Masivní investice do čistší Evropy. Výrobce baterií Northvolt nabírá přes 50 miliard, které nalije do své ambiciózní továrny
Do roku 2030 dosáhnout 25% podílu na evropském trhu s lithium-iontovými bateriemi. Tak zní cíl, který si stanovil švédský výrobce baterií Northvolt, mezi jehož zákazníky patří například BMW, Scania i Volkswagen. Právě německý výrobce lidových vozů je jedním z hlavních účastníků nejnovějšího kola financování, ve kterém Northvolt získal investici ve výši 2,75 miliardy dolarů (57 miliard korun).
Pro švédskou firmu, která byla založena v roce 2016 bývalými manažery společnosti Tesla, se jedná o doposud nejúspěšnější investiční kolo. Toho se účastnily švédské penzijní fondy AP1, AP2, AP3, AP4, investiční společnost Omers Capital Markets a také dřívější investoři v podobě Goldman Sachs Asset Management a koncernu Volkswagen.
Volkswagen se na investičním kole podílel investicí ve výši 620 milionů dolarů, tedy bezmála 13 miliardami korun, které přidal k 900 milionům eur investovaným v červnu roku 2019. Díky aktuální investici by měl koncern v Northvoltu držet zhruba 20% podíl, jak informovala wolfsburská automobilka ve své oficiální zprávě.
„Baterie jsou jedním z klíčových faktorů úspěchu naší bezprecedentní elektrické ofenzívy. V hlavní oblasti ekologických bateriových článků přebíráme v Německu i celé Evropě průkopnickou roli,“ uvedl Thomas Schmall, člen představenstva koncernu pro technologie a generální ředitel Volkswagen Group Components.
Získané finance chce Northvolt využít pro rozšíření výrobních kapacit ve švédském městě Skellefteå ležícím na severozápadě Botnického zálivu, kde vyrůstá gigatovárna Northvolt Ett. Původním cílem zde bylo dosáhnout kapacity 40 GWh za rok. Po investici se však tento plán navýšil na nemalých 60 GWh, přičemž celoevropské plány počítají s růstem produkce až na 150 GWh do roku 2030.
Provoz celého závodu by měl využívat elektřinu získávanou pouze z obnovitelných zdrojů. Samotná výroba v továrně, do které investoval i spoluzakladatel a šéf hudebního streamovací služby Spotify Daniel Ek, by měla být zahájena v roce 2023, přičemž Volkswagenu bude mít vyhrazeno 40 GWh.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Máme pevnou základnu prvotřídních investorů a zákazníků, kteří sdílejí poslání společnosti Northvolt vyrábět nejekologičtější baterie na světě, které Evropě umožní přechod na obnovitelné zdroje energie,” uvedl Peter Carlsson, generální ředitel Northvoltu. Společnost by nyní měla mít aktuálně uzavřené smlouvy v hodnotě 27 miliard dolarů, tedy přibližně 563 miliard korun.
Jen pro Volkswagen je přitom zapotřebí odbavit objednávky ve výši 14 miliard dolarů, tedy bezmála 300 miliard korun. Aby byl Northvolt schopen dostát všem svým závazkům, bude muset do roku 2030 vybudovat na území Evropy minimálně další dva závody. Místa pro jejich vybudování by měl již vybírat, hovoří se především o Německu.