Měníme logistický trh tím, že za cenu doručení do druhého dne přivezeme balík hned, říká Ondřej Krátký z Liftaga
Ondřej Krátký, spoluzakladatel startupu Liftago
Liftago v roce 2012 svůj byznys rozbíhalo na trhu taxi dopravy, již od té doby však trojice jeho zakladatelů, Martin Hausenblas, Juraj Atlas a Ondřej Krátký, měla v plánu ovlivnit širší oblast městské mobility. Od loňského roku si tento sen částečně plní – už nevozí jen lidi a pracuje na vývoji systému pro městské doručování, pomocí kterého bude v rámci tržiště sdílet kapacity přepravců balíků.
I díky této transformaci nadále firma roste. Podle publikovaných výsledků za loňský rok Liftago v obratu meziročně vyrostlo o třetinu na úroveň 400 milionů korun a získalo na 200 tisíc nových zákazníků. Podle šéfa služby Ondřeje Krátkého roste taxi část byznysu pořád o desítky procent, cílem však aktuálně je naplno rozběhnout nové oblasti podnikání.
„Loňský rok byl pro nás přelomový a přípravní. Připravili jsme se na nové zdroje růstu, které nejsou závislé na tom, co se děje na trhu taxi, a pustili jsme se do sdílení logistiky. Zdá se, že jsme jediní na trhu, kdo má obrovský převis volné přepravní kapacity, zatímco ostatním chybí lidi,“ popisuje Krátký v rozhovoru pro CzechCrunch.
Nad smaženým sýrem, který jsme obědvali během konference 360 Travel Trends, jsme mluvili o aktuálních výsledcích Liftaga, ale hlavně o rozběhu i plánech, které má s novým logistickým tržištěm Krátký a jeho tým.
Jaké výsledky očekáváte pro letošní rok?
Ty moc nechci hlásit dopředu. Moje ponaučení je motivovat tým podle základních očekávání, ale zároveň mít nastaveny ještě vyšší ambice. Budeme růst a pravděpodobně se bude náš růst zrychlovat, konkrétní čísla však už říkat nebudu. To souvisí i s rozdělením našeho byznysu na několik částí – dnes dokážeme náš taxi byznys předvídat s přesností na tisíce jízd měsíčně a desetitisíce ročně. Nové zdroje růstu, jako je sdílená logistika, však zatím předvídat nedokážeme.
„Rozšiřováním byznysu zisk zatím požíráme.“
Konkrétní čísla tedy říkat nemusíš, ale zajímá mě také ziskovost Liftaga. Jak na tom jste?
Většinu nákladů dnes tvoří převážně lidi. Kdybychom měli jen taxi část byznysu, tak máme poloviční tým a měsíčně vyděláme několik milionů čistého zisku, kterým bychom spláceli úvodní investici. Tím, že rozšiřujeme byznys dál, zisk zatím požíráme. Tyto reinvestice činíme vědomě a plánovaně.
To byl i jeden z důvodů pro investici Livesportu, když do Liftaga vložili sto milionů a později koupili i podíl Michala Mičky?
Cílem bylo s Livesportem dostat firmu z fáze startupu do fáze, kdy predikovatelně vydělává peníze. Aby byla vzorem nejenom v tom, co dělá na trhu, ale také ve financích, což doteď nebyla.
Jak vlastně vznikl nápad rozšířit byznys Liftaga na oblast sdílené logistiky?
Ještě když Liftago řídil Juraj (Atlas, jeho pozici v roce 2017 přebral Krátký – pozn. redakce), chtěli jsme dělat sdílené taxíky, něco jako spolujízdu na komerční taxíky. Abychom to ale mohli dělat, museli bychom řešit řadově mnohem víc transakcí, a abychom dosahovali více transakcí, musely být taxíky výrazně levnější. Obrovské snížení ceny a zároveň obrovské zvýšení počtu řidičů, ucpání města a růst na úkor MHD. Sice by to vedlo k rychlému, ale ne moc udržitelnému růstu. To je cesta firem, které preferují rychlejší růst na úkor udržitelnosti.
Nenápadné kopnutí si do Uberu?
Nejde jen o Uber, ale o všechny, kteří rostou tímhle stylem. Já už lidem nekritizuju služby, které používají. Tyto služby jako takové nebo jejich technologie jsou skvělé. Mluvím však o dopadu na trhu, který se týká všech, nejen zákazníků taxi. Když ucpete město, zpomalí se ekonomika. Když přetáhnete lidi z dotované MHD, pošlete ji ještě více do ztráty.
Od začátku jsme si řekli, že budeme byznys dělat jinak, proto jsme se dostali ke sdílené logistice. Spíše než párovat více lidí do jednoho taxíků a zasekat kvůli tomu dopravu se mi jako lepší cesta jeví párovat lidi se zbožím, protože je to daleko víc koncepční vůči řidičům a zároveň reaguje na růst e-commerce, který ještě přijde.
Transformaci Liftaga na platformu pro sdílenou logistiku jste započali loni. Jak jsi s rozběhem spokojený?
Já osobně jsem extrémně spokojený, i když bych byl rád, kdyby se nám zvyky na trhu dařilo měnit rychleji. Podařilo se nám navázat spolupráci s největším e-commerce hráčem na trhu, a i když jsme spustili jen základní, jednoduchou express službu, Alza chce tuto službu rozšiřovat a podniká pro to aktivní kroky. Pro nás je to signál potvrzující, že to, co děláme, má smysl. Tím zdaleka nekončíme.