McDonald’s v Rusku po 32 letech končí. Pro stovky restaurací hledá nového majitele
Kvůli invazi na Ukrajinu populární fastfood definitivně ukončuje svůj ruský byznys. Nové vlastníky získá 850 poboček McDonald's.
Po více než třech dekádách v Rusku zhasnou ikonické zlaté oblouky řetězce rychlého občerstvení McDonald’s. Vedení společnosti ohlásilo definitivní odchod z tamějšího trhu. Navázalo tak na prohlášení ze začátku března letošního roku a připojilo se k dalším firmám, které v Rusku zastavily své aktivity.
V reakci na ruskou invazi na Ukrajinu americká společnost McDonald’s dočasně zavřela všech 850 poboček na ruské půdě. V polovině května se její vedení uchýlilo k dalšímu bezprecedentnímu kroku, kterým je úplný odchod ze země. Provozování řetězce restaurací je v Rusku za současných podmínek jednak neudržitelné, jednak je v rozporu s hodnotami společnosti.
„Někdo by mohl namítnout, že bychom udělali správnou věc, kdybychom běžným občanům nabízeli jídlo a nadále zaměstnávali desítky tisíc lidí. Avšak humanitární krizi způsobenou válkou na Ukrajině nemůžeme ignorovat,“ uvedl generální ředitel McDonald’s Chris Kempczinski.
Vedení firmy plánuje portfolio svých restaurací na ruském území prodat lokálním zájemcům. Budoucí majitel ale bude muset restaurace kompletně zbavit značky McDonald’s – nebude moci používat název, logo, nabídku jídel ani jakoukoliv jinou součást brandingu. Fastfoodové společnosti budou i nadále v Rusku platit ochranné známky.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsMcDonald’s zároveň uvedl, že jeho prioritou jsou stávající zaměstnanci. „Až do uzavření prodejní transakce se vynasnažíme, aby všem zaměstnancům byla vyplácena mzda. Zároveň nám záleží na tom, aby měli lidé jisté zaměstnání u potenciálního kupce,“ dodal v prohlášení Kempczinski.
S vypuknutím invaze na Ukrajinu zaměstnával McDonald’s v Rusku 62 tisíc lidí. Součástí sítě jsou také stovky dodavatelů, kteří mají přímé vazby na lokální franšízy. Do rozvoje svého ruského byznysu společnost investovala miliardy dolarů, stejně tak s odchodem z tamějšího trhu očekává náklady přibližně 1,4 miliardy dolarů, zhruba 33 miliard korun.
Americký fastfoodový gigant se svým rozhodnutím zařadil po bok mnoha společností, které své aktivity v Rusku omezily či rovnou ukončily. Patří mezi ně i největší technologické firmy světa jako Apple či Google. Podobné kroky provedla i řada českých společností.