Seznam.

Společnost zároveň dodává, že výhodu bude mít nová doména i pro české uživatele. A to hlavně proto, že mapové podklady budou mít rozsáhlejší pokrytí a budou tak přesnější. Vylepšení se má ale dočkat i správa offline map. Brzy by měla aplikace nabídnout jejich přehlednější výběr v zahraničních regionech. Uživatelé si také budou moci jednoduše zvolit požadovanou oblast, která bude přístupná i bez internetu, přímo z mapy.

Už na konci minulého roku také Seznam zveřejnil podrobnosti, které se týkají nové prémiové placené verze Map. V ní si lidé mohou přizpůsobit rychlost chůze, běhu nebo jízdy na kole podle sebe. Kromě nich lze ale do aplikace promítnout také procházku s kočárkem nebo jízdu na koloběžce. K uloženým místům pak mohou lidé v placené verzi například i vkládat svoje poznámky a mít neomezené stahování offline map. Pěší trasy je pak možné plánovat také přes zajištěné cesty.

Podle Seznamu nebude mít změna domény žádný vliv na fungování aplikace, jde totiž o minimální úpravu. V Česku Mapy.cz používá v hlavní sezóně až 4,8 milionu lidí.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Hotely Four Seasons těží z fenoménu Bílého lotosu. Lákají na let airbusem za 4 miliony i akci v Praze

Seriál Bílý lotos sice satirizuje bohaté turisty, ale zároveň spustil cestovní horečku. Lidé teď navštěvují luxusní hotely, kde se natáčel.

bily-lotus-four-seasons

Foto: HBO / Airbus

Postavy z Bílého lotosa s Airbusem

0Zobrazit komentáře

Seriál Bílý lotos se v roce 2021 objevil na HBO jako poměrně nenápadná satira na svět privilegovaných a bohatých turistů. Během několika let se ale stal kulturním fenoménem i silným motorem cestovního ruchu a luxusní části hotelového průmyslu. Místa, kde se jednotlivé série natáčely, zaznamenala nárůst počtu návštěvníků a teď se tak děje i v Thajsku, kde se odehrává právě vysílaná třetí řada. Takzvaný „White Lotus effect“ má ale vliv třeba i na Českou republiku.

Bílý lotos, který vytvořil americký tvůrce Mike White, se odehrává v exkluzivních pětihvězdičkových resortech pod stejnojmennou fiktivní značkou White Lotus. V nich se střetává svět bohatých turistů s realitou hotelových zaměstnanců, kteří jejich mnohdy bizarní přání oddaně plní.

Každá řada se přitom odehrává jinde. Zatímco první byla situována do hotelu na Havaji, ve druhé majetní turisté navštívili sicilskou Taorminu. Ta třetí, která právě běží na streamovací platformě Max, je zasazena do thajského resortu. A ačkoliv je značka hotelového řetězce v satiře vymyšlená, reálně se vždy natáčí v luxusních prostorách celosvětové sítě Four Seasons. A ta z toho těží.

Diváci a fanoušci seriálu Bílý lotos skutečné lokace jednotlivých řad brzy rozpoznali a spustili tím mánii, která je označována jako zmíněný „White Lotus effect“. Tak například po odvysílání první řady z Havaje vzrostla návštěvnost webu místního hotelu Four Seasons o 425 procent, počet dotazů na dostupnost pokojů pak o 386 procent.

Ve druhé sérii, která se odehrávala ve Four Seasons Taormina, byl efekt ještě silnější – hotel byl po premiéře plně obsazen na šest měsíců dopředu. Po oznámení, že se třetí řada bude natáčet v Thajsku, přibylo Four Seasons Koh Samui 40 procent rezervací. A to se v té době ještě nevysílala ani první epizoda.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Úspěch seriálu vedl nakonec k tomu, že jeho produkce navázala s řetězcem Four Seasons oficiální partnerství. Zatímco během prvních dvou řad figurovaly hotely jen jako natáčecí lokace, v té třetí už může síť aktivně využívat značku Bílý lotos k marketingovým účelům.

A tak se do toho pořádně opřela. Tou bezesporu nejvýstřednější akcí, kterou hotelový kolos uvedl, je White Lotus Private Jet Experience, tedy exkluzivní dvacetidenní cesta v letadle Airbus A321 mezi destinacemi, kde se seriál natáčel. Zážitek vyjde na 188 tisíc dolarů na osobu, což je asi 4,3 milionu korun. V ceně je návštěva osmi různých lokalit, včetně samotných hotelů.

Jsou tu ale i cenově dostupnější zážitky. Hotely pořádají například tematické eventy, jako jsou promítání seriálu v jejich saloncích, otevírají pop-up bary s koktejly typickými pro každou ze tří lokací nebo organizují tematické wellness pobyty. Ty jsou v nabídce konkrétně v Kalifornii.

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

Seriálový fenomén se navíc dostal i do České republiky. Pražská pobočka Four Seasons nabízí speciální White Lotus Afternoon Tea, tedy tematické degustační menu koktejlů, čajů a drobného občerstvení, které je během víkendů dostupné za 1 450 korun.

Vliv Bílého lotosu ale sahá i za hranice hotelového průmyslu. Realitní experti si všimli, že po odvysílání druhé série odehrávající se v Itálii vzrostl zájem o luxusní nemovitosti na Sicílii. Poptávka od amerických a britských kupců se v některých lokalitách dokonce zdvojnásobila. Celá záležitost je přitom ironická – seriál se otevřeně staví proti elitářství, neetickému luxusu a pokrytectví bohatých, a přesto způsobil, že právě luxusní resorty jsou vyhledávanější než dřív.